Gå til innhold
tronna

tronnas Kodiaq Style 190 TDI 4x4 DSG 5 seter


Anbefalte innlegg

Vurderer som nevnt 190 diesel eller 150 bensin med Style utstyrsklasse og følgende ekstrautstyr:

Trafikkskiltgjenkjenning (PWD) 800 kr
ISOfix på passasjersetet foran (3G2) 500 kr
Barnepakke (PXC) 2 200 kr
Delingsnett (3CX) 1 700 kr
Bad Road (PF0) 3 000 kr
Nettbrettholder (IA1) 600 kr
Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart (1M6) 9 600 kr
Elektrisk bakluke, sensorstyrt (PK9) 6 800 kr
Elektriske seter foran med minnefunksjon for fører
(PB2)
9 400 kr
Oppvarmede bakseter (4A4) 2 100 kr
Ventilerte skinnseter (PHD) 7 900 kr
18" Aluminiumsfelger Trinity (PJ4) 1 000 kr
Elektriske speil med minne for elektriske seter
(PW2)
1 500 kr
Oppvarmet frontrute (PKV) 3 100 kr
Parkeringsvarmer med fjernkontroll (PHC) 9 900 kr
Ryggekamera (PWF) 4 300 kr
Sovepakke (PXB) 3 600 kr
Climatronic 3-soner (PHB) 2 900 kr
Assistance Package I (PWH) 0 kr
Canton sound system med 12 høyttalere (inkl.
Subwoofer) og 610 W forsterker (RA2)
4 200 kr
Handsfree Premium med SIM-kort inngang (PT2) 2 500 kr
Navigasjon Columbus 9,2" glassskjerm (kapasitiv)
med DAB+, CD/DVD og kart for Europa (RAE)
12 600 kr
Media Command app (RA5) 900 kr
Reservehjul, plassbesparende (PJD) 1 200 kr

 

Det eneste, utenom motor, som jeg er usikker på, er om jeg bør ha DCC. Koster ca 10k. Jeg har ikke kjørt bil uten DCC, men så og si utelukkende kjørt med DCC i normal.

Tror dere DCC er viktig å ha ved eventuelt salg? Og er det bedre enn jeg tror? Jobber DCC under kjøring, eller er det faste innstillinger? Ene selger jeg har snakket med mener DCC er unødvendig på Kodiaq. Han mener det har mer for seg på superb og octavia.

Kjør debatt! :D

Endret av tronna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt @tronna, jeg synes du har satt sammen en veldig flott bil her :) 

Jeg forstår godt at du vurderer flere forskjellige alternativer, og at du som en del av oss andre kanskje også har et visst budsjett og forholde deg til, men motormessig så hadde jeg nok vurdert 2,0/180hk TSi opp mot 2,0/190hk TDi. Da blir i hvert forskjellene med tanke på dreiemomentet ikke så store som de ellers vil være med de to du vurderer mot hverandre.

  • 150hk TSi - 250nm = 2.000kg hengervekt
  • 180hk TSi - 320nm = 2.200kg hengervekt
  • 190hk TDi - 400nm = 2.500kg hengervekt

Pluss at de 2 sterkeste motorutgavene her har den nyutviklede og oljefylte DSG 7 girkassen.

I min Superb har jeg 1,8/180hk TSi med den gamle DSG 7 kassen som har en begrensning på 250nm, og dermed har de tunet ned motoren i min Superb til 250nm, i stedet for 320nm som den faktisk yter med en annen girkasse (som dessverre ikke er tilgjengelig i Norge), dette merkes når bilen er fylt opp med personer og fullt lasterom. En Kodiaq som du vurderer veier mer og mankoen på nm kan bli enda mer merkbart. Dette er erfaringer jeg har gjort med min egen Superb i løpet av det året jeg har hatt den. En ny Superb hadde fått en større bensinmotor pga manglende dreiemoment om jeg skulle ha kjøpt en ny nå.

 

Når det gjelder DCC så har jeg det på min Superb (2016) og skulle jeg kjøpt Superb en gang til, så hadde det blitt med enten DCC eller Sportsunderstell. DCC kjøres kun i Sportmodus av den enkle grunnen at Superb ellers oppfører seg som et duvende slagskip i brått sjø.

Skulle jeg kjøpt Kodiaq, så hadde jeg basert på min erfaring med Superb og i tillegg min prøvetur i Kodiaq valgt DCC på den bilen. Det er mer påtrengt der, enn hva det er i en mindre og lettere bil som Octavia er, så der er jeg ikke helt enig med selgeren du har snakket med. MEN dette er kun basert på mine egne preferanser og hvordan jeg liker at bilen skal være. Selgeren har sikkert helt andre preferanser enn meg på det punktet der. Jeg liker et fast og stødig understell, det er også derfor jeg er betenkt over den Octavia Scout bilen jeg vurderer, for den kan nemlig ikke kombineres med DCC...........

Ta deg en tur til et par forskjellige forhandlere og se om du kan prøve en Kodiaq både med og uten DCC, det er det beste forslaget jeg kan komme med. Ellers så får du jo kun andres meninger på en bil det er du som skal kjøre, og det blir nok ikke helt den rette veien å gå spør du meg.

Selgeren du snakket med kjenner jo Skoda betydelig bedre enn meg, men jeg er likevel ikke enig med ham i hvordan han ville sette opp Kodiaq, basert på hva jeg selv foretrekker. Og det er jo kun du selv @tronna som kan avgjøre hvilket oppsett som passer best for deg :) 

Jeg mener ikke å gjøre det vanskeligere for deg, men jeg synes det er viktig at ting skal stemme ganske så godt på såpass dyre kjøp som en Kodiaq faktisk er, mange tenker ikke over slike ting i det hele tatt og merker heller ikke forskjell, mens for andre så kan det bety at de ikke ville hatt bilen uten. Jeg selv havner som nevnt i den siste kategorien, nettopp basert på hvordan jeg liker bilen satt og mine egne erfaringer fra over 1 år i Superb med DCC.

Lykke til :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du gjorde det virkelig ikke lettere for meg nå @Superb lll

Angående 2.0 bensin, så synes jeg den rett og slett er for dyr. 50k dyrere enn 1.4, og forskjellen er for liten.

DCC derimot er litt verre. Jeg synes bilen oppførte seg greit i normal modus. Men skal høre med en annen selger i morgen og høre hva han mener. 

Men takk for gode, innsiktsfulle og vel begrunnede svar.

Vet dere om det er mye feil på DCC når det har fått noen kilometer og år bak seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bare hyggelig å kunne hjelpe deg med å gjøre det litt vanskeligere ;) 

Neida, men jeg er forsåvidt helt enig med deg, en Kodiaq med 2,0/180hk TSi motoren koster mange kroner, men forskjellene i ytelser er betydelige og langt mer merkbare enn hva de er på papiret.

Selv om den er kostbar så er det likevel den eneste motoren jeg kunne tenkt meg i Kodiaq. De andre bensinmotorene synes jeg blir for små, med tanke på at vi er fire personer i vår familie, 2 tenåringsjenter, kone og meg. Vi er glade i å dra på tur og har gjerne med oss alt som er kjelt å ha og vel så det :D 

Slik hadde vi det også i vår forrige bil (VW Golf stasjonsvogn med 1,4/140hk TSi), og der merker en fort mangelen på dreiemomentet når alle er med og lasterommet er fylt opp, og henger jeg en tilhenger etter i tillegg så blir det enda mer merkbart. Så med tanke på at Kodiaq veier noen (hundre) kilo mer og i tillegg skal ha 4x4 å dra på, så hadde ikke jeg vurdert den motoren i Kodiaq i det hele tatt it i fra mine egne erfaringer med nesten tilsvarende motor i Golf.

En dieselmotor er heller ikke aktuelt for min del i det hele tatt, så dermed ender det kun opp med 2,0/180hk TSi som det eneste reelle motoralternativet for min del, men kostnadene gjør at den setter seg selv ut av spill.

Jeg har akkurat satt sammen en Kodiaq 2,0/180hk 4x4 Style slik jeg ville hatt den, og den kom på den nette summen av 678.800,- (alt er listepriser og inkl. vinterhjul).

Så gjør jeg akkurat det samme med en Superb 2,0/280hk 4x4 L&K slik jeg vil ha den, og den får da sluttsummen av 675.500,- (alt er listepriser og inkl. vinterhjul). For min del så er da valget definitivt klart, her hadde jeg mye heller gått for Superb so ville blitt en meget morsom bil, men hverken fruen eller økonomien tillater det (eller rettere sagt, jeg vil ikke bruke så mye penger for å komme meg fra A - B).

 

Når det gjelder DCC så har jeg hatt dette nå siden vi fikk levert bilen Mars 2016, og har nå kjørt totalt 32.815km med bilen, og ikke problemer med noen verdens ting. DCC fungerer helt utmerket (som alt annet også gjør), så jeg er strålende fornøyd.

Men et lite tips til skal jeg gi deg, for at du skal få enda bedre og mer konkrete svar på ditt spørsmål angående DCC, så anbefaler jeg deg å stille det samme spørsmålet i Skodagruppa på Facebook (om du er medlem der, ellers så er det bare å melde seg inn, under forutsetningen av at du har en Facebookprofil da selvfølgelig). Der har du et mye større medlemstall, med også bilmekanikere som aktive medlemmer, som vil kunne gi deg langt flere svar enn hva du får her inne på akkurat det spørsmålet. Flere Taxi-sjåfører som har passert 100.000km og vel så det med lik min Superb med DCC, og det samme vil jeg tro gjelder for Octavia med DCC også (uten at jeg vet hvor utbredt DCC er på Octavia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skodaklubben på face var et godt tips.

Inntrykket derfra er at alle med Superb og Octavia er helt DCC frelst, mens Kodiaq eierne ikke har det samme utbyttet av den. Jeg tror kanskje det har sammenheng med vekt og høyde på bilen. Utslaget blir kanskje ikke like stort fra Sport til Comfort som på en lavere, lettere stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lest litt i det innlegget du la ut der, og ser jo at det er litt delte meninger når det gjelder Kodiaq også nå, men som sagt det kommer jo veldig an på hva hver enkelt sjåfør liker også.

Det hjelper f.eks. ikke meg om noen sier at Superb i Normal -eller Comfortmodus er behagelig og de benytter aldri noe annet, jeg klarer ikke disse innstillingene i det hele og bruker kun Sport.

F.eks. noen senker jo en Octavia slik at fangerene og kanalene nesten skraper asfalten, mens andre hever sine Octaviaer fordi de har behov for det, noe har selvfølgelig med utseendet å gjøre, men det har selvfølgelig også noe med hva de liker og har behov for å kjøre med.

Så mitt neste råd er å ta en tur til forhandleren og prøv ut det de har på en skikkelig tur, ikke bare rundt hjørnet eller en liten times tur, du trenger en lengre prøvetur og på mange forskjellige type veier og underlag. En helgetur hadde kanskje vært det beste for deg. Og har ikke din forhandler Kodiaq med begge understell tilgjengelig, så ta deg en tur til en annen forhandler også om du har muligheten til det. En kan sikkert lære seg å like det meste, men når det er snakk om såpass mye penger som dette, så er det vel best å velge det en selv er mest fornøyd med, og ikke tro at andres meninger passer best for deg. Gjør som du vil, det er kun et velment råd fra min side, slik at du ikke blir skuffet eller velger noe du ikke blir 100% fornøyd med :) 

Jeg hadde uten den minste tvil valgt DCC, men det er langt i fra sikkert at du deler den erfaringen der etter en skikkelig prøvetur, lykke til @tronna :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme får det være. Jeg har bestilt bil :)

190 diesel som vist over, og uten DCC. Tenker det blir bra jeg.

Så takk for all hjelp(eller ikke? :D), nå får jeg bare smøre meg med tålmodighet og glede meg som en unge til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi må jo gjøre det litt utfordrende for deg også da ;)

Gratulerer med bestilling av bil @tronna, motor, drivlinje og utstyrslista ser meget bra ut, så dette blir en bil du kommer til å bli meget fornøyd med :) 

Husk bare at det er «pålagt» bildetvang her når du får bilen din ;) 

Lykke til med ventingen, og det kommer kanskje til å være den verste biten av hele prosessen for deg? ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal holde liv i tråden din vi @tronna slik at du ikke glemmer det ;) For her på forumet så forsøker vi hjelpe til så godt vi kan med alt mulig, å hindre at noe går i glemmeboken tror jeg at vi skal fikse lett som bare det, hehe:D 

Flott du kommer med bilder etterhvert, morsomt å følge andres prosesser fra vurdering av bil/utstyr og helt frem til levering. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bestillingen. Omtrent som den jeg går og venter på... Bestilte først 150 bensin, men angret meg og endret til 190 diesel etter noen uker. Tok da også med parkeringsvarmer og droppet varme i frontrute, men jeg lurer litt på om jeg skal legge inn det siste igjen nå rett før produksjonen blir låst...

Har greid å glemme bestillingen i et par måneder, men røk nettopp på en smell der 9_9. Får prøve å glemme igjen, men håper nå å få bilen i tide til høstferien...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og gratulerer til deg også :)

Skulle gjerne sett at det ikke var fullt så lenge til bilen kommer. 

Med så lang ventetid, så er det ikke umulig at det kommer mer på bestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da er godbilen omsider på vei til Bremerhaven. Skal innom og titte på den nye butikken senere i dag. Må snart finne ut av hvordan jeg skal behandle bilen før jeg tar den ut på veien.

Så var det takstativ og skiholdere. Har bedt om pris på noe Thule greier. 

Hva annet må man ha til bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2017 at 12:53 PM, tronna said:

Hva annet må man ha til bilen?

Plastkopp til hengerfestet, hvis du mener det er praktisk... Min ble levert uten dette, og selger mente det kanskje ikke var plass når festet ble svingt inn under bilen, men det gikk fint... :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...