Gå til innhold
Pål Aukan

Ekstralys på Bi-xenon


Anbefalte innlegg

Søkte litt rundt for å finne hvordan man skal styre ekstralys på biler med Bi-xenon. Kom fort borti informasjon om at dette ikke lar seg gjøre uten å  ente koble seg til OBD 2 kontakt (laske seg inn i kabelnett oppstrøms kontakt)og bruke et relé som leser canbus for å finne ut når langlys er på,  eller å bruke et Xbb relé som er et trekanals solid state relé med en sensor rundt/ved siden av kabel til spjeldet på Langlys. 

Jeg fant ut at dette slett ikke er nødvendig. 

Jeg tapper meg inn i kabelnett til venstre hovedlys, gul og hvit kabel, pinne 11. Denne gir nok til å drive et lite relé uten å lage feilkode. 

Hadde jeg skulle gjort dette uten å ha tidspress, vill jeg vurdert Xbb lightswitch likevel. Litt fordi man slipper å modifisere (lage feilkilder) eksisterende kabelnett, og litt fordi dette ser bedre ut i motorrommet. Poenget er: det er ikke nødvendig, bare lurt ;)

.xbb.nu utviklet hos søta bror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har aldri skjønt denne fascinasjonen for å ha så j.... mye ekstra lys på bilen. Hadde alle kjørt med originale lykter så hadde vi sluppet mange skumle blendingssituasjoner. Flere kommer nå kjørende med helt sinnsyke led-planker, og møter man en av disse idiotene så er det som å få en slegge midt i trynet! Rekker ikke de originale lysene dine langt nok så kjører du for fort...

Håper myndighetene etterhvert forbyr denne galskapen slik at disse lyktene må plukkes av igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/14/2017 den 8.39, Greco skrev:

Har aldri skjønt denne fascinasjonen for å ha så j.... mye ekstra lys på bilen. Hadde alle kjørt med originale lykter så hadde vi sluppet mange skumle blendingssituasjoner. Flere kommer nå kjørende med helt sinnsyke led-planker, og møter man en av disse idiotene så er det som å få en slegge midt i trynet! Rekker ikke de originale lysene dine langt nok så kjører du for fort...

Håper myndighetene etterhvert forbyr denne galskapen slik at disse lyktene må plukkes av igjen....

Nå vet jeg ikke hvordan du bor..men de er nok litt lokale forskjeller. Her jeg bor kjører vi i mørket fra november til februar. Sikk-sakk mellom elg, på veier uten lys, brede som sykkelstier og lengste rettstrekker på 23 meter. Gjør seg godt med ekstra lys! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...