Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

Da har jammen jeg vært å sett på annen bil i dag også, en som står ferdig i butikken, slik at ventetiden vil bli meget kort ;) 

Må litt tenking til først, var nesten utstyrt slik jeg kunne tenkt meg å gjort det selv, men bare nesten............ Så vet ikke helt om en bare blir litt blendet av at den er lett tilgjengelig, og da kanskje ikke blir en helt gjennomtenkt avgjørelse. Derfor måtte jeg bare kjøre derifra, slik at en ikke hopper på noe helt overilt, men det er jo et stykke fra bare en vurdering til å ta en faktisk avgjørelse. Men det er nå morsomt å se på bil da, uansett om det blir noe av eller ikke, så får tenke litt i helga..........

Er jo en helt annen størrelse på bil enn hva en er vant til, så det er jo flere ting som må vurderes opp mot hverandre her. Og for den som lurer på det, ja det er en bensinmotor i den bilen jeg vurderer ;) 

Utfordringen her blir jo om en er nødt til å bytte brukernavn her eller ikke, for dette er jo i en helt annen kategori, eller hva tror du om det @Tor2r?, hehe ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke så dum idé dette @Sjåføren, men det var nok ikke så spennende bil som det gitt, er vel litt i eldste laget for en senket gateracer nå. Har ikke helt fått midtlivskrisa i fanget enda, selv om det kanskje er nære, hehe ;) 

Så bilen jeg tittet på var en Octavia Scout 4x4 TSI. Tar med meg tipset om ekstra Tectyl/Mercasol med ekstra støydemping, den hadde i hvert fall GoodYear dekk, i stedet for Pirelli/Dunlop/Bridgestone, og det var jo en stor fordel etter min mening. Kunne også tenkt meg å byttet ut den tradisjonelle støtten til panseret med to panser-støtdempere i stedet, men det er sikkert noe en må kjøpe og gjøre selv vil jeg tro.........?

Den hadde det meste av utstyret jeg kunne tenkt meg, men var ikke helt komplett, men så spørs det hvor mye det har å si da. Det er mest sannsynlig ganske ubetydelig, men når bilene koster såpass som dette her, så vil en jo gjerne har den satt sammen slik en egentlig vil ha den også...........

Siden dette er en utstillingsbil, så får en ikke prøvet akkurat denne bilen hørtes det ut som, men det kan jo hende det forandrer seg om en blir mer konkret.

Det jeg egentlig lurer mest på er hvordan Scout understellet er å kjøre med, for jeg har tittet på en del videoer i dag (youtube), og der kommer det fort noen kommentarer om at den kan være vel myk og ha en del vertikale bevegelser i svinger, og om det er tilfelle så liker jeg det dårlig. Er vel litt mer der hvor jeg kunne tenkt med fastheten til DCC understellet i Sport men høyden til Scout, og det tror jeg er en lei kombinasjon å få til, den kan i hvert fall ikke velges i utstyrslista. Men dette er jo noe jeg ikke vet før jeg evt. får prøvet en Scout utgave, men det har de dessverre ikke som demobil, så da kan det hende at det blir en utfordring å få til det...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scout ja, ikke dum den. Litt høyere profil på dekka, litt større bakkeklaring. Men myk? Utgjør det så mye at det er merkbart i negativ forstand? Du driver vel ikke med banekjøring? Mykere fjæring er faktisk ikke negativt for normal kjøring. Fjæringen vil lettere absorbere humper og dumper og likevel beholde dekkene godt plantet mot underlaget. Mange tror at stivere er bedre, og lavere profil er bedre for å holde bilen på veien, men det er mye som spiller inn og på vanlige norske veier....... jeg mener at en god norsk sjåfør "aldri" utnytter en bils fulle potensiale. Vinterkjøring er et annet perspektiv, vaskebrett og issvuller er krevende for stive fjærer. Lang fjæringsvei og mykere fjæring har sine fordeler, se bare på rallybilene.

Panserstøtten er bare å erstatte med dempere. Forhandleren monterte for meg. Hvis de ikke kan/vil, er det lett å ordne selv. Annet utstyr, ja det er kjekt å velge akkurat det man ønsker. Men er der noen show-stoppere, noe du absolutt må ha som mangler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei driver ikke med banekjøring, ei heller så veldig aktiv kjøring i svinger. MEN, jeg har en kone som lider av en sykdom som gjør at hun ikke tåler duvende/gyngende bevegelser når hun sitter, derfor kan jeg aldri kjøre med vår Superb i noe annet enn Sportmodus for DCC understellet heller, nå synes også jeg at det er såpass ubehagelig i Normal/Comfort på den bilen likevel at det passer meg utmerket med Sportmodus i vår Superb også.

Når det gjelder Scout så er ikke den å få med DCC (adaptivt understell), og når testere bemerker at en bil har en vertikale bevegelser på svingete vei, så regner jeg med at det er godt merkbart for oss vanlige sjåfører også. Men det må jo på en eller annen måte prøves før en evt. kan kjøpe/bestille bilen.

Dekkprofilen er litt høyere, og på denne Scouten så stod det 225/45-18" i stedet for 225/40-18" (som vanlig Octavia har), ellers så hadde det vært 225/50-17" vs 225-45/17", så forskjellen er nok ikke så stor. I hvertfall ikke for 17" hjul, men derimot for 18" hjul så vil den nok være merkbar, for 40 profil var lavt (det stod en Octavia med slike hjul og Sportsunderstell ved siden den Scouten vi tittet på, og høydeforskjelen på de to bilene var meget stor. Den ene er senket 15mm i forhold til en std Octavia, og den andre er hevet 3,1cm i forhold til en std Octavia, så de vil nok oppleves helt forskjellig på veien også vil jeg tro.........

Scouten vi tittet på hadde den rette fargen for oss og det meste utstyret vi selv ville ha valgt. Manglet etter mine ønsker, el.sete på passasjersiden, oppvarmet frontrute, Columbus Navi (med 9,2" skjerm) og sportspedaler som frister meg mest. Denne bilen har også park.sensorer foran/bak og i tillegg Trailer-assist (aut. park med henger), der hadde jeg kun tenkt på park.sensorer foran, så der har den mer enn jeg ville bestilt (men det er positivt, selv om det ble litt høyere pris på det). Det er oppvarmet frontrute og el.setet på passasjersiden som «irriterer» meg mest at mangler på utstillingsbilen, Columbus Navi med stor skjerm, CD/DVD spiller, laneassist og trafikkskiltgjennkjenning skal jeg klare meg uten. Sportspedaler kan fint kjøpes og monteres i etterkant også.

Men Scouten må som nevnt på en eller annen måte prøves først, slik jeg/vi merker hvordan understellet faktisk fungerer i praksis, med tanke på fruen,. 

Kodiaq som jeg prøvde for noen mnd siden får en jo med DCC og når det var stivet opp, så var den helt ultimat for oss, det er bare det at den passer ikke økonomien.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at når bilens (understellets) egenskaper er så spesifikt definert som hos dere, så MÅ bilen prøves skikkelig først. For dere er vel prøvekjøring viktigere enn hos de fleste andre bilkjøpere. Selv tror jeg ikke bilens høyde i seg selv er avgjørende, det kommer nok mere an på karakteristikken til fjærer og støtdempere. Selv om du sier at du ikke kjører sportslig, så høres det ut som om sportsunderstell passere dere best. Du bor kanskje så sentralt at der er andre Skoda-forhandlere i rimelig nærhet som har andre demobiler? Jeg skal i alle fall prøve Karoq'en når den kommer. En SUV i den størrelsen med den sittehøyden og bagasjeplassen vil kanskje passe meg og familiens behov bedre enn Octavia'n. Når ryggene krangler, så er rett inn med rumpen bedre enn ned (hehe).

Mye utstyr er i kategorien "kjekt å ha". Man kan leve med mangt og meget, men i dag hadde jeg nok prioritert annerledes. For min del så har jeg brukt oppvarmet frontrute en eller to ganger. Men Webasto'n har vært flittig brukt. Ulempen med den er at fjernstarteren har begrenset rekkevidde. Jeg må gå inn i resepsjonsområdet på jobb for å starte den. Det er greit nok, men hadde parkeringsplassen vært lengre unna hadde ikke jeg kunnet startet varmeren på forhånd og da hadde den vært bortkastet for min del. Da hadde oppvarmet frontrute vært ideelt. Samt oppvarmet ratt (min neste bil SKAL ha varme i rattet, plages med kalde fingre).

Min har parkeringsassistent. Jeg kan parkere selv og har aldri prøvd funksjonen, jeg valgte det fordi der er sensorer også på sidene, ikke bare foran og bak. Det piper endel når jeg parkerer, men det er bildet av hvor nær jeg er som er hovedpoenget. Skulle gjerne hatt ryggekamera også, men det var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte. Lane assist, navigasjon, og skiltgjenkjenning valgte jeg bort, men beste lydanlegget med sub i bagasjen tok jeg (deilig med god lyd). Til syvende og sist er det lommeboka og andre ytre forhold som bestemmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående understell tror jeg min Octavia er veldig likt satt opp som en Scout, da "bad Road". Dekkprofilen vil du knapt merke forskjell på.

Sammenlignet med vanlig Octavia vil jeg si bitte litt mer duving, men samtidig litt mer komfort. Jeg har en kollega med vanlig Octavia og han merket ikke forskjell.

Tror likevel at Octavia er så mye stivere enn Superb, i utgangspunktet, at du vil bli fornøyd. Men, som sjåføren sier "prøv den".

Selv prøvde jeg å få nok penger til Scout, "bad road" var sånt sett et kompromiss for å få den litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjåføren skrev:

Det er helt klart at når bilens (understellets) egenskaper er så spesifikt definert som hos dere, så MÅ bilen prøves skikkelig først. For dere er vel prøvekjøring viktigere enn hos de fleste andre bilkjøpere. Selv tror jeg ikke bilens høyde i seg selv er avgjørende, det kommer nok mere an på karakteristikken til fjærer og støtdempere. Selv om du sier at du ikke kjører sportslig, så høres det ut som om sportsunderstell passere dere best. Du bor kanskje så sentralt at der er andre Skoda-forhandlere i rimelig nærhet som har andre demobiler? Jeg skal i alle fall prøve Karoq'en når den kommer. En SUV i den størrelsen med den sittehøyden og bagasjeplassen vil kanskje passe meg og familiens behov bedre enn Octavia'n. Når ryggene krangler, så er rett inn med rumpen bedre enn ned (hehe).

Mye utstyr er i kategorien "kjekt å ha". Man kan leve med mangt og meget, men i dag hadde jeg nok prioritert annerledes. For min del så har jeg brukt oppvarmet frontrute en eller to ganger. Men Webasto'n har vært flittig brukt. Ulempen med den er at fjernstarteren har begrenset rekkevidde. Jeg må gå inn i resepsjonsområdet på jobb for å starte den. Det er greit nok, men hadde parkeringsplassen vært lengre unna hadde ikke jeg kunnet startet varmeren på forhånd og da hadde den vært bortkastet for min del. Da hadde oppvarmet frontrute vært ideelt. Samt oppvarmet ratt (min neste bil SKAL ha varme i rattet, plages med kalde fingre).

Min har parkeringsassistent. Jeg kan parkere selv og har aldri prøvd funksjonen, jeg valgte det fordi der er sensorer også på sidene, ikke bare foran og bak. Det piper endel når jeg parkerer, men det er bildet av hvor nær jeg er som er hovedpoenget. Skulle gjerne hatt ryggekamera også, men det var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte. Lane assist, navigasjon, og skiltgjenkjenning valgte jeg bort, men beste lydanlegget med sub i bagasjen tok jeg (deilig med god lyd). Til syvende og sist er det lommeboka og andre ytre forhold som bestemmer.

 

Takk for et utfyllende svar @Sjåføren:)

Jeg kan komme med litt mer utfyllende meningsytringer om dette jeg også, flott med et forum der flere deler samme interesse og har litt andre synspunkter/erfaringer/behov enn hva en selv har :) 

For å ta hvordan evt. ville ha satt opp min egen bestilling på en Scout i dag, etter å ha tenkt meg litt mer om i løpet av natten.

  • Skoda Octavia 1,8 - 180hk TSi 4x4 DSG6
  • Scout Business pack
  • Vinterpakke
  • Traveller Navipakke (Columbus 9,2", for å få en større skjerm,CD spiller og trafikkgjenkjenningskilt)
  • Metalliclakk
  • 18" Braga Antrasit
  • El.bakluke
  • El.seter begge sider
  • KESSY
  • Oppvarmet frontrute
  • Parkeringsassistent (pga sensorer på sidene, mulig tatt med trailerassist i tillegg)
  • Reservehjul
  • Simply Clever (søppelposeholder i dør, vendbar bagasjeromsmatte)
  • Alu/Sportspedaler
  • Hengerfeste (avtagbart)
  • Lastkantbeskytter i alu-look (om den finnes til FL Scout utgaven enda?)
  • 18" Braga Antrasit m/Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfri) vinterhjul

Nå ligger det også en del ekstrautstyr i de 3 pakkene jeg har valgt helt øverst her, men slik hadde jeg i utg.pkt. satt opp en bestilling om jeg skulle ha valgt Scouten bilen i dag. Mye av dette utstyret kunne jeg selvsagt klart meg uten jeg også, men det er jo artig å kjøpe en bil slik en egentlig vil ha den. Selvfølgelig et økonomisk spørsmål også dette, men litt flåsete sagt, så spiller egentlig ikke 10 - 30.000,- ekstra så mye rolle når en likevel skal låne en del av mellomlegget. Det blir ikke mye ekstra i mnd når det fordeles over noen år, så om jeg må ut med 110 eller 130 spiller ikke den største rollen for de ekstra 20.000,- er ikke mye pr mnd, og jeg heller ikke noen beløpsgrenser jeg må holde meg under av hensyn til firmabil og/eller leasing. Men jeg velger jo ikke ekstrautstyr fordi jeg synes det er morsomt eller kjekt å ha, det ligger jo en tanke/behov/ønske bak det til syvende og sist.

Parkeringsaasistenten trenger jeg heller ikke, men vil ha den pga sensorene på siden av bilen som du nevner, trailer assist trenger jeg heller ikke, for å rygge med henger er ikke noe problem i det hele tatt. Det gjør jeg daglig på jobb og ofte på de trangeste hytteveier og boligfelt som finnes, så det sitter godt i ryggmargen etter en del års trening og erfaring, noen års kjøring med lastebil og henger hjelper jo også litt på akkurat det. Ryggekamera er jo selvsagt også til stor hjelp som er med i en av pakkene jeg har valgt. Jeg bruker mer oppvarmet frontrute enn jeg benytter park.varmeren, fordi jeg har arb.bil, og vi kjører da ofte litt kortere turer/ærend/besøk, og da er det for oss mer hensiktsmessig med oppvarmet frontrute enn med park.varmeren. Canton er også en del av en pakke. Stor skjerm er litt jålete, det skal jeg ærlig innrømme, men det følger da også med CD spiller som kan være greit når en har en del hundre CD plater fra ungdomstiden det er artig å «mimre» litt til, ellers så må jeg legge over musikk på en pc/Mac også legge de på et SD-kort, det går jo det også. Men gruer meg til å legge x-antall hundre CD plater og nesten like mange CD-singler inn på pc/Mac, så da er det enklere med en CD-spiller i bilen, hehe ;) 

MEN, så var det dette med understellet da, selv om jeg ikke kjører veldig aktivt og inspirert, så er det jo ikke til å komme unna at vi ikke bor i et land med helt rette og slette veier på noen som helst måte. Som nevnt så er det store utfordringer for min frue med bare svinger og «humpete» veier, og en duvende bil vil ikke gjøre det noe enklere for henne. Og det er her utfordringen ligger med den type bil tror jeg.

Så ja @Sjåføren, det kan godt hende at en Octavia (eller Superb for den delen) med Sportsunderstell er det beste for hennes helsesituasjon. Den forrige bilen er den beste hun har sittet med tanke på dette, og det var en VW Golf st.vogn med nettopp Sportsunderstell, ikke helt min favoritt fordi den er (for) lav etter min mening og rygg, men noe kompromier må en gjøre her for at alle skal ha en fin kjøretur. Jeg klarer meg, men kommer nærmere og nærmere der hvor jeg ønsker å sette meg inn i en bil og ikke ned, men det passer igjen dårlig med min frues helse.

Så det er mulig det faktisk er i retning Kodiaq med DCC (adaptivt understell) vi egentlig burde ha sett på etter begges ønsker, men da sprenger vi budsjettet så det holder. Da snakker vi ikke om 10 - 30.000,- opp, vi snakker noe rundt 150.000,- opp (minimum) og da har jeg ikke valgt alt det jeg egentlig kunne tenkt meg av utstyr engang. Så det blir definitivt ikke aktuelt! Superb med Sportsunderstell kan jeg godt vurdere, men utfordringen her er jo at de har fjernet den motoren jeg vil ha L&K utstyrs utgaven. Den finnes i Sportline, men jeg liker L&K utstyrsgraden bedre.

Jeg liker Scout sitt utseende bedre en std.utgaven av Octavia, og en Octavia med Sportsunderstell blir i laveste laget for oss om jeg skal være helt ærlig. DCC understell er kun 4mm høyere enn Sportsunderstellet på Octavia, så det hjelper ikke noe særlig det heller. 

Så det skal ikke være lett, selv om en nesten kun snakker om «luksus-problemer». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaulusA skrev:

Angående understell tror jeg min Octavia er veldig likt satt opp som en Scout, da "bad Road". Dekkprofilen vil du knapt merke forskjell på.

Sammenlignet med vanlig Octavia vil jeg si bitte litt mer duving, men samtidig litt mer komfort. Jeg har en kollega med vanlig Octavia og han merket ikke forskjell.

Tror likevel at Octavia er så mye stivere enn Superb, i utgangspunktet, at du vil bli fornøyd. Men, som sjåføren sier "prøv den".

Selv prøvde jeg å få nok penger til Scout, "bad road" var sånt sett et kompromiss for å få den litt høyere.

Det er litt forskjell på understellet fra en std Octavia med Bad-Road i forhold til en Scout i tillegg til høyden etter hva jeg har forhørt meg til. Liker ikke helt at en bare hever understellet på en std utgave av en bil heller, det er meget praktisk og jeg har full forståelse for at det gjøres/velges, men jeg liker ikke hva det gjør med utseendet på bilen. Det blir litt bil på «stylter», og ikke spes (etter min mening) fint i hjulbuene. Hjula sitter i utgangspunktet for langt inne i bakskjermen på Octavia, og når understellet da blir hevet i tillegg så blir den åpningen mellom hjulbue og overkant dekk enda større, og det er ikke helt min stil. Da ser det helt annerledes ut på Scout, både for det er andre hjulbuer (plastikk), men også helt andre felger som trekker hjula mer ut til kanten på hjulbuen. Dette er selvfølgelig bare personlig synsing fra min side, men likevel ganske avgjørende for hva jeg liker og ikke liker :) 

Ja det kan hende at Octavia ellers er litt stivere enn Superb, men Superb ligger mye bedre på veien med tanke på større sporvidde og en vesentlig lengre akselavstand. Golf st.vogn og Octavia er ganske like i oppsettet, og min forrige bil sporet mye selv med Sportsunderstell og 225/45-17" som jeg hadde på den. På min Superb så har jeg 235/45-18" og den sporer ikke i det hele tatt, og oppleves som en mye tyngre og stødigere bil på veien. Det eneste er at for vår del så må Superb sitt adaptive understell DCC settes i sportmodus eller så må jeg velge Sportsunderstell på neste bil for at bilen ikke skal være for gyngende/duvende, for det tåler ikke min kones helse. Ei heller at bilen sporer slik vi opplevde vår Golf til tider gjorde på enkelte strekninger vi kjører mest på, og det har også de Octaviaene vi har prøvet gjort på de samme veistrekningene som Golfen gjorde. Men jeg har ikke prøvet den med Sportsunderstell eller Scout, hvordan de oppleves på de samme veistrekningene vet jeg foreløpig ikke. Der er både Superb og Kodiaq mye bedre enn de andre bilene jeg har hatt og prøvet sålangt. Dette er hovedsakelig stort trafikerte og slitte Riks -og Fylkesveier her på det «sentrale» Østlandet (Oslo/Akershus/Østfold)

Så som dere foreslår begge to (@PaulusA og @Sjåføren), dette må prøves ut skikkelig først. Og fasiten er det jo bare vi som kan sette, og vi er ganske nære slik det bør være med vår Superb, men jeg kunne helt ærlig tenkt meg en litt kortere bil enn den. Kodiaq er den ultimate bilen og virkelig hva som frister mest, men den blir utelukket av økonomiske årsaker, nærmere 700.000,- slik jeg vil ha den er ikke aktuelt i det hele tatt.............

Om ikke den rette bilen finnes i Skoda sitt utvalg (eller innenfor vårt budsjett for å være mer presis), så finnes den muligens i andre merker(???), men da får plutselig penga helt andre bein å gå på når en velger motoren og utstyret en helst ville hatt med. Volvo, Audi, BMW kan jo friste de også, men det frister definitivt ikke lommeboka mi..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du har mange krav og forventninger som kanskje ikke løses av Skoda ?

Ang understell har jeg ikke finregnet på det, men bad Road + større dekk, som Scout jo har blir ganske likt

Uansett, har ikke opplevd min Octavia som sporete hittil

Er nesten enig med deg Ang utseende, men synes min ble helt Ok i og med skvettisene endrer utseende ganske mye

Du ønsker kanskje også bil med 4x4 nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har Scout, og vil si at hadde den vært stivere oppsatt ville det vært ubehagelig å kjøre. En annen ting er at Scout har annen bakaksel enn std Oktavia. Tror en Bad road oppsatt Oktavia i praksis vil oppleves stivere enn Scouten. Du må nok prøve. 

Mht 18" ville jeg garantert droppa det til fordel for 17" og litt mer gummi pga støy og risting. Ellers er det primært dekkvalg som avgjør sporing. Smalere dekk med høyere profil gir mindre sporing etter min erfaring. 225x17x45 er greit på slitte veier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Octavia med bad road oppsett og opplever den ikke som sporete.

Octaviaen har 17" dekk og noe større ville jeg ikke valgt. Det er forskjell på hjulopphenget bak på de forskjellige Octaviane mener å huske at det hang sammen med hvilken motor som ble valgt.

Audi A6 som jeg hadde før Octavian sporet mye mer, men dette var ene og alene knyttet opp mot for brededekk og lite profil. 245/40- 18 om jeg ikke husker feil.

Så hva en vil prioritere må være opp til hver enkelt, men mer gummi og litt smaleredekk gir mye mer komfort.

For meg var valget lett basert på erfaringene med Audien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og innspill her til @PaulusA, @Scout, @Helge og @Sjåføren :) 

Svarer i en felles post her jeg, så får jeg håpe at de fleste kommentarer og meninger blir besvart, ellers så blir det mye å gjenta seg selv på her :) 

Njo, Skoda kan nok levere bilen jeg vil ha men det koster dessverre en del mer kroner enn hva jeg vil bruke av penger på bil.

Ønsket om 4x4 er også en av hovedårsakene til at jeg vurderer et bytte av bil nå, men ikke for enhver pris, hverken lavere eller høyere..........

 

Det er forskjeller på høyden på understell, og når det gjelder Skoda Octavia så er det mange forskjellige også. Størrelsen på dekk har ikke så mye å si, for blir det større felger, så går profilen ned for at rulleomkretsen ikke skal forandres for mye. Noe høyere dekkprofil er det dog på Scout utgaven, selv om det ikke er der høydeforskjellen på bilene gjør seg gjeldende.

Bakkeklaring på understell for Octavia stasjonsvogn med 4x4 er som følger;

  • 138mm med standard understell
  • 153mm med BadRoad
  • 123mm med Sportsunderstell
  • 127mm med DCC (adaptivt understell)
  • 171mm Octavia Scout

Når det så gjelder hvordan de forskjellige understell er justert og satt opp, så vet jeg ikke helt hvordan det skjer. Altså Sportsunderstell er kortere støtdempere og fjærer, dermed blir bilen merkbart lavere og vesentlig fastere/hardere enn std. understellet. DCC har noe av det samme, men med programmerbare dempere som gjør at en kan velge litt forskjellig demping, men det blir ikke helt så mykt som std. understell og heller ikke så fast som et dedikert Sportsunderstell, men høyden er den samme hele tiden på DCC. BadRoad har lengre fjærer og støtdempere som gjør at bilen blir litt høyere enn std. understellet, men om det da blir likt, mykere eller stivere enn std. understellet vet jeg ikke. Men en hever jo tyngdepunktet på bilen når en hever karosseriet, så den vil nok ikke være like stabil/stødig på svingete vei ved mer aktiv kjøring, men nå er det gjerne ikke derfor en velger et hevet understell heller.

Når det gjelder Scout, så er jo den enda høyere enn med BadRoad understellet, men om det er gjort andre ting enn å sette på enda lengre støtdempere og fjærer vet jeg ikke. Så når en hever en bil enda mer, så blir naturlig nok tyngdepunktet hevet enda mer, og bilen blir enda mer påvirket av vertikale krefter i svinger, og det er der min kone får problemer på veistrekninger som vi kjører en del på. Men hvordan Scout vil oppleves der vet jeg ikke før jeg får prøvet den selv, nå har jeg kun referert til en del tester jeg har sett på youtube og lest om, og der var de ganske konkrete når de nevnte akkurat dette med «krenging» (det er nok å ta i litt, men i mangel på et bedre oversatt ord så endte det på krenger) i svinger.

 

Når det gjelder dekkbredde og dekkprofiler, så leveres Octavia med følgende dimensjoner

  • 205/55-16" standard på Ambition
  • 225/45-17" standard på Octavia Style og RS
  • 225/40-18" standard på L&K
  • 225/40-18" kan leveres mot et pristillegg på Style og RS
  • 225/35-19" kan leveres i en RS pakke til RS utgaven.

En kan selvfølgelig velge noe annet selv, men dette er hva som er standard ut i fra Skoda Octavia sin prisliste.

Når det gjelder Skoda Octavia Scout så har de en annen dimensjon som standard i følge prislista

  • 225/50-17" er standard dimensjon
  • 225/45-18" kan leveres mot et pristillegg

Så når det gjelder dekk til Scout konkret, så hadde jeg definitivt valgt 225/45-18". Det er etter min mening felgstørrelsen som kler den bilen best, og ikke minst også den stiligste felgen som leveres til Scout. For standard Octavia så er det jo et stort antall felger å velge blant, men for Scout så er det kun 3 felger å velge i mellom 1 felg i 17" (som jeg ikke liker) og 2 forskjellige i 18" (eller dvs felgene i 18" er like, de har bare forskjellig finish, sølv og antrasit). Så valget her sier seg selv for min del, om en skal benytte originale felger (som jeg har mest sansen for).

 

Jeg har i dag prøvet en kamerat sin Octavia, og han har en 2017 1,8 TSi (ikke FL utgave) med Sportsunderstell og 225/45-17" dekk, som også er standard dimensjonen for Style utgaven. Den oppfører seg ganske likt det min VW Golf st.vogn gjorde, altså når det er sporete veibane så blir bilen fort ledet ned i dem, og en merker at det er en lettere bil, da snakker jeg her om motorvei hastighet 110 - 120 km/t . Superben min ligger merkbart tyngre og stødigere på veien, jeg har også et helt annet lydnivå i min bil (den positive veien for Superb, selv med mine Pirelli dekk). Hele bilen virker mer sammenskrudd, solid og oppleves på en helt annen måte, så turen hjem i egen bil var bedre enn erfaringen jeg hadde med Octavia.

Octavia med andre understell (enn Sportsunderstellet) har jeg ikke prøvet enda, så hvordan de oppleves skal jeg ikke uttale meg så mye om. Det eneste jeg vet er at fra 150hk og 4x4 har en annen bakaksel enn de andre utgavene av Octavia.

Misforstå meg ikke, Octavia er en kjempeflott bil på alle mulige måter, og det er utrolig mye bil for pengene. Men den når ikke opp til Superb etter min mening, det er en prisklasse opp så en viss forskjell burde det jo også selvfølgelig også være, men det er også en bilklasse opp for å være helt ærlig og da snakker jeg ikke bare om fysisk størrelse. En merker det med en gang en lukker døra og starter bilen, når kjøringen så starter så blir det enda mer tydelig, med tanke på lyd/støynivå, interiør, hvordan den er å kjøre, etc. Men her er jeg kanskje også litt inhabil, med tanke på at jeg har kjørt Superb i over 1 år og 4 mnd, og snart 33.000km i løpet av den tiden. Jeg mener som sagt ikke å være negativ til Octavia i det hele tatt, men jeg må jo veie den opp mot den bilen jeg allerede har, og da når den ikke helt opp etter min mening, uansett hvor bra en Octavia faktisk er...............

Men dette kan selvsagt slå begge veier, for min kamerat som hadde den Octaviaen jeg prøvde, kjørte jo en tur i min bil også. Det første han sa var at den er for stor, for lang og bred, og en bil han aldri ville ha. Han likte hvor stabil bilen var, finish, kvalitet og støynivået i den, men det var definitivt ikke nok til å overbevise ham om at dette kunne være en bil for ham. Han ble ikke komfortabel med den i det hele tatt, og dermed så tok turen slutt. Superb er for ham helt uaktuell og ferdig med det!!!

Så vi har alle våre meninger og synspunkter, jeg liker som sagt Octavia veldig godt, men jeg er nok litt for preget av bilen jeg allerede har.....................

 

Skoda Octavia Scout skal jeg prøvekjøre først slik at den blir vurdert på riktig grunnlag for vår del med tanke på stabilitet/krenging på svingete veier. Mulig at Octavia med standard understell eller DCC kan være bra også med tanke hvordan den ligger på veien, men da må jeg først nullstille hodet mitt og forsøke å glemme min egen Superb først. For ellers så føles det nesten litt som en nedgradering, og det er jo ikke det en ønsker om en skal kjøpe seg fabrikkny bil og legge en god del penger i mellom. Men om en prøver en Octavia med 4x4 på vinterføre, så blir vel fort følelsen annerledes vil jeg tro, for da henger nok min Superb fort etter (og vel så det) med tanke på fremkommelighet ;) 

 

Skoda Karoq blir rett og slett for liten for våre plassbehov så den faller dessverre utenfor listen av aktuelle kandidater.

 

Så jeg må nok tenke og prøve litt mer før en bestemmer seg her, Scout er definitivt ikke avskrevet, men den må prøves skikkelig før jeg vil si så mye mer om den :) 

 

EDIT:

Rettet en feil ang. dekkdimensjon, og feilinfo fra brosjren ang. hvilken bakaksel Octavia har.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spytte inn her :)

Min Octavia L&K er levert med 225/40-18" som standard. Det tror jeg alle Octavia FL L&K er. Den har 2.0TDI 150hk. Så lenge man har 150hk eller over så er bakstillinga på bilen annerledes. Den har et multilink oppsett. Jeg bestilte den også med DEG. Og det kunne jeg rett og slett ikke være foruten nå idag. Med vanlig bykjøring går trykker jeg bilen rett inn i komfort evt normal. Så fort jeg skal ut på motorveien går den over i individual mode. Hvor jeg har lagt inn understell i sportsmodus Samme med av og ratt. Resten er standard. Jeg prøvekjørte Octavia med standard demningen før jeg fikk min. Det var helt OK. Ikke noe mer. DCC gjør bilen mye mer eksklusiv og brukervennlig.

 

Har kjørt forskjellig vw passater tidligere.. jeg mener Octavia og passat ligger i samme klasse Og Octavian litt over på kjørekomfort. Litt flere plastdetaljer på Octavia, men.. det gjør ingenting. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dekk til L&K versjonen så har du helt rett @Marius, har rettet det opp nå :) 

Når det gjelder bakaksel så tviler jeg ikke på hva du skriver her ang. Multilink, men i brosjyren til Octavia (papirutgaven) så står det at alle har Torsjon bakaksel med stabilisatorstag, mens 1,8 TSI og alle med 4x4 har Multilink bakaksel. Da snakker jeg om std Octavia både «sedan/combi» -og stasjonsvogna. Når det gjelder Scout og RS så har alle utgavene Multilink bakaksel med Torsjon stabilisatorstag.

På nettutgaven av brosjyren så står det at alle fra 150hk og 4x4 har Multilink bakaksel, så da rettet jeg opp dette i mitt forrige innlegg også. Takk for info og rettelse :) 

 

Som nevnt så har jeg foreløpig kun prøvet Octavia med Sportsunderstell, og det ble ikke helt den ultimate opplevelsen. Synes den sporet på de veiene vi kjørte på, og det gjorde også min forrige bil VW Golf. Octavia og Golf er bygget på samme plattform, og skal være de som er tilsvarende hverandre, selv om det er bedre plass i Octavia, spes i baksetet. Passat og Superb skal også være tilsvarende hverandre, selv om det er bedre plass overalt i Superb.

Så Octavia med std. understell, DCC, BadRoad og Scout har jeg ikke kjørt, så de kan jeg ikke si så mye om, bortsett fra at kjøreopplevelsen fra å kjøre min egen Superb er bedre (etter min mening) enn hva den var i Octavia sin 2017 modell (ikke FL utgaven som nevnt). Så om FL utgaven er bedre støyisolert og gir en annen kjøreopplevelse enn hva den siste av forrige utgave hadde vet jeg ikke. Trodde egentlig det bare var design av panser, fangere (foran og bak), lys (foran og bak) og infotainment skjermen som var forandret på FL utgaven, men der kan jeg selvsagt ta feil. Korrekt meg gjerne om jeg tar feil der @Marius, for så inne i Octavia er jeg ikke, jeg har kun lest tester/omtaler og sett tester på youtube, hvor de har intervjuet designere fra Skoda som har fortalt hva de har forandret på..........

Er spent på hvordan FL Scout er å kjøre, men da må jeg finne en forhandler som faktisk har den som dem.vogn i nærheten. De har som nevnt en FL Scout i utstilling hos forhandleren der jeg kjøpte min Superb, men den skal ikke brukes til prøvekjøring, men jeg skal forhøre meg litt mer med dem en gang til om akkurat det, gir ikke opp så lett :)  

 

Jeg tror også at jeg hadde blitt meget fornøyd med Octavia, men det er sjelden enkelt å velge en bil ned på stigen og få den til å være lik den som er et trinn opp, og som faktisk også er slagskipet til Skoda......... Det kan bli en tøff oppgave for Octavia, og spesielt så lenge jeg er så fornøyd med min Superb som jeg er. Hadde den bare hatt en skikkelig DSG kasse som ikke gjorde at de måtte redusere dreiemomentet til min motor og hatt 4x4, så hadde jeg ikke tenkt tanken på å bytte den ut heller. Men dette er jo kun på tenkestadiet enda, så vi får se hva det ender med til slutt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Passat og Superb skal være sammenlignbare biler, men... Syntes Superb er i klassen over Passat...

Passat er jo f.eks kun 10cm lengere en Octavia i stasjonsvogn utgave. Tar kun 40liter mer i bagasjerommet.
Golf er 10cm kortere en Octavia i stasjonsvogn utgave, og tar 35liter mindre i bagasjerommet...

Så, Octavia blir jo faktisk liggende midt imellom Golf og Passat, så nå sammenligner jeg med Passat jeg :D hehe
Men, helt ærlig.. Octavia har minst like god kjørekomfort som Passat, dem er 98% like å kjøre og ikke minst kjørefølelsen er 98% lik. 

Jeg kan ikke si så mye om Superb, da jeg aldri har kjørt en, men JEG syntes ikke støynivået i Octavian er noe som plager meg i bykjøring og motorvei kjøring i 110km/t. Om man øker videre oppover til 130-140Km/t så merker man godt man ikke kjører noe premium bil, på lydnivået altså.

Anng. Multilink på bakaksel, så er det VELDIG mange motstridene beskjeder ute å går... Grunnen til det (Tror jeg ihvertfall) Er at Møller har fått bestemme bakstillingene på forskjellige utgave selv.
Når jeg leser på Tyske og Britiske forum, så blir Multilink bakstillingen kun nevnt iforbindelse med 4x4 og di motorene med høyest hestekrefter. Så, såvidt meg bekjent så blir 2.0TDI 150hk levert med torsjon stabilisatorstag over alt ellers (Kanskje ikke Sverige?)

 

Sakset fra: http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2015/brosjyre/brosjyre_octavia_latest.pdf

"Bakaksel Torsjon bakaksel med stabilistatorstag (Modeller fra 150 hk og alle 4x4 har Multilink bakaksel)"

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Golf stasjonsvogn tar 605 liter, kun 5 liter mindre enn Octavia som tar 610 liter. Men plassen i baksetet er det stor forskjell på, og det er der samtlige av lengde cm er blitt benyttet når det gjelder plass i Octavia vs Golf. Her har du skjermdump fra den nye Golf stasjonsvogna sitt lasterom,

597cf2a8c2b00_Skjermbilde2017-07-29kl_22_38_56.thumb.png.0f5b14906e905676179c2931e0a976fc.png

Når det gjelder bakakselen til Ocatvia, så er det jo litt merkelig at det står forskjellige opplysninger i brosjyren på nettet og papirutgaven. jeg betviler som sagt ikke opplysningene du kom med @Marius, dermed så rettet jeg også opp opplysningen i det andre innlegget mitt her.

Jeg merket godt forskjell på støybildet fra Octavia og min Superb, der hadde Octavia Dunlop dekk 225/45-17" og jeg har Pirelli 235/45-18" på min Superb, og den har merkbart mindre hjulstøy, og den nye 2018 modellen av Superb har jo fått enda bedre støydemping i gulvet og tykkere vinduer, så da vil mest sannsynlig forskjellene bli enda mer merkbare. Altså Octavia går rolig og støyer lite, men Superb er rett og slett enda bedre støyisolert, og det er jo den jeg er vant til og sammenligner med. Støyen er også annerledes, den er litt «skarpere/tydligere» i Octavia vs Superb. Det sa også kameraten min som eier Octaviaen jeg prøvekjørte, men det var jo stort sett det eneste han likte med min Superb også, så dette slår som sagt begge veier...........

Jeg merket også at Octavia var mer lettkjørt fordi den var fysisk mindre og lettere, Superben er mer sedat go tung i bevegelsene, og blir lett frakjørt av en Octavia om motoriseringen er lik. Der er det de fysiske lover og sentrifugalkraften som gjør seg gjeldende om det svingete veier, at Superb er stor og tung skal jeg være den første til å være enig i. Men den er likevel min favoritt av de to, fordi jeg ikke bedriver så aktiv kjøring i svinger og på dårlige veier, hadde så vært tilfelle, så hadde jeg valgt en Octavia. Men til en eldre gubbe som meg selv, så passer jeg godt i en litt tregere Superb, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius skrev:

Da tok jeg feil på Golf, tiltross for at jeg var inne på nettsiden å sjekket :) Må ha vært "gamle" Utgaven av golf jeg leste om :)

Hehe, ja men da må du ha vært langt tilbake i tid @Marius, for jeg hadde den forrige VW Golf stasjonsvogn (mk Vll 2014), og den var det også 605 liters lasterom i :) 

Og det var ønske om større plass i baksetet på den bilen at jeg begynte å titte på Skoda Octavia, men fikk øye på Superb og tok en runde med den i stedet, og da ble det fort avgjort, for den har definitivt større plass enn hva det er i en Golf stasjonsvogn, hehe ;) 

Her er forøvrig maken til den bilen jeg hadde (hadde dog 1,4/140 hk TSi), og se når artikkelen er datert

http://www.tv2.no/a/4190615/ 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...