Gå til innhold
Gjest Swoopie

Kjøpe nye sommerdekk


Anbefalte innlegg

Gjest Swoopie

Billige, midt på eller såkalte premium dekk?

Skal ha nye sommerdekk og er litt usikker. Konkrete tips eller generelle tips mottas med takk :D

Det som er viktig for meg er pris og generell kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Swoopie skrev:

Billige, midt på eller såkalte premium dekk?

Skal ha nye sommerdekk og er litt usikker. Konkrete tips eller generelle tips mottas med takk :D

Det som er viktig for meg er pris og generell kvalitet.

Det som er uthevet her, henger jo gjerne sammen. Et gammelt ordtak sier vel noe sånt som, at du får det du betaler for.......

 

De beste dekka koster som regel litt mer enn de som er middels, det betyr igjen bedre gjerne egenskaper, mindre støy, bedre komfort etc.

Min nye Superb ble levert med dekk som gjør det ganske så bra i tester, og jeg hadde også de samme dekka på min forrige bil, Pirelli Cinturato P7. De har gode egenskaper på de fleste slags underlag, men når det gjelder støy så kunne de vært bedre etter min mening.

Jeg kjøper ikke noe annet enn premium dekk, når det gjelder både sommer og vinterdekk, av den enkle årsaken at det er den eneste tingen som faktisk en selv kan forbedre for å stoppe på kortest mulig lengde om behovet skulle være der.

Føler det blir litt feil (etter min personlige mening) å benytte mange tusen kroner på bil, felger, senking, musikk anlegg, etc som kan ‹‹style opp›› bilen (som enkelte gjør), men ikke legge noen kroner i det som faktisk er viktig, nemlig dekk. Ser på mange forskjellige fora at enkelte skal ha 19"/20" felger, og billige dekk for å holde kostnadene nede, det er en feilprioritering etter min mening.

 

Se litt på denne artikkelen, så kommer du kanskje et skritt videre,

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2016/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig med deg der @Superb lll!

Tenkte å skrive meste av det du skrev, så jeg føyer meg heller bare på alt du kom med :D

Aldri kjøpt dekk som ikke gjør det bra på NAF sine tester. Mulig man kan si mangt om NAF sine tester (ikke tar med alle dekk osv) men jeg har overhodet ingen annen måte å bedømme dekk på enn NAF sine tester :) Koste hva det koste vil, dyrere å drite seg ut med dårlige dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

@Tor2r: Gør som deg jeg også, ser på NAF sine tester og kjøper deretter. Har også en forkjærlighet for Continental, så i år har jeg faktisk kjøpt dissen:

https://www.motor.no/tester/dekktester/sommerdekktest-2016/continental-premium-contact-5/

Continental Premium Contact 5

Så langt så synes jeg de er godt på støy.. Nå er både bil og dekk produsert i Tsjekkia ;)

@Superb lllP7 gjorde det jo veldig bra i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Baldvindur skrev:

@Tor2r: Gør som deg jeg også, ser på NAF sine tester og kjøper deretter. Har også en forkjærlighet for Continental, så i år har jeg faktisk kjøpt dissen:

https://www.motor.no/tester/dekktester/sommerdekktest-2016/continental-premium-contact-5/

Continental Premium Contact 5

Så langt så synes jeg de er godt på støy.. Nå er både bil og dekk produsert i Tsjekkia ;)

@Superb lllP7 gjorde det jo veldig bra i år

Joda Pirelli P7 har gjort det ganske bra de tre siste årene på NAF sine sommerdekk tester. Det er et ganske godt dekk med gode egenskaper og det eneste negative jeg opplever er støy, der har de absolutt litt ‹‹å gå på›› i forhold til de beste. F.eks. mot GoodYear sitt sommerdekk, så har Pirelli 3db høyere/mer støy, og en økning på ‹‹bare ›› 3db er vel en dobling av støybildet (om jeg husker riktig av det jeg har lest i slike db tabeller), så det er faktisk en både merkbar og høyst hørbar forskjell i støy.

Skulle jeg ha kjøpt meg nye sommerdekk i dag, så hadde jeg sett nærmere på Continental, Michelin, Nokian eller GoodYear, og muligens også Pirelli. Alle disse har gjerne meget gode dekk og det skiller som regel svært lite mellom dem i tester, det er stort sett bare nyanse-forskjeller i en eller annen retning, hvor f.eks. støy kan være noe et (eller flere) dekk skiller seg ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

Hadde vært interessant å testa litt forskjellig for å kjenne på forskjellen, spes i forhold til støy. Er liksom litt vanskelig å si når man bytter dekk en og annen gang.. ofte er det jo fra vinter til sommer og ikke fra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swoopie

Oi, takk for mange svar!! :D

Forsåvidt, jeg er lissom ikke den som skal spare på sikkerheten heller altså...men bare ikke interessert å betale for mye for like varer, nesten sånn som reklamen på tv for tia ;-)

Skal sjekke litt pris på de som ender i øvre del av NAF sin test, takk for link @Superb lll

Kommer tilbake med mitt valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...