Gå til innhold
Tryggvis

Problem med automatisk tilkobling til WLAN/Wi-fi med IPhone/IPad


Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye Kodiaq for noen dager siden og merket tidlig at bil og telefon ikke knyttet seg til hverandre slik jeg hadde forventet. Jeg antar det kan være samme utfordring uansett biltype, så jeg kommenterer forslag til løsning her.

Oppsettet med hotspot gikk fint, men etter gjennomført oppsett, knytter ikke infotainment systemet seg opp hverken automatisk eller manuelt mot telefonen i ettertid. Når jeg gå inn for å se etter min telefon som hotspot, er den der, men linja er grå (ikke tilgjengelig etc).

Dette problemet ligger trolig først og fremst på telefonen (Apple) Etter litt undersøkelser på nett, finner jeg ut at dette visst nok er et problem som mange sliter med. Det kan se ut til at problemet er størst mot Apple produkter. Hvis jeg sletter telefonen som hotspot og installerer på nytt, fungerer det igjen fram til neste gang, men dette er tungrodd å gjøre hver gang jeg skal ut å kjøre.

Løsning:

1) Registrer telefonene som hotspot (som vanlig)

2) Ha Wi-Fi på telefonen (IPhone) påskrudd før du setter på tenning eller starter bilen

3) Delt internett (hotspot)  må selvsagt være aktivert på telefonen (lik tidligere)

4) Her kommer det viktigste: åpne delt internett (Hotspot) på telefonen og la dette skjermbildet på telefonen være åpent før du starter/skrur på tenninga. La systemet få et minutt +- til å logge seg mot telefonen. Jeg har gjort dette noen ganger nå og bilen har knyttet seg til telefonene hver gang. Ikke helt automatisk, men en halvautomatisk måte å få dette til å fungere på der altså ;) 

Hvis det er noen som har forslag eller eksempel på en bedre løsning, kommenter gjerne...

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tryggvis skrev:

Jeg fikk min nye Kodiaq for noen dager siden og merket tidlig at bil og telefon ikke knyttet seg til hverandre slik jeg hadde forventet. Jeg antar det kan være samme utfordring uansett biltype, så jeg kommenterer forslag til løsning her.

Oppsettet med hotspot gikk fint, men etter gjennomført oppsett, knytter ikke infotainment systemet seg opp hverken automatisk eller manuelt mot telefonen i ettertid. Når jeg gå inn for å se etter min telefon som hotspot, er den der, men linja er grå (ikke tilgjengelig etc).

Dette problemet ligger trolig først og fremst på telefonen (Apple) Etter litt undersøkelser på nett, finner jeg ut at dette visst nok er et problem som mange sliter med. Det kan se ut til at problemet er størst mot Apple produkter. Hvis jeg sletter telefonen som hotspot og installerer på nytt, fungerer det igjen fram til neste gang, men dette er tungrodd å gjøre hver gang jeg skal ut å kjøre.

Løsning:

1) Registrer telefonene som hotspot (som vanlig)

2) Ha Wi-Fi på telefonen (IPhone) påskrudd før du setter på tenning eller starter bilen

3) Delt internett (hotspot)  må selvsagt være aktivert på telefonen (lik tidligere)

4) Her kommer det viktigste: åpne delt internett (Hotspot) på telefonen og la dette skjermbildet på telefonen være åpent før du starter/skrur på tenninga. La systemet få et minutt +- til å logge seg mot telefonen. Jeg har gjort dette noen ganger nå og bilen har knyttet seg til telefonene hver gang. Ikke helt automatisk, men en halvautomatisk måte å få dette til å fungere på der altså ;) 

Hvis det er noen som har forslag eller eksempel på en bedre løsning, kommenter gjerne...

Yes, iPhone og delt internett er et styr uten like :D

Jeg kjøpte meg èn Huawei E8372h-153 i unlocked utgave (Dem er som regel branded og låst til forskjellige mobiloperatører)
Dette er et 3G/4G USB modem, som jeg har satt inn i en USB port ved baksetene, som booter opp illøpet av 10-15 sekunder etter jeg starter bilen, og systemet kobler seg til automatisk. (Ikke noe strømtrekk når bilen er skrudd av)
Har brukt den i ca 5 mnd nå (13000km), og er veldig fornøyd. Jeg valgte en utgave uten eksterne antenner, og har ikke opplevd noen dekningsutfall.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2065413.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XHuawei+E8372h-153.TRS0&_nkw=Huawei+E8372h-153&_sacat=0

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kobler meg bare opp med bluetooth. Opp og går med en gang. Importerer kontakter, spiller musikk fra sporify, tar imot tlf over stereo, og minner meg om å ta med tlf når jeg slår av tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere har jeg en 4G router tilkoblet til strømuttak i bagasjerommet. Den står på konstant (USB), og drar nesten ikke strøm.

Har dermed Internett i bilen og bilen kobler seg opp mot dette umiddelbart uten noen dikkedarer.

Deling fra iPhone er ustabilt i oppkobling, og ble veldig fort lei dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...