Gå til innhold
Cpt. GV

Må man ha SUV-dekk til Kodiaq?


Anbefalte innlegg

Da er ventetiden omsider snart over, har fått bekreftet levering første uka i desember :D

Jeg får levert bilen med 18" trinity felger, og på disse står det sommerdekk (har kjøpt 19" triglav antrasitt til sommerbruk). Jeg skal nå kjøpe vinterdekk til trinity-felgene, og har et spørsmål jeg håper forumet kan svare på.

Jeg tror jeg kommer til å gå for piggfrie Continental vikingcontact 6, de har gjort det bra i test. Når jeg søker på priser ser jeg at dette dekket kommer i vanlig versjon og i SUV-versjon. Sistnevnte er ca dobbelt så dyre.

Må man ha SUV-versjonen på Kodiaq? Forhandler klarte ikke å gi meg et svar på dette. Antar vekt/lastinndeks har noe å si, men har ikke klart å google meg frem til noen svar jeg stoler på.

Noen som har en (velbegrunnet) fasit?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forhandler skal jeg ha 235/55 R18.

Da jeg ba han gi meg info om lasteindeks ble han svar skyldig. Han så i et vognkort på en utsillingsbil, men klarte fortsatt ikke svare (det kan vel forsåvidt variere noe mtp motorstørrelse også?).

Og jeg har jo ikke vognkort selv, ettersom jeg ikke har fått bilen enda.

Det er forresten 190tdi 4x4 hvis det skulle ha noe å si.

Krysser fortsatt fingrene for at forumet har svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke Kodiak selv, men av det jeg har sett for Kodiaq, så er det lastindex 100 som dukker opp. Kravene til dekk går på lastindeksen minst skal dekke høyeste aksellast (delt på 2) og hastighetsindeks som minst tilsvarer bilens topphastighet. Dette skal stå i vognkortet, men også i instruksjonsboken. Denne er vel å finne elektronisk på nettet også. Jeg mener at vinterdekk maksimalt trenger å tilfredsstille 130 eller 160 km/t, men er ikke 100% sikker på det.

Og såvidt jeg vet så er ikke SUV noe krav eller noe sånt. Jeg mistenker at det er dekk som er "tilpasset" de store SUV'ene med store motorer som poppet opp en tid tilbake (X5, Q7, ML, Range Rover, osv). Altså store dekk med noe høyere profil og med høy last- og hastighetsindeks. Og sånne betegnelser er jo en fin anledning til å skru opp prisen på dekkene også......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gnasse skrev:

Fikk dette tilbudet fra min dealer.
Antar de har peiling på hva de driver med.
Ellers lå prisene slik hos de fleste dekkforhandlere her, pluss minus en tusing.

Har du spesifikt spurt om du MÅ ha det som heter SUV-dekk? Dekkforhandlere må nå vite hva du KAN bruke.

En kjapp tur innom dekkonline ga dette resultatet, en litt annen pris. Hva er det med disse dekkprisene?

_20171104_002614.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dette her. Jeg vet ikke om de dekkene du refererer til er ok på Kodiaq 190?
Jeg ønsker seff ikke betale mer enn nødvendig, men jeg vil også ha "safety first".
Disse 830 du refererer til, er de godkjent for bruk på Kodiaq?
Personlig synes jeg det er for jævlig dyrt sef...
Forøvrig er ikke piggfritt et tema her...

Endret av Gnasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg jobber ikke med dekksalg. Men de som gjør det MÅ jo kunne gi et svar på hvilke dekk du kan bruke hvis du spør. I utgangspunktet er det last- og hastighetsindeks i henhold til typegodkjenningen som gjelder, altså det som står i vognkortet.

Så er (eller har vært)  kravene til vinterdekk litt lempligere mht fartskravet. Det er altså her jeg tror dette med SUV kommer inn i bildet. At dem dekkene er laget for høyere fart (eksempelvis fri Autobahn), altså at de overgår grensekravet på 130 km/t på vinterdekk. Dette er jeg som sagt ikke 100% sikker på, men som jeg mener en seriøs aktør vil kunne svare på.

Derfor mener jeg at så lenge lastindeksen er lik eller bedre, og du ikke skal virkelig gasse på i Tyskland (noe som iallefall river ut alle piggene), så trengs ikke SUV-dekkene.

Så hadde det vært veldig kjekt å fått noen til å bekrefte eller avkrefte dette (kontakt Praktisk Info, Vi legger'n død 9_9)

_20171104_080638.JPG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Farten angis med kode Q, T etc

Ofte er piggfrie Q eller R mens piggdekk er T

Dette betyr ingenting i potetlandet, kun hvis du farter vinterstid på Autobahn - da bør du i tillegg vurdere continentale vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PaulusA skrev:

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Lastindexen er angitt som f.eks 104, som tilsvarer 900 kg. Det er dekkets "bæreevne", hvilken større last er det da beregnet for når dekket heter SUV? Det er dette som er det merkelige, der er ingenting noe sted hvor denne "SUV" betegnelsen er beskrevet.

I tillegg er dekkene oppgitt som "XL", extra load. Men lastindeksen er fremdeles 900 kg (det er mange andre dekk som også har XL). Og jeg kan ikke finne hvorfor noen dekk har denne betegnelsen. Det er jo fremdeles lastindeksen som gjelder.

Myndighetskrav til personbildekk er fremdeles last- og hastighetsindeksene. Så da er alle de andre tilleggsopplysningene laget av produsentene for "å tilpasse dekkene". så hva er da SUV? Noen bruker det, andre ikke (som mitt klipp fra deckonline). Last- og hastighetsindex er lik, og alle tre har XL. Og alle er samme dimensjon, og den passer Kodiaq. Hvorfor MÅ man da velge et spesifikt dekk, bare fordi det har SUV-betegnelse?

Og ja, putrer man rundt i de nordiske landene, så velger man vinterdekk som passer kjøreforholdene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ?

Ja, SUV er en tullete betegnelse som ikke betyr noen ting. Virker som at alle de store og kjente merkene har begynt med dette. Hadde SUV Conti piggdekk til min Outback, merket ikke forskjell mot vanlige piggdekk.

XL betyr at dekket har høyere LI enn vanlig for samme dimensjon. Typisk et et 205/55-16" dekk med 91 i LI mens XL dekk har 94 i LI i samme dimensjon.

Min tidligere Outback krevde kun 89 i LI mens dekkene var 96 og oppover. I mine øyne kun en ulempe da stivere (og for stive) dekk.

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...