Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Scout skrev:

Har kjørt Unimog for maange år siden ? @Superb lll.

Samla mye info her og der før jeg kjøpte min Scout. Husker ikke alt like godt nå. Husker bl.a ikke helt om det er downhillfunksjon (har ikke sett noe behov - blir nervøs av tanken på at bilen skal bestemme - jeg har imidlertid begynt å like denne adaptive cruise controllen).

Jeg har  2017 modellen før facelift. DMS var standard på Scout da . Men det er ganske forvirrende skrevet i sitatet. På min bil er det et eget kjøreprogram som heter "Off road", og det er standard. Logisk sett burde downhill assistant være tilvalg. (Og det er det nok). Jeg ville ha droppa det.  Elektroniske differensialsperrer vet jeg ikke så mye om. Jeg har en på 4Runneren, men har ikke brukt den  bryteren ?.

Det er mye "kjekt å ha", men det handler nok mest om sjåføren. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha ratta en for- eller bakhjulsdrevet bil like greit opp 95% av disse hytteveiene som en 4wd ( vi som har kjørt Amazon vet det). Men det er mer behagelig med moderne 4wd på vanlig veg. De trekker deg bedre gjennom sørpe og snø, også er det selvsagt noen fordeler ved bakkestart og ubrøyta veger eller gjørme.

Jeg tror bottom line, at det er mye bullshit i markedsføring mht funksjoner og nye innovative løsninger. Scout'en er bra for mitt bruk ihvertfall, som er ganske variert.

Hehe, jeg er så enig med deg i det meste her @Scout :) 

Det meste handler om hvilke kunnskaper og kjøreferdigheter sjåføren har, overraskelsen var stor for en av våre lærlinger når jeg kjørte like langt med Transporteren  (og enda litt til, fordi han satt seg fast) som han gjorde med Nissan King Kab. Men når en er den «fødte verdensmester» etter å ha hatt lappen i 3 hele uker, så vet en jo ikke så mye om hvilke fysiske begrensninger som gjelder ;) 

De fleste av disse  funksjonene som jeg nevnte er nok standard på den «nye« Scouten ser det ut til, for det er hverken muligheter for å velge eller fjerne dem i brosjyren/prislista jeg har her. Ved den type kjøring jeg har for ca 98 - 99% av tiden så klarer jeg meg helt klart med bare fwd jeg også, det er mest ønske om en høyere bil (ut/inn av bilen) som gjør at jeg vurderer Scout, og da blir en jo også litt nysgjerrig på hva disse funksjonene faktisk betyr også. Ser også ut til at både antispinn og DMS (driving mode selection) hvor en har muligheten for off-road modus er enkelt tilgjengelig fra egne knapper.  DMS fra Mode-knappen til venstre for girspaken, og antispinn av ved off-knappen til høyre for girspaken. Dette hjelper mye fra hvordan min Superb er satt opp, for der må jeg som sagt flere trinn inn i bilens innstillinger via Infotainment systemet før jeg klarer å deaktivere antispinn. Noen ganger kan det faktisk løse saken med litt mer «power» og hjulspinn, enn at en skal få strupet motorkraften. Enkelte ganger vet elektronikken best, men enkelte ganger så kan jaggu en gammel rev vite best selv også, hehe ;) 

5999f3256ba8d_Skjermbilde2017-08-20kl_22_11_52.thumb.png.8825c778319190c5de96a8590f176b0f.png

Jeg har ikke akkurat hatt Amazon, men du verden så nære når det gjelder fremkommelighet vil jeg tro. Min Opel Rekord som jeg kjøpte når jeg var lærling var alt annet enn en vinterføre bil for å si det slik, men utrolig artig å ligge sidelengs med da, hehe ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Octavia VAR det slik at jeg deaktiverte antispinn med et trykk på ESP-knappen og holdt jeg inne knappen lenge gikk ESP i sportsmodus(den tillot forøvrig jæææævlig brede sladder). Etter å ha moddet litt går jeg rett fra standard ESP til helt uten ESP og antispinn, kunne forsåvidt tenke meg ESP uten antispinn tilgjengelig men det var ikke et alternativ med OBDelevens hurtigprogrammering. 

Når det gjelder 4x4s funksjon så er den egentlig jævla bra til NORMAL/gøyal bruk. Noen terrengbil er den selvsagt ikke, men den tar deg dit du tør. Sålenge du bruker vettet vel og merke, med første bilen med 4x4 (en Ford Kuga) sto jeg fast ettpar ganger, men det var kun pga førefeil....og når du først kjører deg fast med 4x4 står du veeldig fast. Moralen er at det ikke hjelper med 4x4 sålenge alle 4 hjula henger i løse luften.  Henger hjulene ikke i lufta kommer du deg godt fram, og trøkker du litt ekstra på går det enda bedre etter min erfaring. 

Videoen nedenfor viser forskjellen mellom fwd og 4x4 i en Octavia under krevende forhold, men det er iallefall noe jeg merker på normalt vinterføre hvis jeg må kjøre en bil med bare fwd.  Javisst man klarer seg uten 4x4, men forskjellen er langt større enn folk trur. Stabilitet er et nøkkelord i så måte.  Vil du rett fram, så går bilen rett fram uten at rattet går alle veier om det er litt sørpete..

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, CitizenX skrev:

På min Octavia VAR det slik at jeg deaktiverte antispinn med et trykk på ESP-knappen og holdt jeg inne knappen lenge gikk ESP i sportsmodus(den tillot forøvrig jæææævlig brede sladder). Etter å ha moddet litt går jeg rett fra standard ESP til helt uten ESP og antispinn, kunne forsåvidt tenke meg ESP uten antispinn tilgjengelig men det var ikke et alternativ med OBDelevens hurtigprogrammering. 

Det var nok omtrentlig slik jeg trodde den knappen ville fungere ja, og uten å gjenta det, så vil nok min evt. kommende Scout beholde den funksjonen slik også, for den bilen vil ikke bli kodet den heller ;) 

Har omtrentlig bare erfaring fra denne type 4x4 med Transporter, og så fullastet som den er så inspirerer den ikke akkurat til «aktiv kjøring» for å si det litt pent, den har jo absolutt heller ikke motoren for det heller, hehe ;) 

Sitat

Når det gjelder 4x4s funksjon så er den egentlig jævla bra til NORMAL/gøyal bruk. Noen terrengbil er den selvsagt ikke, men den tar deg dit du tør. Sålenge du bruker vettet vel og merke, med første bilen med 4x4 (en Ford Kuga) sto jeg fast ettpar ganger, men det var kun pga førefeil....og når du først kjører deg fast med 4x4 står du veeldig fast. Moralen er at det ikke hjelper med 4x4 sålenge alle 4 hjula henger i løse luften.  Henger hjulene ikke i lufta kommer du deg godt fram, og trøkker du litt ekstra på går det enda bedre etter min erfaring.

Nei første bud er jo selvfølgelig å ha bakke kontakt med alle hjula, men som nevnt i et tidligere innlegg så har jeg blitt litt skuffet over Transporteren som spinner med 2 avhjulene som står på glatt underlag og de to hjula som står på et underlag med godt grep ikke beveger seg i det hele tatt. Men om det er en feil på Transporteren jeg disponerte, eller om det er den forrige utgaven av Haldex som ikke er bedre vet jeg ikke. Tyngden i bilen skulle i hvert fall gjort at den burde ha fått grep på de hjula, men som sagt, de beveget seg ikke.......... Men da var jeg jo langt utenfor der jeg ville ha kjørt med min privatbil (uten at det var bratt helling eller motbakke), men en vil jo gjerne nærmest mulig arb.stedet når en har mye utstyr, materiell og verktøy en skal ha med seg...........

Privat så er det ikke ofte jeg har hatt behov for 4x4, men skal ærlig innrømme at det gjort en del situasjoner mye enklere :) 

Sitat

Videoen nedenfor viser forskjellen mellom fwd og 4x4 i en Octavia under krevende forhold, men det er iallefall noe jeg merker på normalt vinterføre hvis jeg må kjøre en bil med bare fwd.  Javisst man klarer seg uten 4x4, men forskjellen er langt større enn folk trur. Stabilitet er et nøkkelord i så måte.  Vil du rett fram, så går bilen rett fram uten at rattet går alle veier om det er litt sørpete..

Ser jo godt forskjellen på fwd og 4x4 her, spesielt med litt gasspådrag, da går det gjerne rett frem med fwd i svinger. Forskjellene kommer jo også veldig godt frem i bakken her. :) 

Det er klart at all fremdrift og fremkommelighet blir enklere og tryggere med 4x4, det eneste som det ser ut til at mange ikke tenker på er at bremsestrekningen ikke blir kortere, heller motsatt fordi enkelte da kjører fortere enn de burde ha gjort..........

En fra Viking som vi har avtale med, sier ofte når vinteren kommer at de han berget tidligere med 2wd, berger han fremdeles selv om de nå har 4x4, det er som regel bare mye vanskeligere å nå frem til dem nå. Så 4x4 hjelper et godt stykke på vei, men om en ikke kan kjøre bil, så blir det likevel intet vidundermiddel som hjelper i alle situasjoner.......... ;) 

 

Så jeg tror nok jeg ville ha blitt meget fornøyd med 4x4 systemet vs fwd som jeg har nå, men må først få prøvet en Scout med tanke på understellet og stabiliteten mot min frues sykdomssituasjon. Jeg vet om en forhandler som har en nå, men det er litt annet jeg vil avklare først også, så ikke jeg blir for engasjert og dratt med på «bilbyttekarusellen» før jeg burde ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye er gimmick

@Superb lll, bra du ikke holder pusten så lenge, vil nødig ha din helse på samvittigheten.

Min bakke kategoriseres fint til de 5% hvis en del snø eller snøslaps, mens helt fin uansett drift hvis hardt snødekke.

Vurderer å testet jordet i 20cm løssnø med Octaviaen (ved siden av bakken), som skikkelig 4x4 gjorde med glans, blir en fin test.

Når jeg referer til skikkelig 4x4 mener ikke jeg biler som nærmer seg traktor. Jeg har traktor med 4x4, og den er det kun Unimog som slår uansett, Hehe. 540+440 dekk, piggkjetting, lavserie og sperre

Tenker mest på ekte Quattro og Symmetrical All Wheel Drive, som skikkelig firehjulsdrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Scout skrev:

@CitizenX beskriver det bra. Ser at jeg glemte at det var en egen ESP knapp også på Scout for direkte utkobling @Superb lll. Beklager, men jeg har ikke hatt behov for så mye fikling med dette. Bilen går jo som på skinner, slik videoen viser :-)

Ikke noe å beklage dette, kan ikke få med seg alt heller ;) Og når en hverken har hatt behov eller prøvet den knappen, så er det lett å ikke tenke noe over den. Ja det ser bra ut dette her, må få svar på noe helt annet først, så får vi se hva det evt. kan bli til med en Scout etter hvert :) 

 

11 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, mye er gimmick

@Superb lll, bra du ikke holder pusten så lenge, vil nødig ha din helse på samvittigheten.

Min bakke kategoriseres fint til de 5% hvis en del snø eller snøslaps, mens helt fin uansett drift hvis hardt snødekke.

Vurderer å testet jordet i 20cm løssnø med Octaviaen (ved siden av bakken), som skikkelig 4x4 gjorde med glans, blir en fin test.

Når jeg referer til skikkelig 4x4 mener ikke jeg biler som nærmer seg traktor. Jeg har traktor med 4x4, og den er det kun Unimog som slår uansett, Hehe. 540+440 dekk, piggkjetting, lavserie og sperre

Tenker mest på ekte Quattro og Symmetrical All Wheel Drive, som skikkelig firehjulsdrift

Hehe, nei det skal du få slippe @PaulusA, begynner å bli noen «småskavanker» i det kroppslige karosseriet etter hvert, så det får jeg nok se etter og passe på selv ;) 

Fint å se litt hvordan det presterer mot noe som en vet at er meget bra, jeg tror nok også at Skoda sitt 4x4 system (Haldex) fungerer meget bra om en bruker hodet litt og bruker det slik det er tenkt. Det kan hjelpe en ut av en liten knipe og ha en vesentlig bedre fremkommelighet i snøen og på is f.eks, dvs så lenge en har gode nok dekk og kjører med hode og fornuft.

Ja traktor og Unimog blir liksom i en helt annen liga for å si det litt forsiktig, en må vel nesten over på noe med belter om en skal utklasse dem............. ;) 

Men en liten sammenligningstest med andre sammenlignbare kandidater vil jo være meget interessant å lese om, så du får se hva du får til etter hvert @PaulusA, og meld gjerne tilbake når du har hatt muligheten til å prøve deg litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Børster litt «støv» av denne tråden her igjen, etter en lengre betenkningstid så har jeg kommet litt videre og i er ferd med å planlegge litt. Har satt opp et par alternativer hos selger nå, både når det gjelder en «vanlig» Octavia st.vogn og en Octavia Scout.

Kom så langt at vi ble snakkende litt om felger til vinterhjula, har lyst til å benytte originale felger til dette, og har funnet det jeg ønsker til st.vogna, men til Scout er det verre. For originalt sett til Scout så er det bare 3 felg design som er på markedet, og det er 2 i 18". Felgene er jo egentlig like i 18" designet, forskjellen er at den ene felgen er i sølv og den andre felgen er i antrasitt utførelse.

Har satt opp 18" Braga antrasitt som sommerfelg til Scout, men jeg har egentlig mest lyst til å ha 17" hjul på vinteren, men den felgen som er beregnet til Scout i 17"( Nivalis) liker jeg rett og slett ikke.

5a9f0cb7c3819_Skjermbilde2018-03-06kl_22_46_06.thumb.png.2b58800d02f02c75deb2d9c6efa00e05.png

5a9f0e94d47e0_Skjermbilde2018-03-06kl_22_56_12.thumb.png.ed582d6600712f9bdb88f565ca303c57.png

Selger kom med et forslag om Hawk i 17" som jeg også ser at noen Skoda Octavia Scout har på Finn.no, men kan alle felger som passer til Octavia benyttes til Scout også?

Jeg liker denne felgen her, men det står jo i brosjyre at den er kun er beregnet til en std. Octavia, dekkdimensjon 225/45-17" (Scout har 225/50-17") og har et annet innpress. Nå er det ikke at den kun er beregnet til 225/45-17" dekk som gjør meg betenkt, det er innpresset. Liker ikke at felgene/hjula kommer for langt inn i skjermbuen, hvilket jeg ofte synes at de gjør på Octvia. Jeg vet at en kan forandre innpress med +/15mm (tilsammen) pr. aksel, og slik sett så er de vel lovlige? 

Men om hjula kommer lenger inn i skjermbuen eller ut vet jeg ikke forskjellen på. Legger ved et bilde av Hawk-felgen slik at dere også kan se hvilken felg jeg vurderer.

5a9f0f931d2b8_Skjermbilde2018-03-06kl_23_00_08.thumb.png.1f26480ef4d8f301d15f8ce191e12199.png

Specs for Braga 18" er 7,5" X 18" ET 43, mens for Hawk 17" så er det 7,0" X 17" ET 49. Det er jo også en 1/2" tomme forskjell på bredden på felgene, og 6mm forskjell på innpresset, så kan de da lovlig benyttes på en Octavia Scout tro.....?

 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Utvalget av 17" felger er begrenset på Skoda. Men, alle felger for vanlig Octavia, Superb og gamle Yeti kan brukes på Scout også, bare dekkdimensjonen passer til Scout (en profilhøyde mere enn vanlig Octavia. Men fabrikken er striks på hvilke felger som leveres som "standard" på de forskjellige modellene, og du får ikke andre enn det utvalget levert på bilen (hvis du ikke får til en "deal" med forhandleren da).

Innpress: et høyere tall fører til at felgen kommer lengre inn mot senter av bilen. Så ET49 (som på Hawk) kommer altså lengre inn enn ET43 (som på Braga). Når felgen i seg selv er 1/2 tomme bredere, så vil det også føre til at ytterkant av Braga-hjulet kommer lengre ut.

Men vær klar over at FL Octavia har bredere sporvidde bak enn ikke-FL. Jeg vet ikke akkurat hvor mye, men det er godt synlig og langt penere. Det er spesielt bak at hjulene lå for langt inn før FL.

Hadde jeg skulle valgt standard-felger på Scout, så tror jeg faktisk at jeg hadde gått for dobbelt sett med Braga. Antracitt på sommer og sølv på vinter. Designet på disse er bra. Sølv på vinteren fordi ensfarget, hel-lakkert er sterkest mot korrosjon. Og sist, men ikke minst: 7,5" bredde og ET43 rigger bedre enn Hawk's dimensjon. Scout har 45-profilhøyde, noe som er grei høyde, et godt kompromiss (det er jo 18-toms....)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg tror du kan benytte de omhverandre.

Hva med Martins sine felger i antrasitt?

Det er mest det at hjulene kommer lenger inn i skjermene (spesielt bak) jeg ikke synes så mye om.

Martins felger har jeg ikke vurdert enda @PaulusA, men det er ikke umulig at jeg kun velger Braga Antrasit originale felger for sommerhjul, og heller kjøper noe helt annet fra et dekkverksted i stedet, men det får jeg se litt mer på etterhvert. Braga Sølv for vinterhjul er jo også et alternativ, men det koster en del med dekk og felg i 18"..........

Jeg har som regel vært tilhenger av å benytte de originale felgene for å slippe ekstra sett med hjulbolter, senterringer, og at de originale gjerne er mye lenger på markedet om en felg skulle bli skadet slik at en slipper å måtte kjøpe 4 nye felger. Med såpass dårlige veier det er på enkelte steder i dag, så leser jeg ofte om de som både har fått skadet felger og det som verre er av hull i veibanen. Holder meg så godt jeg kan unna det, men når det er mye vann i veibanen så er det ikke enkelt å vite hva som skjuler seg i vannet heller.........

Dette med andre hjulbolter og senterringer vet jeg blir vanligere og vanligere at en slipper å tenke på, men har hatt det en del ganger tidligere, og om en så måtte bruke reservehjulet når en har på «uoriginale» felger med andre hjulbolter og ikke har med de originale boltene, så kan det bli et leit hjulskift. At senterringer blir borte leser en jo også litt om på ymse fora i ny og ne.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sjåføren skrev:

Enig. Utvalget av 17" felger er begrenset på Skoda. Men, alle felger for vanlig Octavia, Superb og gamle Yeti kan brukes på Scout også, bare dekkdimensjonen passer til Scout (en profilhøyde mere enn vanlig Octavia. Men fabrikken er striks på hvilke felger som leveres som "standard" på de forskjellige modellene, og du får ikke andre enn det utvalget levert på bilen (hvis du ikke får til en "deal" med forhandleren da).

Innpress: et høyere tall fører til at felgen kommer lengre inn mot senter av bilen. Så ET49 (som på Hawk) kommer altså lengre inn enn ET43 (som på Braga). Når felgen i seg selv er 1/2 tomme bredere, så vil det også føre til at ytterkant av Braga-hjulet kommer lengre ut.

Men vær klar over at FL Octavia har bredere sporvidde bak enn ikke-FL. Jeg vet ikke akkurat hvor mye, men det er godt synlig og langt penere. Det er spesielt bak at hjulene lå for langt inn før FL.

Hadde jeg skulle valgt standard-felger på Scout, så tror jeg faktisk at jeg hadde gått for dobbelt sett med Braga. Antracitt på sommer og sølv på vinter. Designet på disse er bra. Sølv på vinteren fordi ensfarget, hel-lakkert er sterkest mot korrosjon. Og sist, men ikke minst: 7,5" bredde og ET43 rigger bedre enn Hawk's dimensjon. Scout har 45-profilhøyde, noe som er grei høyde, et godt kompromiss (det er jo 18-toms....)

 

Takk for en god forklaring på dette med ET (innpress) @Sjåføren :) 

Det at det er videre sporvidde bak på FL utgaven er jeg klar over, det er ca 3 cm (totalt) som skiller FL fra den forrige utgaven, og at felgen/hjulet da kommer ca 15mm lenger ut skjermbuen bak liker jeg veldig godt. Det kler Octavia bra etter min mening, og da har jeg ikke lyst til å «ødelegge» dette ved å benytte felger med feil innpress.

Braga sølv har jeg faktisk vurdert allerede, og satt sammen to skjermbilder fra konfiguratoren med Braga antrasitt og Braga sølv. Det er fine felger, men helt ærlig så kunne jeg tenkt en mer tradisjonell og mer åpen felg til bruk på vinteren. Litt for rengjøringen sin del, men også for at det ikke skal samle seg så mye snø i felgene (spes for bakhjula).

Legger ved skjermbildet jeg satt sammen, så kan dere se hvordan bilen jeg vurderer kan bli seende ut, og med Braga antrasitt og Braga sølv. Bilen er i Quarts Grey metallic (men det er ikke lett å se på konfiguratoren synes jeg).  

5a9fd40c79d1e_Skjermbilde2018-03-07kl_12_57_06.thumb.png.c66f4a7f26fbb0d5202f0347c7c9a2eb.png

Liker jo Braga antrasitt best selv, men hva synes dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrasitt passer jo bra til bilens farge da, og hadde vært mitt førstevalg. Men jeg synes ikke det blir feil med klassiske sølvfelger heller, spesielt ikke på en Scout som har sølvgrå speilkapper og detaljer nede på støtfangerene både foran og bak.

Og jeg er helt enig med deg i at 17" er helt greit på vinteren. Bare pass på å få "vinterfelger". Det gjelder både lakk og styrke i kulde. Der er mye dårlige felger i salg som ikke er egnet til vinterbruk (av flere årsaker). Skodas felger er gode, men med "diamond-cut" to-fargefelger, så kan du fort få mark under lakken. Jeg har "Teron"-felger med 205/50R17 piggdekk og er superfornøyd med det (bortsett fra piggkjøring på bar asfalt). De er bare 7 tom brede og 205-dekk er veldig passende på dem (ville ha litt smalere). På en Scout bør du da ha 205/60R17 og da blir det bra høy profil, så 225/50R17 passer bedre.

Hvis du tenker originalfelger, så kikk i katalogene på tilleggsutstyr til Superb, Octavia og gamle Yeti (hvis de finnes lengre). Der er flere kandidater som kan brukes som vinterfelger på Scout. Noen er merket med snøkrystall, men jeg tror det bare indikerer at kjetting kan brukes på dem (det er kanskje ikke så aktuelt .....?). Karoq-felger kan sikkert også brukes, men dem har jeg ikke helt oversikt over i farta.  

image.png

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nivalis felgene. Tenker at Scout trenger et litt grovere utseende enn sånne oppdolla Audier/BMW'er. Den skal jo ikke trille forsiktig rundt på asfalten i sentrum; det er en bruksbil for folk flest (som ikke har dundrestereo, fettfylt hår som står rett opp, og wunderbaum) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjåføren skrev:

Antrasitt passer jo bra til bilens farge da, og hadde vært mitt førstevalg. Men jeg synes ikke det blir feil med klassiske sølvfelger heller, spesielt ikke på en Scout som har sølvgrå speilkapper og detaljer nede på støtfangerene både foran og bak.

Og jeg er helt enig med deg i at 17" er helt greit på vinteren. Bare pass på å få "vinterfelger". Det gjelder både lakk og styrke i kulde. Der er mye dårlige felger i salg som ikke er egnet til vinterbruk (av flere årsaker). Skodas felger er gode, men med "diamond-cut" to-fargefelger, så kan du fort få mark under lakken. Jeg har "Teron"-felger med 205/50R17 piggdekk og er superfornøyd med det (bortsett fra piggkjøring på bar asfalt). De er bare 7 tom brede og 205-dekk er veldig passende på dem (ville ha litt smalere). På en Scout bør du da ha 205/60R17 og da blir det bra høy profil, så 225/50R17 passer bedre.

Hvis du tenker originalfelger, så kikk i katalogene på tilleggsutstyr til Superb, Octavia og gamle Yeti (hvis de finnes lengre). Der er flere kandidater som kan brukes som vinterfelger på Scout. Noen er merket med snøkrystall, men jeg tror det bare indikerer at kjetting kan brukes på dem (det er kanskje ikke så aktuelt .....?). Karoq-felger kan sikkert også brukes, men dem har jeg ikke helt oversikt over i farta.  

image.png

Hehe, Teron er faktisk mitt valg (så langt) av vinterhelg til en std Octavia :) , og så har jeg valgt Golus som sommerfelg. Men mulig jeg kommer til å ta bort vinterhjul og heller vente med det til høsten når det kanskje kommer noen nye eller forbedrede både vinterdekk og felger på markedet.

Det samme tenker jeg litt på til Scout også når det gjelder vinterhjul. Jeg liker Braga svært godt, og 225/45-18" skremmer meg heller ikke som vinterhjul på en Scout, men synes i grunnen at 225/50-17" er et litt bedre (og billigere) valg. Men felgen  i 17" som er beregnet til Scout er kun Nivalis, og den er ikke helt min stil. Men nå skal jeg ærlig si at jeg ble litt overrasket over forskjellen på bilder og i virkeligheten, for jeg hadde en liten prøvetur med en Scout i dag og den hadde faktisk Nivalis som vinterfelg. Var ikke den fargen jeg vurderer på bilen på dem.vogna, men felgen så faktisk litt bedre ut enn hva jeg hadde sett på bilder..........

Uansett så vil det bli Braga antrasitt som sommerfelg om det blir en Scout vi ender opp med tilslutt..........

Ja angående vinterfelger så burde en nok være mer flink til å velge de som er designet og beregnet for det, men det er vel mest hva en liker som avgjør det valget om jeg skal være helt ærlig.. Jeg er såpass kjedelig at type Golus felgen er det type felgdesign jeg liker best. Ville helst at eikene ikke skulle ha hatt en litt «propell/turbin» vridning, og at de hadde vært tilgjengelig i antrasitt i tillegg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kul 17" vinterfelg

https://www.spesialfelger.no/felger/felgguide.aspx?get=wheel&id=2354

Jeg har selv Martins felger, i Antrasitt, i litt annen modell (Nitro Spider tror jeg) på min Mercedes B Electric med 225/45-17" dekk

Flotte å se på, bra kvalitet, originale bolter og til og med kan man bruke original nav kapsel hvis man vil

Tror ingen teknisk risiko ved å velge høy kvalitet uoriginal felg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scout skrev:

Jeg liker Nivalis felgene. Tenker at Scout trenger et litt grovere utseende enn sånne oppdolla Audier/BMW'er. Den skal jo ikke trille forsiktig rundt på asfalten i sentrum; det er en bruksbil for folk flest (som ikke har dundrestereo, fettfylt hår som står rett opp, og wunderbaum) ;-)

Skal ærlig innrømme at Nivalis felgene så bedre ut i virkeligheten, enn hva de gjorde på bildet i katalogen. For utseendet var jo ikke helt likt, det er en langsgående kant på kanten av samtlige eiker på bildet jeg la ved. Den var ikke der, og så var de i ren sølv, så som 17" originalfelg til vinteren, så er de nok høyere opp på lista enn hva jeg først trodde.

Jeg er nok egentlig ikke den tradisjonelle Scout kjøperen, jeg er en by gutt og 98% av min kjøring gjøres på asfalt, men med ganske mye forskjellig underlag vinterstid. Så jeg trenger egentlig ikke beskyttelsesplatene under bilen, de litt mer «røffe» fangerene og hjulbuelistene. Men jeg vil ha 4x4 og en litt høyere bil å sette meg inn i, ikke ned i, dette gir Scout meg. Så liker jeg også litt mer dette utseendet på en litt høyere bil enn hva en std Octavia med badroad understell, for der er jeg ikke helt komfortabel med hvordan bilen forandrer utseende, men det er selvfølgelig bare mine egne preferanser.

Legger ved et bilde av felgene som stod på dem.vogna jeg prøvekjørte i dag, her er de to ved siden av hverandre, og det var den sølvfargede som var på dem.vogna, og den var som nevnt bedre i virkeligheten enn hva jeg trodde.

5aa0306997efb_Skjermbilde2018-03-07kl_19_30_16.thumb.png.7313b3f8feb9f74a4bf69c3671b78282.png

Men wonderbaum i speilet, basskasse og håret rett opp har jeg ikke, hehe ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, PaulusA skrev:

Dette er en kul 17" vinterfelg

https://www.spesialfelger.no/felger/felgguide.aspx?get=wheel&id=2354

Jeg har selv Martins felger, i Antrasitt, i litt annen modell (Nitro Spider tror jeg) på min Mercedes B Electric med 225/45-17" dekk

Flotte å se på, bra kvalitet, originale bolter og til og med kan man bruke original nav kapsel hvis man vil

Tror ingen teknisk risiko ved å velge høy kvalitet uoriginal felg

Martinsfelger er felger av god og høy kvalitet, så  de hadde jeg ikke vært så betenkt med å velge. Huket av for originalnav, vinterfelg og gikk over til 18" felg (velger da 225/45-18" vinterdekk), da jeg synes de kler bilen litt bedre, og da endte jeg opp med disse her i forhold til linken du la ved. Så ringet jeg ut de 4 felgene jeg likte best, og da kommer det jo igjen frem hvor kjedelig og gammeldags jeg er når det gjelder felgdesign, hehe ;) 

 5aa02ac0dafbe_Skjermbilde2018-03-07kl_18_43_03.thumb.png.297fe37bf9c909488642dd9d623e65ec.png

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Av det du har valgt på bildene, defintitivt braga antrastitt til sommer hjul.

Jeg også holder en knapp på 17" 45-50 profil på vinter.

Csp 14 er faktisk en myyye finer felg i virkeligheten enn på bildet !!!! 

Angående felger med snøkrystall, er at de er mere beregnet til å motstå veisalt, frost, is, osv. Fordi de er hellakkerte, oftest med en tøffere lakktype og ekstra klarlakk. Designet er også noe aneledes da gjerne i få eiker, store hulrom slik at de ikke skal så lett "lagre" is og snø. Mange har også senterlokk som skjuler nav og bolter. 

Jeg har skoda denom 225/45-17 vinter hjul, grei felg og ok dekkdimensjon uten å ha hatt problemer med det.

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo nå at dette faktisk er to helt forskjellige felger. Den jeg ikke liker heter Nivalis og den jeg liker heter Denom, jeg klarer bare ikke helt å finne ut hvilket ET (innpress) denne Denom felgen har, ser ut for meg som at den har et innpress som gjør at den ender dypere inn i skjermbuen enn hva Nivalis felgen gjør. 

Er det noe som vet hvordan jeg finner ut hvilket innpress samtlige Skoda felger har, så blir jeg veldig takknemlig for det. Finner noen enkelte på den engelske Skoda siden, men siden Skodabutikken.no ikke fungerer lenger, så er det ikke lett uten å helt vite hvor en skal lete. Min «venn» Google har ikke helt klart dette, men det kommer sikkert av at jeg ikke at jeg ikke bruker de rette søkeordene/kriteriene vil jeg tro. Tips mottas med stor takk! :) 

I tilbehørskatalogen jeg har i hånda for Octavia så er det flere felger som er merket med snøkrystaller, men de er hverken åpne eller har noe som dekker senteret av felgene. Det står at snøkrystaller betyr at de er kompatible med kjetting, og ikke noe mer info enn det.........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...