Gå til innhold
JohnMartin

Antirust behandling


Anbefalte innlegg

Hei,

I påvente av levering av ny Kodiaq, så har jeg begynt å fundere på behovet for understellsbehandling.

Snakket med selger, og han viste ikke om noen i området som holdt på med dette, da det ble mer og mer sjeldnere brukt.

Har selv funnet et par aktører som tilbyr Tectyl og Mercasol.

Leser jo forskjellig på nett om det er nødvendig eller ikke, men blir ikke helt klok.

Hvordan er understellsbehandlingen hos Skoda på nybiler?
Er det noen som har erfaring med understellsbehandling?
Er det lurt? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lurt å gjøre det @JohnMartin, og enkelte velger i tillegg  et ekstra lag på de rette stedene for ekstra støyisolering, det gjelder da for støy fra underlaget (dekkstøy) :) Men akkurat om det er nødvendig på en Kodiaq er jo en helt annen sak da, det vet jeg ikke................ 

MEN som selgeren sa til meg, her må du velge det rette, for ellers så kan dette gjøre at mister VAG/møller sin rustgaranti og må få den kjeden som har etterbehandlet din bil til å ta over rustgarantien på bilen. Personlig så synes jeg det høres merkelig ut at en skal miste det for at en vil gi bilen sin ekstra beskyttelse, men årsaken til dette har med at de er redde for en kjemisk reaksjon i mellom den originale rustbeskyttelsen og hva som blir sprøytet på i ettertid. Det står i mellom Mercasol og Tectyl som du sier, men forhør deg med selgeren/Møller, slik at du ikke gjør noe feil her. Jeg har en formening om hva som er det rette, men i fare for å huske feil, så lar jeg vær i skrive det, for det kan jo få fatale konsekvenser om en skulle miste rustgarantien.

Dette er noe selgeren fortalte meg som sagt, og jeg har ingen annen kunnskap enn det når det gjelder hva som må benyttes i tillegg under bilen, men jeg regner med at dette har selgeren(e) kunnskaper om, og kan fortelle hva som er det rette stoffet. Jeg har ikke gjort det selv på min 2016 Superb, men vurderer sterkt å gjøre det i løpet av høsten, såfremt jeg ikke skal bytte inn bilen relativt snart, det sparer jeg heller de pengene til noe annet.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandlet bilen min med Mercasol. Jeg ba om bekreftelse fra forhandler og fikk også dette, om at det var godkjent.  Mercasol brukes blant annet på Bekkelaget (der hvor bilene kommer inn til Norge).  Eneste du da trenger og tenke på er at du må bruke et av de autoriserte antirustverkstedene som du finner på nettsiden http://www.norskantirustforening.no/ . 

Mercasol er visst noe av det beste du også kan ha på bilen din, da det ikke vil sprekke opp, som Tectyl gjerne gjør etter en stund etter hva jeg har lest meg opp til. Tectyl blir visst hardt og sprekker opp, og når du da kjører på salta veier vinterstid vil saltvannet trekke seg inn i sprekkene og legge seg i mellom understellet og Tectyl-belegget, og du vil dermed få rust. Mercasol er visstnok elastisk, så det vil bare strekke seg eller krympe ettersom hvor varmt eller kaldt det er i været. Det var iallefall slikt før. Om Tectyl er bedre nå for tiden, har ikke jeg nok kunnskaper om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pratet med selger enda, men vært i kontakt med forskjellig firma.

Kan se ut som at jeg havner på Dinitrol behandling, etter at jeg har dobbeltsjekket med selger.

Dinitrol er et original produkt som er godkjent av de fleste bilmerker. 
80 - 90% av alle produserte biler er levert med et eller annet Dinitrol produkt.

Akkurat hva som er forskjell og best av Dinitrol og Mercasol, det har jeg ikke peiling på :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men det skal visstnok ikke kunne reagere kjemisk med andre stoffer, da saueullfett og olje

Er det gammel bil er det fint, for ny bil ville jeg ha tatt noe bedre, tror ingen ekstra effekt på ny bil

Personlig kvier jeg meg litt for å bruke det igjen da det på varme dager stinket sau selv et år etterpå ??

Men, har nok god effekt på gamle biler istedenfor å ikke gjøre noe. Det frarådes jo å bruke Mercasol/Tectyl etc på biler som ikke er nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått anbefalt mercasol av venner og dinitrol av forhandler. Litt usikker på hva jeg skal velge. 

Er det noen som vet pris på disse behandlingene? Er det 4-6000,- som gjelder for de fleste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kengen said:

 

Er det noen som vet pris på disse behandlingene? Er det 4-6000,- som gjelder for de fleste? 

Alle prisene jeg har fått her i midt Norge ligger mellom 6-7000kr for Kodiaq.

Sjekket på både dinitrol, mercasol og tectyl.

Ikke godt å vite hva som er best. Havner nok på dinitrol her. Siste avgjørende faktor var at det er et trygt og godt verksted.

Verkstedet som bruker mercasol er helt ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer selv på dette og har derfor sendt mail til Møller da jeg hører det er de som står for rust garantien og ikke selger. Det er helt stille fra Møller. Kun autoreply på at min mail er mottatt og vil bli behandlet. Nå har det snart gått 14 dager. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gi et svar på dette. Regner med at jeg ikke er den første ei heller den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Lars Adler said:

Jeg lurer selv på dette og har derfor sendt mail til Møller da jeg hører det er de som står for rust garantien og ikke selger. Det er helt stille fra Møller. Kun autoreply på at min mail er mottatt og vil bli behandlet. Nå har det snart gått 14 dager. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gi et svar på dette. Regner med at jeg ikke er den første ei heller den siste.

Sendte selv en henvendelse til Møller.
Mener jeg fikk svar på dagen.

Her er svaret jeg fikk ihvertfall:

Quote

Hei John Martin .

 

Vedrørende din henvendelse.

Alle våre nye biler er i utgangspunktet levert med god rustbeskyttelse. Vi ser allikevel at enkelte steder i Norge er mer utsatt for påvirkning fra vegbanen i den kalde årstiden. I enkelte tilfeller ser vi det faktisk som en fordel å påføre ekstra beskyttelse under bilen. Våre forhandlere har fått informasjon fra oss om hvorledes dette bør utføres og hvilke produkter som vi anbefaler.

Garantien på bilen bortfaller ikke av den grunn at bilen er påført ekstra beskyttelse. Det er allikevel leverandør av det påførte middelet som er ansvarlig for at ikke middelet reagerer med bilens originale voks. Dersom det ved en eventuell reklamasjon kan påvises at påført stoff har reagert med original kjemi og forringet denne, vil en reklamasjon avvises. Vi anbefaler således at du sørger for å få dokumentasjon på hvilket stoff som påføres.

Vi anbefaler at det benyttes voksprodukter, dersom du velger å etterbehandle din bil. Denne har bedre egenskaper og lengre levetid, enn tidligere oljeprodukter.

Din lokale Skoda-forhandler kan veilede deg med tanke på valg av slik behandling. Vi anbefaler således at du kontakter din lokale forhandler direkte, slik at de kan hjelpe deg.

Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte min Kodiaq med ekstra rustbehandling gjennom Møller. Inkludert ekstra støydemping i hjulbuene. Dette har blitt veldig stille, og det er lite forskjell på støyen når jeg øker hastigheten. Kan nyte klassisk musikk i Canton-anlegget i over 110 :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller anbefaler altså voksprodukter for evt understellsbehandling. Er det noen som har kjennskap til hva vi da snakker om av merkenavn? Hverken f eks Tectyl eller Lanolinbasert olje, vil jeg tro. 

Det virker jo som BAktusBror er fornøyd med sin behandling inkl støydemping. Hva kostet denne behandlingen? 

Endret av tobor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2017 den 14.26, JohnMartin skrev:

Sendte selv en henvendelse til Møller.
Mener jeg fikk svar på dagen.

Her er svaret jeg fikk ihvertfall:

 

Hei,

Da fikk jeg svar.

 

Hei Lars,

Vi beklager sen tilbakemelding på din henvendelse. For ekstra rustbeskyttelse på din bil anbefaler vi at du kontakter din lokale forhandler og følger de anbefalingene de gir deg for å beskytte understellet på bilen. Ved å følge dem skal ikke rustgarantien på bilen bortfalle, i og med at det er anbefalinger som kommer fra fabrikk.

Ved å gå inn på denne linken vil du kunne søke frem til din nærmeste forhandler: http://www.skoda-auto.no/dealers og de vil kunne hjelpe deg videre med anbefalt produkter for din bil. 


Vi takker for din henvendelse og ønsker deg en fin dag!
 

Vennlig hilsen

Nyima Cham

Kundeservice

_________________________________________________________________

Harald A. Møller AS

Norge

Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo

Telefon.: +47 24 03 35 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var vel det samme svaret jeg fikk, bare at de var da mer forsiktig med å anbefale noe over noe annet.

Blir Dinitrol rustbehandling inkl støydemping på meg. :)

Må kjøre 4 mil for å komme til senteret, men det blir bare en fin mulighet å teste før og etter. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En god stund siden noen posta her, men hva slags erfaringer har folk gjort seg?

Vil også gjerne ta en behandling og så at kombibehandling med støy- og rustbeskyttelse ligger på rundt 7000kr med Mercasol på Kodiaq. Et par tusen lavere uten støybehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke Kodiaq riktignok, men jeg fikk lagt Mercasol på min bil (Octavia Scout) før den ble utlevert ny sommeren 2018, det jeg først la merke til på de første prøveturene var at den virket bedre skjermet mot hjulstøy enn Superb 2016 som jeg byttet inn. Men nå er jo dette to helt forskjellige biler, men det burde jo egentlig være i Superb sin favør, men i tillegg så er det en liten forskjell på dekk,. Begge bilene har Pirelli Cinturato P7, men Octavia 2018 har seal inside dekk, men om det gjør noen forskjell på lydnivået vet jeg ikke. Superb har 235/45-18", mens Octavia har 225/45-18", så de er jo 10mm smalere enn hva dekka var på Superb, det kan kanskje ha en større betydning........?

Ellers så ble også Octavia Scout utgaven levert med tykke originale tekstilmatter som jeg har liggende under gummimattene, og det er mest sannsynlig her den store forskjellen i lydisolering merkes vil jeg tro.

Under bilen ser det veldig bra ut fremdeles etter en vinter med mye kjøring på godt saltede veier gjennom hele vinteren, det så litt annerledes ut på enkelte understellsdetaljer på Superben etter den første vintersesongen. Så om jeg kjøper flere nye biler etterhvert, så blir det definitivt med en ekstra understellsbehandling, for det ser virkelig ut til å være verdt pengene. Men fasiten får en vel ikke før om noen år over hvor holdbar den ekstra beskyttelsen har vært. Bilen skal inn til kontroll/etterbehandling etter 3 år, så den første «dommen» får en vel kanskje høre litt om da.........

Om en ekstra støyisolering er verdt pengene vet jeg ikke, for det har jeg ingen erfaring med selv, for jeg valgte ikke det på denne bilen. Tror nok egentlig at de tykke tekstilmattene på gulvet er ganske effektive mot dekkstøy de også, men det er klart at de mattene hjelper jo selvfølgelig ikke mot lyden som kommer fra hjulbuene bl.a.. Jeg leser jo på diverse fora og i andre grupper at de som har valgt en ekstra lydisolering i tillegg mener at det virkelig er verdt pengene, så det kan jo kanskje være en god idé å gjøre det med det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kristh

Trenger Kodiaq mer støyisolering egentlig? Kodiaq har mindre veistøy en Volvo XC90 som i tillegg er på luft. Vår Sportline er Tectyl-behandlet (men ikke støy) og er utrolig stille, selv på 20" og Pirelli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, virker nok som understellsbehandling er verdifull ja! 

1 hour ago, BGB said:

@kristh

Trenger Kodiaq mer støyisolering egentlig? Kodiaq har mindre veistøy en Volvo XC90 som i tillegg er på luft. Vår Sportline er Tectyl-behandlet (men ikke støy) og er utrolig stille, selv på 20" og Pirelli.

Godt spørsmål, jeg vet faktisk ikke. Har kun kjørt Kodiaqen under prøvekjøring hos forhandler, synes ikke støynivået var et problem egentlig. Bilen kommer ikke før i slutten av juli, så har uansett god tid til å bestemme meg. Men når man gleder seg sånn til ny bil surfer man jo halve dagen på bilrelaterte greier da, så fant jeg en prisliste hos Saga Antirust og der er prisforskjellen på kombibehandling bare 1100kr, det er jo ikke all verden når man uansett har blåst nesten 600.000 på en bil 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...