Gå til innhold
CitizenX

Bilpriser for 2018 og merkelige utslag


Anbefalte innlegg

Tok en kjapp sjekk på avgiftskakulatoren til bilnorge for 2018, og ser at Octavia180 TSi 4x4 DSG blir +/- 10000,- dyrere med et Co2 utslipp på 149-154, mens en Kodiaq 2.0 TSi 4x4 aut og forsåvidt ogsp 1,4 TSi blir ca 8-9600,- dyrere, dette med et Co2 utslipp på 163-170. Hadde ærlig talt forventet en større økning på Kodiaq med høyere utslipp enn en liten Octavia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2017 den 1.58, CitizenX skrev:

Tok en kjapp sjekk på avgiftskakulatoren til bilnorge for 2018, og ser at Octavia180 TSi 4x4 DSG blir +/- 10000,- dyrere med et Co2 utslipp på 149-154, mens en Kodiaq 2.0 TSi 4x4 aut og forsåvidt ogsp 1,4 TSi blir ca 8-9600,- dyrere, dette med et Co2 utslipp på 163-170. Hadde ærlig talt forventet en større økning på Kodiaq med høyere utslipp enn en liten Octavia? 

Helt enig med deg her, det var flere ting som overrasket meg litt når jeg sjekket ut dette. Når det gjelder Superb så var det jo 2,0/220hk TSi utgaven som gikk opp mest i avgifter, men jeg ble også overrasket over hvor mye avgiftene økte på 1,4/150hk med 4x4.........  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bestilte en Octavia Scout 180 hk TSI i fjor, gikk den opp ca 10 000 i avgift ved nyttårsskiftet. (Mens dieselversjonen gikk ned 15 000 ca). Jeg fikk den levert 29.12.2016 og sparte følgelig mye penger. Hvis det igjen er avgiftsøkning på bensinversjonen, begynner det å bli idiotisk dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Scout skrev:

Da jeg bestilte en Octavia Scout 180 hk TSI i fjor, gikk den opp ca 10 000 i avgift ved nyttårsskiftet. (Mens dieselversjonen gikk ned 15 000 ca). Jeg fikk den levert 29.12.2016 og sparte følgelig mye penger. Hvis det igjen er avgiftsøkning på bensinversjonen, begynner det å bli idiotisk dyrt.

Yepp, og det er bensinutgaven som får den største avgiftsøkningen når det gjelder Octavia Scout.

 

EDIT: skulle jo hatt med skjermbildet også da........

Skjermbilde 2017-11-26 kl. 14.35.18.png

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Yepp, og det er bensinutgaven som får den største avgiftsøkningen når det gjelder Octavia Scout.

 

EDIT: skulle jo hatt med skjermbildet også da........

Skjermbilde 2017-11-26 kl. 14.35.18.png

20 000 dyrere på ett år. Og det bare i avgifter!

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scout skrev:

20 000 dyrere på ett år. Og det bare i avgifter!

????

Nå er vel ikke statsbudsjettet vedtatt enda, men  om det skulle bli vedtatt slik det er utformet nå, så er det  dessverre slik det vil ende opp ja.  Så det er egentlig bare trist lesing for oss som er litt «bilentusiaster»..........

Noe som jeg synes er enda verre er jo hva de får til med avgiftsøkningen på enkelte hybrider som skal være mer miljøvennlige, bare se på Toyota RAV4 hybridutgavene.

5a1af050c09f3_Skjermbilde2017-11-26kl_17_45_11.thumb.png.273e7ef26e3952f356cbcde819020884.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men RAV4 er ikke spesielt nøktern i matfatet, har prøvd den litt da et av alternativene jeg så på

Hovedutfordringen ligger vel heller i at ladehybrid er "inn", alt annet er "ut", ihvertfall av fossilt

Skoda får vel kreve internt i VAG at de også vil ha ladehybrid, da blir jo også prisene deretter. For meg er ladehybrid unødvendig tunge biler, blir bedre når de klarer å skaffe lettere batterier 

Jeg kan/ønsker heller ikke å lade en hybrid 2 ganger daglig, så f.eks Outlander datt helt ut. Uten lading er den dyr å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også på hybrider og ladehybrider. 

Hybrider som Rav4 og Lexus NX300h er jo helt greie biler, om litt kjedelige, og hybridlinja stjeler ikke veldig mye plass, og vekta går ikke veldig mye opp. Men jeg er ikke helt overbevist om at det er en fornuftig drivlinje miljø og økonomisk sett med mindre man har en veldig økonomisk kjørestil.
Har også kjørt en del Auris og Yaris hybrid. De er regelrett irriterende intetsigende å kjøre :P

Ladehybrider stjeler veldig mye plass i de fleste biler, og er avhengig av lading både til og fra jobb skal det være økonomisk og miljøvennlig.

Å kjøpe hybrid kun på grunn av fordelaktig engangsavgift var ikke prioritert for min del.
Plass, 4x4 og litt bakkeklaring kom først. Der gjør Skoda det ganske greit over hele linja :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...