Gå til innhold
perhansen

Inspeksjonsvarsel


Anbefalte innlegg

Hei, hadde bilen min på 30 000 service høsten 2016, ble nevnt noe da om ny inspeksjon om 1 år...ok sa jeg.....1 gang i året...?? nå sier det DING!!!! i hver gang jeg starter, og "Inspeksjon nå!" kommer opp. Dette gjelder oljeskift, men jeg er ikke interessert i å putte bilen inn midt i ferien og betale kr. 3-4000.-  for dette nå. Men den F....s varselslyden hver gang jeg starter, hvor lenge må jeg høre på den???? Er det ikke mulig å resette dette?? Sikkert noen som svarer at det er viktig med å følge opp dette, ja...., men ikke akkurat nå. Er det noe tips om å resette?? så jeg slipper den lyden hver gang jeg starter? og kan ta den "servicen" når jeg selv vil?? 

Har prøvd noen tips jeg har funnet på nettet, men jeg for ikke opp reset....bare nullstill....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer, prøvd det der, men får ikke valget reset, bare avbryt, eller nullstill, og den berømmelige "PLING" kommer opp igjen....:) er det noe annet å gjøre?

Og det skjer ikke noe når jeg trykker på den venstre knappen, bare på høyre side på rattet, den som styrer den funksjonen. 

Endret av perhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må du høre på inntil du har tatt service, i hvert fall om du følger serviceintervallet som Skoda har satt opp for din bil slik det ser ut her. Men her kommer det jo an på hvilket serviceprogram bilen din er satt opp med, og hvor gammel din bil er. Det er 2 forskjellige muligheter (i hvert fall på de nyere modellene), men det står i serviceheftet til din bil (om den er levert med det da, for det er ikke min bil),

  1. 1 gang i året/15.000km, avhengig av hva som kommer først. Men dette kan være avhengig av både kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.
  2. 2 år/30.000km avhengig av hva som kommer først, dette er en såkalt LongLife service. Men det er det samme her også, det kommer an på kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.

Dette må overholdes om en skal opprettholde nybilgarantien og/eller mobilitetsgarantien, så kjører en 30.000km i året (eller mer), så får en service en gang i året (eller oftere).

 

Min Superb ble levert til meg Mars 2016, og i Mai 2017 så fikk jeg varsel om service, da hadde bilen kjørt ca 28.000km, og service ble utført ved 28.300km.

Du skriver ingenting om hverken km.stand i dag, hvilken bil du har, eller hvilken årsmodell du har.

Men for å få bort varselet så må du mest sannsynlig nullstille det på et verksted ved å gjennomføre servicen eller om noen du kjenner har en programvare som kan gjøre det for deg (men det anbefaler jeg deg ikke å gjøre om du har en bil som fremdeles er innenfor garantitiden), for da kan du miste nybilgarantien (om din bil fremdeles har det da).  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel før 30 000 service, fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet fram til jeg tok service. Skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Endret av perhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, perhansen skrev:

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel, så fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet, skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Beklager det var min feil, jeg leste ikke i hvilken kategori du hadde lagt innlegget ditt i @perhansen, kun teksten i innlegget ditt.

Jo de kan forlange at du skal gjøre det for at de skal opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien på din bil, se hva det står i serviceheftet for din bil. Dette er en nødt til å overholde, ellers så kan de nekte å ta garantireparasjoner for de bilene servicene ikke blir fulgt opp på. Så det koster å ha en ny bil om en vil beholde garantiene bilen er levert med.

Ta kontakt med ditt merkeverksted, så får du fasiten av dem. Jeg hadde i hvert fall ikke gjort noe med dette selv hadde jeg vært deg, men det skal du få avgjøre selv.

 

Les disse to pdf.filene her;

 

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantibrosjyre.pdf

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantihefte.pdf

 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd det er som @Superb lll sier, du må følge service /vedlikeholdsprogrammet som Skoda/Skoda Norge har satt opp for att du skal ha garanti på din bil. Dersom velger og overse dette og utsette dette, vil jeg tro du vil få problemer ved en garanti reperasjon. Men hvor du velger å ha service/inspeksjon er opp til deg selv, dette kan du jo ha på mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Salcin skrev:

Mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Bare pass på at, Mekonomen da til eksempel gjør akkurat samme arbeid som Skoda-forhandleren ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.....da for det plinge i vei... men at Skoda pålegger kunden med service 1 gang i året, som ikke er gratis akkurat, når det også nærmer seg en 60 000 service...bare for at man skal opprettholde garantier og slikt...da er det en stor kostnad med NY bil 1 gang i året da....nei, må være ærlig å si at det er et pengesluk!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at bilen har kjørt 52000km nå. Som den startet å si ifra. For meg høres det ut som du har 30000km med 2 års interval lagt inn som standard på bilen din. "Problemet ditt, er at bilen er såpass ny at den merker selv når det er på tide å bytte olje, er såpass mange sensorer og følere på nyere biler, at oljekvaliteten feks blir sjekket ved oppstart av bilen. Om den er forringet, gir den beskjed om bytte.

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt Audi som også er en del av Møller konsenet.

På disse bilene ble all service utført av lokalt verksted uten at det var en utfordring når det kom til garanti/reklamasjon.

Selve reklamasjonsarbeidet ble selvfølgelig utført av Møller verksted.

Hovedgrunn for å bruke lokalt verksted er ren bekvemmelighet mht avstand fra hjemmet, men det er også grunn til å tro at det kan ha vært rimeligere.

Lokalt verksted har lister de følger .  Service listene inneholder selvfølgelig de pålagte service punktene.

Det blir  også dokument hva som er utført om det skulle oppstå spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det @Marius skriver her, og dette må følges om du skal beholde garantien. 

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Som sagt så kan både kjørestil og mye småkjøring påvirke serviceintervallene, slik at de må taes tidligere om oljekvaliteten har blitt dårlig.

Husk at det kan koste en importør mange kroner å gi en garanti også, jeg måtte bytte ladetrykksregulator etter bare 2 år og 33.000km på min forrige bil, det var en reparasjon til mange tusen kroner, men fordi jeg hadde fulgt serviceprogrammet så kostet dette meg ingenting. Så tenk deg godt om @perhansen før du evt velger å ignorere det varslet, dette hadde jeg forhørt meg om på merkeverkstedet før jeg hadde tatt en avgjørelse på i hvert fall. Men det bestemmer du selvsagt selv, det var kun et velment råd fra min side. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Superb lll skrev:

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Ingrn problem å få utført 60.000 km-service nå, om bilen har gått 52.000 km etter hva jeg har forstått. Jeg gjorde det selv, slo sammen inspeskjonsservicen og 60.000 km-servicen på den forrige bilen min. Det var vel på rundt 53.000 km da. Eller så hadde jeg måtte hatt service 2 ganger på veldig kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo naturligvis alle bilmerker. Skal dem kunne gi en garanti på bilen, må den naturligvis følge service/vedlikeholds intervallene dem setter opp...  Men som @Core2Duo sier, så kan du jo ta 60 000km service nå dersom du ønsker, men ettersom bilen er ett par år og du får beskjed om service, kan det jo tenkes det er bremsevæske... den har vel intervall på 2 år uhavengig av km? Eller tar jeg feil der?

Enkelte biler/bilmerker ha long life service, mens andre har årlig service uansett km... å ja, det føles kjipt med en service da en kjører 10-12 000 km i året.. Det må jeg må den ene bilen i huset :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...