Gå til innhold
omh

KJØRELYS


Anbefalte innlegg

18 minutter siden, BorgeH skrev:

Hva i alle dager er problemet?  Det eneste som er ille er for lite lys. 

Dagens ledstriper er såpass lys sterke, at man legger like godt merke til dem om ikke bedre. Enn hovedlysene på bilen. Og i dagslys vil ikke sjåføren merke noe til om stripene eller hovedlys er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 20.26, omh skrev:

noen mener at dette valget er knyttet til fjernlys automatikken ?  at fjernlys automatikken blender ned automatisk tidlig eller seint?

Det var dette selgeren sa til meg, har ikke hatt tid til å sjekke det ut grundig, men man kan jo følge med på lysbryter (satt i auto) for å se når nærlys er på. Lyser da grønt i denne. (Octavia) 

Endret av Octy III
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 5.4.2018 den 5.04, Marius skrev:

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

Hvor i menyen kan du bestemme om baklys skal være tent eller ikke sammen med LED stripene foran @Marius?

Jeg har vært igjennom menyen i Infotainmentsystemet på min nye Octavia Scout (Amundsen Navi) flere ganger, og jeg har aktivert kjørelys og satt innkoblingstiden for nærlys på tidlig (for tuneller o.l.), men jeg finner ikke noe punkt hvor jeg kan aktivere baklys når kun LED stripene foran er tent.

Ikke fungerer baklysene sammen med noe annet enn nærlys, fjernlys og park.lys, men det kan selvfølgelig hende at jeg har oversett noe. Jeg har ikke gjort noe med andre innstillinger enn under punktet Lys i infotainmentsystemet, men en må kanskje ha Columbus for å ha valget for baklys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Superb lll skrev:

Hvor i menyen kan du bestemme om baklys skal være tent eller ikke sammen med LED stripene foran @Marius?

Jeg har vært igjennom menyen i Infotainmentsystemet på min nye Octavia Scout (Amundsen Navi) flere ganger, og jeg har aktivert kjørelys og satt innkoblingstiden for nærlys på tidlig (for tuneller o.l.), men jeg finner ikke noe punkt hvor jeg kan aktivere baklys når kun LED stripene foran er tent.

Ikke fungerer baklysene sammen med noe annet enn nærlys, fjernlys og park.lys, men det kan selvfølgelig hende at jeg har oversett noe. Jeg har ikke gjort noe med andre innstillinger enn under punktet Lys i infotainmentsystemet, men en må kanskje ha Columbus for å ha valget for baklys?

Skal ikke være så bombastisk på at jeg bare skrudde av baklysene med dette "kjørelys" valget i Lysinstillinger menyen på min bil. Har ikke sjekket det ordentlig ut. Men tror muligens den skrudde av LED stripene forran også. Men, skal ikke si det 100% sikkert akkurat nå. Utenom det. Så ligger den kun på menyen under "Lysinstillinger" om du kikker på en tidligere post av meg i tråden her :)

 

Om den er der kun på Columbus er ikke jeg rette personen til å svare på :) For der har jeg ingen anelse :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marius skrev:

Skal ikke være så bombastisk på at jeg bare skrudde av baklysene med dette "kjørelys" valget i Lysinstillinger menyen på min bil. Har ikke sjekket det ordentlig ut. Men tror muligens den skrudde av LED stripene forran også. Men, skal ikke si det 100% sikkert akkurat nå. Utenom det. Så ligger den kun på menyen under "Lysinstillinger" om du kikker på en tidligere post av meg i tråden her :)

 

Om den er der kun på Columbus er ikke jeg rette personen til å svare på :) For der har jeg ingen anelse :/

Det var mest hva du skrev under her jeg ikke finner utav @Marius

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

For den innstillingen finner jeg ikke i det hele tatt. Jeg kan gjerne tenke meg å ha tente baklys sammen med LED stripene foran slik du beskriver at du kan, men jeg finner som sagt ikke muligheten slik du beskriver det i dine innlegg. Så det er sikkert noe jeg ikke gjør riktig, eller om valgene i menyen har blitt endret av Skoda.?

Jeg har heller ikke Columbus, kun Amundsen. Lurte på om du hadde Columbus og kanskje da kunne hatt flere valgmuligheter enn hva jeg finner :) 

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Superb lll skrev:

Det var mest hva du skrev under her jeg ikke finner utav @Marius

Jeg har LED Hovedøya på min bil... Kan også bestemme om baklys skal være tent ved dagslys eller ei. Jeg har ikke gjort noensom helst programmering på bilen. Dette er standard. Skal ut i bilen etterpå. Skal ta bildet og vise menyene.

For den innstillingen finner jeg ikke i det hele tatt. Jeg kan gjerne tenke meg å ha tente baklys sammen med LED stripene foran slik du beskriver at du kan, men jeg finner som sagt ikke muligheten slik du beskriver det i dine innlegg. Så det er sikkert noe jeg ikke gjør riktig, eller om valgene i menyen har blitt endret av Skoda.?

Jeg har heller ikke Columbus, kun Amundsen. Lurte på om du hadde Columbus og kanskje da kunne hatt flere valgmuligheter enn hva jeg finner :) 

 

Tror jeg var litt kjapp til å si at jeg skrudde kun av og på baklysene med denne funksjonen tidligere... har ikke sjekket noe mer ut på dette enda. Men, tror jeg skrudde av alt av kjørelys på bilen, ved å bruke denne funksjonen. 

Yes, jeg har Columbus i min bil.

 

Og sånn for å gjøre det enda vanskeligere.. så har bilen baklysene på uansett tid på døgnet og lysforhold :P også med kun ledstripene på forran i auto modus.

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius skrev:

Tror jeg var litt kjapp til å si at jeg skrudde kun av og på baklysene med denne funksjonen tidligere... har ikke sjekket noe mer ut på dette enda. Men, tror jeg skrudde av alt av kjørelys på bilen, ved å bruke denne funksjonen. 

Yes, jeg har Columbus i min bil.

 

Og sånn for å gjøre det enda vanskeligere.. så har bilen baklysene på uansett tid på døgnet og lysforhold :P også med kun ledstripene på forran i auto modus.

Det er den funksjonen i den uthevede teksten jeg også kunne tenkt meg aktivert sammen med kun LED stripene på dagtid. 

Min lysbryter står i auto, og når jeg kjører inn i en tunell eller garasjen så kobler bilen over til nærlys og tenner baklysa i tillegg, så den biten fungerer slik den skal. Men på dagtid så er det kun tente LED striper foran, og det er helt mørkt bak. Da har jeg også huket ut for kjørelys på i Amundsen infotainmentsystemet, og har valgt tidlig innkobling av nærlysa ved kjøring i tuneller elns.

Jeg har så langt ikke forsøkt meg på noen av Modus innstillingene, mulig det kan ligge noe der i tillegg?

Men det kan muligens være flere muligheter for Columbus på dette, det vet jeg ikke. Skal sjekke ut litt mer i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er den funksjonen i den uthevede teksten jeg også kunne tenkt meg aktivert sammen med kun LED stripene på dagtid. 

Min lysbryter står i auto, og når jeg kjører inn i en tunell eller garasjen så kobler bilen over til nærlys og tenner baklysa i tillegg, så den biten fungerer slik den skal. Men på dagtid så er det kun tente LED striper foran, og det er helt mørkt bak. Da har jeg også huket ut for kjørelys på i Amundsen infotainmentsystemet, og har valgt tidlig innkobling av nærlysa ved kjøring i tuneller elns.

Jeg har så langt ikke forsøkt meg på noen av Modus innstillingene, mulig det kan ligge noe der i tillegg?

Men det kan muligens være flere muligheter for Columbus på dette, det vet jeg ikke. Skal sjekke ut litt mer i morgen :) 

Tenkte meg det var det du ville ja :)

Hvorfor min har dem på hele tiden vet jeg ingenting om faktisk. Skal ta bildet av modus som er egendefinert. Og legge til i tråden her :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Marius :) 

Jeg har forhørt meg litt med verkstedet, og for min del så virker det rett og slett som denne funksjonen med tente baklys sammen med kun LED stripene foran (kjørelys) må kodes. Det kan de gjøre for meg sa dem, men det må gjøres etter sommerferien, så da får jeg ta den veien.

Det å sette det opp med innstillingene du benytter hjelper ikke for min bil i hvert fall, for nå har jeg huket av for 

  • Kjørelys
  • Dynamiske adaptive lys i sport
  • Prøvet både sen og tidlig innkobling av lys

Men tente baklys får jeg kun ved at nærlysa tennes når det blir mørkt/tunell e.l., eller at jeg vrir lysbryteren over til parklys eller nærlys, ellers så forblir det mørke baklys.........

Så da får jeg bare vente til etter sommerferien,og ta det med verkstedet da, så håper jeg de kan kode dette slik jeg vil ha det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Takk @Marius :) 

Jeg har forhørt meg litt med verkstedet, og for min del så virker det rett og slett som denne funksjonen med tente baklys sammen med kun LED stripene foran (kjørelys) må kodes. Det kan de gjøre for meg sa dem, men det må gjøres etter sommerferien, så da får jeg ta den veien.

Det å sette det opp med innstillingene du benytter hjelper ikke for min bil i hvert fall, for nå har jeg huket av for 

  • Kjørelys
  • Dynamiske adaptive lys i sport
  • Prøvet både sen og tidlig innkobling av lys

Men tente baklys får jeg kun ved at nærlysa tennes når det blir mørkt/tunell e.l., eller at jeg vrir lysbryteren over til parklys eller nærlys, ellers så forblir det mørke baklys.........

Så da får jeg bare vente til etter sommerferien,og ta det med verkstedet da, så håper jeg de kan kode dette slik jeg vil ha det :) 

Det er såpass ja! Merkelig. Jeg har ikke programmert noe som helst på denne bilen.. kom sånn orginalt. Men, ser andre Octavia FL rundt om med mørke baklykter på dagtid.  Men.. har vel ikke sett så mange L&K modeller... Så, kan hende det har noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius skrev:

Det er såpass ja! Merkelig. Jeg har ikke programmert noe som helst på denne bilen.. kom sånn orginalt. Men, ser andre Octavia FL rundt om med mørke baklykter på dagtid.  Men.. har vel ikke sett så mange L&K modeller... Så, kan hende det har noe med dette å gjøre?

Pussig nok, så har jeg vært etter 2 forskjellige FL L&K modeller i dag, og begge hadde mørke baklys. Men jeg vet jo selvfølgelig ikke noe om hvilke innstillinger de hadde valgt i sine Infotainmentsystemer.

Tja, mulig det har noe med DCC, og Columbus Infotainmentsystemet i kombinasjon med L&K som du har @Marius?

Eller så er det rett og slett at din bil er annerledes satt opp fra fabrikk enn andre biler.........?

For det står jo i instruksjonsboka at det er std i visse i land med tente baklys samme med kjørelys, så muligheten kan jo være der (selv om jeg egentlig tviler litt på akkurat det). Men en slipper jo også litt opp for andre alternativer da, hehe ;) 

Så jeg får rett og slett vente til etter sommerferien og se hva som kan gjøres da, håper det kan løses, ellers så får det bare være som det er, for jeg kommer frem dit jeg vil okke som ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått time på verkstedet til kodingen av baklysene jeg også @Marius :) 

@PaulusA dette er fullt mulig, og tar visstnok ikke så lange tiden, men de må gjøre det mens de er «tilkoblet» fabrikkens datasystem. I tillegg så må det benyttes en spesiell kode til hver enkelt bil, for at alt skal fungere som det skal i ettertid. Så koden til min bil vil kun passe til de som eksakt det samme fabrikkoppsettet av utstyr/ekstrautstyr som det er på min bil. Andre biler som benytter den koden kan miste noen funksjoner eller få feilmeldinger.  Etter hva kundemottakeren sa, så må det som sagt bestilles en individuell kode til hver enkelt bil fra fabrikken. Da har de kontroll på at det er kodet om, slik at det ikke kommer feilmeldinger eller at kodingen blir slettet ved neste service e.l.

Kommer med en tilbakemelding etter det er gjort, så får vi se hvordan det går, har time for kodingen førstkommende mandag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...