Gå til innhold
Tor2r

Oppdatering av ditt Skoda system


Anbefalte innlegg

Kart oppdateringer skjer vanligvis to ganger per år (neste juni 2016), mens selve systemet til Columbus, Amundsen, Bolero og Swing oppdateres etter hvert som behovet er der. For å sjekke hva du kan oppdatere, gå hit og fyll inn dit VIN nummer:

http://updateportal.skoda-auto.com/

Slik finner du ditt VIN nummer:

finne_vin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Lastet ned den nyeste kartpakken og pakket ut zip'en på et "vanlig" SD-kort. Når jeg putter det i bilen får jeg beskjed om å putte i et kort med gyldige nav. data. Skjønner ikke helt det. Har også fått med meg at det må være et originalt Skoda SD-kort, men tør ikke helt å slette eller flytte dataene på det kortet som står i bilen i frykt for at de går tapt. Noen som har noen konkrete tips? Tråden det vises til er den samme man finner på nett.. 

Endret av J-LJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, J-LJ skrev:

Lastet ned den nyeste kartpakken og pakket ut zip'en på et "vanlig" SD-kort. Når jeg putter det i bilen får jeg beskjed om å putte i et kort med gyldige nav. data. Skjønner ikke helt det. Har også fått med meg at det må være et originalt Skoda SD-kort, men tør ikke helt å slette eller flytte dataene på det kortet som står i bilen i frykt for at de går tapt. Noen som har noen konkrete tips? Tråden det vises til er den samme man finner på nett.. 

Hei, 

Denne linken som ligger i posten over, er vel kun til Columbus.

Har du lastet ned til Amundsen fra Skoda?

Om du har gjort det. Så er eneste muligheten din å bruke et orginalt Skoda sdkort. Ligger vist en egen kryptert filpartisjon på orginalkortene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et helt ordinært Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter som jeg bruker å oppdatere med, så at man må ha "skoda SD kort" er bare tøys. 

Med Windows PC, går så via linken ref til her legger inn vin nr, laster ned, pakker så direkte ut til minnekortet etter nedlasting fullført (Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter i sdkort-usb-leser plugget i pc)

Så stort nok kort

Data som er ut pakket er nok noe feil med uansett, så kan bare fjernes. 

Pakka filene har du uansett der du lasta de ned, så bare å pakk ut på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ken skrev:

Har selv et helt ordinært Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter som jeg bruker å oppdatere med, så at man må ha "skoda SD kort" er bare tøys. 

Med Windows PC, går så via linken ref til her legger inn vin nr, laster ned, pakker så direkte ut til minnekortet etter nedlasting fullført (Verbatim 32 GB class8 microSDHC og SD-adapter i sdkort-usb-leser plugget i pc)

Så stort nok kort

Data som er ut pakket er nok noe feil med uansett, så kan bare fjernes. 

Pakka filene har du uansett der du lasta de ned, så bare å pakk ut på nytt. 

Jeg har aldri gjort dette med Amundsen selv, har bare forholdt meg til hva som blir sagt på briskoda, skodacommunity.de, forhandlere.

Der sier dem at, har man Amundsen Navi, må man bruke originalt SDKORT.
Men, om du har en annen opplevelse, så er jo det kjempe bra :) 

Men, har du Columbus eller Amundsen Navi i bilen din?
Columbus kan du faktisk oppdaterte med uoriginalt sdkort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius skrev:

Hei, 

Denne linken som ligger i posten over, er vel kun til Columbus.

Har du lastet ned til Amundsen fra Skoda?

Om du har gjort det. Så er eneste muligheten din å bruke et orginalt Skoda sdkort. Ligger vist en egen kryptert filpartisjon på orginalkortene.. 

Hei,

Har lastet ned til Amundsen, så da kan det være at jeg må ha et originalt kort.. Det er i tilfelle rart, men jeg får høre med de på Møller. Ordner seg nok til slutt :) Var på tur nå i jula og hadde vi fulgt GPPS'en tror jeg neppe vi hadde vært hjemme enda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet selv ned for en stund siden, og fikk det ikke til i starten. Er en tekstfil som må være med, som det ikke ser ut til å være på tidligere oppdateringer. Med en gang jeg la inn den på minnekort (originalt) så fungerte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Frederik skrev:

Lastet selv ned for en stund siden, og fikk det ikke til i starten. Er en tekstfil som må være med, som det ikke ser ut til å være på tidligere oppdateringer. Med en gang jeg la inn den på minnekort (originalt) så fungerte det. 

Er det da sånn å forstå at du formaterte det originale kortet og pakket ut oppdateringen på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har løst det :) Tok ut det originale SD-kortet og flyttet innholdet over på en ekstern harddisk. Jeg formaterte ikke kortet bare flyttet innholdet sånn at kortet var tomt. Pakket ut oppdateringen på det kortet og vips så funket det. Konklusjon: til Fabia med Amundsen ser det ut for at man er nødt for å ha "originalt" SD-kort. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjører en 2017-modell Fabia med Amundsen, og oppdaterte til siste tilgjengelige versjon. Mitt råd: IKKE gjør det! Det første jeg la merke til var at GPS'en ikke fant hjemmeadressen vår. Den forrige kartversjonene gjorde det. Etter å ha kjørt litt rundt i nærmiljøet ser jeg at det "mangler" flere sentrale gater, veier og POI'er som var på den forrige versjonen. I tillegg er en del av anvisningene i beste fall unøyaktige. Mulig dette bare gjelder Norge, men er jo redd for at det også gjelder andre land 😞 Vi skal kjøre til svigers i utlandet til sommeren så forhåpentligvis kommer det ny og mer nøyaktig oppdatering til da. 

Endret av J-LJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...