Gå til innhold
Stratle And

Snø i felgene


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt veldig store utfordringer i vinter med at det pakker seg snø i felgene bak på min Superb 4x4.  Utfordringen er jo at det blir ubalanse og en må fram med skrape eller spyle på selvvaskeanlegg. Jeg har aldri opplevd maken på noen annen bil tidligere. Har hørt fra flere at det er et «kjent» problem.

Har noen tilsvarende opplevelse og har noen funnet en løsning? Kan originale felger være bedre da luftstrømmer kanskje endrer seg.

8DED596B-64C5-48CD-9EE3-47D8563DB93A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye snø har jeg ikke hatt i mine felger så langt, men jeg har nok ikke kjørt i dyp nok snø heller. Jeg ser at det samler seg en del snø bak eikene jeg har på mine originale Skoda Modus 18" felger som jeg benytter som vinterfelger, men da har jeg kun kjørt i noen få cm snø og ikke så mange km heller. Så at de også kan tettes igjen med snø om den er dyp nok og en kjører langt nok i den er jeg ikke i tvil om, jeg har en 2016 Superb st.vogn (fwd).

Har også lest i Skoda gruppa på FB at flere har vært utsatt for dette, og det har vært med mange forskjellige type felger (både originale -og ikke originale felger) i forskjellige utforminger. Så dette ser det ut til at det ikke finnes noen fasit løsning på, eller rettere sagt, jeg har i hvert fall ikke sett den felgen som fungerer 100% optimalt. Så jeg skal være litt forsiktig med å påstå at den ikke finnes..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på sommerfelger og vinterfelger. Det ser man om man går på en hvilken som helst side og skal kjøpe felg.

Sannsynlig at du ikke har vintertilpasset felg. 

Det som også er viktig er at du vasker den skikkelig ren og gjerne med noe voks eller annet slik at skit og snø ikke setter seg veldig, dette er den billige løsningen, den andre er å skaffe skikkelige felger.

https://www.nrk.no/livsstil/_-felgene-like-viktige-som-dekkene-1.12628041

Vedlikehold er viktig uansett, selv har jeg originale Volvo vinterfelger på min bil, men pga sløvhet var de ikke særlige rene inni slik at skitt satt seg og dermed festa snø/is seg lettere.

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/vinterfelg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, PaulusA skrev:

En åpen felg er normalt bedre, men tullball at en "vinterfelg" er bedre mot snøpakking.

Vinterfelg dreier seg primært om kvalitet på lakk og slikt

mjaaaaaa... husker ikke helt hvor jeg leste det. Men det er også litt med vinklingen helt ytters på felg-kanten eller noe der.. klarer ikke finne tilbake hvor jeg leste det. såe..det blir jo kun mitt ord der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ?

Kanskje, men husk at mange som selger disse "vinterfelgene" har veldig behov for å fremheve deres fortreffelighet ?

Uansett, dumt å bruke polerte eller delvis polerte felger på vinteren, store muligheter til korrosjon. Derfor havner slike felger utenfor "vinterfelg" kategorien

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...