Gå til innhold
Vandreren

Fjernlysassistent


Anbefalte innlegg

Hadde første lengre tur på mørke landeveier i dag men ble ikke spesielt imponert over fjernlysautomatikken. Blending ned synes jeg fungerte bra men synes ofte fjernlyset kom for sent. Hadde et par litt ubehagelige opplevelser i svinger hvor jeg gjerne skulle sett at fullyset var kommet på. Jeg er klar over at jeg kan sette det manuelt men hadde tenkt at automatikken var mer intelligent og responsiv.

Noen som har meninger ellet tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine dynamiske adaptive lys i sports-modus i innstillingene som du finner under driving mode selection (DMS). :) Syntes lysene er noe mer pågående og aktive i den innstillingen, ikke minst raskere. 

Har du kun fjernlysassistent som dimmer lysene helt, eller har du adaptive lys - at fjernlysene er på selv om du møter en bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, BorgeH skrev:
  • Hvor raskt de skal reagere kan du stille inn fra skjermen på min bil, både opp  og nedblending. Har ikke fått testa hvor stor forskjellen er enda da. Har 2018 Superb.

Har valgt sport-modus på min Superb, de reagerer litt mer responsivt i forhold til noen av de andre mulighetene, men etter min mening så er det likevel for treg respons.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 den 19.02, Superb lll skrev:

Har valgt sport-modus på min Superb, de reagerer litt mer responsivt i forhold til noen av de andre mulighetene, men etter min mening så er det likevel for treg respons.......

Etter å ha prøvd min litt mer er jeg enig.  Mener den er på grensen til ubrukelig, men får teste litt til.  Da blir det irriterende at en må klikke 2 ganger for å få fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BorgeH

ut over sportsmodus - kan man I TILLEGG stille hastighet på opp og nedblending på skjermen ? (jeg har  2018 modell)

jeg trodde den funksjonen var hvor rask (hvor mørkt det var ute)  kjørelys skulle byttes mot Hovedlysene på hele tiden ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet (Kodiaq 2018). Snakket med tekniker hos Møller i dag, og han gikk gjennom instillinger og kjørte test på systemet. Han mener det mest sannsynlig er et problem med software (for lang forsinkelse, evt for høy toleranse mellom innkobling og utkobling). De vil ta dette videre med Skoda, så skulle jeg få svar når de får tilbakemelding. Venter i spenning, da dette er det eneste som virkelig plager meg med Kodiaqen..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 18.19, BorgeH skrev:

Etter å ha prøvd min litt mer er jeg enig.  Mener den er på grensen til ubrukelig, men får teste litt til.  Da blir det irriterende at en må klikke 2 ganger for å få fjernlys.

Du trenger egentlig ikke trykke 2 ganger dersom det er likt som på superb:

trykker du en gang frem, går auto på

trykker du en gang til frem tvinger du fullt lys

dersom du kjører ved å aktivt velge fulltlys selv til tider, så kan du igjen trykke den frem så den går tilbake til auto, da vil den ved behov sette på nærlys...

litt klønete fortalt, men prøv å kun bruke hendelen fremover, da trenger du kun en gang for både nær og fjernlys :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2017 at 10:17 PM, BorgeH said:

Hvor raskt de skal reagere kan du stille inn fra skjermen på min bil, både opp  og nedblending. Har ikke fått testa hvor stor forskjellen er enda da. Har 2018 Superb.

On 11/18/2017 at 4:26 PM, omh said:

Jeg trodde den funksjonen var hvor rask (hvor mørkt det var ute)  kjørelys skulle byttes mot Hovedlysene på hele tiden ?

On 11/11/2017 at 7:02 PM, Superb lll said:

Har valgt sport-modus på min Superb, de reagerer litt mer responsivt i forhold til noen av de andre mulighetene, men etter min mening så er det likevel for treg respons.......

Jeg tror også hastighetsinnstillingen på lysjusteringen bare har med kjørelys/hovedlys å gjøre. Og i følge bruksanvisningen gir sportsmodus bare en mer dynamisk tilpasning av lysene til kjøreretningen.

Etter å ha hatt Kodiaq'en i 7 uker, hadde jeg endelig en langtur til fjells i helgen, og fikk erfaring med fjernlysassistenten for første gang. Er enig med Vandreren i at nedblending fungerer bra, men at påslåing av fjernlys skjer for sent. Jeg opplevde det dog ikke så plagsomt at jeg overstyrte systemet.

Endret av euphoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjører på svingete mørke veier i regnvær, så er det alt for tregt. På fjellet i snø er det nok ikke det samme behovet.

Jeg kjørte en BMW tidligere, det fungerte 100%. Skoda sitt system er kanskje på 35% i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...