Gå til innhold
Jøran GB

Fjernlysassistent?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en Octavia 2014 som har fjernlysassistent. Leser i instruksjonsboka hvordan den slås på og etter hva jeg forstår, så skal den dimme fjernlys automatisk i hastighet over 60 km/t. Det gjør den ikke. Har jeg misforstått hva fjernlysassistent er?

 

Har en Octavia 2018 med LED Hovedøya og med tilhørende fjernlysassistanse. Dette syntes jeg fungerer meget bra på denne bilen. Eneste minuset er at den ikke greier å skille imellom utelys på husvegger som er 200meter unna i strak linje og biler.. men.. det er jo nokså logisk at den ikke gjør :)

Men, jeg opplever at bilen dimmer ekstremt fort ned, ved møtende biler og så fort dem er passer, dimmer den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CitizenX skrev:

For min del er fjernlysassistenten for snar å dimme ned og for treig å gi langlys, men har brukt den i perioder og det er jo kjekt når du glemmer av å dimme ned... 

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jøran GB skrev:

Da er ihvertfall opplegget at den skal dimme automatisk. Det skjer ikke her i det hele tatt. Ikke noen stor sak, men takk for svar!

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius skrev:

Sjekk innstillinger i menyen og husk å ha hendelen i riktig posisjon. Dytt hendelen 1 gang fra deg. Da skal du få opp et nytt "ikon" i venstre hjørnet på kjørecomputer skjermen.

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jøran GB skrev:

OK, takk. Prøver igjen. Du mener i kjørecomputeren rett foran fører? Eneste jeg ser er at "lys"-ikon lenger ned kommer opp med en liten A over.

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius skrev:

Yes, Når lys ikon saken med en liten A over kommer opp, da skal fjernlysassistenten være aktivert :) Om den ikke fungerer som ønsket da, ville jeg hørt med selger av bilen.

Det må jeg nok. Skal ha noe annet garantigreier fikset så da tar jeg både lys og navi. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.10.2017 den 21.11, Superb lll skrev:

Det er også slik den skal fungere på min Superb (2016), og det gjør den jo tildels også, men den reagerer altfor seint. Så jeg sitter likevel og benytter «fjernlys-spaken» for hver eneste bil jeg møter.

I tillegg til dette så har jeg jo også et venstrelys som lyser veldig ut til venstre, men i følge verkstedet så er alt i orden........Hvilket jeg synes er merkelig, for det venstre lyset peker mer til venstre enn hva det høyre gjør til høyre, og på venstre side så kommer det jo møtende kjøretøy. Det skal visstnok rette seg inn ved møtende trafikk og gatebelysning, men når omtrentlig samtlige møtende trafikanter blinker med lysa når de møter meg, så kan jeg med sikkerhet si at det ikke fungerer seg det skal, hvilket det i følge verkstedet altså gjør..........

Løsningen er ut av auto med lysbryteren for min del, og over i nærlysstillingen med lysbryteren. Ulempen er jo at da har en ikke «svingbare» frontlykter lenger og en har helmanuelle fjernlys.

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stardustsilver skrev:

Sjekk at lysoppsettet ditt står innstilt på høyrekjøring, stor forskjell på hvilken del av veien som er mest opplyst hvis denne står feil. Lyser da mer på venstre side hvis den står innstilt feil.

Det er sjekket for lenge siden :) 

Jeg har hatt en mistanke om at den ikke har justert seg til høyrekjøring, og det sa jeg også fra om på verkstedet. Men da sa den var innenfor toleransegrensene, og da var det ikke noe de kunne gjøre med dette (slik ordla de seg i hvert fall).

Jeg har i ettertid forsøkt både høyre og venstrekjøring i innstillingene, og klarer helt ærlig ikke å se noe forskjell, og da mener jeg at det er noe som er feil. Men som nevnt, verkstedet sier det er innenfor toleransegrensene......... Etter min mening så er en toleransegrense en variabel som gjør at de har et visst «slingringsmonn», og det er klart at er den helt i ytterkant av hva toleransegrensen sier, så er det nok en del grader forskjell på om den hadde vært på den andre siden av toleransegrensen, men hvor mange grader forskjell det faktisk er, har jeg ingen formening om...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

 

6 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Lysene og regnsensoren din trenger ny kalibrering. Evnt en oppdatering. 

For at lysassitent skal fungere må lysbryter stå i auto posisjon aktiveres over 60kmt. Evnt så er det noe feil på systemet som man kan finne ut av ved å kjøre diagnose på bilen. Det sitter en sensor i regnsensoren. Prøv på auto og kjør inn i en garasje eller mørk sted og se om lysene skrur seg på. Hvis de gjør det så fungere sensoren som registrer lys.

Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen.

Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer ;) 

På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...