Gå til innhold
Cpt. GV

Trenger litt hjelp til dekk og felg


Anbefalte innlegg

Hei!

Nærmer meg bestilling av Kodiaq. Det ligger an til å bli en Lavablå Style. Jeg falt for fargen da jeg så den i butikk, den ser vesentlig bedre ut "live" enn i konfiguratoren. I butikken stod det også utstilt en Lavablå Superb med antrasittfargede turbine-felger. Jeg ble veldig glad i kombinasjonen lavablå og antrasitt felger, og har bestemt meg for Triglav 19" i antrasitt farge som sommerhjul. Problemet er at dette ikke lar seg bestille fra fabrikk (kun sølvfarget/ordinær alu).

En selger jeg har pratet med anbefalte meg å bestille Triglav 19" i sølv fra fabrikk med sommerhjul, og i tillegg kjøpe 19" Triglav antrasitt med vinterhjul, så kunne de "kryssbytte" felg/dekk ved levering. Dette kan selvsagt være en løsning, men det ble vel dyrt.

Et annet alternativ jeg har tenkt på er følgende:

Kjøpe bilen med standard felg/dekk (evt. oppgradere til 18" Trinity, jeg liker den litt bedre). I tillegg bestille 4 x Triglav antrasitt (kun felg). Ved mottak av bil, så får jeg byttet om til nye dekk på 18" felgene, enten hos forhandler - eller hos noen som selger dekk (da får jeg de vinterdekkene jeg vil, og antatt litt rimeligere). De fabrikkleverte sommerdekkene får jeg selge billig på finn.no. Når våren kommer, så kan jeg kjøpe dekk til 19" felgene, også da hos en dekkkjede som presumtivt har noe bedre betingelser på dekk enn hva skodaforhandlerne har.

Hva tenker dere? Kjøpe to sett med 19 " fra forhandler, og deretter "kryssbytte"? Eller tror dere det blir endel å spare med den alternative fremgangsmåten jeg skisserer over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt løsningen med å bestille bilen med 18" og kjøpt 19" ved siden av, lagt på de vinterdekka du vil ha på de medfølgende 18", og kjøpt noen gode sommerdekk til de 19" felgene du har kjøpt ved siden av. Da vil du kunne få bedre dekk på både sommer og vinter til en mer fornuftig pris.

En annen mulighet er jo å ta bilen med de hjula som følger med, og så selge dem komplett. Så kjøpe deg komplette nye både sommer -og vinterhjul hos en dekkforhandler til en mer fornuftig pris. 

Jeg personlig liker best originale felger, fordi jeg anser dem som mest holdbare, og i tillegg så har de dem på lager over en mye lengre periode, slik at det holder å kjøpe en ny om en skulle være uheldig. Andre felgprodusenter bytter design relativt ofte, så der kan det fort ende opp med at en må kjøpe 4 nye felger om en er uheldig. En annen ting jeg liker ved originale felger er at en slipper å tenke på evt. løse senterringer -og andre hjulbolter, som felger fra en tredjepartsprodusent kan kreve. Enkelte felgprodusenter går fint overens med originale hjulbolter og uten bruk av løse senterringer, men det er definitivt ikke alle..........

Den siste er kanskje den mest økonomiske løsningen, men om det er den mest praktiske for deg er jo an helt annen sak............?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg i delvis i samme båt.
Når jeg bestilte min Kodiaq valgte jeg 18" Elbrus med sommerdekk, disse kjører jeg på nå.
Har egentlig tenkt å kjøpe 17" vinterdekk hos min lokale dekkforhandler som gir meg en god pris, men vurderer å bytte om slik at 18" Elbrus blir vinterdekk og kjøpe ny felg på f.eks. 19" som sommerdekk. Så er det spørsmålet om originalt eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er det vel stort sett bare hva du vil ha og hvilket budsjett du har til dette som kan avgjøre............ ;) 

Jeg personlig liker best originale felger, men det er jo selvfølgelig ikke en fasit at de er best. Men en kan da slippe løse senterringer og flere hjulbolter å ta vare på og passe på at de ikke blander seg med hverandre, her kan det være forskjeller på lengde og koning som kan gi store skader om en er riktig uheldig.

Det er noen tredjepartsfelger som fint kan bruke både original hjulbolter og ikke trenger de løse senterringene som også har meget god kvalitet på felgene, men da begynner også prisene og nærme seg de originale felgene. Så da ender det jo med hvilket design en liker best og synes ser flottest ut på bilen. Hvor lenge felgene er på markedet er også noe jeg tar med i betraktningen om en skulle være uheldig å ødelegge en felg, da kan det være billigere å ta en tur til forhandleren å kjøpe en felg, kontra det lokale dekkverkstedet å måtte kjøpe 4 nye fordi felgen ikke er på markedet lenger, for det har jeg nemlig opplevd selv, og det ble på ingen måte billig...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...