Gå til innhold
tronna

Deres erfaringer med 150 1.4 TSI aut 4x4


Anbefalte innlegg

Her kommer min første post her inne :)

Skal ha ny bil, og Kodiaq er et av alternativene etter mye prøvekjøring.

Spørsmålet er hva deres erfaring er med ovennevnte motor. Jeg ble positivt overrasket over momentet i denne motoren, men er veldig fristet til å kjøpe 190 TDI for å ha det lille ekstra.

Den lokale forhandleren anbefaler 150 TSI.

De andre motorene anser jeg som uaktuell grunnet ugunstig prising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @tronna :) 

Flott bil du vurderer, det er det ingen tvil om. Når det gjelder valg av motor så er jo det veldig individuelt hva en faktisk trenger og har behov for. 150hk TSi er en fin motor med et bra dreiemoment i forhold til hvor stor den motoren er, men du kan merke et manglende dreiemoment når du begynner å laste opp bilen med personer og last, og enda mer merkbart blir det om du henger en henger etter i tillegg. Den har ikke noe problem med å klare dette, så langt derifra, men du må gire ned og ha et høyere turtall for at det skal «skje noe» når du da trykker på gasspedalen.

Jeg har 1,8/180hk TSi i min Superb og det er en kjempeflott motor på alle mulige måter, men tragisk nok så har Skoda satt inn en DSG kasse som gjør at motoren er tunet ned fra 320nm til 250nm for det er max av hva den DSG kassa tåler av moment. I det daglige så merkes ikke dette i det hele tatt, men når en begynner å fylle opp bilen så merker en at DSG kassa velger et lavere gir enn hva den ville gjort ellers, og det resulterer jo igjen i et høyere forbruk og mer «mas» fra motoren fordi den går på et høyere turtall. Heller ikke noe problem dette, men om en da skal akselerere og/eller opp en skikkelig bakke, så ser en at turtelleren er vesentlig høyere opp enn hva i hvert fall jeg ønsker. Den ideelle bensinmotoren i min bil er nok 2,0/220hk versjonen, ikke for at en trenger det antall hk, men den motoren leverer et dreiemoment på 350nm, og det er mer passende for en bil med den str og lastekapasitet som Superb har.

Jeg skal ikke si hva som er det rette valget for deg, men om det er mulig så prøv Kodiaq med den motoren først, og en del i de situasjonene du kommer til å bruke den mest. Forsøk også å fyll den opp med både personer og last, og se om den motoren da oppfyller dine forventninger og behov. Evt prøv å gjør det samme i en Superb da de omtrentlig kan fylles med den samme vekten slik at du har noe å sammenligne med.

Den mest passende motoren til en Kodiaq med 4x4 vil etter min mening være 2,0/190hk TDi, men jeg hadde valgt 2,0/180hk TSi fordi en dieselmotor ikke passer til mitt kjøremønster.

Dette er selvfølgelig ingen fasit som nevnt, bare min personlige mening :) 

 

EDIT:

Jeg hadde 1,4/140hk TSi i min forrige bil (en VW Golf stasjonsvogn 2014), så det er den jeg sammenligner med når jeg skriver om hva jeg synes om den TSi motoren du vurderer. Jeg vet at det ikke er den samme motoren, men forskjellene er ikke så store, men vekta og størrelsen til Kodiaq er derimot betydelig større og tyngre enn hva Golfen er.........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget utfyllende svar @Superb lll.

Har vel i grunn innsett at det ikke er noe riktig svar her. 

Bruken tilsier at jeg skal ha diesel. Blir mest langturer. Men jeg bor 3 min fra bomringen til Oslo, og det kompliserer ting noe.

Jeg får vel bare ta stein, saks, papir med selger og se hva det blir :D

Fornuften sier bensin for fremtiden, lysten sier diesel for et litt bredere glis på vei opp fjellet til Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Nei skal noe til å kunne velge noe som passer for alle situasjoner en kan komme opp i, det viktigste er vel at en har det som passer best i daglig bruk. 

Som nevnt tidligere så hadde min evt. Kodiaq hatt en 2,0/180hk bensinmotor, men med det utstyret jeg vil ha så blir den bilen så kostbar at jeg heller ville valgt noe annet. Hadde heller da valgt en Skoda Superb 2,0/280hk TSi 4x4 L&K versjon og hatt «penger tilovers» i forhold til hva Kodiaq ville ha kostet meg slik jeg ville satt opp den. Men hverken kone eller budsjett tillater et slikt kjøp, så det er ikke noe å tenke på noen av delene ;) 

Med tanke på hvor du bor så virker det kanskje «mest fornuftig» med en bensinmotor, men jeg forstår godt hva du tenker på når du ønsker den største dieselmotoren for å ta deg opp fjellet med full bil.

Ja kanskje stein, saks, papir er den enkleste løsningen, hehe ;) 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for diesel, da kan smilet vokse med avstanden til de gærne Mdgerne i Oslo ?

150 Tsi tror jeg blir litt vel svak når du fyller opp bilen, har selv 2.0 TDi 150 i lille Octavia

Sjekk også hvilken girkasse du får, så ikke den lille DSG med tørr clutch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kodiaq 150 TSI aut og 4x4 og jeg må si jeg ble svært positivt overrasket over motoren. Siden jeg bestilte i desember hadde jeg ikke fått testet den så jeg var litt redd den skulle bli litt veik i den store bilen, men det er den absolutt ikke. Akselererer fint i 100+ km/t på E18 og klarer fint en og annen forbikjøring på mindre veier til hytta. 

Det er heller ikke noe problem når vi fyller opp bilen med bagasje og takboks. Vi har riktignok to små barn og jeg kjører sjelden med henger eller mange voksne i bilen. Hvis du gjør det ville jeg kanskje vurdert en større motor eller diesel, men jeg angrer ikke ett sekund og er egentlig glad jeg tok det valget jeg gjorde. Etter flere Passater med diesel er det også herlig å slippe den "diesel-raklingen". Jeg syns det er merkbart mindre støy i min kontra demobilen med diesel jeg testet i mars, men det kan du sikkert få testet selv hos forhandler. 

Endret av Guardian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @tronna 
Jeg har lik konfigurasjon på min Kodiaq som @Guardian og må si meg svært fornøyd med valget. Jeg prøvekjørte 190hk TDI i mars når den ble tilgjengelig hos forhandler, men ut i fra behov(småkjøring lokalt og på sikt litt pendling til Oslo) var bensin det valget som passet meg.
Differansen mellom 150hk TSI og 150hk TDI på ca. 30k er såpass stor at der kan du fylle mange liter bensin før du behøver tenke på at diesel er ca. 1 krone rimeligere å fylle pr. liter.
Som andre nevner er også støy med TDI en faktor.

For min del sitter det tre små barn i baksetet i hver sin bilstol, med diverse barnevogn og stellevesker osv... :S Blir jo litt vekt ut av det forsåvidt, men merker ikke forskjell med eller uten de og utstyret.
Kjørte på ferietur til Kristiansand og Stavern i sommer og det var utrolig ålreit. Forbruket var lavt, ned mot 0,65 pr. mil med fullt bagasjerom. Motorvei og hastigheter på 80-110 km/t var bare hyggelig. ^_^
Støy ifht. TDI klarer jeg ikke huske fra prøvekjøringen, men den var veldig stillegående på turen og er det også ellers i hverdagen. Spesielt ifht. min mors Toyota Rav4 med diesel som jeg kjørte her om dagen så er min TSI behagelig stillegående.

Men ønsker ikke starte diskusjon om TDI mot TSI, alt til sitt formål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mellom 150 TSI og 190 TDI var sykt vanskelig. Nærmest hipp som happ. Men da jeg ikke vil kjøre spesielt mye i Oslo gikk jeg for TDI, mest fordi den rett og slett er kraftigere.

Men den 150 TSI motoren var veldig fin i forhold til mange andre bensinmotorer jeg har kjørt på SUV. Helt klart et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den @PaulusA, TDI har jo en del mer drag, spesielt med 40 hk mer ^_^ Motoren er vel også rimelig stillegående sett opp mot litt eldre merker og modeller, det har vært litt utvikling.
Den skal jo også være godkjent ifht. utslipp, så er bare dieselforbud i Oslo eller andre byer som evt. byr på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krissme skrev:

Ser den @PaulusA, TDI har jo en del mer drag, spesielt med 40 hk mer ^_^ Motoren er vel også rimelig stillegående sett opp mot litt eldre merker og modeller, det har vært litt utvikling.
Den skal jo også være godkjent ifht. utslipp, så er bare dieselforbud i Oslo eller andre byer som evt. byr på problemer.

Ja, men det som er den største forskjellen er momentet. Sjekk dette. Jeg husker ikke tallene, men bør være 140-150 Nm

Støymessig noe helt annet enn de gamle pumpedyse motorene, men likevel ikke best i "klassen". Derimot kanskje litt "tøff støy" ved gasspådrag?

Ja, bare Oslo folket får ut MDG om 2 år håper jeg ting normaliserer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så midt på blinken som det kan få blitt @PaulusA :)  Forskjellen på papiret er 150nm, 250nm vs 400nm, og det er faktisk veldig merkbart.

En større motor, flere hester og et høyere dreiemoment vil være veldig merkbart undre visse forutsetninger, men hvor mye det vil bety for den enkelte er det ikke så enkelt å si noe om.

Jeg personlig savner som jeg har nevnt både tidligere i denne tråden og flere andre en del nm i min Superb, mens andre gjør det ikke. Det kommer nok veldig an på hva en er vant til fra før av og hva en forventer. MEN, det er som sagt når bilen er fullastet og gjerne med henger etter at det er merkbart og jeg savner et høyere dreiemoment. Ved gasspådrag så skjer det ikke så mye før bilen girer noen hakk ned, det gir et høyere turtall (mer motorstøy) og og faktisk et høyere bensin forbruk. Så om en kjører mye med fullastet bil, og samtidig velger en relativt stor og tung bil med (for) liten motor, så kan en ende opp med et vesentlig høyere bensinforbruk enn hva en kan tro. Men det er jo igjen avhengig av tyngden på høyrefoten, og ikke minst hvor ofte en kjører med fullastet bil og evt en henger etter i tillegg.

Skoda Kodiaq er nok en type bil som fortjener en litt kraftig dieselmotor om jeg skal være helt ærlig, men det er likevel ikke det rette valget for meg. At 150 hk TSi fungerer helt greit og vel så det i en Kodiaq eller Superb for den delen er det ingen tvil om, det hele kommer an på hvilke behov en har og hvilke «kompromier» en vil inngå om en belaster sin bil/motor mye. Det vet som regel den enkelte personen best selv, og ikke minst så er det også et økonomisk spørsmål opp i det hele, for enkelte kanskje også et dieselforbud kan virke skremmende for hva en bør velge..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Superb lll, kan nok takke min klisterhjerne når det gjelder tekniske spesifikasjoner.

Ja, du har helt rett. En liten motor vil ofte bruke mer drivstoff enn en større hvis den blir gående tungt eller på veldig høyt turtall.

F.eks brukte min Accord 2.2 Diesel ikke mer drivstoff enn en Peugeot 3008 med 1.6 TDi for svenskehandel. Ganske interessant når vektforskjellen mellom bilene er 200 kg og oppgitt forbruk nesten 20% høyere for min Accord. Begge brukte reelt ganske nøyaktig 0,58 for slike turer (Ned til Horten - så Moss Nordby og så tilbake). Ikke den gunstigste kjøringen.

Konklusjon, ville aldri hatt Kodiaq med mindre enn 150 TDi, helst 2.2-2.4 liter maskin, men det finnes ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...