Gå til innhold
Tor2r

Superb Hybrid - litt fakta


Anbefalte innlegg

Dette er virkelig bra! Kommer sent, men heldigvis med ett ess i ermet med lengre rekkevidde enn alle konkurrentene! 70km rekkevidde vil vel si en reel rekkevidde på ca 50km vil jeg tippe? Noe som begynner å bli akseptabelt og brukandes for dem fleste i det daglige... Står vel ikke nevnt noe om 4x4 i artikkelen, men hadde virkelig gjort seg dersom det hadde blitt, selv om jeg tviler sterkt...

Uansett kommer nok denne til å selge bra, men får håpe den ikke får med alle problemer fra Passat, som att man ikke kan lade i kuldegrader etc... Men spennende er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Men det blir spennende å se hvor dette tar veien. Og hvor mye plass et slikt system vil ta av bagasjerommet. 

Tja, både Volvo, BMW og Mitsubishi har ladbare hybrider med 4x4, så det er mulig...og bilene er jo rimelig i forbruk sålenge de går på strøm...når de er tomme derimot, not so much :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tronna skrev:

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Etter hva jeg forstår er det slik at BMW sin 225xe sparer strøm slik at det alltid er strøm til drift av bakhjulene, iflg de testene jeg har lest iallefall.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Core2Duo skrev:

Er det fortsatt slik at en hybrid har et sinnsykt forbruk når batteriet er tomt, og ikke minst, vil batteriet fungere i vinterhalvåret? 

Uten erfaring vil jeg regne med att forbruket er høyere da batteriet er tomt en tilsvarende bil uten all ekstra vekt...

Men angående vinterhalvåret så er det ett spørsmål jeg er nysgjerrig på også... Det er regelrett flaut av VW på dems biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Har hørt om et par med Outlander Hybrid som har fått vesentlig høyere drivstoffkostnader ved overgang til hybrid. Men alt kommer jo ned til hva slags kjøremønster en har.

Blir spennende å se hvordan løsningen på Superb blir med hybrid, men som det nevnes her så vil  nok aldri VAG tillate at den er bedre enn Passat. Særlig ikke med tanke på informasjonen som kom tidligere i høst om at VW føler at Skoda har "for billig" tilgang til gruppens teknologi (ref: https://www.motor1.com/news/182510/vw-jealous-of-skoda-advantages/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den primære fordelen med hybrid er lading i nedoverbakke. Ved "rett" topografi kan dette utnyttes til vesentlig bedre drivstofføkonomi, dette uten at batteriet først er ladet.

Men, som dere sier er det et problem med økt vekt. Dette gjør at ved mye motorvei -kjøring, hvor lite lading, vil forbruket bli høyere. Derfor er alt av hybrid mer økonomisk ved småkjøring og landevei.

De fleste ladbare hybrider bruker kun bensinmotor til oppvarming, ikke batteri, og spesielt VW har hatt en ekstra teit løsning der. Derfor er i mine øyne, med dagens løsning, en ladehybrid uinteressant for meg, spesielt VW. Dette spesielt grunnet mitt kjøremønster.

Hvis man kjører mye er faktisk en tradisjonell hybrid å foretrekke, da mindre dødvekt grunnet mindre batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.1.2018 den 11.20, joergenbf skrev:

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sveinung Øyen skrev:

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Ja, en dag jeg har god tid så skal jeg se på det ;) Nei men fra spøk til alvor, så grovregnet jeg litt på det før vi kjøpte Superben. I det regnestykket var det også med å sette opp ladepunkt på garasjeplassen min riktig nok også. Jeg kjenner en som har Passat GTE, og kjører mest småkjøring, og de sparer mye bensin på det siden majoriteten av kjøringen er EL, og da betyr jo ikke vekten så mye. Men som jeg vel nevnte kjenner jeg til folk som har kjørt hybrid firmabil der kostnadene til drivstoff har økt.

Sjekket opp dette med vekten nå, og GTE'n veier 280 kg mer enn bensinvarianten, så da var ikke 300 så ille på vei. Det kan nok hende du vil merke lavere kostnadere da, hvis du  på den daglige greier å kjører EL. Vekten gjør jo også at bilen føles mindre sprek, når batteriet er tomt. 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, joergenbf skrev:

 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Det er sant, samtidig så må de delvis starte på scratch med å finne alternativer til tungmetaller som kobolt  .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 3.1.2018 den 8.58, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Den nye Toyota Rav4 hybrid har elmotor på bakhjulene. Den hybriden kan ikke lades med ledning. Drivstoff forbruket er slettes ikke dårlig.

Det blir spennende å se hvordan bilen blir som elbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...