Gå til innhold
Superb lll

Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min.......?


Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen her

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/06/195360503/hva-skal-jeg-gjore-med-dieselbilen-min?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=18_65-k_m-motor&utm_campaign=social_abc_2_18

og det er jo tydeligvis enkelte som er helt ubekymret overfor dette, men også de som begynner å bli litt mer betenkt over hva myndighetene/regjeringen gjør tilslutt. Dette har jo selvsagt også stor betydning over hvor i landet en bor, og hvor mye en kjører i de største byene.

 

Er det noen på forumet her som tenker noe særlig på dette...........?

 

Spør kun fordi jeg er litt nysgjerrig, jeg kjører selv bensinbil privat og tenker ikke så veldig mye på dette foreløpig, men før eller siden så er jo nødt til å gjøre noen forandringer når (om) det meste av biler med fossiltdrivstoff skal fases ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp kjøpt diesel.

Jeg har også nettopp flyttet, og valgt å flytte slik at det er forholdsvis enkelt å ta t-bane til jobb.

Bilen brukes mest av alt til ærender på kveldstid, samt langkjøring. 

Jeg har kjøpt en bil jeg mener vil være passe attraktiv på bygda når jeg evt. måtte selge om mange år, men planen er å ha bilen til den er for dyr å reparere. Med masse plass, 4x4, og god komfort, og passe mye bakkeklaring, så sliter jeg med å se at jeg vil få noen behov i framtiden som den bilen ikke vil dekke. 

Men ja, det er jo kjedelig om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Octavia Scout 4x4, 180 hk TSI (altså bensin). Bor i en av de store byene i landet. Rent praktisk sett kunne jeg ha kjøpt diesel, men fordi politikere og presse har overdimensjonert problemene med diesel, blir det en psykologi i markedet som slår dårlig ut for diesel og bruktbilpris. Her er det lite rasjonalitet, og jeg ser på dieselbilen som en konstruert syndebukk, som skal tas.

Jeg tenker på bruktbilpris primært. Planlegger å ha bilen i ti år. Kjøpt ny i fjor, og kjører 8-10 000 i året. En binsinbil som går på 0.6-0,8 pr mil kan selges over hele landet inkl byer for hyttekjøring osv. fordi den neppe blir rammet av kjørerestriksjoner, og har større legitimitet enn diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ofrer ikke diesel "Problematikken" så veldig mange tanker.

Jeg kjøpte ny Octavia 2.0TDI i April/Mai 2017. Eneste jeg tenkte på ved bestilling av denne, var mitt eget behov. Jeg bor forholdsvis sentralt, d.v.s i Grenland, som det er veldig mye fokus på Bypakker mer miljøvennlighet, kollektiv osv osv.

Hadde i utgangspunktet ikke store behov for diesel, da jobb ligger 3 mil unna ca, med E18 kjøring. Bruker hovedsakelig jobb bil frem og tilbake til arbeidsplass pr.dags dato. Dette vil forandre seg da det blir mer kontorarbeid osv i fremtiden. Da vil man kun benytte Dieselbilen. Men... Jeg er nå glad i dieselmotorene.. Er vel i utgangspunktet derfor jeg gikk for det.
Og jeg er heller ikke bekymret for bruktverdien om 2-3-4 år. Sikkert mange som vil kalle meg "blind" Men, jeg mener diesel har ihvertfall 10-20år igjen i dette markedet. Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Marius said:

Jeg mener vel også dette at MEDIA generelt er med på å oppjustere diesel problematikken. Og som gjør at brukergruppene velger bensinbiler istedenfor dieselbiler.

Det tror jeg du har helt rett i. Og min spådom er at det om 10 år vil være veldig få gode dieselbiler å få kjøpt brukt, selv om behovet for denne type bil fortsatt vil være stor i grisgrendte strøk. Halvparten av alle nordmenn har tilgang på en hytte, og mange av disse ligger ulendt til (4x4) og uten parkering ved stikkontakt. Mitt tips er å kjøpe bil etter eget behov nå, så tror jeg det ordner seg, i hvertfall om man har et langsiktig perspektiv... I verste fall kan man beholde bilen til den er vrakbar, og da spiller det ingen rolle om det ikke er et godt marked å selge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver må jo velge bil/motorisering etter behov og ønske, noen blir nok kanskje litt «formet» av hva vår Regjering tilslutt finner på med tanke på både dieselforbud i de største byene og ikke minst også en utfasing av biler som kun kan kjøre på fossilt brennstoff.

Selv har jeg holdt meg til bensinmotor siden min første bil (og har nå bil nummer 17  i rekken), og det skal jeg fortsette med så lenge det er mulig. Diesel vil jeg ikke ha i min privatbil i det hele tatt, fordi det ikke passer til mitt kjøremønster (mye småkjøring) og i tillegg så er det noen andre ulemper som jeg personlig ikke liker (selv om de kan være helt betydningsløse for alle andre).

Neste bil ligger nok an til å ha bensinmotor den også, men en burde vel snart også vurdere hybrid i det minste, men jeg synes personlig at kjørelengden på el må bli bedre først. En Skoda med hybrid er nok litt for langt frem i tid for min del, siden det ser ut til i først bli levering i 2020 (med bestilling i 2019) og det i første omgang kun er Superb. Har jo en Superb i dag (som jeg er svært fornøyd med), men min neste bil blir nok ikke det (har ikke det samme behovet for den store plassen lenger, «barna» er store tenåringer og er svært sjeldent med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er jo fortsatt interessant at Dieselbiler gikk fra å være "redningen" i 2006 og over til å bli "problembarnet".

Hvis man skal høre (gjøre) som halvsprøe politikere ville vi ha utvandret til månen for lenge siden.

1500,- i mindre utgifter til drivstoff pr mnd, og sterkere bil, er i denne sammenheng mere interessant. I løpet av 3 år utgjør det 54.000,- og mye mye mer enn eventuell prisforskjell om tre år. Det samme regnestykket gjelder uansett alder og ca 150.000 km kjørt.

Nå ser vi at det heldigvis kanskje rakner litt i Oslo også, etter at MDG vil ha fossilt fritt Oslo om 6 år og AP nekter ?

Det beste er, som tidligere vist til; Gjør som du selv vil så vil tiden vise.

Hvis "alle" gjør som MDG vil går det også den samme veien, Dvs diesel går på trynet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo.

vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel.

i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take.

når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
 

så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå ser det kanskje ikke ut til at det vil være så enkelt som regjeringen vår satser på å forby biler med fossilt drivstoff som de håper på, og enda verre vil det kanskje være for byrådet i Oslo med AP og MDG i spissen......

https://www.tu.no/artikler/eu-kommisaer-ikke-lov-a-forby-diesel-og-bensinbiler/470003

De kan nok komme med noen endringer av denne loven på sikt, men om det skulle kunne skje allerede innen 2015 som de tar sikte på utfasingen av nye biler med fossilt drivstoff her i Norge, er muligens å sikte litt høyt.......?

 

Jeg er ikke fremmed for hverken å kjøpe elbil eller kvitte meg helt med min bil med bensinmotor, men da må det bli bedre alternativer enn hva som finnes i dag til mer overkommelige priser. Som nevnt i en annen tråd her så snakker jeg da om kjøpspris, for min del så vil det være noe rundt 500.000,- som er toppen av hva budsjettet mitt tillater.

Så elbil som tilsvarer min nåværende Octavia med  plass, lastekapasitet, tilhengervekten den kan dra, 4x4, rekkevidde og en betydelig kortere ladetid vil være mine største «krav».

Andre kjøpere vil jo helt garantert ha både andre behov, budsjett og ønsker enn meg :) 

 

Alternativer ser det jo ut til å kunne bli flere av på sikt også,

https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...