Gå til innhold
Superb lll

Diesel vs bensin


Anbefalte innlegg

Ser at det er mange forskjellige behov, meninger og ikke minst erfaringer rundt hvilken type drivstoff en bør velge når en skal kjøpe seg ny bil. I disse tider hvor både Hybrid og el.biler blir flere og flere, så blir jo utvalget enda større og kanskje for mange enda vanskeligere. Foreløpig så er det jo ganske enkelt når det gjelder Skoda, for der er det kun diesel -og bensinmotorer som er tilgjengelige, og det drøyer vel frem til 2019 før den første Hybrid muligheten kommer om jeg ikke husker helt feil.

Så hva skal en da velge når en kjøper ny bil i dag?

Her kan vi alle komme med våre pros og cons for begge type drivstoff.

Mine kjenner vel de fleste medlemmene allerede til, men jeg starter med dem likevel, så får andre bare fylle på eller være uenig.

 

Mine meninger om bensinmotoren kommer her

Fordelene etter min mening,

  • Blir fortere varm
  • Fortere varm kupé
  • Takler småkjøring mye bedre
  • Slipper problemene med DPF og EGR om en har mye småkjøring
  • Har en roligere gange og er mer stillegående
  • Slipper lukta av diesel ved hver eneste fylling av drivstoff
  • Ikke problemer med dobbeltmasse svinghjul, slik en diesel har
  • Behøver ikke tenke på varslede dieselforbud i Oslo og muligens i andre storbyer i tillegg

Ulempene med bensinmotoren etter min mening

  • Høyere drivstofforbruk
  • Har et lavere dreiemoment
  • Trenger gjerne en større motor om en vil opprettholde dreiemomentet om en kjører mye med full/tung bil, og enda mer merkbart om en også har henger etter 
  • Må gjerne velge et eller to trinn lavere gir for å ha kreftene tilgjengelig, dreiemomentkurven går fort tom på en bensinmotor og en må ha et mye høyere turtall for å kunne la hk komme til sin rett, og da er det ikke bestandig at den er mer stillegående likevel om en vil opprettholde trekkraften med fullastet bil.

 

Når det gjelder mine pros og cons med en dieselmotor, så blir jo det omtrentlig å snu det jeg har skrevet over her på hodet.

 

Ser enkelte skriver på andre fora at en bensinmotor er billigere i innkjøp, men det er jeg ikke helt enig i, det kommer helt an på hvilket grunnlag en sammenligner disse motorene på etter min mening. Gjelder det hk mot hk, så er det vel kanskje riktig, men om en skal ha nogenlunde det samme dreiemomentet, så er det i det hele tatt som oftest ikke mulig engang. Tilnærmet så blir det langt flere hk i bensinmotoren for å få dette omtrentlig likt med tanke på dreiemomentet, men det når gjerne ikke høyt nok og likevel så vil bensinmotoren være langt dyrere og fortsatt svakere.

Ser jo Skoda sin 2,0/150hk TDi motor har 350nm, mens en må helt opp i 2,0/220hk TSI for å få det samme dreiemomentet, og da har jo ikke bilene på langt nær den samme prisen, bensinmotoren blir langt dyrere. Velger en 2,0/190hk TDi 400nm motoren så har ikke Skoda en motor som matcher de tallene i det hele tatt når det kommer til dreiemoment. 2,0/280hk hk 350nm er jo vesentlig kvikkere og raskere, men når ikke opp når det gjelder dreiemoment, og er langt mer kostbar både i innkjøp og ikke minst i forbruk.

Den nye bensinmotoren de har plassert i Skoda Octavia vRS 2,0/245hk TSi 370nm begynner jo å nærme seg når det gjelder dreiemoment sammenlignet med den største dieselmotoren de har i Octavia 2,0/184hk TDi 380nm, men er langt dyrere og har et merkbart høyere forbruk.

 

Skal bli spennende å se hva andre mener og har for preferanser her, fyr løs :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt litt på dette da jeg hele tiden er på "utkikk" etter ny bil :)

For min del så skulle jeg nok hatt en el. bil med god kjørelengde ala Tesla. Men teslaen frister faktisk ikke.  Synes det er rapportert om mye feil  og mtp at nærmeste verksted er 6 timer unna så blir det ikke så aktuelt. Samt at jeg er avhengig av krok. Kjører mye med henger, og nå har jeg til og med fått meg liten båt som skal dras hit og dit.

Det jeg har mest lyst på en en bil med stor bensinmotor, rett og slett pga lyden :D
Har lenge siklet på Audi A7 med 3 liters TFSI :ph34r: Har vært nær ved flere anledninger. Det som stopper meg er forbuket og forsikringen.

Ellers så er de hybridene som er mest aktuelle (rent utseendemessig) for meg for dyre. XC90 T8 og liknende.

Status er at jeg avventer inntill det kommer nye modeller. En hybrid med faktisk lavt forbruk eller en el bil med krok :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model X har jo krok, men er jo veldig dyr igjen. Tipper vi ser mer og mer av det etterhvert som teknologien blir bedre og billigere.

Jeg tror at rene bensin og diesel vil i større grad bli likestilt som verstinger, sammen med transportbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 3.03, Tor2r skrev:

Ja, jeg har tenkt litt på dette da jeg hele tiden er på "utkikk" etter ny bil :)

For min del så skulle jeg nok hatt en el. bil med god kjørelengde ala Tesla. Men teslaen frister faktisk ikke.  Synes det er rapportert om mye feil  og mtp at nærmeste verksted er 6 timer unna så blir det ikke så aktuelt. Samt at jeg er avhengig av krok. Kjører mye med henger, og nå har jeg til og med fått meg liten båt som skal dras hit og dit.

Det jeg har mest lyst på en en bil med stor bensinmotor, rett og slett pga lyden :D
Har lenge siklet på Audi A7 med 3 liters TFSI :ph34r: Har vært nær ved flere anledninger. Det som stopper meg er forbuket og forsikringen.

Ellers så er de hybridene som er mest aktuelle (rent utseendemessig) for meg for dyre. XC90 T8 og liknende.

Status er at jeg avventer inntill det kommer nye modeller. En hybrid med faktisk lavt forbruk eller en el bil med krok :)

 

Ja men @Tor2r da, vet du ikke at det finnes noe som heter Skoda ;) De har en flott versjon Superb L&K eller Sportline 2,0/280hk 4x4 DSG 6, da får du en flott bil med fin motorlyd, går rolig, er relativt frisk, har 4x4 og kan dra med seg litt av hvert. Ikke så verst å forsikre heller (i hvert fall ikke der jeg har mine forsikringer), forbruket kan ikke sammenlignes med en dieselmotor selvfølgelig, men noe styrer en jo med høyrefoten også, selv om jeg mistenker at den kan bli relativt tung med en slik motorisering (da tenker jeg på selv i første omgang, så får andre tro hva de vil om sin egen høyrefot B|)

Er forsåvidt enig med deg med tanke på dette med Hybrid, skal jeg ha en slik så skal batterikapasiteten (rekkevidden) vesentlig opp og ladetiden vesentlig ned. Slik det er i dag så får en jo stort sett ikke mer enn 20-40km reell rekkevidde på strøm, og har en ikke lademuligheter på jobben, så vil en kanskje måtte kjøre mye med bensinmotoren likevel, og dermed ha et høyere forbruk på den pga den ekstra vekten fra batteriene. Min svoger og svigerinne leaset en Toyata Auris Hybrid (ikke ladbar) for 3 år siden, hun fortalte meg da at nå skulle de bli mer miljøbevisste og få ned forbruket sitt vesentlig, men det har jo endt helt motsatt. De ligger jo på et snittforbruk som er merkbart høyere enn hva jeg har på min tunge og store Superb med bensinmotor, så om en har en del km daglig kjøring og ingen annen lademulighet enn hjemme, så er det ikke dermed sagt at en får et lavere forbruk. De kan heller ikke ha hengerfeste på denne bilen, det ble ikke godkjent av Toyota før modellen som kom rett etter de leaset den de har (og skal levere neste mnd). Og nå skal de plutselig ha en bil med bensinmotor i stedet, for Hybrid var visst ikke så bra (for deres behov og bruksmønster) likevel..........

Ren Elbil (type Tesla) frister ikke meg heller, men jeg er nok litt for gammeldags i tankegangen enda. Jeg har f.eks ikke en enkel måte å få ladet den hjemme på, for hele sikringsskapet må da byttes ut (det er fullt) og det krever dyre ombygginger og oppussing i etterkant, samt en del titall tusen for selve den elektriske jobben. Nå «lader» jeg min bensinmotor på 2-3min. og kan da kjøre i opp mot 900km med den «ladingen», og det er som sagt gjort på kun 2-3min, og jeg slipper å lete etter og evt. vente på en ledig ladekontakt et sted for å være sikker på at jeg kommer hjem etter en langtur. Som sagt jeg er litt gammeldags i tenkemåten her og helt der hvor jeg har lyst til å omstille meg enda, og det har også litt med at jeg synes batteritypene de har i dag ikke er gode nok enda, hverken på rekkevidde eller ladetid. Men jeg har jo lest om at det forskes på helt andre batterityper som mest sannsynlig kommer i bilene etter 2020, og da kan det hende at jeg også er mer villig til å omstille mitt syn på Elbil. 

Men enn så lenge så er vi fossiler (både bensinmotoren i min bil og meg selv) lykkelige i hverandres selskap og det ser det ut til at vi skal være en god stund til fremover også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Mercedes B Electric privat, en helt nydelig bil

Ang motor liker jeg diesel godt, bortsett fra lydbildet til de fleste diesel motorer.

Jeg er ikke enig i at en 2.0 Turbo bensin kan oppveie en V6, verken for bensin eller diesel. Audi lager (som nevnt @Tor2r = 100% enig) noen helt nydelige større bensinmotorer og i tillegg V6 diesel. En 2.7 eller 3.0 TDi V6 har ca 10 ganger flottere lyd og gange enn alt av VW 4 sylindret og deres større bensinmotorer enda x 2 igjen.

Gi meg en stor V6 diesel og jeg smiler hele veien, gi meg en V8 bensin og jeg slår av stereoen.

Bortsett fra dette, så har diesel følgende fordeler:

Mye høyere moment 

Mye lavere forbruk

Bensin, hvis man snakker om VW 4-sylindret har egentlig ikke så veldig mange fordeler til min bruk, men enig i at litt raskere varm (uten tilleggsvarmer ) er et poeng, samt roligere gange ved forsiktig kjøring ?

Er ikke enig i at de ikke er belemret med mye rare problemer ved småkjøring, det er alle fossile motorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, PaulusA skrev:

Har selv en Mercedes B Electric privat, en helt nydelig bil

Ang motor liker jeg diesel godt, bortsett fra lydbildet til de fleste diesel motorer.

Jeg er ikke enig i at en 2.0 Turbo bensin kan oppveie en V6, verken for bensin eller diesel. Audi lager (som nevnt @Tor2r = 100% enig) noen helt nydelige større bensinmotorer og i tillegg V6 diesel. En 2.7 eller 3.0 TDi V6 har ca 10 ganger flottere lyd og gange enn alt av VW 4 sylindret og deres større bensinmotorer enda x 2 igjen.

Gi meg en stor V6 diesel og jeg smiler hele veien, gi meg en V8 bensin og jeg slår av stereoen.

Bortsett fra dette, så har diesel følgende fordeler:

Mye høyere moment 

Mye lavere forbruk

Bensin, hvis man snakker om VW 4-sylindret har egentlig ikke så veldig mange fordeler til min bruk, men enig i at litt raskere varm (uten tilleggsvarmer ) er et poeng, samt roligere gange ved forsiktig kjøring ?

Er ikke enig i at de ikke er belemret med mye rare problemer ved småkjøring, det er alle fossile motorer

Jeg er stort helt enig i hele innlegget ditt @PaulusA, bortsett fra den siste linja. For dette opplever vi mye på våre diesel arb.biler som ikke kjøres så mye, og de har vi mange av (flere hundre biler, så jeg har et relativt stort grunnlag og uttale meg på der). Men for de bilene som ikke bare har småkjøring i bilparken vår, så er det stort sett lyden og at den blir tregere varm som er minuset etter min mening

Sier derimot ikke at bensin er feilfri, for det er de absolutt ikke, men den er ikke så plaget av småkjøring som hva diesel er. Min forrige bil måtte bytte ladetrykksregulator etter bare ca 33.000km, så det er definitivt ikke feilfrie de heller som nevnt. Den var det riktignok en konkret feil på, så det kom ikke av småkjøing, men en feil er en feil.

Jeg er ikke så negativ til diesel som jeg kanskje høres ut til, det er bare at den ikke er helt forenlig med vår type kjøring privat, og at et dieselforbud ikke gjør at jeg er så veldig fristet. Jeg frykter litt at dette fort kan utvides og gjelde i flere byer av en viss størrelse (med tanke på trafikk og innbyggere, som gjerne hører sammen) etterhvert. Men det er først og fremst småkjøringen vår som er mitt ankepunkt i vår husstand.

Elbil eller ladbar hybrid kan bli et alternativ på sikt for meg også, men da må rekkevidden betydelig opp, og ladetiden betydelig ned. Antall ladestasjoner må det også bli mange feler av her jeg bor og kjører mest.

Dette jeg skriver her kan jo ikke hverken elbilen eller hybridbilen noe for, men som nevnt tidligere, så er jeg ikke helt klar for alt det som må gjøres om inne i min bolig heller for å få ut en riktig kontakt for lading av en av disse bilene. Ikke plass i sikringsskapet, og har ikke plass til et større sikringsskap der det står, og det er heller ikke mulig å få en ny kabel ut til en slik kontakt skjult. Alt annet er skjult her (og det har jeg jobbet mye med å få til), så da er det ikke aktuelt å ha en kabel gjennom boligen, men det er jo selvfølgelig kun mitt problem..............

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Superb lll

Ja, forstår at de arbeidsbilene har mere problemer,  men er det representativt for alle dieselmotorer?

Tror ikke det, men har ikke så stor referanseramme 

Ang elbil, ser at mange kjøper elbil etter hva de tror de trenger og også hva "bedrevitere" snakker om at man bør se etter. Kjenner mange med elbil og bortsett fra ferieturer trenger ingen  av de så veldig lang kjørelengde.

Ang vår egen elbil. Kona bruker den mest, er strålende fornøyd. 30 km hver vei til jobb og noen ganger en ekstra tur på kvelden. Dvs 60 km vanligvis, noen ganger 120 km.

Vår bil fungerer glimrende til dette på sommeren, mens vi kladdlader litt hjemme før tur to på vinteren. Har satt inn en liten 8kW trafo og lader med 6.9kW (10A 3fas 400V), da får vi nesten 25% i timen.

Hovedtrikset, og der mange bommer, er å ha solid lading hjemme.

Har hatt "lang turer" på 200-220 km, men bruker annen bil (Outback før, så en Mondeo men nå heldigvis Octavia, savner Outbacken en del ganger men aldri Mondeo).

Merca gir utrolig mye bil for pengene, det er ihvertfall helt sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PaulusA skrev:

Hei @Superb lll

Ja, forstår at de arbeidsbilene har mere problemer,  men er det representativt for alle dieselmotorer?

Tror ikke det, men har ikke så stor referanseramme 

Ang elbil, ser at mange kjøper elbil etter hva de tror de trenger og også hva "bedrevitere" snakker om at man bør se etter. Kjenner mange med elbil og bortsett fra ferieturer trenger ingen  av de så veldig lang kjørelengde.

Ang vår egen elbil. Kona bruker den mest, er strålende fornøyd. 30 km hver vei til jobb og noen ganger en ekstra tur på kvelden. Dvs 60 km vanligvis, noen ganger 120 km.

Vår bil fungerer glimrende til dette på sommeren, mens vi kladdlader litt hjemme før tur to på vinteren. Har satt inn en liten 8kW trafo og lader med 6.9kW (10A 3fas 400V), da får vi nesten 25% i timen.

Hovedtrikset, og der mange bommer, er å ha solid lading hjemme.

Har hatt "lang turer" på 200-220 km, men bruker annen bil (Outback før, så en Mondeo men nå heldigvis Octavia, savner Outbacken en del ganger men aldri Mondeo).

Merca gir utrolig mye bil for pengene, det er ihvertfall helt sikkert

Tja, om det er representative for alle vet jeg ikke helt, men vi har mange forskjellige biler og da også mange forskjellige motorer. Vi har mange (flest) VW, og da gjerne de med 140hk, og 180 hk på Transporter, Caddy med 140hk og noen Amarok med 163hk, ellers så har vi Peugeot, Ford og Mercedes, og tidligere også Toyota og Mitsubishi, og har også hatt noen få Isuzu og Iveco, så vi har kjennskap til en del forskjellige merker og forskjellige motorer. Selvfølgelig ikke feil på alle, men for de bilene/motorene vi har hatt flest problemer med (uten at noen merker har skilt seg spesielt ut, bortsett fra antall biler vi har av dem), så er fellesnevneren for de med flest problemer relatert til mye småkjøring. Kort vei ut til arb.oppdrag i hovedstaden og  en del av de andre stedene vi har kontorer/avd er gjerne årsaken til dette, der er det EGR ventil og DPF som tetner som er utfordringen, og ulempen er at det tar for lang tid før de blir varme, en er gjerne fremme før det begynner å gi noe særlig varme og kjøringen er for kort til at vi bør bruke Webastoen så mye.........

Men for de andre dieselbilene så er det svært få problemer, det som går igjen på spes. VW motorene er jo dobbeltmasse svinghjulet (og det er VW vi har absolutt flest biler av i dag, men er i ferd med å bytte noen Transportere over til Ford, uten at jeg vet om det er noe bedre), men det kommer oftest av hard belastning (tunglastede biler og tunge hengere på slep) og kjørelengden. Vi har jo alt fra noen få kilometer i året på enkelte biler og opp mot 60.000km i året på de med mest kjøring.

 

Joda jeg kunne nok tilvent meg elektrisk bil etter hvert jeg også, men rekkevidde, plass, lastekapasitet, hengerfeste og pris gjør at de ikke er aktuelle for oss i dag, det jeg nevnte med lading i egen bolig gjør det heller ikke enkelt, men det kan jo ikke elbil lastes for, det er en talentløs utforming av boligen vi har (har ikke bygget det selv nei ;)) . 

Ladbar hybrid gjør det noe enklere for meg, men vi har fremdeles den samme ladeutfordringen hjemme, og dårlig rekkevidde på strøm er også utfordringen  her. Da går den jo over på bensin, men blir jo ikke akkurat imponert over drivstofforbruket da. Men nå er det ikke det forbruket som er årsaken til at det ikke frister så mye da da (for min Superb tar også det den skal ha av drivstoff), det er mest at det ikke er noen biler jeg kan tenke meg og som passer til vårt behov. Det nærmeste er nok Passat GTE, men den har jeg egentlig aldri vært noen spesielt god venn med, og Toyota liker jeg ikke. Volvo har jo noen fine hybrider, men de liker ikke sparegrisen min, så det er ikke så enkelt når en er litt vanskelig  selv og egentlig har mest lyst på en ren bensinmotor med litt respons og dreiemoment i, hehe ;) 

Men før eller siden så må vi vel over til noe med el/hybrid alle sammen, så får vi se når de har latt utviklingen på batterier og ladetid gå litt videre over hva som frister mest da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag er forskjellig. Akkurat som bensin og diesel er forskjellig. Momentet i en dieselmotor har du opp til en fire fem tusen omdreininger, mens bensinmotoren har et mye større turtallsregister. Nye turboer gir godt bunndrag tidlig i bensinmotorer nå. Ellers er det mange som velger elbil som nr to bil.

Men det er EN god grunn til å velge bensin, og det er politikere. Det kommer til å bli et stort press på restriksjoner på diesel. Ikke fordi det er spesielt smart, men fordi det er "diesel" som har festa seg i hodet. Alle hybrider har bensinmotorer, og det mener politikerne også er lurt. Bilpolitikk har aldri vært glansnummeret til noen politiker. Det er dieselen som blir fiende nr 1. Derfor bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Håvard skrev:

Er ikke alle hybrider som har bensinmotor, finnes noen med diesel også ;) 

Jeg tror det kommer til å være en rivende utvikling på batteri og elbil fremmover, så foreløpig sitter jeg på vent før jeg hopper på el-bil toget. Husker enda folka som satt med skjegget i postkassen med første generasjon i-MiEV når nissan lanserte leaf, og mitsubishi omtrent halverte nybilprisen sin over natta. 

Personlig er jeg veldig glad i diesel når den driver rett type motor :P BMW's rekkesekser eller en 3 liter V6 f.eks ;) Den nye 2 liters dieselen til BMW har også imponert meg. VW gruppens 2 liter TDI er jeg derimot ikke noe begeistret for..

Det finnes noen svært potente dieselmotorer ja, og denne motoren her hadde det nok vært artig å hatt i Skoda Kodiaq og Skoda Superb også :D  , men det tviler jeg sterkt på at vil skje............

598a010f064e9_Skjermbilde2017-08-08kl_20_19_01.thumb.png.ad9f85e340b6d08d85eea1c8cc5f2de5.png

Ellers så er jeg helt enig med deg, det er mange flotte motorer på markedet i dag, 6'erne til BMW i både bensin og diesel er veldig flotte, og det samme må en jo også si at VAG sine er, men da begynner virkelig pengene å få bein å gå på også om en skal kjøpe en bil med en av disse motorene helt ny..........

M5 og RS6 har jo også på både nåværende og forrige modell også noen spennende specs og vise til, men en blir jo ruinert på omtrentlig samtlige måter om en skulle ha valgt en slik, ikke bare er de kostbare å kjøpe og har et relativt høyt forbruk, men lappen vil vel til stadighet ha muligheten til å henge i en tynn tråd. Er vel ikke akkurat de billigste bilen å forsikre heller vil jeg tro, men du verden å morsomt det må være å ha en slik klar i garasjen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det rapporteres om store lagre av usolgte dieselbiler i Tyskland. Frykten for bruksbegrensninger med påfølgende stort vetdifall drives av usikkerhet rundt dieselbilens fremtid. Selv valgte jeg bensinversjonen av Skoda Oktavia Scout pga av dette. Les mer om temaet her Dieselbillagrene vokser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den artikkelen der. De som importerer brukt fra Tyskland må jo gå gode tider i møte vil jeg anta. Samtidig vil vel dette ha noe å si på bruktprisen her også? I alle fall på de tyske merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor2r skrev:

Leste den artikkelen der. De som importerer brukt fra Tyskland må jo gå gode tider i møte vil jeg anta. Samtidig vil vel dette ha noe å si på bruktprisen her også? I alle fall på de tyske merkene.

Ja, @Tor2r. Det går vel ut over nybilsalget når verdifallet antas å bli høyt. Usikkerhet mht fremtiden er en stor driver. Men bryr man seg mindre om nybil, er vel en brukt dieseltysker en god investering tenker jeg. Gitt at prisene går vesentlig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det vil ta litt tid før prisene vil «rase», for det må nok noen konkrete forbud på «bordet» før det vil skje vil jeg tro, men det er nå kun min personlige mening, og jeg har bomma før...............

At det kan komme noen tilbud på sikt på noen av de usolgte bilene skal en vel ikke se bort i fra, men da må jo noen av importørene være villige til å ta sjansen på å hente noen av dem hit først. Nå er det flere årsaker til at jeg ikke kommer til å velge dieselmotor som jeg har skrevet flere ganger tidligere, og dette er definitivt en av dem.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket endel på Briskoda.net tidligere... der går veldig mange for bensin biler. Og grunnen en og alene virker det som, er at dem har en årsavgift av noe slag. Som er noen hundre lapper dyrere i året en bensin biler. Det virker som om det er eneste grunnen til valg av bensin bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi her i dette langstrakte land kan må vurdere vårt valg utifra våre behov, og hva som rr tilgjengelig fra drivlinjen... Vi Skoda eiere har 2 valg, bensin eller diesel, skal man velge her så vurderer en jo for og imot: trenger man en sterk bil, dra tung tilhenger, og betale minst mulig pr mil i deivstoffutgifter, og kanskje ikke bor midt i en storby... da er valget enkelt for mitt vedkommende.. Diesel....

Bor man i by, lite behov for å dra tungt,og gledlig betaler mer for drivstoff og bruker mer på mila, Bensin

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius skrev:

Har kikket endel på Briskoda.net tidligere... der går veldig mange for bensin biler. Og grunnen en og alene virker det som, er at dem har en årsavgift av noe slag. Som er noen hundre lapper dyrere i året en bensin biler. Det virker som om det er eneste grunnen til valg av bensin bil...

@MariusJeg tror bensin står sterkere i utlandet enn diesel. I Norge var det en avgiftspolitisk vri som favoriserte diesel fremfor bensin. Jeg hadde bensinbiler med ett unntak før det. Etterpå ble det diesel, og nå bensin igjen.

Men jeg bor i by @Salcin, og er utsatt for evnt. dieselrestriksjoner. Ikke at det plager meg, for jeg bruker buss til jobb og leiebil når jeg er ute i møter etc i regionen. Men verdifallet plager meg. Det kan fort bli større på diesel enn bensinbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette et problem som også slår inn i Bergen og Trondheim, så det er ikke et rent Oslo-fenomen.

Men problemet gjelder jo kun et fåtall dager(eller timer som det viste seg i vinter i oslo) på vinteren. Er litt spesielt å kutte ut et alternativ som på mange måter er bedre enn bensin resten av året.

Men ideelt sett burde vi sett utslippsfrie biler i alle byer. Men det er pr i dag uaktuelt. Jeg har ikke en gang lademuligheter hjemme.

På jobb kjører jeg pr i dag siste generasjon HiAce. Det er jo et utslippsmessig helvete. Arbeidsgiver vurderer elektrisk varebil. Det vil gå fint, men er ikke ideelt når man ikke får slike biler med hengerfeste for eksempel. Og når bilen fylles med verktøy vil det også redusere rekkevidden betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...