Gå til innhold
CitizenX

Feilmelding lite kjøleveske


Anbefalte innlegg

Fikk sporadisk feilmelding om lite kjøleveske, noe som faktisk viste seg å stemme så jeg fylte på en halvliter. På mine andre nye og nyere biler har dette aldri hendt at jeg har måtte etterfylle kjøleveske. Er det noen andre som har vært borti å måtte etterfylle mellom service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

No vet jeg ikke hvor ny/gammel/antall km din bil er gått.... Antar den er relativt ny. 

Men kjølevæske skal de ikke bruke.

Det kan minke litt på ny bil, hvis kjølesystemet ikke var 100% utluftet fra fabrikk/klargjøring, men det skal ikke lekke.

Jeg ville sett etter lekasjer, skrudd av påfyllingstoppa til oljen og sett i toppa om den har grå/hvit guffe = gåen toppakning, og ellers sjekket for lekkasjer, se på bakken hvor bilen står etter våte flekker.

Og jeg ville  sagt fra til forhandler at du måtte etterfylle en halv liter, og hva du har av resultat av hva jeg nevnte over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra.

Han sa det ja. Er ikke enig jeg da men.

Er ikke luft i annlegget på bil som er gått såpass. (En potte tett vodkaflaske, er fortsatt full i vodka etter 10år) ^_^

Sjekk forsikkerhets skyld pkt jeg nenvte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet akkurat vannpumpa på en 2012 1.6 TDI med 200 000 på tellern.

Det gikk 3-4000 kilometer fra jeg fikk første varselet til neste gang jeg måtte fylle på og da rant det bare rett igjennom. Hvis det er vannpumpa drypper/renner trolig frostvæska ut i bunnen av det nedre dekselet til registerreima. Jeg  skrudde av innerskjermen for å se hvor det lakk ut, men du kan kanskje sjekke dette med jekk og se inn fra bakkant. 

Pass på at din henvendelse er registrert hos merkeverkstedet med tanke på reklamasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge (tid og km) var det siden sist væskenivået ble sjekka/toppa opp da du helte på 1/2l. Minker det såpass på kort tid bør nok vannpumpa sjekkes.  Lekker pumpa drypper det lett på registerreima og det er ikke ideelt. Jeg har en 2010 1.6 TDI som det nå skal byttes både vannpumpe, høytrykkspumpe og tannreim på etter ca 95000 kjørte km. Både vannpumpa og høytrykkspumpa for drivstoffet lekker litt.

Endret av Per
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2017 den 12.58, CitizenX skrev:

Gav beskjed om påfylling av kjølevæske til forhandler og han mente det ikke var noe å bekymre seg for. Det var ikke unormalt at man måtte etterfylle på VAG i allefall.

Bilen var gådd ca 61000km og var 3-4 uker unna neste service.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Har en ny bil (Octavia 2017) som har gått omt. 14000 km og nivå i beholder er lavere en minimum nivå. Fikk alarm en gang da det var -16 og startet uten motor forvarmer, det var borte fort. Forstår at den har ekspandert.

Min spørsmål er.

1. Er det vanlig at man må fylle kjølevæske, fant ikke noe åpenbart lekk

2. I beholdern det står man må bruke G13 kjølevæske, har kjøpt dette fra Circle K.

Det står MAN 324-SNF, MTU MTL 5048, DAF TL 774-D/F, Porsche, Ford WSS-M97B44-D

3. Kan man finne G13 kjølevæske i bensin stasjoner

IMG_7516.JPG.074c2f24db4a64877fc2da34e66d78bd.JPG

Takk for svaret da vi er i ferie og er lang bort fra byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del fylte jeg også på kjøleveske etter samme feilmelding, MEN etter en mnd kjøring fikk jeg melding om å sjekke kjøleveske igjen, sjekker nivået og alt er på normalnivå. Virker veldig sporadisk den feilmeldingen, dvs om jeg kjører lenge og stopper bilen for så å starte igjen får jeg melding om å sjekke nivået på kjøleveske. Sjekker så nivået men alt er OK, noen formeninger om dette? Feil på sensor i beholderen eller luft i systemet? Alt av temperaturer i display er normalt, både olje og kjøleveske. 

Andre ganger får jeg ikke denne feilmeldingen i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også denne etter litt under 10.000 km. Samme som @PaulusA sier, her sparer fabrikken penger på å kun fylle kjølevæske til minimums-merket. Det blir fort noen kroner, om man sparer 2 dl væske på hver eneste bil som triller ut derifra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Joda, kjølevæske har jeg etterfylt på VW Golf 2014, VW Transporter 2012, VW Caddy 2016, Skoda Superb 2016 så langt. Hvordan det blir med min 2018 Octavia og min 2019 VW Transporter arb.bil vet jeg ikke enda, men blir jo ikke overrasket om det kommer et varsel om lavt væskenivå når det blir kaldere.

Det er ikke uvanlig i det hele tatt i følge kundemottakere på både Audi, VW og Skoda (som alle jobber hos samme forhandler), det skyldes nok noen få luftbobler i systemet som forsvinner etter hvert og da blir det jo litt mindre væske, og i tillegg så blir det lavere nivå når det blir lavere temperaturer etter hva de fortalte. Slik har det som sagt fungert for min del så langt, men det gjenstår å se hvordan det blir for bilene jeg har i dag i løpet av vinteren, foreløpig så mangler det ikke noe på noen av dem. (Begge bilene  har kjørt et sted i mellom 7 - 8.000km så langt, Skodaen utlevert i Juli og Transporteren i September.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...