Gå til innhold
KimfraLesja

DSG "høyt gir" Superb 2014


Anbefalte innlegg

 

Hentet ny bruktbil idag,en Superb 2014 modell

Denne er utstyrt med dsg kasse.  

Har tilbakelagt ca 30mil iløpet av dagen.  Det jeg stusser ved er girvalget til dsg kassen. 

Jeg syns den altfor ofte ligger på for høyt gir.   Feks 6.gir i 80km

Dette er min første bil med dsg kasse så mulig det bare er uvant,men syns også motoren drar tungt når de er såpass høyt gir ved lave hastigheter

Eide før en Octavia Rs med manuell gir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salcin skrev:

Synes 6. Gir ved 80km/t høres helt normalt ut... Dersom det kommer en motbakke, vil bilen helt sikkert legge til 5. For eller noe?

Bilen velger vel ett gir som gir lavt turtall, og gir ett lavt utslipp :) 

Som nevnt er dette min første bil med dsg. 

Ved at bilen velger et gir som gir lavt turtall øker jo også forbruket i displayet.

Igår kjørte jeg Dombås - Trondheim,på denne strekningen brukte jeg S og "manuell" på dsg kassa.

Snittforbruket endte på 0,48 i følget displayet. Dette syns jeg er bra med 5 personer i bilen + endel pakk.

Mener dere den hadde brukt mindre hvis jeg hadde hatt den i D?

Mulig jeg må lese meg litt opp på dette.

Min forrige bil en Octavia rs var det 6 trinns manuell kasse.  6.giret ble sjeldent brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun si at jeg har samme motoren, med 150 hk, men med 7DSG. Det syvende trinnet gir vesentlig lavere turtall enn sjette ved seks trinn. Likevel brukes dette ofte allerede ved 90, og ikke noe problem. Motoren går pent og girer ned ved belastning.

Mine tidligere biler med 6 trinn manuell reagerte forskjellig. Accord diesel Ok med 6 gir i 80, Outback Diesel ville ha 85+

Jeg snakker nå om flat vei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KimfraLesja Grattis, det høres jo ut som en flott bil du har kjøpt

DSG-gearkassene er satt opp for å gi et gunstig drivstofforbruk, den vil velge et så høyt gear som mulig utifra belastningen på motoren. Ofte et høyere gear enn du selv hadde valgt, men så er den også rask til å geare ned når behovet er tilstede. Så en DSG vil geare oftere enn vanlige folk gidder. Men det er ikke noe å bry seg med, gearskifte skjer så raskt og ofte umerkelig at det er bare å la den holde på med sitt. Å geare en DSG manuelt er jo mulig, og det er greit å gjøre innimellom, f.eks kjøring i bakker eller bakkete veier.

Når det er sagt, så har motorene dobbelmassesvinghjul. Dette kan ha en tendens til å ryke litt tidlig, og mange mener det kommer av at motoren presses med belastning på lave turtall. Spesielt diesel, fordi de har en mer rykkete gange og det er spesielt merkbart fra tomgang og opp til 1500-1800 omdr. Hvis motoren belastes, spesielt når du kjører på 1200-1500 omdr. så er dette en stor påkjenning for dette svinghjulet. Men en DSG-kasse vil ofte geare ned når motoren belastes på slike turtall, så det er mindre problemer her. Og så lenge man er klar over dette, så har du muligheten å geare manuelt i slike situasjoner.

Et annet forhold som man må være obs på er at en dieselmotor har stort dreiemoment på lave turtall og drar veldig  godt nesten fra tomgang. Det er ikke nødvendig å ha noe særlig turtall, men dieselmotorer sliter litt med er tetting av partikkelfilteret og koksing. Dette kan komme av mye kjøring på lave turtall  (12-1500 omdr.) Dette er også noe som man må være klar over, spesielt hvis du har mye "småkjøring" og motoren ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, og da mener jeg både vann- og oljetemperatur i motoren!

Kjør vakkert!

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sjåføren skrev:

@KimfraLesja Grattis, det høres jo ut som en flott bil du har kjøpt

DSG-gearkassene er satt opp for å gi et gunstig drivstofforbruk, den vil velge et så høyt gear som mulig utifra belastningen på motoren. Ofte et høyere gear enn du selv hadde valgt, men så er den også rask til å geare ned når behovet er tilstede. Så en DSG vil geare oftere enn vanlige folk gidder. Men det er ikke noe å bry seg med, gearskifte skjer så raskt og ofte umerkelig at det er bare å la den holde på med sitt. Å geare en DSG manuelt er jo mulig, og det er greit å gjøre innimellom, f.eks kjøring i bakker eller bakkete veier.

Når det er sagt, så har motorene dobbelmassesvinghjul. Dette kan ha en tendens til å ryke litt tidlig, og mange mener det kommer av at motoren presses med belastning på lave turtall. Spesielt diesel, fordi de har en mer rykkete gange og det er spesielt merkbart fra tomgang og opp til 1500-1800 omdr. Hvis motoren belastes, spesielt når du kjører på 1200-1500 omdr. så er dette en stor påkjenning for dette svinghjulet. Men en DSG-kasse vil ofte geare ned når motoren belastes på slike turtall, så det er mindre problemer her. Og så lenge man er klar over dette, så har du muligheten å geare manuelt i slike situasjoner.

Et annet forhold som man må være obs på er at en dieselmotor har stort dreiemoment på lave turtall og drar veldig  godt nesten fra tomgang. Det er ikke nødvendig å ha noe særlig turtall, men dieselmotorer sliter litt med er tetting av partikkelfilteret og koksing. Dette kan komme av mye kjøring på lave turtall  (12-1500 omdr.) Dette er også noe som man må være klar over, spesielt hvis du har mye "småkjøring" og motoren ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, og da mener jeg både vann- og oljetemperatur i motoren!

Kjør vakkert!

Takk for et utfyllende svar.

Kjenner meg igjen i dette med lavt turtall.

Syns på en måte 12-1500omdr er for lavt.

Uansett godt fornøyd med bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med mye kjøring på lave turtall er jo velkjent, men DSG kassa er kjapp på å gire mye ned når jeg tråkker på så får blåst min motor ren ganske ofte ?

Ellers så er ikke ødelagte svinghjul noe tema på de fleste andre (ikke VW) dieselmotorer så vidt jeg vet, men husker det som veldig kjent fenomen fra 1.9 TDi også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...