Gå til innhold
JohnMartin

Garasjejekk


Anbefalte innlegg

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JohnMartin skrev:

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Quattrokid said:

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Ja, men med garasjejekken har stor rund flate.

Fornuftig at profilen passer original jekk, men vil  bruke garasjejekken uten å skade bilen :)

BMW har en annen løsning, de har en "klump" som går opp i kanalen.

Så der får man kjøpt en plate som gjør det mulig å bruke garasjejekk trygt. Alla dette: https://m.ebay.com/itm/2-Jacking-Tool-Trolley-Jack-Pad-Adapter-Rubber-62mm-Fit-BMW-E81-E82-E87-F22-F23-/302117726713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg Kodiaq, men jekkpunktet er vel en forsterket del av falsen som går under hele "kanalen". Det ser slik ut på min Octavia i alle fall. Der passer originaljekken som fulgte bilen (jeg har reservehjul og original saksejekk). Jekken har en plate med en liten fordypning som et lite spor som skal plasseres på de forsterkede områdene. Jekken løfter altså på den kanten og  de forsterkede områdene skal være sterke nok til å løfte bilen. Jeg har brukt originaljekken på alle gangene jeg har skiftet hjul høst og vår ++.

Jeg kan ikke forstå at prinsippet er noe forskjellig hvis man bruker en garasjejekk. Garasjejekkene har vel en noenlunde rund plate som er bøyd litt opp rundt kanten med noen mindre fordypninger. Plasseres disse på riktig plass så er vel alt greit? Såsant man ikke får en skjevbelastning på denne kanten da. Men det kan jo skje uansett hvilken jekktype man bruker.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en jekk-pad. :) Clas-Ohlson eller Biltema. 

Du får også kjøpt jekk-pad med spor noen steder, dog lenge siden jeg har sett det i norge om de ikke har fått inn på Jula, Biltema ect i det siste. Har du tid å vente kan du jo bestille i fra det store utland. :) 

Link: Jekk-pad bildesøk google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-2000017051/

https://www.jula.no/search/?query=Løftebeskyttelse

Dog uten spor alle de der da, men clas ohlson har en flat som er 33 mm tykk kjøp den og legg den på  gjærsaga og lag spor selv.  

https://m.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303

Hvis man orker å vente så: 20 kr på ebay. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+pad.TRS0&_nkw=jack+pad&_sacat=0

 

Endret av Ken
Skriveleifs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart det da sia det er spor i orginaljekken også.. 

Så har man en gummipad som er lik dimmensjonert (spordybde spess!! ) slik at det både ligger ant på fals og kanal så skal det gå helt fint det.

Om ikke anna så ha en flat pad elle kloss da og sett jekk på brufester eller andre lignende steder med massivt stål.

Har brukt garasjejekk i alle år på slike steder for jeg liker ikke jekke på kanalene i hele tatt.

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg skjønne hvis det er alt for myk gummi ja siden vi løfter på ett punkt. Hadde vært noe anna om det hadde vært på bukk når det er 4 punkt.

Tenkte å foreslå trekloss, men ville ikke nevne det tilfelle noen valgte feil tykkelse og feil tre og laga spor og klossen evt spjæra og billen vil da "falle" ned på jekken og ditto evt jekk velt.

Hvis noen finner på bruke trekloss og lage rigktig spor i, så bruk noe tykk, vanlig eller vannfast finer.  

Og ikke noe treverk som kan risikere å spjære fordi treverket er blitt svekket av sporet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet denne.. Tror denne gjelder Octavia i utgangspunktet. Men, er vel en sannsynlighet at den kan kopieres til de fleste Skoda og VW biler, da mesteparten er bygd på MQB plattformen.

 

JackingPoints.pdf

Endret av Marius
Endret fra BE til VW :P
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den illustrerer det jeg mente om å jekke andre steder enn på OEM kanal-jekkfester. 

Grunn til at jeg ikke jekker på kanalfester med garasjejekken, er at med garasjejekken så får den i løft en trekke retting utover, men bilen vil få en trekke retting innover når den blir vippa opp. Ergo er det lett om man ikke passer på at jekken får "rulle" etter innover at men bøyer jekkfalsen på kanalen.

Derfor er det bedre å bruke garasjejekken på ramme og bærbru innfestinger, for de er massive og tar ikke skade slik. Men en trefjøl er alltid kjekt å putte i mellom jekk og chassis

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mariusog @Ken. Dette må være riktig når bilen skal løftes med garasjejekk eller løftebukk! Da skal bilen IKKE løftes etter falsen på kanalen, men på de forsterkede områdene som er angitt på instruksen. Dette gjelder nok alle biler generelt, slik at verkstedene ikke gjør feil (de løfter jo allslags biler og kan ikke stå og spekulere for hver bil hvor de skal løfte). 

Det har vært mye snakk om bøyde falser og det er helt sikkert på grunn av at garasjejekker drar litt sidelengs når den løfter. Hvis man da er uheldig med kontaktpunktet og kraftretningen, så kan falsen bøye seg. 

Den forsterkede delen av falsen under kanalen skal altså KUN brukes sammen med den originale jekken. Her hadde jeg gått rett i fella, men heldigvis har jeg aldri brukt garasjejekk på noen av mine biler. 

Legger ved bilde av originaljekken i falsen på min Octavia.

DSC_4281.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjåføren , Ser her på orginaljekken på bildet ditt, at fordypningen var ikke akkurat veldig stor.. Ikke noe større enn en garasjejekk ihvertfall. Så, om man sørger for plant underlag med betong/asfalt på garasjejekken, så ser jeg ikke noe problem i å bruke garasjejekk i falsen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Core2Duo skrev:

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius skrev:

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Neida, det er en original VAG saksejekk fra min 2015 Octavia (produsert sent i 2014). Den løfter rett opp og dermed er det ikke behov for hjul. Den lille bevegelsen som bilen gjør ved løfting har aldri vært noe problem. Og den lille fordypningen passer greit i falsen. Den er stabil, og godstykkelse og heisemekanismen virker solid. Nå står bilen ganske så flatt og jeg bruker en bit kryssfinerplate mot asfalten, og jeg har brukt originaljekken ved hvert hjulbytte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordypningen på originaljekken er ikke der for å fordele lasten, men for å hjelpe å få lasten sentrisk på jekken samt for å forhindre forskyvninger.  Bruker man en garasjejekk, vil en vanlig jack-pad i hardgummi uten fordypning fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp skiftet på min Kodiaq, brukte garasjejekk med rund jack-pad uten spor. og jekket på jekkepunktene på kanal listen/falsen. Ingenting er bøyd eller ødelagt, så det fungerer uten probemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...