Gå til innhold
Froland

DSG oljeskift ikke fulgt


Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2014 Octavia 4x4 1.8 tsi i fjor sommer som var gått 66.000. Nå har den rundet 80.000. Handlet hos forhandler som sa at alle servicer var fulgt. Når bilen nå varsler tid for oljeskift kontakter jeg samme forhandler for å bestille time til service. De sier da at det blir en ganske stor jobb denne gangen da DSG skal ha oljeskift. Meg bekjent skal denne skiftes på 60.000.

Jeg synes dette grenser til svindel.

Kan jeg forvente problemer med girkassen iom at intervallet er overskredet med over 20.000 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er fare noen skader om oljen blir byttet nå, men mulig den bør «flushes» i tillegg for å rense den skikkelig før det blir påfyllet ny olje på DSG kassa.

Men jeg hadde også følt meg lurt så lenge de sier til deg før handel at alle servicer er fulgt, for det er de tydeligvis ikke.  Jeg hadde forlangt en reduksjon i prisen for servicen her, så lenge det ikke stemmer hva de har fortalt deg før handelen. Fint om kontrakten din også har det skriftlig at servicene skal være fulgt?

Ser du skriver forhandler i forbindelse med kjøpet, og når jeg svarte slik jeg gjorde her, så er det under forutsetning av at bilen skal ha service der den ble kjøpt. Det er jo også selvfølgelig nødvendigvis også slik at denne forhandleren da må være en Skoda merkeforhandler, for andre forhandlere har nok ikke den største kunnskapen om når de forskjellige bilmerkene/modellene skal ha utført de forskjellige oljebytter og servicer.

Nye biler i dag har jo ikke engang et servicehefte (jeg har heller ikke servicehefte på min Superb 2016), så her har en jo hverken tilgang til det som er gjort er hva som skal skje på neste service............  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble kjøpt hos en Skoda merkeforhandler. Derfor er jeg meget skuffet når det gjelder seriøsiteten til dette firmaet. Skriver bevisst ikke navnet på forhandleren da det ikke er noe poeng i å henge ut noen. Spurte om alle servicer var fulgt, og det svarte de ja på. Det står også i kontrakten. Jeg skal ikke betale for bytte av oljen siden det burde vært gjort før jeg kjøpte bilen. Kommer også til å kreve at de flusher når jeg leverer bilen til service på mandag.

Ble også fortalt i dag av selger at dersom girkassa raser innen 5 år fra kjøpsdato så er det deres problem, ikke mitt.

Er jo strålende fornøyd med bilen ellers, så da får jeg vel egentlig bare være glad for at det blir gjort noe med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo langt på vei ut som de innrømmer at de har begått en feil siden du slipper å betale for oljeskiftet og at de tar ansvaret om DSG kassa skulle ryke før 5 år, og det er jo positivt. At de skal flushe DSG kassa hadde jeg også forlangt, siden det er de som har gjort en feil og da bør de gjøre dette på sin bekostning etter min mening, det vil absolutt også være det beste for DSG kassa.

Helt enig med deg i at det ikke er noe poeng i å henge ut en forhandler, det viktigste er jo at de tar ansvar for sin feilinformasjon til deg og utbedrer dette på sin bekostning. Hadde sett litt annerledes på det om det hadde vært en forhandler som hadde gjort noe slikt flere ganger, men det virker det ikke som de har gjort, for da hadde de nok heller ikke villet ordnet opp i det.

Bra det ordner seg for deg dette her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Reparatøren skrev:

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Helt enig med deg her @Reparatøren

Utfordringen i dag er jo etter min mening kun digitale servicehefter en ikke har tilgang til. Jeg får jo en kvittering over hva som er gjort, men jeg vet ikke hva som skulle ha vært gjort og det har jeg jo ingen mulighet til å sjekke opp heller. Så slike ting som når bremsevæske skal byttes, eit. bytte av olje på DSG kassa, Haldex etc, er en jo bare nødt til å stole på at verkstedet følger opp.

Jeg har snakket med kundemottakeren ang. min egen bil, så jeg har faktisk fått en oversikt til min bil. Men jeg har hverken oljefylt DSG kassa eller 4x4, så da er det i grunnen bare bremsevæskebytte som kan komme utenom serviceintervallene for min del.  Alt annet går jo på enten tid eller kjørelengde, kun bremsevæske som kun er hver 36 mnd.

Legger ved et skjermbilde som gjelder for min bil, men her kan det være tilleggsting for andre biler, avhengig av motorisering, diesel/bensin, type DSG kasse, 4x4, etc

5a5efeb656b3b_Skjermbilde2018-01-17kl_08_41_39.png.aa98a619f76a9331b3c591f8f7ac95b3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Endret av Reparatøren
mangla innhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Reparatøren skrev:

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Det siste her som jeg har uthevet og streket under er jeg veldig enig med deg i, men utfordringen er jo at en på nye biler ikke vet hva som skal/skulle ha vært gjort fordi serviceheftet er digitalt og er ikke tilgjengelig for bileieren. Jeg fikk som nevnt også med et skjema/kvittering på alt de hadde gjort, men som faktisk skulle ha vært gjort har jeg jo ikke peiling på (ei heller noen måte å sjekke dette på så lenge jeg ikke har tilgang til serviceheftet).

For noen så kan det jo også dreie som økonomi oppe i dette, med det så mener jeg at om en har et servicehefte (og ser i det selvfølgelig), så har en viss peiling på hva som skal gjøres på neste service, og har en da mange «tunge» servicepunkter så blir jo gjerne ikke servicen så veldig billig heller. Skulle en få med seg både DSG oljeskift (evt. flushing av den i tillegg), oljebytte på Haldex, skifte av bremsevæske, etc. så ender jo sluttsummen gjerne et stykke over 12.000,- For noen så kan det være et lite sjokk, og når en da heller ikke kan følge med i serviceheftet så vet en jo ikke hva som skal utføres ved neste serviceintervall. Jeg for min del synes dette er en dårlig løsning, men det er muligens en av merkeforhandleren muligheter til og få kundene til å gjennomføre servicene på merkeverkstedet ved at serviceprogrammet på en måte ikke er «offentlig» lenger. Tror vel at de fleste verksteder som f.eks. Mekonomen har tilgang til dette, men kanskje ikke alle bileiere som tror at slike verksteder faktisk har det.......? 

For det må jo være en grunn til at serviceheftet bare skal være digitalt på de nye bilene i dag, og i de aller fleste tilfeller så er det vel gjerne for at kundene skal holde seg til merkeverkstedet vil jeg tro.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...