Gå til innhold
Vandreren

Kjettinger til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har bratte bakker opp til hytta. Det går fint oppover men nedover, når det av og til er speilblank is, er det bare kjettinger som gjelder (eller vente på strøbilen).

Problemet med Kodiaq og en del andre biler (SUVer spesielt) er at det svært liten klaring mellom fjærben foran og innside dekk. Dermed går det ikke med vanlige hurtigkjetting av type Biltema o.l.  Selv har jeg et par av disse men lurer på om det er noen her som benytter andre varianter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Autosock er så der har jeg hørt. 

Selger og deleverksted mente det ikke skulle være noe problem med skikkelig stram kjetting, men er jo ikke gitt at de har peiling på hva de prater om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 den 23.46, Vandreren skrev:

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kjetting på samtlige 4 hjul er selvfølgelig det beste, uten tvil.

Når jeg tok lappen i klassene CEDE (for en del år siden nå riktignok), så skulle det minst være 3 kjettinger. En på hvert bakhjul og en styrekjetting fremme, men da må en jo også legge til at der er drivhjula bak.

Skulle jeg ha hatt kjetting på min fwd Superb, så hadde det blitt en på hvert forhjul, og minimum på det ene bakhjulet for å unngå at bakdelen på bilen sklir ukontrollert ut. For styring skjer med fremhjula, bremsene tar først tak foran og har i tillegg større bremseeffekt der. Om jeg hadde hatt en bil med 4x4 og skulle ha satt på kjetting, så hadde jeg fremdeles gjort det på samme måten, en på hvert hjul fremme og minimum det ene bakhjulet.

Men kjettinger blir vel gjerne solgt i sett på 2 eller 4 kjettinger vil jeg tro.....? Så for min del hadde det vært enkelt, kjetting på samtlige hjul.

Om det er for trangt med kjettinger (hvilket en dekkforhandler sikkert vet det meste om), så kan det muligens løses med spacere (innenfor de lovlige grensene selvfølgelig) for å få litt bedre avstand mellom hjulet og fjørbeinet.......? Men her burde jo både bilforhandler og ikke minst en dekkforhandler kunne komme med en løsning som fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy that 

For maskiner på vei er kravet tre kjettinger, som du sier, det morsomme er at det er lite gjennomførbart i praksis.

Hvis man har god kjetting på forhjulene og forhjulstrekk ser jeg ikke for meg at bakenden sklir ut, og da har du i tillegg styring, fordi skal bakenden gli forutsetter det at også forhjulene glir først. På min traktor har jeg nå kjetting foran, savner bak grunnet fres, men for stopp i bakke har det foreløpig ikke innebåret noen problemer. Har kun opplevd mindre problemer med utskliing av bakende ved spinning på bakhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med fremhjulstrekk og kjetting eller ikke på bakhjula skal jeg veldig langt på vei være enig med deg i @PaulusA :)  Det må nesten være helt spesielle forhold/underlag og/eller nedoverbakke med relativt skarpe svinger (kanskje også feildoserte svinger) i tillegg om bakparten skulle skli ut, så der kan en langt på vei diskutere behovet for kjetting på bakhjula.

Når det gjelder de tyngre kjøretøyene så er det faktisk ikke alltid at kjettinger hjelper heller om de ikke blir montert riktig, med det så mener jeg at om de blir montert på de ytterste hjulene bak (tenker da på tvillinghjul) og en kjører på veier med dype hjulspor og/eller en topp i midten, så får faktisk ikke kjettingen kontakt med veibanen. Der snakker jeg om veier det ikke er så mye trafikk på, slik som gårdsveier og/eller i hyttestrøk. Vi kjører en del på slike veier i mitt yrke, og vi har flere ganger måttet flytte kjettingene til det innerste hjulparet (og det er lettere sagt enn gjort). Men vi har heldigvis både støttebein og en kran som gjør at vi klarer å heve hjula fra bakken/veibanen (såfremt det er relativt flatt selvfølgelig, ellers så er det jo å be om en «katastrofe»).

Akkurat traktor har jeg ikke noen spesiell erfaring med, det nærmeste jeg kommer der er Unimog. Men der monterer vi konsekvent kjetting på alle 4 hjula uansett når vi skal utenfor veien, om det er i terrenget sommer som vinter så er det alltid enklere å være godt forberedt med denne typen kjøretøy, for om Unimogen setter seg fast, så har vi litt å slite med for å si det litt forsiktig.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har 2 ganger fått hjelp av skogsmaskin/lastbærer til å dra løs Unimogen vår ute i terrenget/bushen, men t.o.m. den fikk litt å «bryne» seg på da ;)  
Men tanks er jo bra til flere ting da, for blir det for ille så har de jo en blink og vi blir kvitt et stort problem, hehe ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...