Gå til innhold
Core2Duo

Temperatur på motor etter bruk av Webasto


Anbefalte innlegg

Noen som har noen formening om temperaturen på motoren (kjølevæska) etter å ha brukt Webasto? 

Jeg mener nemlig at motortemperaturen min, i fjor blant annet nesten var oppe i 70-80 grader etter bruk av Webasto. Det er den ikke nå lenger. 

Legger ved et bilde, her har jeg brukt Webastoen i 30 minutter ved hjelp av fjernkontrollen, og som dere ser så rører ikke temperaturnåla seg i det hele tatt. 12,5 minus i går som dere ser. Legger til at jeg vet at Webasto gikk i sine 30 innstilte minutter, så den har ikke stoppet underveis. Hva er deres erfaringer på dette området? 

Jeg vet den låser seg etter 3 forsøk med lite drivstoff blant annet, noe som kan ha skjedd i fjor da jeg trudde jeg hadde problemer med Webastoen. Da kan jeg nok ha startet den litt for mange ganger med lite drivstoff, men om det da har skjedd så får jeg vel ikke startet Webastoen i det hele tatt, eller kan den gå på 50% av det den egentlig klarer osv? 

24882914_10155076092521198_1028413424_o.thumb.jpg.92dc1bc85812b41bb5a7fceaa96e51e9.jpg

I dag var det 8 - 9 minus ute, og da brukte jeg ikke Webastoen før jeg dro avgårde, jeg lot dog bilen stå på tomgang i en 4-5 minutter før jeg reiste. Etter da å ha kjørt ca 500 meter var motortemperaturen på god vei opp, altså kun med 5 minutter tomgang. Så da burde vel Webastoen i går klare å få god temperatur på motoren i går da, med sine 30 minutter, eller? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius skrev:

Anng. Tomgangkjøring uten bruk av webasto..  så har du sikkert huka av tileggsvarmer ellerno sånt i menyen. Da starter webasto når du starter bilen, så lenge ute temperaturen er under et visst nivå :)

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det, husker det når du sier det. ;) Men trudde kanskje tilleggsvarmeren var et varmeelement i dashbordet, og ikke Webastoen? Eller tar jeg feil? 

Ja, såvidt jeg vet eksisterer det i mange biler, altså varmeelement i dashbordet.
Jeg kan bare snakke for min Octavia, for har jeg en kort tur der, kjapp tur på butikken 5min kjøring maks, så hører jeg når jeg stopper bilen igjen, at Webasto'en går. Og så stopper den automatisk etter noen sekunder, hører at den snurrer ned.

Men, det er så sinnsykt vanskelig å finne informasjon om disse diesel/bensin varmerene direkte fra Skoda, tror ikke informasjon eksisterer i det hele tatt for å være ærlig. Men, når du åpner panseret på bilen, så er det et klistremerke/Metallskilt med informasjon anng. Webastoen som er montert på bilen din der, mulig man kan få noe mer informasjon ved å søke modell og type.
Tar meg en tur ut etterpå for å ta bildet av min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Core2Duo skrev:

Det kan godt hende det er Webastoen på min også, har bare ikke tenkt over det. Mener det er diskutert før også, om det virkelig er webastoen eller om det er varmeelementet i dashbordet som jeg snakker om. Husker ikke hva man kom fram til i den diskusjonen akkurat nå.

Har prøvd å søke i det store og brede på google, og det er ikke mye informasjon å finne fra Skoda som du sier @Marius. Vet du akkurat hvor det merke sitter? Snøstorm ute, så er ikke så lysten på å stå å lete lenge etter den :P 

:) Har sett den lappen/plata helt forran på venstre eller høyre side av låsen til panseret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opp motortemperaturen til 60 grader i dag, 5 minus ute - med bruk av tidsinnstillingen på infotainmentet. Og da starter jo Webasto også etter hvor kaldt det er, uavhengig av hva jeg har satt kjøretiden på, da kjøretiden kun styres av fjernkontrollen og ikke tidsinnstillingen på infotainmentet. 

Skal ikke den starte når jeg bruker tidsinnstillingen, så tidlig til at motortemeraturen skal være et sted rundt 75-80 grader? Det er jeg ihvertfall bombesikker på skjedde i fjor, at jeg hadde god og varm motor. Noen som igjen kan bekrefte før jeg sender mailen til forhandler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius skrev:

Her har du bildet av lappen til webasto på Octavian min. Litt usikker på hvor varmt kjølevannet skal bli.. har lest noe om 60 grader.. før den åpner opp til viftene osv

Så og så samme lapp som meg da, bare at det står forskjellig Part.Nr og at jeg har bensin. :) 

Jeg mener jeg har lest noe om 50-60 grader jeg også, men jeg får da noe varme i kupéen etter kanskje 10 minutter, jeg så på bilen at det så smått begynte å smelte på ruta 20 minutter før Webatoen skulle være ferdig. Så jeg får jo varme i kupéen, men motortemeraturen vil som sagt ikke opp.. Stoppet på 60 grader i dag, med tidsstyringen som nevnt. 50 grader eller mindre om jeg bruker fjernkontrollen på 30 minutter. Noe varme i kupéen får jeg alltids. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke brukt hverken Webastoen eller Superben på flere uker, så kan ikke helt si hvordan den fungerer ang. motortemperatur. Men når det gjelder en VW Caddy TDi (2.0/102hk) som jeg benytter på jobben, så har det mye å si hvilken temperatur varmeapparatet er stilt inn på, det gjelder faktisk både for hvor varmt det blåser i kupeen, men også hvor varm motoren er. Akkurat det med hvor varm motoren er, kan ha noe med hvor lenge den har stått på å gjøre sammen med utetemperaturen. For jo kaldere det er,  jo kjøligere er motortemperaturen.

Sett temperaturen for klimaanlegget ditt på max, og se om det kan utgjøre noen forskjell. I Caddyen så er det i hvert fall står forskjell på hvor varmt det er i kupeen og hvor isfrie vinduene er, avhengig av hvilken temp klimaanlegget er stilt inn på. Nå er det riktignok bare et manuelt klimaanlegg i Caddyen, men dette husker jeg også at gjorde en forskjell i min Superb, var en merkbar forskjell om den stod på 20ºC eller 27ºC (max/high).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal prøves @Superb lll. Den står vel vanligvis på 22 grader. Ellers så står det i instruksjonsboka at den vil åpne viftene inn til kupeen når kjølevæsketemperaturen har nådd 50 grader, noe bilen min gjør etter en 10-minutters tid. Da har den jo 20 minutter på seg til å varme kjælevæska enda mer, så er det ikke litt merkelig da at den da fortsatt er på 50 grader etter endt syklus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Vet ikke om Webastoen ikke går for fullt når temperaturvelgeren inne i bilen ikke står på max, men det har jeg intet grunnlag for å si, var bare en tanke (og muligens en veldig dårlig en også........?). Skulle jo ikke trodd det skulle hatt noe å si for Caddyen som det er et manuelt klimaanlegg i, men det har det altså. Om det har noen betydning for et automatisk klimaanlegg som ikke står på fullt vet jeg ikke, ikke vet jeg hvor temperatursensoren i bilen (kupeen) sitter heller, men mulig den løser ut for tidlig slik at Webastoen ikke går for fullt eller blir redusert for hva den gir på en eller annen måte.

Men igjen, jeg har ingen kunnskap om dette, det er kun basert på elimineringsmetoden når det gjelder Caddyen, Superben har jeg som sagt ikke brukt på en stund, så der husker jeg ikke helt hvordan det fungerer, for der har ikke Wbastoen hatt behov for å bli kjørt på den måten siden i vinter, har kun latt den gå som kjørevarmer for å ha den i gang minst en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 20.34, Superb lll skrev:

Jeg gjorde et forsøk på Caddyen denne morgenen, da justerte jeg temperaturen til rett over midten(uten å vite helt hva gradene er da), og lot den gå de 30 min den er aktiv. Da hadde jeg en temperaturmåler til motoren som knapt hadde beveget deg, og da var det varmegrader ute. Dagen før (torsdag morgen), så stod temperaturhjulet på fullt, og jeg hadde nesten 70ºC når jeg startet motoren etter 30 min bruk av Webastoen, da var det rett under null utetemperatur. For den TDi moroen som står i Caddyen så har det i hvert fall noe å si for hvor varmt det er i kupeen og hvor varm motoren er.

Kanskje det er det som er greia. Jeg prøver å tenke meg om hva jeg gjorde i fjor, men jeg klarer ikke å huske om jeg stilte opp temeraturen i kupéen i fjor. Det er verdt et forsøk iallefall! 

Temperaturføleren i kupéen på Superben sitter i midten av det hjulet du styrer viftehastigheten med. Den svarte lille "knappen" er sensoren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2017 den 7.08, Core2Duo skrev:

Sjekket nå for sikkerhetsskyld, og den står på oppvarming. :)

Da SKAL det bli varme i motorens kjølevann etter en halv times kjøring av Webasto'n, så sant "oppvarming" er valgt. Selv om det er 10-15 minus ute så kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke får LITT utslag på kjølevannsmåleren. Brenneren skal varme vannet, og sirkulasjonspumpa i Wabasto'n skal pumpe vannet rundt. Hvor vannet pumpes rundt (motorblokk/kjølevannskrets/radiator) vet jeg ikke på en moderne motor, men antar at motorblokk og varmeapparatskrets er prioritert. Det skal komme varme inn i kupeen fra varmeapparatet etterhvert, men DET er selvfølgelig avhengig av innstillingen på varmeapparatet. Hvis varmeapparatet står på lav varme, så skal faktisk kjølevannet bli VARMERE, fordi mindre varme trekkes ut til kupéoppvarming.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå harjeg testet litt forskjellige Octavia, 2.0 TDi og 180 hk bensin, med varmere

Har inntrykk av at begge har grei varme i kupé, etter 30 minutter, men bensin noe høyere og varmere kjølevann med bensin. Etter fem minutter kjøring er det ingen forskjell, begge på 90 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...