Gå til innhold
tronna

tronnas Kodiaq Style 190 TDI 4x4 DSG 5 seter


Anbefalte innlegg

53 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, men det tullete med de stasjonene er jo at de vises baklengs, Dvs ofte for stasjoner man har passert

Ja det har jeg også bemerket meg. Spesielt når man har satt inn et mål, så burde man få opp stasjonene langs ruta. Litt irriterende det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 11.1.2018 den 9.57, euphoria skrev:

Nei men da må du få gjort noe med det omgående... :-)

AA er jo ikke tilgjengelig for Google-brukere registrert i Norge, men det er ikke noe problem å installere AA manuelt. Programmet kommer i 32- og 64-bitsversjon, men jeg er usikker på hva Z3+ er bygget på, så jeg linker til begge filene. Fungerer ikke 64-bit avinstallerer du den og tar istedet den andre filen.

64: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574514-release-android-apk-download/
32: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-2-8-5745-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-2-8-574513-release-android-apk-download/

 

prøvde dette i forrige uke på min Xperia Z5. installerer appen uten problemer, men får feilmelding på at google play tjenester ikke virker akkurat nå når jeg prøver å starte appen.

har du noe forslag på løsing? har brukt myye tid med google uten  å finne et svar...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@sletto

Jeg hadde min tlf til rep for et par uker siden, og måtte installere alt på nytt når jeg fikk den tilbake. 

Fant da ut at linken ovenfor er en eldre versjon, og prøvde med nyeste versjon på siden. Det fungerte brillefint. 

Prøv denne:

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/android-auto-3-0-5705-release/android-auto-maps-media-messaging-voice-3-0-570554-release-android-apk-download/

Endret av tronna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
41 minutter siden, Superb lll skrev:

Der var det nye «løpesko» på plass ja ;) 

Ser veldig flott ut dette @tronna, Kodiaq'en kledde godt disse felgene synes jeg ? :D 

Hvilken dimensjon er det på dekk og felg her da?

Takk for det!

Dette er vanlige Trinity felger som koster 1000kr ekstra, selv om det er samme størrelse som Elbrus felger som kommer standard med Style utstyrspakke.

235-55-18

Synes det er en fin størrelse til en SUV.

Merker noe mer hjulstøy enn med vinterhjula. Vet ingenting om dekkene, mener det er noen Scorpion dekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med  av dekk og felg;) 

Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna :) 

 

Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy.

Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........

 

Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi).

Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........ ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart kjøre med Scorpion dekkene til de er utslitt. Så fin på det er jeg ikke.

Har sett bilder av 22 tommere på Kodiaq. De mener gjerne at de skulle hatt enda større felger, personlig synes jeg det ser litt ut som dette:

 

462CCA0F-FA0F-457E-8126-8AEAE51A5B4E.jpeg

Endret av tronna
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i å kjøre ut de dekka først ☺

Når det gjelder dimensjoner på dekk og felg så har vi nok alle helt forskjellige preferanser, ønsker og meninger. Hadde jeg hatt en Kodiaq så hadde jeg nok endt opp med 19" på både sommer -og vinterhjul. Da tar en etter min mening vare på komforten,  og et litt mer "sportslig " preg, noe annet er ikke helt meg for å si det slik til den typen bil.

Selv har jeg jo bestilt en ny Scout, og der har jeg valgt 18" på både sommer og vinter, ser jo på forskjellige fora at det blir spurt om både 19 " og 20" til Scout, noen skal også senke den typen bil, og da må jeg si jeg stusser litt på hvorfor de har valgt en slik bil i utg.pkt., men det skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil med ?

Når det gjelder bildet du la ved her @tronna, så må jeg jo si at det er som med datoen i gifteringen,  best før, hehe ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfengeligheten lenge leve, enten det er store felger, stor silikon i trynet, eller stort billån(som er mitt tilfelle). Alle har sin greie. 

Men å senke en «terrengbil», ja da skjønner jeg ingen verdens ting!

Hadde Kodiaqen blitt levert med 19 tommer som standard, så hadde jeg garantert ikke byttet det mot noe mindre av ren latskap. 

Endret av tronna
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda vi har nok alle vårt :) 

 

Jeg er nok litt der hvor jeg kan synes at litt større hjul og på enkelte biler så kan en liten senking gjøre seg, men senkingen er likevel ikke noe jeg hadde gjort, og i hvert fall ikke på en bil som har helt andre egenskaper og bruksområder. Men nå er det vel nesten slik at (i hvert fall her jeg bor) at de fleste som har en høyere bil kun har det for at det er lettere å komme seg ut/inn i bilen, det er også inkludert meg selv.......

Leste et humoristisk ment innlegg her for en god stund tilbake, som lyder noe slikt som at, en er mer jordnær med en senket bil ;) 

 

Scout som jeg har bestilt blir levert med 17" hjul fra fabrikk, men den synes jeg kledde en liten økning av str. på felgene uten at det er merkbart på komforten. Synes også 18" felgene har et vesentlig penere design, men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva en synes om det. Da valgte jeg også 18" på vinteren av samme årsak, men nødvendig er det selvfølgelig ikke, kun litt «jåleri» fra min side....... ;) 

Min Superb ble levert med 18" sommerhjul fra fabrikk, og da valgte jeg det på vinterhjula også. Det var et tilvalg med 19", men det valgte jeg ikke å satse på. Men hadde jeg valgt det, så hadde jeg endt med 19" på sommeren og 18" på vinteren.

 

Siliconlastene har jeg derimot ikke, hehe ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år O.o

Har fått meg noen erfaringer med bilen.

Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv.

Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet.

Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service.

Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er xD

Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.

 

Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...