Gå til innhold
KimfraLesja

Rustbehandle Superb 2014 modell


Anbefalte innlegg

Kan vanskelig se at det er nødvendig, men om du likevel velger å gjøre det så bruk Lanolin og ikke noen av disse tectyl lignende produktene som bare gjør vondt værre på biler som har rullet litt. Lukker fukten inne og det ruster mer enn noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Helge skrev:

Kan vanskelig se at det er nødvendig, men om du likevel velger å gjøre det så bruk Lanolin og ikke noen av disse tectyl lignende produktene som bare gjør vondt værre på biler som har rullet litt. Lukker fukten inne og det ruster mer enn noen gang.

 

Jeg har kjørt en 08 modell Octavia i trondheims saltet i 5år. 

Ønsker at Superb´n skal holde seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimfraLesja skrev:

 

Jeg har kjørt en 08 modell Octavia i trondheims saltet i 5år. 

Ønsker at Superb´n skal holde seg bra.

Jeg kjører selv en Superb 2016, og har vurdert det samme, men har kommet til at jeg lar det være. Jeg forhørte meg på et antirust firma (som er godkjent av Møller med tanke på rustgarantien), og de forklarte prosessen slik de utfører den.

Først så demonterer de alt av deksler under bilen, innerskjermer etc,, også foretar de en grundig rengjøring. Deretter så skal bilen tørkes under, om de så finner noen brune flekker (rustangrep) så syrevasker de dette før de går videre i prosessen. Så påfører de Tectyl/Mercasol (eller det stoffet du skal ha under din bil).

Hele prosessen tar minimum 2 dager for at det skal få tid til å tørke, og muligens enda en dag om de finner noe som må syrevaskes (fjerne rust). Så her er det ikke snakk om å hermetisere fuktighet eller lukke fuktigheten inne, bilen blir ikke understellsbehandlet før den er skikkelig tørr. Det var slik jeg fikk det nøye forklart av hvordan de gjør det på det verkstedet jeg evt. skulle ha utført dette på.

Årsaken til at jeg ikke gjør dette, er rett og slett fordi jeg bytter bil såpass ofte at jeg ikke har behov for dette i den tiden jeg har bilen (ca 3 år), jeg vil kun få utgiften og neste eier vil bli glad, det gjør heller ikke noe for å heve innbyttesummen. Selvfølgelig så hadde bilen hatt god nytte av dette for at den skal vare lengst mulig, men det får heller neste eier gjøre selv. Hadde jeg skullet ha gjort dette, så hadde jeg også tatt med ekstra støyisolering (for dekkstøy), men det gjør jo selvsagt også noe med sluttsummen for dette........

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Helge skrev:

Kan vanskelig se at det er nødvendig, men om du likevel velger å gjøre det så bruk Lanolin og ikke noen av disse tectyl lignende produktene som bare gjør vondt værre på biler som har rullet litt. Lukker fukten inne og det ruster mer enn noen gang.

 

Jeg har kjørt en 08 modell Octavia i trondheims saltet i 5år. 

Ønsker at Superb´n skal holde seg bra.

Hvilke produkter er godkjent til bruk på Skoda??

Endret av KimfraLesja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KimfraLesja skrev:

Hvilke produkter er godkjent til bruk på Skoda??

Jeg personlig sverger til Mercasol, som er godkjent i fra Skoda, men jeg vet at det er andre ting som andre og bruker, som også er godkjent. Det er noen tråder her inne om dette temaet vet jeg :) 

https://skodaforum.no/search/ <-- Gå inn her og søk etter "understellsbehandling", så får du opp en del tråder med mange gode erfaringer og anbefalinger fra andre på forumet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...