Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


perhansen

Inspeksjonsvarsel

Anbefalte innlegg

Hei, hadde bilen min på 30 000 service høsten 2016, ble nevnt noe da om ny inspeksjon om 1 år...ok sa jeg.....1 gang i året...?? nå sier det DING!!!! i hver gang jeg starter, og "Inspeksjon nå!" kommer opp. Dette gjelder oljeskift, men jeg er ikke interessert i å putte bilen inn midt i ferien og betale kr. 3-4000.-  for dette nå. Men den F....s varselslyden hver gang jeg starter, hvor lenge må jeg høre på den???? Er det ikke mulig å resette dette?? Sikkert noen som svarer at det er viktig med å følge opp dette, ja...., men ikke akkurat nå. Er det noe tips om å resette?? så jeg slipper den lyden hver gang jeg starter? og kan ta den "servicen" når jeg selv vil?? 

Har prøvd noen tips jeg har funnet på nettet, men jeg for ikke opp reset....bare nullstill....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stemmer, prøvd det der, men får ikke valget reset, bare avbryt, eller nullstill, og den berømmelige "PLING" kommer opp igjen....:) er det noe annet å gjøre?

Og det skjer ikke noe når jeg trykker på den venstre knappen, bare på høyre side på rattet, den som styrer den funksjonen. 

Endret av perhansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må du høre på inntil du har tatt service, i hvert fall om du følger serviceintervallet som Skoda har satt opp for din bil slik det ser ut her. Men her kommer det jo an på hvilket serviceprogram bilen din er satt opp med, og hvor gammel din bil er. Det er 2 forskjellige muligheter (i hvert fall på de nyere modellene), men det står i serviceheftet til din bil (om den er levert med det da, for det er ikke min bil),

  1. 1 gang i året/15.000km, avhengig av hva som kommer først. Men dette kan være avhengig av både kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.
  2. 2 år/30.000km avhengig av hva som kommer først, dette er en såkalt LongLife service. Men det er det samme her også, det kommer an på kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.

Dette må overholdes om en skal opprettholde nybilgarantien og/eller mobilitetsgarantien, så kjører en 30.000km i året (eller mer), så får en service en gang i året (eller oftere).

 

Min Superb ble levert til meg Mars 2016, og i Mai 2017 så fikk jeg varsel om service, da hadde bilen kjørt ca 28.000km, og service ble utført ved 28.300km.

Du skriver ingenting om hverken km.stand i dag, hvilken bil du har, eller hvilken årsmodell du har.

Men for å få bort varselet så må du mest sannsynlig nullstille det på et verksted ved å gjennomføre servicen eller om noen du kjenner har en programvare som kan gjøre det for deg (men det anbefaler jeg deg ikke å gjøre om du har en bil som fremdeles er innenfor garantitiden), for da kan du miste nybilgarantien (om din bil fremdeles har det da).  

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel før 30 000 service, fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet fram til jeg tok service. Skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Endret av perhansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, perhansen skrev:

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel, så fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet, skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Beklager det var min feil, jeg leste ikke i hvilken kategori du hadde lagt innlegget ditt i @perhansen, kun teksten i innlegget ditt.

Jo de kan forlange at du skal gjøre det for at de skal opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien på din bil, se hva det står i serviceheftet for din bil. Dette er en nødt til å overholde, ellers så kan de nekte å ta garantireparasjoner for de bilene servicene ikke blir fulgt opp på. Så det koster å ha en ny bil om en vil beholde garantiene bilen er levert med.

Ta kontakt med ditt merkeverksted, så får du fasiten av dem. Jeg hadde i hvert fall ikke gjort noe med dette selv hadde jeg vært deg, men det skal du få avgjøre selv.

 

Les disse to pdf.filene her;

 

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantibrosjyre.pdf

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantihefte.pdf

 

 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok redd det er som @Superb lll sier, du må følge service /vedlikeholdsprogrammet som Skoda/Skoda Norge har satt opp for att du skal ha garanti på din bil. Dersom velger og overse dette og utsette dette, vil jeg tro du vil få problemer ved en garanti reperasjon. Men hvor du velger å ha service/inspeksjon er opp til deg selv, dette kan du jo ha på mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Salcin skrev:

Mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Bare pass på at, Mekonomen da til eksempel gjør akkurat samme arbeid som Skoda-forhandleren ville ha gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja.....da for det plinge i vei... men at Skoda pålegger kunden med service 1 gang i året, som ikke er gratis akkurat, når det også nærmer seg en 60 000 service...bare for at man skal opprettholde garantier og slikt...da er det en stor kostnad med NY bil 1 gang i året da....nei, må være ærlig å si at det er et pengesluk!! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at bilen har kjørt 52000km nå. Som den startet å si ifra. For meg høres det ut som du har 30000km med 2 års interval lagt inn som standard på bilen din. "Problemet ditt, er at bilen er såpass ny at den merker selv når det er på tide å bytte olje, er såpass mange sensorer og følere på nyere biler, at oljekvaliteten feks blir sjekket ved oppstart av bilen. Om den er forringet, gir den beskjed om bytte.

Endret av Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere hatt Audi som også er en del av Møller konsenet.

På disse bilene ble all service utført av lokalt verksted uten at det var en utfordring når det kom til garanti/reklamasjon.

Selve reklamasjonsarbeidet ble selvfølgelig utført av Møller verksted.

Hovedgrunn for å bruke lokalt verksted er ren bekvemmelighet mht avstand fra hjemmet, men det er også grunn til å tro at det kan ha vært rimeligere.

Lokalt verksted har lister de følger .  Service listene inneholder selvfølgelig de pålagte service punktene.

Det blir  også dokument hva som er utført om det skulle oppstå spørsmål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig det @Marius skriver her, og dette må følges om du skal beholde garantien. 

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Som sagt så kan både kjørestil og mye småkjøring påvirke serviceintervallene, slik at de må taes tidligere om oljekvaliteten har blitt dårlig.

Husk at det kan koste en importør mange kroner å gi en garanti også, jeg måtte bytte ladetrykksregulator etter bare 2 år og 33.000km på min forrige bil, det var en reparasjon til mange tusen kroner, men fordi jeg hadde fulgt serviceprogrammet så kostet dette meg ingenting. Så tenk deg godt om @perhansen før du evt velger å ignorere det varslet, dette hadde jeg forhørt meg om på merkeverkstedet før jeg hadde tatt en avgjørelse på i hvert fall. Men det bestemmer du selvsagt selv, det var kun et velment råd fra min side. ☺

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Superb lll skrev:

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Ingrn problem å få utført 60.000 km-service nå, om bilen har gått 52.000 km etter hva jeg har forstått. Jeg gjorde det selv, slo sammen inspeskjonsservicen og 60.000 km-servicen på den forrige bilen min. Det var vel på rundt 53.000 km da. Eller så hadde jeg måtte hatt service 2 ganger på veldig kort tid. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder jo naturligvis alle bilmerker. Skal dem kunne gi en garanti på bilen, må den naturligvis følge service/vedlikeholds intervallene dem setter opp...  Men som @Core2Duo sier, så kan du jo ta 60 000km service nå dersom du ønsker, men ettersom bilen er ett par år og du får beskjed om service, kan det jo tenkes det er bremsevæske... den har vel intervall på 2 år uhavengig av km? Eller tar jeg feil der?

Enkelte biler/bilmerker ha long life service, mens andre har årlig service uansett km... å ja, det føles kjipt med en service da en kjører 10-12 000 km i året.. Det må jeg må den ene bilen i huset :( 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Vurdere å kjøpe vindavvisere for min Octavia SW  2016 model. Noen som har de allerede? Lurer på hvilken typer finnes og hvordan de ser ut. Det mangler veldig ofte bildet på di websidene som selger sånnt. Som f.eks denne https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv Bildet som vises der er bare en generell en. Takk!
    • Kan det være dette er ett tilvalg? Eller står det i instruksjonsboka att der er standard utstyr? Nå er jeg helt blank hvordan bolero ser ut, men på Columbus er det i allefall synlig til enhver tid...
    • Ok 👍 Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på
    • 5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.
    • Hei!  Om dere kun har brukt bilen i 3 timer etter kjøp av bilen. Så er det klart at ansvaret hviler på forhandler dere kjøpte den av. Det er reklamasjon på slikt som dette. Og så lenge den er kjøpt direkte av forhandler så burde det heller ikke være noe styr. Regner med dem hadde noe bruktbil garanti også? Nekter forhandler å gjøre noe med saken? Om dem gjør det, ta kontakt med forbrukerrådet og kjør disse på saken. Dette er en klar sak, uansett om bilen er kjøpt hos forhandler eller privat person.
    • For 2 uker siden har vi kjøpt en Skoda Octavia 2011 1.2TSI bensin aut. 3 timer senere etter at vi har hentet bilen fra bilforhandler, stoppet bilen plutselig. Bilen vil ikke gire, mistet motorkraft. Jeg måtte ringe bilbergingsbil. Jeg har ringt til forhandler med en gang om feilen, sa han bare til meg at det er ikke noe feil med bilen. En mekaniker på bilbergingsverksted har gjort en diagnose med bilen. Han fant ut at det er en mechatronic feil på bilen og det vil koste oss rundt 20 000kr for å fikse bilen. Hvem som betaler for reparasjon når sånne feil dukker opp???  Vi har brukt bilen i 3 timer bare etter at vi har hentet den.  Vet ikke hva skal jeg gjøre med bilen  
    • @Andre' hvilken motor og hvilket ekstrautstyr har du tatt med på din Kodiaq? Er det Quartz Grey du har kjøpt?  
    • Jeg får tenke på det til over helgen. Nå skal jeg få låne en 2.0 TDI 190hk hele helgen, så blir avgjørelsen tatt på mandag. Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med. Nyttig info om bruk og vedlikehold av Webastoen, absolutt ting jeg ikke hadde satt meg inn i, men som er veldig nyttig å vite om!
    • Tja https://no.m.wikipedia.org/wiki/Haldexkobling http://www.evo.co.uk/skoda/octavia-vrs/17313/skoda-octavia-vrs-4x4-review-does-extra-traction-equal-extra-fun Er jo også samme som Golf Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?
    • Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Den ble tydeligvis produsert i uke 11, og sendt fra fabrikken 19. Mars. Nå snakker de om levering i uke 16.
    • jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
      Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
      I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

      Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
        så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

       
    • At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX   Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull.......   Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med. Takk for innspill @CitizenX  
    • @Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×