Gå til innhold
Haavamaal

Skvettlapper


Anbefalte innlegg

Det estetiske må du avgjøre selv, men ellers så er det bare positive ting med skvettlapper både foran og bak. Jeg fikk levert ny Superb i Mars 2016, og valgte (dessverre) da å bare få montert skvett lapper foran. Ca 6 mnd senere ble det også montert bak, og da var allerede underkanten av fangeren bak nesten helt «sandblåst», dvs si at den fremdeles er hvit, men klarlakken er borte.........

Bak så hjelper det ikke mye mot søle og sprut etter min erfaring med både med og uten, men det hjelper som sagt mye mot lakkskader der hjulspruten treffer. Det er så mye turbulens bar bilene i dag,  at bakparten er helt igjenngrodd etter noen få kilometer på sølete veier, derfor deaktiverte jeg også den automatiske funksjonen for pusseren på bakruta.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på @Superb lll her, jeg  monterte ikke skvettlapper bak på den forrige bilen jeg hadde (Octavia), kun foran, og det angret jeg på i ettertid. Som @Superb lll nevner, så blir underkanten av bakfangeren sandblåst uten. Så når jeg bestilte Superben jeg har nå, var ikke valget vanskelig. Skvettlapper både foran og bak skulle med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haavamaal skrev:

Er det noen som har mulighet til å ta bilder av superb med lapper foran og bak her? Detta engasjerte visst..... Hehe 

Tja, har ikke så mange av skvettlappene @Tor2r, men jeg har et her som jeg har måttet justere så mye på at min hvite bil tilslutt fikk store (mis)farger slik at jeg måtte konvertere det til s/hv. Har lysnet skyggepartiene så laaaaaangt det har vært mulig, skvettlappene blir litt borte i skyggene og mot dekka @Haavamaal, så i det lyset der jeg tok dette bildet så ble underkant av bilen ganske mørk. Bildet er ikke bra, men det er justert så langt jeg klarer for å få frem skvettlappene, alt annet skriker jo av at dette bildet er totalt feilredigert...........

Om ikke de kom tydelig nok frem, så får jeg forsøke å ta noen bilder en annen dag, for resten av dagen og noen dager fremover så er det ikke det rette været å gjøre dette i, skal regne i bøtter og spann etter hva jeg har sett på vær-appene.......

59b542afc9cb8_2016-10-0708_12_40.thumb.jpg.14a6d0a5ea3109cfb377dd728d6f753d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt i bildene jeg og hadde på pcen, og legger ut disse, så får du se om det er noe hjelp i. Så klart, man ser jo skvettlappene, men at de tar hele synsfeltet og at det ser så forferdelig ut med skvettlapper, det er jeg uenig i, som jeg nevnte i posten litt lenger opp her. :)

16832908_693613914151553_917741980_o_Ink_LI.jpg

16810395_693613904151554_520209344_o_Ink_LI.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her foreslår jeg å ta en liten søk på forumet, skvettlapper er en ting med en del sterke meninger!  Ser @Tor2r har delt en del linker heldigvis, men kan legge inn ett liten mening her også...Jeg har også mine sterke meninger her, og det er jo selvfølgelig att det ser helt forferdelig ut :P  Foran går det greit, men bak er rett og slett uaktuelt! Kjør deg en runde å se på samtlige biler du møter, så teller du antallet med skvettlapper, og du finner nok ikke EN premiumbil (BMW) etc med skvettlapper.. og det er det en grunn til...

Samtidig så handler vel også om lakkvaliteten på Skoda/vag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvettlapper er helt klart en ting som ikke tilfører en bil noen form for stil. Og er bilen senka, så er det strengt talt ikke nødvendig i det hele tatt. Men på høyere biler, enten det er en Scout/Allterrain/Alltrack/Allroad/XC, eller SUVer, så mener jeg folk kunne påspandert noen skvettlapper.

Men så er jeg en kar av oppfatningen at lavprofildekk på en SUV eller høy stasjonsvogn er skikkelig dødfødt :D Samt at varebiler skal ha stålfelg og masse gummi ;)
Og jeg vet med sikkerhet at de færreste deler min oppfatning på de punktene:/

Og med det, så får jeg vel bare holde kjeft, og holde avstand til bilen foran :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tronna skrev:

Skvettlapper er helt klart en ting som ikke tilfører en bil noen form for stil. Og er bilen senka, så er det strengt talt ikke nødvendig i det hele tatt. Men på høyere biler, enten det er en Scout/Allterrain/Alltrack/Allroad/XC, eller SUVer, så mener jeg folk kunne påspandert noen skvettlapper.

Så små som de er i dag, så legger jeg omtrent ikke merke til dem en gang, det var annerledes på 70 og 80 tallet hvor de var så store at nesten rakk ned til bakken......... ;) 

Deler ikke helt din oppfatning av at det ikke er nødvendig med dem på litt lavere biler, så dårlig som lakken er i dag så blir jo underkanten av fangeren bak helt sandblåst og klarlakken blir borte. Det vet jeg godt av egen erfaring på de to siste bilene fra VAG konsernet jeg har hatt, en Golf 2014 og en Superb 2016, og de så akkurat like ut i underkant av fangeren bak.

Det ironiske her er jo at de ikke leverer skvettlapper i det hele tatt til den «nye» FL Octavia Scout, spurte forhandleren om dette når jeg var der og forhørte meg litt om en slik bil for noen få uker siden, og svaret var enkelt, det finnes ikke originalt. Om SuperSkoda har laget noen enda vet jeg rett og slett ikke.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Deler ikke helt din oppfatning av at det ikke er nødvendig med dem på litt lavere biler, så dårlig som lakken er i dag så blir jo underkanten av fangeren bak helt sandblåst og klarlakken blir borte. Det vet jeg godt av egen erfaring på de to siste bilene fra VAG konsernet jeg har hatt, en Golf 2014 og en Superb 2016, og de så akkurat like ut i underkant av fangeren bak.

Kan ikke dette løses med litt presisjonsfoliering?

Nå må jeg innrømme at jeg kryper ut på litt tynn is :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronna skrev:

Kan ikke dette løses med litt presisjonsfoliering?

Nå må jeg innrømme at jeg kryper ut på litt tynn is :/

Det kan det sikkert @tronna, utfordringen vil muligens være å ha en folie som kan stå i mot misfarging pga salt og avfetting. De folierer våre arb.biler med en klar folie for å beskytte den nedre kanten av dørene, kanalene og ca den fremste halvdelen av panseret, dette ser veldig bra ut frem til den første vinteren er unnagjort, da er folien begynt å bli gul, og den blir bare gulere og gulere for hvert år. Men hensikten er jo selvfølgelig å beskytte lakken og det gjør den virkelig, for da slipper vi å lakkere opp panser, dører og kanaler (såfremt det ikke er andre karosseriskader da) når de skal leveres etter 5 års Leasing.

Men da er det jo relativt store felt som blir foliert, så om en holder seg til den nedre halvdelen av fangeren bak (på en falset kant f.eks.), så vil det nok ikke synes så veldig og en vil helt klart spare lakken. Så det kan hende at du kom med en god løsning til de som ikke ønsker å ha skvettlapper bak (eller foran for den delen) her @tronna :) 

Jeg for min del kommer til å velge skvettlappene, såfremt de er tilgjengelig på min neste bil, om ikke de er det, så kan jo dette være en mulighet :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...