Gå til innhold
Sindre_o

2.0 220hk vs 2.0 280hk


Anbefalte innlegg

Nei dette er det ikke så mye konkret info om, men ser det derimot finnes mange meninger og synspunkter på dette i store utømmelige www...........

Jeg har tidligere forsøkt å undersøke litt om dette, men som du skriver @Sindre_o, så er det svært begrenset info å finne, i hvert fall der jeg har søkt. 

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven). Dreiemomentet er jo likt for både 220 hk og 280hk utgaven når det gjelder Superb, men om effektøkningen kommer av kun programvare, eller om det f.eks. er annen turbo (eller en kombinasjon av dette) finner ikke jeg heller noe info om.

Men forskjellene i hva disse bilene yter er det nesten så det skulle tilsi mer effektøkning enn «kun» 60 hk og 4x4 å dra på i tillegg. Det skal noe til for å senke 0-100 såpass mye som det blir gjort her, og det synes jeg nesten skulle tilsi noe mer enn 60hk og 4x4 (for bedre grep). Launch-control hjelper sikkert litt til her for 280hk utgaven sin del og ikke minst ha grep til kreftene med tanke på 4x4. For hjulspinn opplever jeg ofte med min 1,8/180hk Superb, spesielt nå som vinterdekka er på. De er rett og slett for myke til å gi tilstrekkelig grep på tørr asfalt, men det kan jo selvfølgelig ha mye med valg av dekk å gjøre også også.

 

Blir spennende å følge denne tråden, forhåpentligvis så er det noen som kan komme med vesentlig bedre info/fakta enn hva jeg har gjort. Kanskje @Håvard besitter noe mer info/kunnskap her, for han har jo en slik utgave......? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Superb lll skrev:

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven).

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Annen programvare, annen turbo, en kombinasjon av dette og kanskje enda flere detaljer som annet innsug/utblåsing (eksos).............?

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Håvard skrev:

Det er mekaniske forskjeller på e888 motoren i de 2 utgavene. Hovedsakelig større turbo og dyser, men også en rekke andre forskjeller.


 

Se der ja, da kom det noen konkrete fakta på bordet :) Takk for info @Håvard :) 

45 minutter siden, Core2Duo skrev:

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Nei det florerer ikke akkurat med konkrete fakta her, men @Håvard har kommet med info her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Håvard skrev:

Er lite info om motoren i Skoda. Av en eller annen grunn så er det mer fokus på dette på golf forum ;) Men motoren i 280 skal være identisk med nye golf r. (Derfor har 280 også potensialet opp mot 370hk med kun remap, der 220hk maxer på ca 310 før en må begynne å oppgradere turbo osv) Under følger litt mer info om den. 

Hvordan blir det egentlig da med en remap? Det er som du nevner, at med min 220 hk-motor kan tunes opp til 310 hk før man trenger å gjøre noe. Jeg har jo selvfølgelig undersøkt hva jeg kan få ved en eventuell tuning - og det er da 305 hk. Vil dette da være helt trygt å gjennomføre, spesielt med tanke på at jeg jo har samme motor som sitter i en Golf R med 300 hk? Risikoen er vel alltid der - men den er vel da minimal med tanke på det jeg nevner? Eller tenker jeg feil? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her var det kommet mye info siden sist igår når jeg la ut tråden/spm. 

Jeg hadde ett håp om at det bare var justeringer som måtte til, men den gang ei. 

Håper Skoda kommer med ett eget «tuning selskap» slik som bla Volvo, BMW osv.

Ser noen stilte spm med om å kjøre bil med chip, jeg har hatt en octavia 01mod med 1,8t 150hk å chip. Den kjørte jeg til 270000km før jeg kvitta meg meg bilen. Det eneste jeg måtte gjøre var å bytte turbo på 217000km da den var begynt å bli litt sliten. 

Har og hatt en 99 mod octavia 1.8t som var original, der og begynte turboen å synge på siste verset rundt 220000km.

Kommer nok til å holde superben original en stund til ja, vil beholde garantien litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Helt annen motor i 280 hk en i 220 hk.

280 hk motoren som står i Superben står også i Seat Cupra 280 hk og i Golf R 310 hk og Audi s3. Superb og Cupra er annen programvare en i Golf R. (vet Ikke på Audi S3)

 

Sjekker men tuning så er alle bilene nevnt over oppgitt med samme hk og nm på stage 1 og på stage 2.

Så super 2.0 tsi 220 og 280 kan ikke samenlignes 280 hk 380 nm på stage en er 364 hk 480 nm

mens 220 hk på stage 1 er 310 hk 445 nm.

 

BTW Superb, Cupra, Audi S3 og Golf R noen av de har desverre feil på en batch på turboene der akslingen i turboen ikke er balansert skikkelig og tilsutt knekker. :)  Skjedde med min så snart ny turbo på garanti ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kalkulert tippe at 220 varianten bruker IS20 turbo, altså samme motor som GTI og 280 varianten bruker IS38 fra S3/R. 

Disse motorene er hyllevare og kan distribueres på tvers av linja hos VAG slik at strukturen blir så strømlinjeformet som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...