Gå til innhold
Kim

Tips til min Scout?


Anbefalte innlegg

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte med både 17" og 18" og syntes absolutt 17" var mest komfortabelt. Men kan ikke si at det var mye mer støy eller mye mer stompete.

Jeg likte bensinen best. Men ikke fått testet den i langvarig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer ikke helt på din tråd

Men har 19" på min Octavia og det ser drift tøft ut, men ikke sånn kjempe komfort. Mer gummi på dekka pleier normalt å være bedre kofort. Så spørs jo bare hvor viktig utsende er og hva du er villig til å ofre for det? 

Venn av meg har Scout med 1,8 TSI, går fint. Men min 2.0 TDI har en del lavere drivstoff forbrukt og går like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. juni 2016 at 23.07, Kim skrev:

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Farge må du selvsagt avgjøre selv, men tenk deg litt med tanke på andrehåndsverdien og hvilke farger som da er enklere å enten bytte inn eller selge privat.

 

Nå har jeg en ny Superb 2016 st.vogn og den kjører med 18" originalt (235/45-18", på både sommer -og vinterdekk), og det var jeg litt skeptisk til i utg.pkt. men helt ubegrunnet. Selv om jeg vet at det selvfølgelig er en helt annen bil og dekk dimensjon på den enn den du ser på. Men det anbefaler jeg deg å prøve selv, for hva den enkelte synes er det nesten håpløst for andre å svare på. Dekk støy kommer som oftest mest av hvilken dekkprodusent/merke du kjører på. Så enkelte dekk er det meget behagelig å kjøre på i en dimensjon, mens et annet merke kan det være helt forferdelig å kjøre på med den samme dimensjonen..........

 

Når det gjelder motorisering så må du se mest på hvilket behov du har, skal du kjøre mye med fullastet bil, dra henger og har generelt mye langkjøring, så er kanskje diesel et riktig valg. Hvor du bor med tanke evt. kommende dieselforbud kan jo også være verdt å tenke på, om du bor slik til. Har du mye småkjøring, så er ikke det det beste for en dieselmotor, partikkelfilteret tetner, motoren blir sjelden varm (dermed også en kald kupé), og ikke minst lyden. Jeg kjører en nesten ny VW Transporter på jobb og den er egentlig ganske snill på motorlyd, men det er likevel en lyd jeg ikke liker, så bare det er for meg nok til at jeg aldri kommer til å velge diesel i en privatbil....... Men en kommer jo ikke utenom at en diesel er sterkere, har et høyere dreimoment og er generelt billigere å kjøre med tanke på drivstoff forbruk. Når det gjelder varme i kupe og motor, så kan det selvfølgelig gjøres veldig behagelig med Webasto. Men om en bare har småkjøring og en stadig bruker Webasto, så vil en før eler siden være tomt for strøm på bilbatteriet, Webastoen skal ikke gå lengre enn de minuttene en skal kjøre (minimum).

 

Jeg valgte bensin i min Superb (1,8/180 hk TSi), og den motoren er jeg meget godt fornøyd med. Denne bilen har vel omtrentlig det samme forbruket som en Octavia med 4x4 vil jeg tro, jeg har nå vært ned på 0,64 på langkjøring (80 - 125 km/t) uten å gjøre så altfor mye for å begrense forbruket. Men bruker jeg høyrebeinet aktivt (kick-down, ‹‹kraftig›› akselerasjon) så bruker den en god del, det er det ingen tvil om, men det vil jo også en stor dieselmotor gjøre om den kjøres aktivt. Motoren blir veldig fort varm (spes om jeg slår på webastoen etter at jeg har startet bilen, da fungerer den som en kjørevarmer), går stille og rolig, og har bra med krefter når det trengs.

Utstyrsmessig så har jeg en oppgradert Style utgave med de (for meg) viktigste utstyrspakkene (som inneholder veldig mye), slik som vinterpakke, baksetepakke, businesspakke 2, bagasjeromspakke, Canton lydanlegg, oppvarmet frontrute, reservehjul, hengerfeste, el sete på passasjer siden, etc.

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt overbevist i forhold til Cappuccino Beige, men som Superb III sier, det velger du selv.

Vil rangere slik i forhold til hensyn ved valg av motor:

  1. Hvordan bruken er, mange korte turer krever bensin vil jeg påstå.
  2. Drar du vogn / henger mye 4: hva har du mest lyst til
  3. Bor du i by, bomavgifter

Ang 17 og 18. Ville gått for 17, men det er smak og behag. Jo mer gummi, jo bedre sier jeg. Men jeg kjører Yeti og har en del grusvei å forsere.

Uanstt hva du gjør, så tror jeg du blir fonøyd med ny bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en L&K med bensin 180HK & DSG med 18" felger. Komfortmessig synes jeg ikke det er noe å klage på med å kjøre 18", men det er klart du er mer utsatt for bulk i felg jo mindre gummi det er(been there done that). I og med at du kjøper Scout så vil jeg anta du kanskje kjører på litt dårlig vei innimellom, og da er vel 17" å anbefale.

Hadde noen kompisser sittende på min bil som normalt kjører diesel selv, de kommenterte hvor stille det var... Jada den drikker mer suppe enn enn en dieselmotor men er helt vibrasjonsfri og stillegående, med en herlig snerr når du gir på litt. Ligger på et snittforbruk på rundt 0,85 på vintern og ca 0,7 på sommeren med mest småkjøring. Ved langkjøring ned mot 0,6 avhengig av kjørestil selvsagt. 

I begynnelsen var forbruket konstant rundt 0,8-0,9 men det roet seg etterhvert som bilen fikk mere km på telleren. Var umiddelbart ganske skuffet over forbruket når jeg hentet bilen, men i dag synes jeg det er helt greit nivå jeg ligger på sett i forhold til ytelse og 4x4. Skulle jeg ha byttet bil ville jeg nok valgt bensin igjen, med mindre jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg kjørte 40.000 km i stedet for de par og 20.000 km jeg gjør nå pr år.

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hvor lang ventetid har du da @Salcin?

Jeg var utrolig heldig, men har lest noen andre steder nå at enkelte nå er oppe i ca 9 mnd for de som må vente lengst........ Men det har jo med enkelte utstyrs versjoner og motoriseringer å gjøre, og ikke minst 4x4 også.

 

EDIT: Ang. leveringstid, jeg bestilte 08.02, og fikk den levert 21.03., så jeg var som sagt meget heldig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190hk TDi, 4x4, L&K er en av de med lengst leveringstid, er vel bare Sportline utgavene som er enda verre med den motoren og 4x4. Men Sportline generelt har lang ventetid uansett hvilken motor og drivverk en velger, ser ut til at de hat truffet sitt publikum med den :) 

Jeg for min del ønsker meg muligheten for 2,0/220hk TSi med 4x4, men den tror jeg dessverre at jeg må se langt etter. En har jo alltids toppversjonen i bensin, men den koster dessverre altfor mye for min lommebok, i hvert fall ny............

Det er en reklame som sier at det er «Lov å la seg friste» (selv om det ikke referer til dette), men gjør jeg alvor av det, så tror jeg vel at jeg trenger det romslige lasterommet for å bo i etterpå.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...