Gå til innhold
OPV

19" felger med vinterdekk ?


Anbefalte innlegg

Ja, definitivt

Basert på vekt er det nok uproblematisk med 235 brede vinterdekk (avhengig av føret) på en Superb, men jeg liker også bittelitt mere gummi uansett årstid. Har blitt glad i samme dimensjoner året rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg har litt erfaring selv også.

Ville ikke ha valgt annen bredde på dekk for pigg enn piggfritt.

Det som derimot betyr mye er føret du kjører på.

Hvis mye slaps og løssnø er det klar fordel med smalere dekk

Hvis mye is, pakket snø eller bar vei er bredere dekk bedre

På våt vei er også bredere dekk bedre, frem til eventuell vannplaning er et tema, da er det plutselig motsatt

Problemet med "flyting" på grunn av brede dekk kommer av forholdet mellom kontaktflate og vekt på bilen. Et tynnere dekk vil skjære seg mer ned igjennom slaps og løssnø.

Jeg kjører nå mye E18 og derfor piggfri og 225/45-17" til min Octavia. Hvis mye småveier ville jeg ha brukt pigg og 205 brede dekk. Dvs bredere dekk gir bedre stabilitet.

Et piggdekk er som oftest bedre i slaps og løssnø enn piggfritt, grunnet åpnere mønster, men store forskjeller mellom merkene.

Dette er min erfaringer etter å ha kjørt mye bil på all slags føre med flere forskjellige dekktyper og bredder gjennom mange år

Så får vitenskapen si hva den vil ?

Grunnen til at jeg nevnte dette med smalere piggdekk var hva dekkimportørenes representanter var veldig enige om som nevnt, det var også min erfaring når jeg kjørte med piggdekk. MEN nå har jeg ikke hatt piggdekk siden slutten av 90 tallet og den gangen var det ikke akkurat så vanlig med brede og lave vinterdekk, så utviklingen har jo garantert gått videre siden den gangen ;) 

Helt enig i at det er et mye åpnere mønster i et piggdekk som drenerer våt slaps og løssnø mye bedre, det er jo også litt «fastere» gummiblanding i et piggdekk enn hva det er i et piggfritt dekk som bare er basert på friksjon.

Egen (kjøre)erfaring er gull verdt og kan på flere måter gå over hva de tester, fordi en kjører på helt andre fører enn hva de tester, og spesielt overgangen i mellom de forskjellige underlagene. 

Så helt enig med deg her @PaulusA :) 

8 timer siden, Håvard skrev:

Må innrømme at jeg er spent på overgangen til 4x4. Med fwd har det altid vært lett å bedømme forholdene, og har aldri vært ute for å kjøre meg fast, eller miste kontrollen. Med 4x4 er jeg redd det er fort gjort å undervurdere veigrepet ?

Det du bør være mest forsiktig med ved overgangen til 4x4 @Håvard, er at du vil ha et vesentlig bedre veigrep og til tider så bra at en nesten kan glemme det glatte underlaget en kjører på. Faren med det er når en plutselig må bremse, for det er ikke annerledes enn med en 2wd bil, og det ser det dessverre ut til at flere her i distriktet  jeg bor de fleste ikke har forstått.........

Vi har litt kontakt med bilbergere fordi de ofte må hente biler som har blitt veldig ødelagt av å kjøre i/ned mastene som står langs veiene, og da må vi ut for å forsøke å gi kunder tilbake strømmen om det er slike master som har blitt kjørt ned. Det bilbergerne oftest sier til oss er at de ofte henter de samme type personer nå med 4x4 som tidligere, det er bare det at de nå enten kjører fortere pga økt veigrep og/eller så har de kjørt seg fast mye lengre bort fra «allfarveg» fordi en 4x4 kommer jo frem «overalt» ser de ut til å tro. Dette er ikke noe jeg vet selv, har blitt blitt fortalt det. Og enkelte avisoppslag viser vel også til akkurat dette at det skjer flere ulykker med 4x4 biler, men det er jo feil å legge skylda på 4x4 bilene, synes de burde hatt med sjåførene av 4x4 biler disse setningene............. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb lll, @Håvard, @PaulusA det har ikke vært meningen å spore av tråden og dra inn elementer som ikke er relevante. Jeg så bare at det var noen unøyaktigheter, som trigga skrivekløen min. Jeg synes det er mye spennende i teknologiens verden, men prøver å overføre dette til praktisk nytte. Der er mange oppfatninger om hva som er det ultimate og jeg synes av og til at det går greit å balansere enkelte "oppleste sannheter", for å si det sånn.

Det er mye å si om valg av dekk og dimensjoner, for eksempel er siste versjon av Superb en større og tyngre bil enn Octavia og da er dekk og felg en del av det større 19 tommer nok helt kurant på Superb. Skulle jeg valgt dekk til vinterbruk, så ville jeg vel så mye sett på profilhøyden. Selv om vi snakker om marginer, så er det mer demping i et 45 enn i 40-profil og mere avstand mellom underlag og felg. Vaskebrett og issvuller laget av salting på hardkjørt snø,  samt klumper som ramler av busser og lastebiler gjør at jeg hadde jeg gått for 45. Det er mer tilgivende, vil ikke hoppe så mye på sånt underlag og dermed ha mer kontakt med underlaget. I min verden er min prioritering de rene vinteregenskapene, og jeg velger type og størrelse etter de verste vinterforholdene jeg kan forestille meg å komme ut for. Andre egenskaper som støy, sportslighet, o.l. får komme i andre rekke. Da hadde det nok blitt 18-toms hvis jeg skulle valgt vintersko til min Superb.

Håper trådstarter har fått litt hjelp, råd og vink i denne tråden. Kjør vakkert!

Helt enig med @Håvard her @Sjåføren, dette er et diskusjonsforum og slike «sidesprang/avsporinger» er det veldig mye å lære av, så dette går helt bra. Enda bedre er det jo også når en kan lære noe av det, slik som den linken du la til @Sjåføren :) 

Grunnen til at bl.a. jeg foreslo en splitting av tråden er at jeg ikke vet hvor opptatt trådstarter (TS) er av slike avsporinger. Jeg vet fra andre forum at TS kan bli helt borte fra egen tråd, fordi en mister helt oversikten og svarene på det det egentlig ble spurt om i utg.pkt. 

Helt enig med deg at 45 profil nok er bedre på vinteren (altså bedre enn 40 profil), og 45 profil på et 235 dekk gir jo en viss høyde likevel med tanke på bredden på dekket. Da er det fremdeles en Superb jeg snakker om også, til en Octavia så hadde jeg valgt 225/45-17" som gjerne er std.dekk dimensjon til Octavia bortsett fra visse andre versjoner som f.eks. L&K og enkelte vRS utgaver.

Min egen erfaring med Superb på vinterføret her jeg kjører mest tilsier at 235/45-18" er en meget god kombinasjon å kjøre på, om jeg hadde bodd eller kjørt et annet sted i landet hvor underlaget vinterstid hadde vært annerledes vet jeg ikke, men så langt så føler jeg at den nevnte dimensjonen er noe som passer en Superb svært godt.

 

Det vil uten tvil også fungere med 235/40-19" som du skriver @Håvard, men det vil være mindre tilgivende ved dårlig/ujevnt underlag, og mindre gummi under felgkantene om en skulle treffe noen skjulte hull under snøen, men de kan en jo like gjerne treffe i vanndammene på sommeren selvfølgelig.........

 

Ja jeg liker også best samme dimensjon året rundt @PaulusA, og nå gir det faktisk en del gumme med 45 profil av et 235 dekk, men om en synes at den bredden er kurant på vinteren skal enhver få bestemme selv, for meg g der jeg kjører er det det, men det er jo selvsagt ikke en fasit for alle sjåfører og underlag av den grunn........... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...