Gå til innhold
Sjåføren

Bensinforbruk 1,8 TSI og 4x4.


Anbefalte innlegg

En utrolig frustrerende ting med vår 6-trinns (dq-250) er at den legger seg i et unaturlig høyt gir ofte. 

Vi har en lang slak bakke opp til der vi bor som er 60-sone. Ligger jeg i 60 velger bilen 3 gir i D, dytter jeg spaken til manuell modus sier mfd at jeg skal gire til 4, men den girer altså ikke selv til 4 i samme situasjon.

Det gledes til dq-381. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BGB skrev:

En utrolig frustrerende ting med vår 6-trinns (dq-250) er at den legger seg i et unaturlig høyt gir ofte. 

Vi har en lang slak bakke opp til der vi bor som er 60-sone. Ligger jeg i 60 velger bilen 3 gir i D, dytter jeg spaken til manuell modus sier mfd at jeg skal gire til 4, men den girer altså ikke selv til 4 i samme situasjon.

Det gledes til dq-381. 

Ja det er litt slik jeg også tenker på med vår Scout, i en muligens tilsvarende bakke som det du nevner her @BGB, så hadde Superben jeg hadde valgt D4 muligens også D5. Mens Scouten fort er minst ett trinn lavere (enn Superben), i en del tilfeller også to trinn lavere gir, og det tror jeg også vil ha litt innvirkning på totalforbruket.

Tyngden på bilene er jo stort sett lik, det er jo litt forskjell på aerodynamikken på en Superb med litt senket DCC, og en forhøyet Scout, om 4x4 (Haldex) krever noe ekstra drivstoff når det ikke er behov for det vet jeg ikke. Men blir vel ikke overrasket om det bidrar til et ørlite ekstra forbruk det også. Den største årsaken vil jeg nok rett og slett tro at har med at det er en 6 trinns DSG kasse på Scout, mot DSG 7 på Superb.

Selv om jeg selvfølgelig mye heller vil ha DSG 6 kassa om en tenker på hva de tåler av belastninger, det er det ingen tvil om.

Så at du ser frem til en mer moderne DSG kasse med et trinn ekstra i forhold til den du har på Octavia Scouten din forstår jeg godt @BGB :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er to ting jeg virkelig kunne tenkt meg annerledes, og det ene er DSG kassen, altså da til den bedre og mer moderne DSG 7 som nå leveres til de største motorene (over 250nm).

Egentlig så var jeg mest på utkikk etter L&K versjonen når jeg skulle bytte inn Superben, men jeg var ikke så begeistret for det brune interiøret som Octavia L&K ble levert med, og så ville jeg også ha en litt høyere bil. Nå så kan tydeligvis også Octavia L&K leveres med sort interiør på både seter, dashbord og taktrekk, så da er vel mest sannsynlig den utgaven noe jeg vil se litt nærmere på neste gang jeg vurderer et bilbytte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Ja det er to ting jeg virkelig kunne tenkt meg annerledes, og det ene er DSG kassen, altså da til den bedre og mer moderne DSG 7 som nå leveres til de største motorene (over 250nm).

Egentlig så var jeg mest på utkikk etter L&K versjonen når jeg skulle bytte inn Superben, men jeg var ikke så begeistret for det brune interiøret som Octavia L&K ble levert med, og så ville jeg også ha en litt høyere bil. Nå så kan tydeligvis også Octavia L&K leveres med sort interiør på både seter, dashbord og taktrekk, så da er vel mest sannsynlig den utgaven noe jeg vil se litt nærmere på neste gang jeg vurderer et bilbytte :) 

Hadde ikke fått med meg at L&K på Octavia kan leveres med sort interiør ... Kunne gjerne tenkt meg en slik en istedenfor .. :( 
Men, jeg ser at bilen har blir generelt veldig mye dyrere også... 35000,- mer for identisk bil ... -3500,- på digital dashbord da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius skrev:

Hadde ikke fått med meg at L&K på Octavia kan leveres med sort interiør ... Kunne gjerne tenkt meg en slik en istedenfor .. :( 
Men, jeg ser at bilen har blir generelt veldig mye dyrere også... 35000,- mer for identisk bil ... -3500,- på digital dashbord da... 

Jeg så det først tidligere i dag når jeg tittet etter noe annet i Octavia brosjyren på nettet, og det var jo en gledelig «nyhet» for min del. Ny (og større) motor og en mye bedre DSG kasse koster nok sine kroner de også, og så har det jo blitt bl.a. digitalt dashbord tilgjengelig som du skriver @Marius, og det er jo selvfølgelig også noe jeg ville hatt med. :) 

Så det blir en del tusenlapper mer enn tidligere ja, men nå ble jo ikke akkurat min Scout så veldig billig så det gjorde noe heller, men innbytteverdien holder seg nok dessverre fremdeles på et lavt nivå er jeg redd...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...