Gå til innhold
aagehh

Superb 190 4x4 L&K 2018 - Hvordan er den på vinterføre


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å anskaffe meg en  Superb 190 4x4 L&K 2018 fordi min nåværende bil ikke er den beste på vinterføre.  Er det noen som har erfaring fra krevende vinterveier med lange bakker og knappe svinger som kan fortelle hvordan de opplever Superb i en slik setting?  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun (foreløpig) begrenset erfaring med dette 4x4 systemet, og klatret opp greit i går. Savner at det kobler seg inn tidligere egentlig.

Er et "bakke" system, ikke skikkelig 4x4, men hvis fremkommelighet er viktigst gjør det susen i de fleste situasjoner. Vet at i dette forumet er mange uenige med meg, men etter 6 vintre med Quattro (ekte) og Symmetrical Drive er Haldex litt vel slapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, joergenbf skrev:

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Slå av diverse elektronikk og sette DSG kassa i sport, så kan man ha det mye gøy... synd man ikke får slått esp 100% av, men det er ikke mye den blander seg inn hvis du skår av så mye du kan (holdes esp Off inne i 4-5 sekunder). Så 4x4 er både ekstremt praktisk og gøy på engang :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøpte ny Superb L&K 2,0TDI 190hk 4x4 i høst og har kjørt den i snørike Tromsø i vinter. Liker 4WD-systemet svært godt og synes den tar seg meget godt frem, til og med når det er svært glatt i vår bratte oppkjørsel. Akselererer også raskt og effektivt når du tar løs på glatte sideveger og prøver å komme inn i luka i køen på hovedveien :-) 

Den eneste bekymringen min er litt lav bakkeklaring (adaptiv fjæring = 1 cm lavere enn standard), dette tror jeg kan gjøre den litt sårbar for store isklumper, hard snø i oppkjørselen etter at brøytetraktoren har kjørt forbi med sitt skjær, dype spor osv. Men når man er klar over dette og tar sine forholdsregler går det helst godt :-) 

Du kan jo eventuelt vurdere "bad road"-understell, det har +2 cm bakkeklaring i forhold til standard samt noe stivere fjæring og visstnok noe ekstra beskyttelse under. 3 cm ekstra (sammenlignet med adaptivt) kan bety en del når det er mye løs snø, kjøre over kanter eller i dype spor. Naboen din har kanskje lavere bil og har dermed brøyta for deg :-) Dessverre tror jeg ikke du kan ha både adaptivt- og "bad road"-understell samtidig, og L&K leveres kun med adaptivt om jeg ikke husker feil. På den andre siden liker jeg L&K-utgaven sykt godt på alle andre tenkelige vis, så det er ikke lett å gi klare råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten. Har Continental piggfrie dekk. 

Har tidligere vært vant til å kjøre tohjulstrekk med pigger. 

Der jeg før var avhengig av pigger og tilløpsfart for å komme opp, kan jeg nå foreta bakkestart og komme meg opp uten problem. Antar dette er tilsvarende for de fleste firehjulstrekte biler, men jeg er altså veldig godt fornøyd med 4x4-løsningen. 

Her om dagen kunne jeg se 3-4 tohjulstrekte biler som måtte snu på veien opp et par bratte bakker som går rett inn i et par hårnålssvinger. Jeg kunne uten problem ta meg opp bakkene og svingene til tross for isete underlag og 10-15 cm med nysnø oppå og til tross for at jeg måtte bakkestarte pga. de andre bilene. Så i dette tilfellet kom en lusen Skoda seg opp der Audi, BMW og Volvo ikke hadde sjans!

Jeg opplever også at kjørekomforten er svært bra på vinterføre. Har et par ganger i lav fart opplevd å få sleng på bilen og et par ganger kraftig understyring men det skyldes nok en kombinasjon av stålis med vann oppå/piggfrie dekk og mangel på førerferdigheter.

Ellers så tar det litt tid å bli vant til stopplengden med kombinasjonen av en stor tung bil og piggfrie dekk når jeg kjører nedover de tidligere nevnte bakkene når det er glatt. Igjen, det tror jeg er mer dekkene enn bilen som gir stopplengden. Jeg prøver å kjøre slik at dekkene ikke slipper i stor hastighet på glatten, for jeg har en mistanke om at dersom det først slipper, vil ikke elektronikken eller jeg ha særlig mulighet til å rette opp bilen - men igjen, der er vel en generell problemstilling ved biler med 4x4. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tung bil glir ikke fullt så fort som en lett bil, men når det først glipper

Vi har nå tredje bil med 4x4, tidligere med bedre systemer, men Haldexen funker greit. Det mange ikke er klar over er at fremkommeligheten er 4 ganger så god, ikke dobbelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
5 timer siden, BGB skrev:

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Ekte Quattro er i dag samme Haldex som i VW og Skoda 😆

Det skal sies at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 Samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tryggvis

Jeg har vært Audi autist siden jeg var 10 år og spurte som en spøk.

Poenget mitt er at quattro (ALLTID med liten q) bare er et merkenavn, ikke et system. Det dog herremannen siktet til var nok til den mekaniske diffen som kalles Torsen. 

MLB bruker i dag fortsatt Torsen og MQB bruker Haldex, MLB-EVO (feks Q7) bruker BorgWarner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det var spøk, men når vi først er i gang med Haldex vs quattro. Er f. eks. quattro-systemet i en ny Audi A6 antatt å være et bedre system enn i en ny Superb , eller er dette i prinsippet samme system med ulike navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, Haldex er et system, quattro er bare et navn.

A6 (og alle Audier med rettstilt motor bortsett fra Q7) bruker Torsen med 40/60 bias. Haldex-5 har elektriske clutcher som er 90/10 under normale omstendigheter men kan distribuere max 50/50. 

Hva som er best er subjektivt, begge systemene har sine positive og negative sider. 

Siste generasjon Haldex synes jeg er knallbra. Men en mekanisk Torsen diff som gir permanent firehjulsdrift vil være hakket bedre på fremkommelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...