Gå til innhold
Sveinung_

Ulemper Superb 15-17


Anbefalte innlegg

Skal etter hvert bytte ut den tilårskomne passaten (Tidspunkt ikke helt klart enda) og tenker da å prøve Superb, brukt. 

Først og fremst er det utstyrsnivået kontra pris som trekker opp for superb sin fordel,  kontra passat. 

Følger med på Finn.no og må si at jeg er overrasket over hvor mange Superb`er fra år 15-17 som er i omløp. 

Det er nok mange årsaker til at bilen er populær og at det følgelig er mange i markedet, men pessimisten i meg sier meg at det må være flere årsaker til at bilen byttes ut enn at noen trenger større bil/ønsker en nyere modell. 

Når noen har kjøpt en ny bil og den taper seg fort opp mot 100 000 kr i løpet av de første 40-80 000 km så kan det ikke være noen drømmesituasjon å selge.

 

Så ønsker rett og slett litt innspill her på hva som er de store minusene med nyere Superb`er  (fra 15 og til dagens modell) ? Noen som har kjørt både passat og superb og kan sammenlikne kjøreegenskaper, komfort, lydnivå?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betydelig andel av de som ligger på finn.no er bruktimporterte. Bl.a. demo-biler fra Sverige. Vært obs på at utstyrsvariantene er forskjellig i ulike land, f.eks. er en norsk L&K er bedre grunn-utstyrt enn en svensk. 

Evt. svakheter ved Superb3 må andre med erfaring si noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Endret av Sveinung Øyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk for svar! Dette tenker jeg er noe som bør komme frem av annonsen, men om noen ønsker å holde tilbake slik informasjon, er det noen måte å avdekke på? Oppslag i brønnøysund e.l.

EDIT: (Bortsett fra fraværende ekstrautstyr...)

 

 

Eneste mulighet for å sjekke om bilen er bruktimportert uten regnr er å bruke chassienummeret hos vegvesen.no. eller at selger informerer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsakene til at det er mange av Superb fra disse årene (og andre biler/modeller for den delen) kan jo være så mangt. 

Noen har muligens valgt 

  • feil motor str i forhold til behov
  • feil drivverk
  • feil utstyrsversjon
  • noen vil oppgradere etter hvert som annet/mer utstyr blir tilgjengelig
  • andre kan bare ha lyst til å bytte bil ofte
  • enkelte har kanskje valgt seg Kodiaq i stedet f.eks.

personlig er jeg i den siste kategorien, det er ikke smart for økonomien, men dette er noe jeg selv har stor glede og interesse av. Skulle jeg ha byttet bil nå, så hadde jeg også valgt en anen utstyrsversjon, annen farge, annen motor og annet drivverk om økonomien hadde tillatt dette.

At enkelte kanskje ikke var fornøyde skal en sikkert heller ikke se bort i fra.

Jeg er veldig fornøyd med min Superb 2016, men plassbehovet har for min del endret seg litt siden jeg bestilte og kjøpte min Superb, men jeg har ikke funnet en annen bil jeg liker like godt og passer til lommeboka mi ende heller...........

Det er en flott bil dette @Sveinung Øyen, så håper du finner en du har lyst på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sveinung Øyen skrev:

Takk igjen for respons, flott med et merkeforum med litt aktivitet!

 

Superb ||| : Ja det har du nok rett i. 

Men om vi skal ta på oss de negative brillene. Hva vil du trekke frem som tre mest negative sidene med superb? Evt. om du er kjent med noen gjengangere av feil? Har sett noen poster på at f. eks den elektriske bakluken på noen litt eldre Superb`er har feil, men noe som blir dekt av garanti.

Er det andre slike gjengangere eller svakheter som noen brukere er kjent med?

 

Ja det er en god tone og mange kunnskapsrike medlemmer her inne, så dette er et av de triveligste fora jeg vet å frekventere :) 

Overgang til firmabil er også et av årsakene jeg har lest om i noen av salgsannonsene.........

Tja, de negative sidene har det ikke vært så mange av for min del, kun bagateller egentlig. Og det som har vært har de ordnet uten noen som helst problemer. Eller dvs jeg har en liten ting de ikke helt får til slik jeg vil, og det er de automatiske lysa. Fjernlys-assistenten er for treg til å slå av og på fjernlys, og det venstre nærlyset lyser for mye til venstre. Det skal rette seg inn når en kommer til gatebelysning og/eller når det kommer møtende biler, men det gjør de ikke. Verkstedet sier at det er innenfor toleransegrensen, og dermed så gjør de ikke noe med dette. Det er et irritasjonsmoment, men ikke nok til å ødelegge kjøregleden jeg har i denne bilen :)

En annen ting som også irrterer/skuffer meg er at de har valgt feil DSG kasse på den bilen jeg har etter min mening. I stedet for å sette inn en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren har, så tuner de den ned i stedet. Det er en tabbe etter min mening, har krefter og drag nok, men synes det er synd at dreiemomentet er satt ned fra 320nm -----> 250nm pga DSG kassa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons igjen!

På 26.10.2017 den 12.42, Håvard skrev:

Den mangler helt klart litt på kjøreegenskapene og har ikke like fancy interiør, uten at det plager meg noe. Kjører normalt pent og pyntelig uansett ;-) 

 

 

Nå blir det veldig detaljert, men kan du utdype litt dette med kjøreegenskapene? Opplever du styringa som mindre tight enn de nevnte alternativene?

Jeg tenker at lengden på ordentlig glatt vinterføre er med å gjøre at den slenger med rævva i større grad en litt kortere biler. Det merker man selv på passaten (Kjører på vei som er delvis eller heldekt av snø+is på en normal vinter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Håvard skrev:

Superben er satt opp rimelig "mykt" (selv i sportmodus med DCC). Dette gjør at den ikke føles like tight når en kjører aktivt på morsomme veistrekninger. 

Nå har jeg jo 4x4 og masse krefter tilgjengelig, så den er gøy å kjøre uansett :P men det er ikke å komme unna at både Audi, og spesielt BMW er fastere i fisken når en vil kjøre aktivt. 

Er enig med deg i dette @Håvard, men det er kanskje enda mer merkbart om du «tråkker til» med høyrefoten.....? Tror nok din hadde vært mest tjent med Sportsunderstell (ikke DCC), men siden jeg aldri har prøvet en Superb med det, så skal jeg være veldig forsiktig med å anbefale det til andre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første forhandleren ga 45 000 uoppfordret når jeg spurte om pris. Når jeg brukte dette tilbudet hos en ny forhandler ble det litt til osv. Snakket med 4 forskjellige Møller butikker som kjempet mot hverandre. Det ble et veldig hyggelig resultat med en del ekstra utstyr. Hemmelig er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kontrakten er det angitt 58 i totalrabatt, men i tillegg har jeg fått lastekantbeskytter og gummimatte i bagasjerommet. Disse er bare skrevet inn uten pris. Kunne faktisk fått 1 lapp til i rabatt,  men da måtte jeg hente bilen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort en bra deal da ? gratulerer med ny bil! Var så fornøyd med prisen og at jeg fikk leiebil at jeg ikke pruta noe særlig mer. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne tyna de mer.

Ellers så gikk det inn for meg også at jeg faktisk fikk ny bil billige enn brukt ny med samme oppsett.

Endret av Stian94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 1 uke igjen nå ?

Prutinga stod forhandlerene for, jeg kom bare i skade for å nevne hvilke tilbud jeg hadde fått...

Det er snart slutt på året. Det er forhandlerbonuser og selgerbonuser som snart skal utbetales. Er nok ikke like lett i februar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott beskrivelse, Håvard. Til daglig kjører jeg på veier som har både strekker og svinger +samt langkjøring oppigjennom sør og nord-trønderlag hvor E6en ikke er kjent for å være rett. 

Noterer bak øret sportsunderstell/DCC, jeg tror nok ikke lommeboka tillater nybil-kjøp med det første.

Ser ut som de modellene som stort sett ligger ute med 4x4 og dsg ligger på 170 hest om de er fra 2014 eller tidligere, og 190 for 2016 og oppover. Noen som har noe å tilføye i forhold til motorvalg eller  evt. har chippet  originalmotor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sveinung Øyen Jeg pleier å snakke mye bil med taxisjåfører. Senest i dag. Da snakka vi Skoda. Det var en eldre sjåfør som har kjørt lenge. Han sier at Skoda er de bilene med minst trøbbel i taxiparken i Trondheim.

Det stemmer med det jeg har hørt tidligere. Ingen typiske feil som går igjen. For noen år siden ble det klaga på for lite batteri i Superb husker jeg. 

Ville imidlertid aldri satt på sportsunderstell på en Skoda. Ihverfall ikke i Trøndelag :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...