Gå til innhold
JohnMartin

Bruk av mobildata


Anbefalte innlegg

Hei,

I påvente av leveringen av Kodiaq'en, så har jeg fundert litt på infotainment systemet.

Er det noen som bruker dette aktivt idag og som har en formening om hvor mye data som brukes?

Planlegger å sette inn et simkort med datapakke i bilen, men så var det om datapakken på dagens abonnement er stor nok.

Noen som har noe estimat? :)

 

--
John Martin

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på bruket ditt. Om du velger Google earth som kartvisning vær gang du kjører.. så går det noen få mb og tur. Om du bruker simkortet kun til trafikkdata og valg av bensinstasjoner feks så går det enda mindre pr. Tur. Og i forhold til å å kunne bruke innebygde telefon systemet er du vel avhengig av tvilling sim og ikke kun datasim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner..

Er vel mest aktuelt med tvillingsim, men om jeg bruker ren data abonnement, så har jeg jo blåtann tilkobling når jeg er i bilen.

Har et tvillingsim i en telefon som står i dagens bil, for å gi meg radio :P Så blir vel bare å flytte den over. 
Var bare litt hvordan forbruket er, men er vel ikke noe mer enn dagens forbruk på streaming av radio da.

Men når vi er inne på telefon og blåtann..

Er det noen som vet hvordan det fungerer med varsling hvis man glemmer telefon i bilen?

Leste i manualen at man kunne aktivere varsel for å glemme igjen mobilen, men skjønte ikke helt hvordan det funket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg.. Octavia 2018 med Columbus. Så lenge jeg har mobilen koblet opp, så står det på skjermen "ikke glem mobiltelefonen" ellerno sånt når jeg stopper bilen. Den må trykkes ut med "ok" tror jeg..har ikke hørt noe lyder ellerno.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Marius said:

Hos meg.. Octavia 2018 med Columbus. Så lenge jeg har mobilen koblet opp, så står det på skjermen "ikke glem mobiltelefonen" ellerno sånt når jeg stopper bilen. Den må trykkes ut med "ok" tror jeg..har ikke hørt noe lyder ellerno.

Okei, skjønner.

Takk for tilbakemelding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et abonnement med 1 Gb data idag. Jeg bruker i realiteten bare 20-30% av dette. Planen er å supplere med et tvillingkort til bilen og utvide datapakka til 2Gb per mnd, når jeg får Kodiaqen. Så får vi se etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde tenkt til å ha tvilling Sim for tlf og data i bilen, men Telenor sa at da fikk jeg kun tlf og ikke data, så da måtte jeg ha data Sim. Dette funker egentlig veldig bra når tlf er koblet opp via Bluetooth uansett. 

Har brukt online tjenester av og til for å sjekke drivstoff priser og laste ned nav mål, har ikke brukt nevneverdig mye data trafikk på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestilte Kodiaq produseres i disse dager så det nærmer det seg.......

I mellomtida leser jeg meg opp på diverse forberedelser. Det er ganske heftige saker en etter hvert må kunne noe om, synes jeg. Mye elektronikk- og datakunnskap er nødvendig.

Jeg har bestilt Columbus med SIM-kort modul.

Kengen skriver: "Jeg hadde tenkt til å ha tvilling Sim for tlf og data i bilen, men Telenor sa at da fikk jeg kun tlf og ikke data, så da måtte jeg ha data Sim."

Det var en strek i rekninga. Så jeg dobbeltsjekka med min leverandør Talkmore, som jo bruker Telenor sitt nett. Jeg fikk til svar:  "Det er ikke noe problem å bruke data fra Tvilling-SIM så det skal gå helt fint."  Om leverandørene  har ulike løsninger, eller om en av oss er feilinformert,  vet jeg ikke.  Men det  virker rart at "Mor" Telenor ikke kan tilby noe "datter" Talkmore kan.  Men selskapene har ikke like løsninger. Jeg vet at f eks ICE ikke (ennå) har tvilling-løsning i det hele tatt. 

Tvilling-SIM koster litt per måned, datatvilling ingenting - hos min leverandør. Så det er bare et poeng å bruke Tvilling dersom det også gir en telefonfordel. Er det noen som kan bekrefte at Columbus - med SIM kort for telefon - også vil fungere selv om en ikke har den ordinære telefonen med seg i bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 19.54, JohnMartin skrev:

Skjønner..

Er vel mest aktuelt med tvillingsim, men om jeg bruker ren data abonnement, så har jeg jo blåtann tilkobling når jeg er i bilen.

Har et tvillingsim i en telefon som står i dagens bil, for å gi meg radio :P Så blir vel bare å flytte den over. 
Var bare litt hvordan forbruket er, men er vel ikke noe mer enn dagens forbruk på streaming av radio da.

Men når vi er inne på telefon og blåtann..

Er det noen som vet hvordan det fungerer med varsling hvis man glemmer telefon i bilen?

Leste i manualen at man kunne aktivere varsel for å glemme igjen mobilen, men skjønte ikke helt hvordan det funket..

Det kommer bare opp beskjed i skjermen om å huske mobil.

10 timer siden, tobor skrev:

Min bestilte Kodiaq produseres i disse dager så det nærmer det seg.......

I mellomtida leser jeg meg opp på diverse forberedelser. Det er ganske heftige saker en etter hvert må kunne noe om, synes jeg. Mye elektronikk- og datakunnskap er nødvendig.

Jeg har bestilt Columbus med SIM-kort modul.

Kengen skriver: "Jeg hadde tenkt til å ha tvilling Sim for tlf og data i bilen, men Telenor sa at da fikk jeg kun tlf og ikke data, så da måtte jeg ha data Sim."

Det var en strek i rekninga. Så jeg dobbeltsjekka med min leverandør Talkmore, som jo bruker Telenor sitt nett. Jeg fikk til svar:  "Det er ikke noe problem å bruke data fra Tvilling-SIM så det skal gå helt fint."  Om leverandørene  har ulike løsninger, eller om en av oss er feilinformert,  vet jeg ikke.  Men det  virker rart at "Mor" Telenor ikke kan tilby noe "datter" Talkmore kan.  Men selskapene har ikke like løsninger. Jeg vet at f eks ICE ikke (ennå) har tvilling-løsning i det hele tatt. 

Tvilling-SIM koster litt per måned, datatvilling ingenting - hos min leverandør. Så det er bare et poeng å bruke Tvilling dersom det også gir en telefonfordel. Er det noen som kan bekrefte at Columbus - med SIM kort for telefon - også vil fungere selv om en ikke har den ordinære telefonen med seg i bilen? 

Jeg bruker tvilling sim fra Telenor. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som bruker kun data-SIM? Bruker Talkmore mobil og har et data-SIM liggende.

Skal vel bare være å aktivere det og ta det i bruk når bilen ankommer? Vil da bruke av mine inkluderte data som følger mobilabb.

Endret av OmegaPO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...