Gå til innhold
nepa

DMS eco feil?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig mottatt min Kodiaq Ambition med bland annet DSG gir, og DMG kjøreprofil.

Jeg bruker ofte eco profilen til og fra jobb, men har lagt merke til noe jeg tror er en feil i programvaren.

Hvis jeg har kjørt i eco, stopper og starter bilen står det eco fortsatt i infotainment skjermen (amundsen) øverst til venstre. Men i kjørecomputer skjermen ser jeg at den bruker gir Dx istedenfor Ex (som indikerer Eco). Merker også at den ikke ruller i bakkene, men bruker et eller annet gir. Går jeg da inn mode, står den også der på eco, og klikker jeg på den igjen ser jeg at den skifter til Ex i kjørecomputeren, og begynner å rulle når jeg slipper gassen.

 

Noen andre som har denne feilen? Skal ringe selger nå etterpå for å sjekke om det er en kjent feil.

-Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende BaktusBror. Håper denne oppdateringa løser problemet. Håper du holder oss orientert. Det er interessant hvordan biler mer og mer ligner på en datamaskin.. Oppdagede feil kan rettes opp ved stadige oppdateringer av programvare. For min del har jeg produksjon i uke 38. Jeg regner med at fabrikken ikke sender fra seg biler uten at de er forsynt med den sist tilgjengelige versjon av all programvare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Møller:

Quote

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Så ser ikke ut til at en software oppdatering vil fikse dette. Var en tynn forklaring syns jeg, hvis det er krav at den må tilbake til normal hver gang, så bør jo selvfølgelig dette også vise på skjermen. Folk vil jo tro at dem kjører i en annen modus en det dem gjør!

Har testet at det er samme problem hvis du bruker Sport modus.

Endret av nepa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering. EU-regler er det lite å gjøre med. De har også ofte en reell begrunnelse.

Men jeg er enig med deg i at det bør være samsvar med det en ser på skjermen og det som faktisk skjer. Har du tenkt å gi dette som replikk til Møller-folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Mitt svar til Møller:
Quote
Beklager sent svar.
 
Dette syns jeg høres veldig rart ut, og jeg har hørt fra en eier av den nye Octavia Scout 2017 at dette ikke skjer på den.
 
Og dessuten hvis den må gå tilbake til normal pga EU krav så må jo dette også vise på skjermen. Hovedproblemet her er jo at skjermen viser annen modus en det bilen faktisk står i, og man tror jo man kjører i eco\sport når man ikke gjør det.
Jeg har prøvd litt mer og funnet ut det samme skjer hvis jeg skrur av bilen i sport. En annen ting som er rart er hvis jeg trykker på mode, så kommer feks eco opp hvis det var siste modus, men trykker jeg en gang til på mode (uten å velge en profil) så oppdaterer den seg til normal.
 
Jeg mener fortsatt dette er en klar feil i programvaren.

 

Og svaret til Møller:

Quote

 

Takk for din tilbakemelding.
 
Vi har undersøkt dette igjen med Skoda avdelingen og funnet ut at dette ikke skal være feil, men standard fra fabrikk. Dersom du likevel mener at det er feil i programvaren, anbefaler vi at du kontakter din lokale Skoda forhandler og forklarer situasjonen nærmere. Forhandleren har mulighet til å undersøke dette nærmere og se på utfordringene i din bil.
 
Ha en fin dag!

 

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at dette er en feil, kan vell ikke være noe tvil?
Håper flere tar kontakt, så går det kanskje gjennom til slutt. Jeg skal ta det videre med min selger.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

 

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 10/28/2017 at 10:13 AM, kodiak2017 said:

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

Viser den fortsatt at du bruker et ECO gir da? Feks E1 - E2 osv i kjørecomputeren? Sjå meg viser den Eco på amundsen displayet, men det står D1 - D2 i kjørecomputeren... (som betyr at den egentlig er i normal)

Forhandleren min har bekreftet at dette er et problem hos dem også, samt på andre VW modelle:

Quote

 

Jeg har sjekket dette og kan bekrefte at det er riktig at det modus som ble valgt når tenning slåes av er det samme står i displayet når du starter opp og at bilen er i normal modus.
Du må rett og slett velge nytt modus igjen ved oppstart. Har sjekket dette på både Kodiaq, Tiguan og Arteon og alle har samme funksjon.

 

Gidder ikke mase noe mer på dem nå, virker ikke som dem syns dette er noe problem, så får bare leve med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nå ikke ønsker å holde på med denne saken lenger. Allikevel vi jeg bare fortelle at kjørekomputeren viser E1 - E2 osv når jeg bruker ECO kjøreprofil og starter mortoren igjen.  Jeg skjønner ikke hvordan de da kan hevde det de hevder til deg. Min bil er jo et bevis på at det fungerer helt som du forventer og jeg har beskrevet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv irritert meg over dette, men bare godtatt at det er slik.

Har forøvrig funnet ut en "snarvei" for å aktivere det igjen. Bare trykker 2 ganger på "Off Road" knappen etter å ha startet bilen eller når jeg har begynt å kjøre (avhenger litt av når jeg husker det).

Når "Off Road" slår seg av, så går girboksen tilbake til den modusen som var valgt sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...