Gå til innhold
Sjåføren

Vindavvisere


Anbefalte innlegg

På 10.9.2017 den 17.51, PaulusA skrev:

Det er vel i tillegg en forholdsvis bortkastet feature ?

Isolert sett så er det fint å kunne lufte kupeen  på varme dager, selv om det er fare for ei regnskur eller to seinere på dagen. Det kan bli temmelig varmt inni bilen i solsteiken.

Og det kan løses ved å montere vindavvisere. Da gjør det ikke noe om vinduet står litt åpent @Core2Duo. Da vil det ikke komme inn vann hvis det skulle begynne å regne. Vel å merke hvis det ikke blåser kraftig opp samtidig da.

(Bildet er lånt fra Superkskoda).

_20170913_061036.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaulusA skrev:

Sant nok, personlig "vokste" jeg opp i en Renault 30 med vindavvisere, synes det er litt vel 80 talls

Hva??? Er det den gjengse oppfatningen @PaulusA og @Core2Duo og @Superb lll?

Jeg vokste opp på 80-tallet, UTEN, så da skal jeg sporenstreks avgårde og kjøpe fullt sett! Juhoooo!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg hadde til både for -og bakdører den gangen jeg hadde den bilen. Og de var helt ypperlige for å lufte kupéen i all slags vær, var også meget praktiske når en benyttet motorvarmer sammen med en elektrisk kupévarmer for å slippe ut fuktigheten slik at en fikk tørket opp og sluppet ut fuktigheten som kom når det ble snø og vått på matter (og som så rant ned på teppene), dette var før det ble matter med opphøyde kanter på :) 

Som sagt, de er meget praktiske, men de blir likevel ikke montert på min Superb ;) 

 

Det var den gangen stylingen på min Opel Rekord 2,0ES Berlina var en flat spoiler på bakluka, to antenner på bakskjermene, «laksetrapp» på bakvinduet, Bosch Big-nick 190mm 1000 metere, og Hval vindavvisere. Hadde jo også de originale forniklede skjermbuelistene og de forniklede ringene på felgkantene, og du verden så «flott» den var, hehe ;) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Superb lll skrev:

Det var den gangen stylingen på min Opel Rekord 2,0ES Berlina var en flat spoiler på bakluka, to antenner på bakskjermene, «laksetrapp» på bakvinduet, Bosch Big-nick 190mm 1000 metere, og Hval vindavvisere. Hadde jo også de originale forniklede skjermbuelistene og de forniklede ringene på felgkantene, og du verden så «flott» den var, hehe ;) 

Dette var jo perfekt @Superb lll! Også Berlina da!

Men se her hvor bra dagens vindavvisere er, diskret og elegant! (bilde fra Superkskoda)

Disse må på Octavia'n min. Spesielt hvis ingen andre har.....

_20170913_224415.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott @Tor2r

@Sjåføren de er jo mer diskre de der, og mindre synlige på mørk bil. Ja, hvis ingen har de må du jo selvfølgelig sette de på ?

Jeg tuller ikke, men....

Gå for laksetrapp også, og glem ikke Wunderbaum og terninger samt sau på rattet og i setet. Hvis du skal ta den helt ut legg til chrome lister over skjermbuer, soltak med feit vindavviser og gangstercaps

Tror det kan bli skikkelig retrokult, men glem ikke plenty av bilder ?

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, @PaulusA det ble i meste laget..... 9_9

Nei, retrogreier blir forbeholdt bobla. Det blir å se meg om etter laksetrapp, regnavviser på motorlokket, gangstercaps, treski på skiholdere bak og mye annet snadder til den. Foreløpig har fokuset på den vært å komme i gang med  å motoren på stell,  få den på vegen og kjøre litt. Det har vært litt strul med motoren (og er det enda). Men det blir, sakte men sikkert.

FB_IMG_1505370140394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2017 den 22.55, Sjåføren skrev:

Dette var jo perfekt @Superb lll! Også Berlina da!

Men se her hvor bra dagens vindavvisere er, diskret og elegant! (bilde fra Superkskoda)

Disse må på Octavia'n min. Spesielt hvis ingen andre har.....

_20170913_224415.JPG

Jeg har vindavvisere på min Octavia, noe jeg valgte å gjøre av mest praktiske årsaker... kom så sabla med vann inn vinduet fra taket når man kjører med vinduet litt oppe og det regner/har regnet :P 

Vær oppmerksom på at det blir ørlite mer vindstøy ved montering av disse, spesielt dersom det er vind ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
8 timer siden, BorgeH skrev:

Med aircondition er vel dette blitt helt overflødig? Bilen blir uansettt fort kald.

Tenker vel mer at dette samler møkk og støv som irriterer.  Dessuten vanskeligere å skrape snø og is.

Tja, det er jo veldig smart å kunne lufte bilen litt uten å måtte tenke på at det kan komme vann inn i bilen om det begynner å regne. Om vi f.eks. har bestilt en pizza og har vært og hentet den, så lukter det jo alt annet enn godt i bilen dagen etter, så der kan vindavvisere ha en  fin funksjon. Det samme ved kjøring i væromslag og det dugger inne i bilen.

Ulempen er jo bl.a. mer (vind)støy........

Jeg har hatt slike på et par biler tidligere og synes de er praktiske, men kommer likevel ikke til å montere slike på min Superb, ikke vet jeg om de er tilgjengelige heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Tja, det er jo veldig smart å kunne lufte bilen litt uten å måtte tenke på at det kan komme vann inn i bilen om det begynner å regne. Om vi f.eks. har bestilt en pizza og har vært og hentet den, så lukter det jo alt annet enn godt i bilen dagen etter, så der kan vindavvisere ha en  fin funksjon. Det samme ved kjøring i væromslag og det dugger inne i bilen.

 

Man har da garasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.9.2017 den 17.24, CitizenX skrev:

Jeg har vindavvisere på min Octavia, noe jeg valgte å gjøre av mest praktiske årsaker... kom så sabla med vann inn vinduet fra taket når man kjører med vinduet litt oppe og det regner/har regnet :P 

Vær oppmerksom på at det blir ørlite mer vindstøy ved montering av disse, spesielt dersom det er vind ute. 

Hvilken type har du, @CitizenX? Hvor har du kjøpt? Bilde?

Går vinduene greit igjen? Pakningene kniper ikke så hardt at vinduet stopper før det er helt lukket og åpner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine fra www.Autoroyal.no men ser også https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv selger disse. Vil tro det er marginal forskjell på kvalitet. 

Jeg opplevde ingen problemer med vinduet etter montering, funksjonalitet akkurat som før. Gjør du et bra grunnarbeid med å presse pakningene før montering jfr installasjonsveiledningen skal det ikke være noe problem.

 

23961107_1929276247087015_541655831_o.jpg?oh=e3184acac8112233c14c64b23a8008ce&oe=5A1B20D6

image.thumb.png.4e6c123fd12895bf019c153c7b60e53d.png

24093603_1929276270420346_1807341826_o.jpg?oh=e843968f1b6c187fbc6a83662c92b1dc&oe=5A1AC216

23998438_1929276283753678_873278941_o.jpg?oh=673eccf05cfebee7aa15e83db4489f3c&oe=5A1ABED1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut det der, @CitizenX. Diskret og elegante, ligger pent inntil og følger konturene på døra. Som jeg husker fra 80-tallet (mener at de også var ClimAir?) så var de svulstige, for å si det sånn.

De fra Gytisautek limes faktisk utenpå listene, og det er helt uaktuelt. Så Superskoda sine ser ut til å være helt greie med sine 45€ for et sett med foran/bak. Nå kommer det nok moms, frakt og toll oppå, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har det kommet pakke fra Superskoda! Har handla diverse på salget som var for noen uker siden, både til meg og til "guttungens" Fabia.

Det ble vindavvisere, nøkkelpynt og en liten spennede ekstrapakke. Merkelig hvor lite som skal til for å få godfølelsen....

Flere bilder kommer etterhvert som det blir monteringsvær!

DSC_3053.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...