Gå til innhold
helged

Inspeksjonservice - Hva gjør de?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, helged skrev:

Hei!

Skal ha min 2015 Skoda Octavia inn på "Inspeksjonsservice" om en snau måned. Hva gjør de egentlig på denne? Bytter de noe som helst utenom oljen, eller betaler jeg 3700 kr for et oljeskift, og at de ser litt på bilen? Finner ingen opplysninger om hva servicen inneholder.

Ut ifra denne siden til Møller Etterstad (fant på google) virker det som alt som jeg har ansett som "normalt" å bytte på service kommer i tillegg til inspeksjonsprisen?

-helged

Jeg hadde min bil (Superb 2016 1,8 TSi) på Inspeksjonsservice i våres, og jeg betalte ca 4.600,- for dette. Men dette var en service som ble tatt fordi bilen varslet om tid for service, bilen var da 1 år og 2 mnd, og hadde kjørt ca 28.300km. Så dette ble jo da også en Longlifeservice med tanke på km. stand og kjørestil.

Det de gjorde i tillegg til bytte av skruen til bunnpanna, olje -og oljefilter, var bytte av luft -og pollenfilter. Så ble det en titt i bilens programvare og de tok de evt. oppdateringene som var tilgjengelig der. Fikke ikke snakket så utfyllende med kundemottakeren når jeg skulle hente bilen, så akkurat hva som lå i det med oppdateringer vet jeg ikke helt, men det var i hvert fall det jeg ble fortalt.

Ellers så sjekket de bilen væskenivåer, bremseklosser og skiver (de hadde av alle hjula), om de sjekker for steinsprut i lakk og andre ting vet jeg ikke, for jeg har dessverre ikke noe servicehefte til bilen i det hele tatt...........

Inspeksjonsservicen har en pris, olje filter sin pris, oljen (Longlife) sin pris, skrun til bunnpanna sin pris, og luft -og pollenfilter sin pris, så tilsammen ble dette noe rundt 4.600,- som nevnt. Ikke billig å følge dette serviceprogrammet, men skal en opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien så har en jo ikke noe valg der.............

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, enten så er det jo tids -og/eller kjørelengde intervaller, så det burde jo ikke være så vanskelig. Jeg hadde det samme Longlife-serviceintervallet på min forrige bil (VW Golf 2014), og den kom med servicehefte og det var ikke noe problem å følge opp det, men VAG synes kanskje det er enklere uten dette og la bilen si i fra selv..........

Jeg for min del synes derimot det kan være greit å vite litt mer hva jeg går til før bilen skal på service, for her kan det variere mye for hva den enkelte service koster, det kommer jo helt an på hva som skal gjøres, men det vet jeg jo ikke uten serviceheftet.

 

Jeg har riktignok fått en utskrift av kundemottakeren over hva som skal gjøres med min bil til hvilket tidspunkt/kilometerstand, så jeg har jo kontroll på dette, men dette kunne jo like godt ha stått i et servicehefte etter min mening, men det gjenspeiler sikkert bare hvor gammeldags i tankesettet jeg er........... ;) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utelate service heftet føler jeg er et tiltak for å få flere til å bruke merkeverksted, men det går fint lage en mappe hvor en lagrer utskrift av gjennomført service og samt faktura.

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det er ikke behov for å benytte merkeverksted for å opprettholde garanti/ reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge skrev:

Da kan en hvertfall dokumentere at service er utført.

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superb lll skrev:

Det gjør en også enkelt ved å benytte seg av Mitt Bilhold appen, der ligger absolutt all informasjon om bilen, alle kvitteringer og servicer/reparasjoner en har gjort med bilen. I hvert fall om det er gjort på merkeverkstedet, hvordan det vil være fra «tredjeparts» verksteder vet jeg ikke...............

Appen  dokumenter kun det som blir utført hos Møller.

Mange ikke merke avhengige verksteder som gjør like god jobb, men da må en passe på dokumentasjonen selv.

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der @Helge, det er mange veldig gode bilverksteder som ikke er merkeverksteder, og de var jeg en flittig bruker av selv også før jeg hadde økonomi til å kjøpe meg fabrikknye biler. Men jeg velger likevel å foreta servicer på merkeverkstedet, og det av den enkle grunnen at de etter min mening kan enklere løse ting fordi de har tilgang til mye mer info om det skulle være en litt mer komplisert sak.

Jeg sitter med en følelse av at merkeverkstedene har mer kunnskap/verktøy/utstyr/oppdatert programvare så lenge de kan konsentrere seg om færre merker og modeller, de har også lettere tilgang til en større informasjonskilde om tilsvarende feil/problemer og bruker oftere mindre tid på selve reparasjonene. Men det er ikke derimot sagt at servicen fra importør og/eller merkeverkstedet er bra eller tilfredstillende, så langt derifra. Alle historiene om VAG/Møller gjorde at jeg var meget betenkt før jeg kjøpte VW Golf i 2013 og min Superb i 2016, men så langt så har jeg (heldigvis) ikke opplevd noen av «skrekkhistoriene» med mine privatbiler, tidligere erfaringer med arb.biler er dog en helt annen historie............... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...