Gå til innhold
Ken

Bakdekkene er slitt endel mere på innsiden. (Trekking av campingvogn)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen erfaring med trekking av  campingvogn og økt slitasje på innsiden av dekkene bak?

Er førstegangs eier av camping vogn i år, og kjørte noen helger på tur før ferietiden. 

Og nå i sommer ferien har vi kjørt en 4-5tusen km, oppdaget nå i helga da jeg vaska bilen at innsiden av begge bakdekkene er slitt en god del mere enn resten av dekket.

I bagasjerommet har vi ikke hatt veldig mye last, bare forteltet og noe anna lettvekts-småtteri, pluss ungene i baksetet da så klart.

Har også vært påpasselig med lasting av vognen og hold meg innenfor kulevekt, og at vogna har vært god og trekke.

 

Skal ha 30tusen service nå til onsdag og verkstedet skal da se på dette også, men ikke tid til hjulkontroll da.

Nå er jo ikke octavia veldig stille fra bagasjerommet, men synes det er mere støy derfra nå..

Dette kan jo selvfølgelig komme av at dekkene bak nå er slitt såpass på innsiden at det bare er økt veistøy pga dette.

Jeg bytta 2 dekk før jeg tok av vinterhjula i vår, og jeg syntes da at sommerdekkene var mere slitt på innsiden enn resten av dekkbanen.

(Faktisk alle 4 og mener/tror det var bakdekkene jeg bytta)

Bilen er også bestilt med lavere understellspakke, så kan det være at hjulstillinga på bilen ikke er helt i vater fra fabrikk...?

Er det også justering på bakhjulstillinga også slik det er på forhjulene?

 

Men er det noen som har opplevd økt slitasje på innsiden av bak dekke pga trekking av tilhenger?

(kan laste opp bilder av bakhjulene i kveld når fruen er kommet fra jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhode ikke erfaring med campingvogn, med du har jo da en del kg på kula, 70-80kg? Og da blir vel bilen sansynligvis lavere bak enn standard... da vil jo også camber endre seg og du vil slite mer på innsiden av bakhjulene er naturlig for meg og tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen kg på kula er det jo, så det vil vel endre camber noe ved last. Men kunne ikke fatte det skulle utgjøre slik slitasje så kjapt.

For noe så voldsomt med vekt bak har vi ikke hatt (uten å ha veid akseltrykket på vektstasjon)

Har spurt om samme med andre campere og fikk nei, til svar. 

Eneste jeg fikk som spørsmål tilbake var som du sier @Håvard om jeg hadde ekstra luft i bakhjulene. 10-15%

Og nei det har jeg ikke gjort.. Har 225/45-18 og 41psi/2,82bar 

Skulle jeg da hatt i 15% ekstra ville det blitt ca 47psi/3,22bar

Så er kanskje det som er feilen her... 

For skulle egentlig vært utrolig at hjulstillinga er feil på en ny bil som jeg nå har rulla til 30.tusen km...

Dog jeg syntes i vår at alle 4 sommerdekka såg litt ekstra slitt ut på innsiden, jeg bytta forøvrig 2 av dem til ferien pga dette.

Og vi synes det støyer mere fra bak inni cupèn nå enn før, da vi overtok bilen på 20.tusen km, men kommer vel sikkert av at dekka bak lager mere veistøy av at de er slik slitt..

Men uansett så skal verkstedet undersøke det i morgen på service.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke erfarimg med campingvpgn på slep. Men ujevn dekkslitasje kan ha flere årsaker, kanskje i kombinasjon:

- Feil på geometrien, eller at vinklene ligger på grensen av det de skal være (og da på ugunstig side av toleransene). Kanskje sportsunderstellet kan ha LITT å si.

- Mye kjøring med lastet bil og LITT lavt lufttrykk i dekkene.

- Med den bredere vogna bak, så MÅ du kjøre mere midt i kjørefeltet. Altså går hjulene mere nedi slitasjegrøftene . Da ligger man og "filer" dekkene på innsiden. Kjører du uten vogn er det mulig å kjøre utenom disse "grøftene", oppå den høyeste delen av vegbanen.

- De dynamiske kreftene når du har 75 kg vekt på hengerfestet (som er lengst fra hjulene) gjør at på humper i vegen trykker bilen ekstra ned bak. Altså, det blir et ekstra moment på grunn av avstanden mellom kulefestet og senteret på bakjula. Til mindre avstand en bil har her, jo bedre (Yeti'n vil være bedre, Superb'en litt verre hvis du skjønner hvor jeg vil hen). Ideelt sett skal vekten midt mellom akslene, og til lengre vekk jo mer vil dynamikken påføre ekstra belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skodaen til Molde på 30tusen service ja igår, den var grei nok den servicen. Men venstre baklykt vart ikke bytta pga sprekkene var så små at dem klart kje ta bilde av det til garantidokumentasjon.. men klagen ligger inne så må vente til den sprekker mere... Slitasjen på innsiden av bakhjulene så må bilen ha 4hjuls kontroll, også der er garanti kun frem til 9999km Aaargh horses ass altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@KenFikk du noe svar på dekkslitasjen etter 4-hjuls kontrollen?

Det virker som om forhandleren din ikke akkurat er på tilbudsiden når det gjelder reklamasjon. Jeg har blitt møtt på en fantastisk måte av min lokale forhandler Gromstad Motor Stoa i Arendal og servicen der gjør at jeg velger dem neste gang også. 

Endret av Skodajan
Tag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

@Skodajan Nei har ikke tatt den 4 hjulskontollen enda,  har heller ikke prøvd selv å ta bilde av sprekkene, for det har skjedd diverse annet mye i senere tid her.. så dette er ikke blitt prioritert fra min side overhodet. 

Er noe skuffet over forhandler ja, mulig dem bare hadde det alt for travelt den dagen. Såg det var myye trafikk der.. så får se neste runde hvordan det oppleves.

Men irritere meg veldig over lite velvilje til sprekene og  4 hjulskontrollen ja.

Er det forøverig noen andre som kjenner til om flere octavia rundt 2016 ish med sprekkdannelser i baklytene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ken skrev:

Men irritere meg veldig over lite velvilje til sprekene og  4 hjulskontrollen ja.

Er det forøverig noen andre som kjenner til om flere octavia rundt 2016 ish med sprekkdannelser i baklytene?

Dessverre så er det nok Møller som har blitt utrolig nøye med hva de godkjenner som garanti og diverse nå for tiden. Jeg opplever dette selv, før så var det egentlig ganske lett å få byttet ting og tang som selvfølgelig var på garanti, men nå skal Møller ha bevis både i hue og ræva.. Forhandleren min beklager og beklager, men Møller ødelegger.. Jeg føler dermed ikke at det er nyttig å stå å kjefte på forhandleren her, selv om man har lyst til det. Her er det som sagt Møller som er helt på trynet. 

Jeg vet godt hvordan du tenker, jeg har selv hatt lyst til å skylde på forhandler, at de ikke gjør jobben sin eller noe, men får ikke Møller bevisene sine, så får heller ikke forhandler penger for garantijobben heller.. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ken Når det gjelder reklamasjoner på min 2012 Superb så fikk jeg i 2014/15 byttet stabilisatorstag etter 120k, antenne til  navigasjon etter140k og vindusheis-mekanismen (ikke motor) etter nesten 150k. I tillegg byttet de 2 dioder? i blinklyset på speilen ved en eu-kontroll vederlagsfritt. Dette til tross for at bilen ble nysolgt i annen del av landet og jeg kjøpte den brukt privat.

Når det gjelder skjevslitasjen på bakhjulene så oppdaget jeg samme problemet på egen bil i går når jeg skulle legge om til vinterhjul. Jeg har ikke hengerfeste og kjører mest langkjøring og har ikke merket noe til at bilen har vært spesielt ustabil på 18 tommers sommerhjul.  Jeg fant det naturlig å finne frem lommelykta og et brekkjern før jeg kjørte en eneste meter med vinterdekk. Bilen har rundet 200 000 og jeg ble ikke sjokkert når jeg kunne se at indre foringen på bærebrua venstre bak var frynsete og at bolten ikke lenger befant seg i sentrum av foringen. Den chambervinkelen trenger jeg ikke måle, den er feil.. Det som egentlig skremte meg mest var at jeg ikke hadde merket noe.

Du spør om man kan justere chamber bak, og det kan man gjøre hvis man har verktøy til det, noe de fleste ikke har. Bildeler.no sin youtubekanal bytter  brua på en passat med ca samme opphenget i video nummer 9 under Passat (ville ikke linke siden jeg ikke vet om det er greit her i forumet). Der ser man også hvor justeringen for chamber gjøres, men ikke hvordan man gjør det.

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er irriternde men gidder ikke kjefte, for skal tross alt ha ett kundeforhold til shappa i etterkant også. 

Klagen ligger inne som merknad. Jeg og verksted, vi var enige om at vi venter på vinteren og frosten så det skal sprekke mere.

Og hjulkontrollen skal jeg ta så snart andre ting er roet seg.

Ja rart du ikke merka noe på bilen og rassert foring da, skulle i det minste fått lagd lyd i div humper.

Bra du oppdaga det!! og ikke havna borti en unnamanøver i høy hastighet tilfelle bilen hadde oppført seg  på en slik måte at det kunne gått galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sikkert greit med en konklusjon?

Kjekt å vite for andre campingvogneiere også (ikke jeg)

Men, sikker på at du ikke i tillegg hadde litt vel mye vekt på kula? (Dvs veldig framtung vogn) Trikset er vel også å kun ha noen få kilo på kula..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja konklusjon er bra, har hørt med flere erfarne vognkjører og de pumper inn mye luft i bakhjula når de drar på lang tur, opp mot maks psi dekket har stemplet akkurat for å unngå slikt.

Kulevekta var fin hele ferien den, hoved last i vogna, og bare lett vekt i bagasjerommet. Bare noe lette klær og sko og litt så der..

Hovedlast i vogna og balanserte den så lett på kula akkurat nok til å unngå vobling og takla hard plutselig svinging uten å bli livsfarlig. 

Nærmer seg sommerhalvår igjen, så får vi se hvilken ny erfaring som kommer ut av det med å ta i bruk de nye "tipsene i bagasjen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...