Gå til innhold
JohnMartin

Trafikkmeldinger


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer trafikkmeldinger på de nye modellene?

Ser i manualen, så er det mulig å motta via TMC og internett hvis man har online abonnement og data tilkobling.

Tidligere  ble jo TMC sendt over FM nettet av NRK.

Vi er jo så heldige å ikke ha FM lengre her i Norge... Er det TMC sendinger over DAB? Fungerer det i så fall med Columbus?

Når det kommer til trafikkmeldinger via internett, hvor oppdatert og nøyaktig er dette i Norge?

Får man opp indikasjon på kø slik man får på tredjepart navigasjonssystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel noe annet enn TMC på DAB-nettet, men dette fungerer utmerket i min Superb 17-modell med Amundsen. Sendingen avbrytes av trafikkmeldinger støtt og stadig. 

Jeg kan ta noen bilder av hva som må være aktivert på radioen senere, har ikke i det i hodet akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Core2Duo said:

Det heter vel noe annet enn TMC på DAB-nettet, men dette fungerer utmerket i min Superb 17-modell med Amundsen. Sendingen avbrytes av trafikkmeldinger støtt og stadig. 

Jeg kan ta noen bilder av hva som må være aktivert på radioen senere, har ikke i det i hodet akkurat nå. :)

Høres jo bra ut.

Men tenkte egentlig mest på TMC som i at GPS får informasjon og f.eks legger om ruten.

Avbryting av sending og få trafikkmeldinger over radio vet jeg eksisterer i DAB også, for det styres jo "Lokalt" hos NRK trafikk.
Var mest nysgjerrig på GPS'n =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd ut dette i sommer på langtur oppover Sverige. Da var den koblet på nett hele tiden. Skjedde noen ulykker med midlertidig stengt vei, da fikk jeg beskjed om at ruten ble rekalkulert. Så kunne det gå 20-25 min så ble den rekalkulert på nytt igjen. Dette var i forbindelse med ulykker osv. Jeg får også opp trekant skilt på selve kartet når det er kødannelser, uansett om jeg har lagt opp en rute eller ikke. Og det har faktisk vist seg å fungere meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

Men tenkte egentlig mest på TMC som i at GPS får informasjon og f.eks legger om ruten.

Ja, jeg blandet TMC-RDS og TP her. Beklager det!

TMC er nå avslått i Norge, og vil heller aldri komme på igjen nå som Norge har skrotet alt som har med FM å gjøre.

Når det gjelder DAB så finnes istedenfor TMC en protokoll for trafikkmeldinger til navigasjon som heter TPEG. Dette er det eventuelt NRK eller Statens vegvesen som må vurdere å lansere. 

Ulempen er at TPEG visstnok er dyrt, i tillegg til at det er svært få som har teknologi til å motta dette. 

Nå virker det dog som du har Skoda connect, og etter hva jeg kan forstå i svaret til @Marius så kan du allikevel da få TPEG via nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tobor skrev:

Det høres jo bra ut, Marius. Brukte du mye data på en sånn tur, når du er koplet på hele tida?

Dataforbruket er jeg ikke helt sikker på.. Da jeg kun har tvillingkort på vanlige mobilabb. Mitt. Og den mobilen var jo endel i bruk under turen til surfing osv. Jeg brukte også endel google maps/earth visning på navigasjonen. Men, jeg hadde en total mengde på databruk i norden i August på ca 900mb ink surfing på egen mobil. Det inkluderer 5-6 dager i Sverige/Finland. Så om jeg sier maks 100mb på databruk i bilen på totalt ca 3700km i Sverige/Finland, så er jeg ganske så innenfor.

Om du kikker på denne, så får du litt informasjon om disse "Trafikkskiltene" som dukker opp ved kø/veiarbeid/Smalere vei/ulykker osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Android Auto med Google Maps (eller Waze) til navigasjon, vil i de fleste tilfeller gi mest oppdatert trafikkinformasjon og automatiske omdirigeringer (så godt som i sanntid). Da trenger du ikke et online-abonnemenet på bilen, men dataene (ikke mye) overføres via mobiltelefonen. PS! For å få Android Auto på bilens infotainmentsystem må man altså ha en android-telefon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? Jeg bruker det hele tiden frem og tilbake til jobb (70 km hver vei), og har gitt bilen og laptop nett fra en 4G router.

Tilbakemeldinger fra trafikken fungerer upåklagelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, PaulusA said:

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? Jeg bruker det hele tiden frem og tilbake til jobb (70 km hver vei), og har gitt bilen og laptop nett fra en 4G router.

Tilbakemeldinger fra trafikken fungerer upåklagelig ?

Det høres jo bra ut.

Egentlig det jeg lurte mest på. Hvor bra primær systemet fungerer når FM nettet ikke er i drift lenger. Men da trenger jeg ikke å bekymre meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, PaulusA said:

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? 

Nei, hvis det er like bra så er det sikkert like greit å få trafikken fra skoda-systemet :). For alt jeg vet kan det jo hende Skoda kjøper trafikkdata fra Google. I så måte går man kanskje over bekken etter vann uansett hva man velger å bruke. Det koker vel ned til hvem som leverer den beste totalpakka (kart, trafikk, kontakt- og anropsstyring, meldinger, musikkavspilling etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...