Gå til innhold
Gnasse

Levering av Kodiaq, tidsperspektiv..


Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av selger at vår Kodiaq blir produsert uke 47.
Når er det da realistisk at den er på plass i Norge? Selger hinter på beg. desember.
Forøvrig innafor på en kontrakt signert 23 aug.
Noen som vet hvordan reiserute disse bilene får?
Veldig gøy ha ADHD og vente på bil :-P

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bilen er produsert så tar det alt fra 2-4 uker med frakt, alt avhengig av hvor heldig en er, og ikke minst hvor i Norge den skal leveres til kunden.

  • Når bilen er ferdig produsert så blir den satt på en stor oppstillingsplass, hvor den skal transporteres med tog fra fabrikk til kaia i Bremerhaven, hvor ofte dette toget kjører har jeg ingen info om
  • Så skal den med ferge fra Bremerhaven og til Bekkelagskaia i Oslo, denne fergen går 2 ganger i uken, så her kan det bli litt venting om en er uheldig.
  • Når den ankommer Bekkelagskaia i Oslo så kommer det igjen an på hvor heldig en er før de transporterer den aktuelle bilen, men da blir den transportert til forhandler.
  • Så kommer det jo igjen an på hvor i Norge bilen skal transporteres til, så dette kan jo ta alt i fra noen timer til 1-2 dager grunnet vårt langstrakte land. Så jo nærmere Oslo en bor, jo kortere tid tar den siste transportetappen........

Når bilen så ankommer forhandler, så må det settes av tid til klargjøring og det kunden evt. har bestilt av tilleggsmontering, understellsbehandling, lakkforsegling, etc. Her er en igjen avhengig av underlevrandører og en evt. ventetid hos dem. Men dette er jo ren rutine, så her er gjerne alt bestilt fra forhandler på forhånd når de vet når bilen ankommer deres verksted.

Så ja det er en stoooor tålmodighetsprøve og vente på ny bil, i hvert fall for meg som ikke har tålmodighet, men der er jeg kanskje ikke helt alene..........? ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk e-post fra selger idag.

Min bil har iløpet av helgen blitt ferdigprodusert og har forlatt fabrikken.

Hvis jeg er like heldig med transport som jeg har vært med produksjonen, så var det mulig med utlevering ila uke 40. :)
Men som @Superb lll nevnte, så må jo da en del klaffe bra godt. Men er håpefull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tor2r skrev:

Hvis man får levert sent desember så er det greit å ta en titt på statsbudsjettet i tilfelle det blir billigere å registrere i 2018

Ja, har tenkt på den.
Får bilen beg desember og vurderer vente til -18
Får vel fasit ca 12. oktober på avgiftene.
Med gårsdagens valg er det vel ikke store forandringer på gang antar jeg.
Bare litt kjipt ha den på tunet uten skilter.. :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vår Kodiaq fikk produksjonsdato i uke 32, og den blir levert denne uken. Det vil si omtrent 7 uker fra produksjonsdato. Denne blir levert i Bergen. Selger sier at vi har vert maks uheldig med timing for transport, så det er nok mulig å skrelle av et par uker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 15.44, Gnasse skrev:

Ja, har tenkt på den.
Får bilen beg desember og vurderer vente til -18
Får vel fasit ca 12. oktober på avgiftene.
Med gårsdagens valg er det vel ikke store forandringer på gang antar jeg.
Bare litt kjipt ha den på tunet uten skilter.. :-)
 

Men får du levert bilen fra forhandler uten at den er registrert da @Gnasse?

Jeg sier ikke at det er umulig, det var kun et spørsmål fra min side :) 

1 time siden, bjgr skrev:

Vår Kodiaq fikk produksjonsdato i uke 32, og den blir levert denne uken. Det vil si omtrent 7 uker fra produksjonsdato. Denne blir levert i Bergen. Selger sier at vi har vert maks uheldig med timing for transport, så det er nok mulig å skrelle av et par uker her.

Da har du vært max uheldig ja @bjgr.

Vi bestilte Superb i fjor vinter 08.02.2016 og fikk bilen levert 21.03.2016 (totalt 6 uker!), så der klaffet absolutt alt, og det er jo 1 uke kortere total prosess enn hva din bil bare har brukt på transportetappen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Men får du levert bilen fra forhandler uten at den er registrert da @Gnasse?

Jeg sier ikke at det er umulig, det var kun et spørsmål fra min side :) 

Da har du vært max uheldig ja @bjgr.

Vi bestilte Superb i fjor vinter 08.02.2016 og fikk bilen levert 21.03.2016 (totalt 6 uker!), så der klaffet absolutt alt, og det er jo 1 uke kortere total prosess enn hva din bil bare har brukt på transportetappen.......

Ja det har vert en lang prosess, forhåpentligvis verdt å vente på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Gnasse skrev:

ja seff, det er jo  ikkenoe krav til å regge bilen, jeg jan han til pynt i stuen om jeg ønsker.

 

Jeg ser at formulerte meg ganske unøyaktig her.

Det jeg egentlig mente og tenkte på er jo at du sikkert har blitt enig med selgeren om en pris når dere skrev kontrakten, og i den prisen så er jo registreringen inkludert i avgiftene. Og skal du hente ut bilen så må du jo betale den prisen dere er enige om på kontrakten, det er jo kun årsavgiften som kommer i tillegg og den er jo halv når en passerer 01.07, så de pengene er vel det eneste en kan spare ved å vente til å hente ut bilen til neste år?

Jeg vet at noen på jobben min fikk sin nye bil til forhandler i slutten av Desember, og ønsket da å vente til året etter med levering, bl.a. for å spare kronene på halv årsavgift, men det var ikke aktuelt fra selgers side. Den var kjøpt til årets pris og skulle leveres når den kom, men jeg vet ikke om de spurte om den kunne hentes men ikke registreres før neste år. Når det er snakk om en brukt bil så har jeg ingen problemer med å være enig eller forstå dette, men jeg mente ganske så sikkert at førstegangs registreringen ligger i avgiftene, og i så måte så er allerede registreringen betalt når en henter bilen fra forhandler. Men som sagt, det er hva jeg tror, ikke hva jeg vet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg ser at formulerte meg ganske unøyaktig her.

Det jeg egentlig mente og tenkte på er jo at du sikkert har blitt enig med selgeren om en pris når dere skrev kontrakten, og i den prisen så er jo registreringen inkludert i avgiftene. Og skal du hente ut bilen så må du jo betale den prisen dere er enige om på kontrakten, det er jo kun årsavgiften som kommer i tillegg og den er jo halv når en passerer 01.07, så de pengene er vel det eneste en kan spare ved å vente til å hente ut bilen til neste år?

Jeg vet at noen på jobben min fikk sin nye bil til forhandler i slutten av Desember, og ønsket da å vente til året etter med levering, bl.a. for å spare kronene på halv årsavgift, men det var ikke aktuelt fra selgers side. Den var kjøpt til årets pris og skulle leveres når den kom, men jeg vet ikke om de spurte om den kunne hentes men ikke registreres før neste år. Når det er snakk om en brukt bil så har jeg ingen problemer med å være enig eller forstå dette, men jeg mente ganske så sikkert at førstegangs registreringen ligger i avgiftene, og i så måte så er allerede registreringen betalt når en henter bilen fra forhandler. Men som sagt, det er hva jeg tror, ikke hva jeg vet...........

 

Jeg ser poenget ditt.
Jeg tok forbehold om avgiftsendring.
Da står jeg fritt til å spare/ tape penger på en eventuell omrokkering av avgifter.

Altså, om så gæli at avgiften skulle dette som en stein ved nyttår er det "mine" penger.
Seff kan det gå motsatt vei og da betaler jeg bare årsavgiften og regger i desember.
Fasit på dette har vi ca 12 okt.
Bilen er splitter ny, så her forholder vi oss til ev. engangsavgift.

 

Endret av Gnasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...