Gå til innhold
Karoq2018

Mens vi venter....


Anbefalte innlegg

10 timer siden, RuBi skrev:

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Det som for min del er litt «irriterende» med (de fleste) hybrider (og gjør at de foreløpig ikke blir vurdert som et alternativ heller) er at de ikke er så billige å kjøre med når de ikke kjøres på strøm. De blir tyngre, en får mindre lasterom/lastekapasitet pga tunge batteripakker, det er ikke alle som kan ha tilhenger etter (ofte da bare en liten/lett henger), ikke et skikkelig reservehjul, etc. Det er slike ting som er viktig for meg og mitt behov, og derfor er det mange biler som ikke blir vurdert i det hele tatt for min del. Men det er jo selvsagt veldig individuelt dette her da........

Japanske biler har gjerne ofte en god kvalitet, men enkelte faller litt igjennom pga støy, korte sitteputer, og at en ikke kan velge hva en selv vil ha for interiør og/eller utstyr. Enkelte toppmodeller en må velge for å få noe av utstyret jeg ville ha valgt, gjør at jeg da også får med en del ting jeg absolutt ikke vil ha, slik som f.eks. sol/glass/panoramatak, skinninteriør, et leke/trillebårhjul som reservehjul (om det i det hele tatt er tilgjengelig), etc. Når jeg velger en bil til 450.000,- (eller mer en god del mer), så vil jeg selv velge hvordan den bilen skal utstyres, og det er dessverre som oftest ikke mulig på spesielt japanske (selv om det også gjelder flere). Det positive derimot er jo at en kan få veldig mye utstyr på den måten til en mer fornuftig pris, om da utstyret er det rette for den enkelte..........

Det er fint med hybrid, men for kort rekkevidde på batteriet, og en del andre begrensninger gjør at den type bil ikke passer til mitt behov (i hvert fall ikke foreløpig).

Når det gjelder drivstofforbruk så er heller ikke min Superb noe som går så veldig billig, jeg har fremdeles ikke kommet under 0,6 på langkjøring (selv om jeg har vært veldig nære med 0,61 (og fullastet bil) etter kjørcomputeren), men å passere literen på mila (og vel så det) er ikke det minste problem om høyrefoten er tung nok, men det er jo selvfølgelig et selvvalgt forbruk.........

Så en får jo ikke i både pose og sekk uansett hva og hvordan en velger, det blir litt enten eller, så må en bare velge den kamelen som smaker minst vondt....... ;) 

1 time siden, PaulusA skrev:

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Ja stereoanlegget i Outlander er jo meget bra har jeg hørt, og det er jo absolutt en flott bil. Likevel så er det ikke helt en «vinnerkandidat» for min del, det blir litt for mange kompromier o forhold til mine (kanskje litt særegne) behov og ønsker.

Så en Octavia passet bedre for meg denne gangen, selv om det selvfølgelig er 2 helt forskjellige biltyper. Skulle gjerne hatt en Kodiaq (eller Tiguan Allspace)  jeg, men slik jeg vil ha den motorisert og utstyrt, så er absolutt ikke kontoen enig med meg i det..........

Så helt enig @PaulusA, Octavia er faktisk veldig mye bil for pengene (etter mine ønsker og behov i hvert fall) :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste plusser og minuser med Outlander PHEV er ganske kjent og de fleste er enige om de. Det er en "traust" litt gammeldags (utseende) bil. For meg er det "EV" knappen og det faktum at jeg kjører 90%+ lokalt, med andre ord elektrisk. Så jeg tror regnestykket for meg er bra.

En annen ting for meg er at jeg trenger bil med litt høyde. Kone med ryggproblemer gjør "lave" biler uaktuelle. Dette er selvsagt med på å begrense utvalget betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, PaulusA skrev:

Et lite aber

Trenger bensinmotor på kalde dager, litt typisk hybrid problem, bruker ikke EL til varme

Dette er klart et hybrid problem, men på Outlander har du mulighet til å forvarme bilen når den står til lading og dette minsker problemet. Dette forutsetter at man har en bil som ikke er importert fra andre land en Norden. Finn.no flommer over av brukt og parallell importerte biler som ikke har den norske vinterpakken montert. Og man skal være obs på disse, ikke minst vedrørende garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det jo an å ettermontere en Webasto i både bensin -og dieselbiler, men om det er kompatibelt med en hybrid vet jeg ikke. For en webasto bruker jo både strøm og drivstoff, og det vil jo være dumt om strømforbruket til webastoen skulle redusere batterikapasiteten og da muligens også kjørelengde på strøm til en hybrid. Dette var kun ment som spørsmål, så her spør jeg for å lære :) 

 

Ellers så er jo Outlander en flott og solid bil, hadde det vært noen andre måter å kunne sette den sammen utstyrsmessig (det å personalisere den til mine ønsker og behov), og ikke minst fått den med en moderne bensinturbomotor så kunne det også vært en bil for meg.

Det samme kunne også f.eks. Nissan X-Trail vært, den har en bensinmotor jeg synes er grei, men jeg får den ikke utstyrsmessig slik jeg vil og heller ikke med 4x4. Det samme gjelder forsåvidt også Mazda CX-5, den har både bensonmotor og 4x4, men der liker jeg hverken interiør, seter eller dashbord. Så igjen, jeg er ikke en enkel type når det gjelder bil, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Karoq B|Har snakket med selger og han sier at det Møller fortalte meg var feil....og at min bil produseres senest uke 23. De skal også sjekk om de kan ta bilen min i innbytte før dette og låne meg en bil til min kommer. Vi får se hva som stemmer og hva resultatet blir. Han så også at en bil som ble bestilt et par uker før min ble produsert forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...