Gå til innhold
Morten Vestli

Amundsen Navi/DAB


Anbefalte innlegg

Jeg opplever til stadighet at DAB-signalet faller ut i tunneler. Sist jeg opplevde dette var mellom Drammen og Tønsberg. Dette skjedde i så å si alle tunnelene, og de er det en del av på den strekningen. 

Er det andre som opplever det samme?

Jeg mener at radioen er riktig innstillt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nordpå f.eks. har jeg så langt vært borti to tunneler med DAB...av de 30 jeg har kjørt gjennom.. Her er store deler uten de kommersielle kanalene også, da de ikke har like god dekning som NRK sine kanaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 15.53, Marius skrev:

Det er nok bare slik det er foreløpig:) Da DAB  ikke er ferdig utbygd i tunneler.. ikke på e18 engang :/

Tror ikke dette er helt korrekt. Alle tunneler i Vestfold og Buskerud er ferdig utbygd. Det er kun dekning i tunneler som er lengre enn 500 meter. Se her for komplett liste over tunneler med dekning i regions Sør https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/49-tunneler-får-dab-radio-i-2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stig184 skrev:

Tror ikke dette er helt korrekt. Alle tunneler i Vestfold og Buskerud er ferdig utbygd. Det er kun dekning i tunneler som er lengre enn 500 meter. Se her for komplett liste over tunneler med dekning i regions Sør https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/49-tunneler-får-dab-radio-i-2016.

Nå går jo heldigvis E18 igjennom flere fylker en Vestfold.... Og det er som jeg sier, DAB er ikke ferdigbygd i tunneler enda her i landet, selv om du linker til denne artikkelen fra 2016. Hvordan jeg vet det? Pga jeg har kjører endel igjennom tunneler i både Telemark og Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius skrev:

Nå går jo heldigvis E18 igjennom flere fylker en Vestfold.... Og det er som jeg sier, DAB er ikke ferdigbygd i tunneler enda her i landet, selv om du linker til denne artikkelen fra 2016. Hvordan jeg vet det? Pga jeg har kjører endel igjennom tunneler i både Telemark og Vestfold.

Ønsket ikke å lage en lang diskusjon av dette, men trådstarter snakket om  strekningen mellom Drammen og Tønsberg, derfor dro jeg frem Vestfold og Buskerud. Alle tunneler som ligger i planen fra 2016 er oppgradert. Noen ble forsinket og ble ikke ferdig før i uke 10 i år. Det som er viktig er at tunneler som er kortere enn 500 meter ikke blir bygd ut med DAB og derfor må vi leve med at det blir brudd i disse tunnelene :-(  Mengden trafikk påvirker også om det ble bygd ut med DAB eller ikke. Men det er nok ikke en årsak til at det ikke er dekning på E18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg kjører OFTE Drammen - Tønsberg og opplever egentlig ikke dette i noe stort omfang. Jeg har kjørt der både med ettermonter DAB løsning, original DAB løsning og DAB adapter.

Men det som er verdt og merke seg, og tenke på, er hvor lang tunnelen er hvor signalene detter ut. Alle tunneler som er over 500 meter skal ha dekning for DAB. Derimot er tunnelen under 500 meter, så er det ikke DAB tekning. Det som er blitt sagt i fra myndighetenes side er at de tunneler som er over 500meter, de skal det installeres DAB sender i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...