Gå til innhold
bjgr

Feil på dekktrykksensorer Superb 2017 1,4TSi


Anbefalte innlegg

Hei.

Min bror har en 2017 Superb 1,4TSI og har problemer med dekkteykksensorene. Noen ganger kommer det opp for lavt trykk på alle 4 dekk, andre ganger bare på venstre bak. Det kan virke som om feilmeldingen kommer oftere når det er mye snø/slaps på veien. Kan det ha no med at det bygger seg opp snø og slaps på dekk/i hjulbuen?

Bilen har vert inne hos forhandler flere ganger der de selv har sett varselet, men de finner ingen feil. Dekktrykkene blir selvsagt sjekket hver gang feilen oppstår.

 

Er det noen som kjenner seg igjen her?

 

Har selv en 2018 Kodiaq, og har aldri hatt problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått noen slike varsler på min 2016 Superb, men for min del så har det nok mest med at jeg er for sløv til å registrere i Infotainment systemet når jeg bytter dekk og det er nok for min del at jeg har samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, og selvfølgelig hver gang en bytter dekk, men som sagt, der slurver jeg selv. 

Men så lenge din bror har vært på verkstedet flere ganger så regner jeg med at dette her er fulgt........?

Merkelig at verkstedet ikke klarer å finne en (eller flere) feil her så lenge de selv har sett disse varslene. Leser jo at dekktrykket er sjekket etter hver gang disse varslene kommer, men bare for å ta det med teskje, har det noen gang manglet luft i dekka? 

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka som beskriver dette, uten at jeg påstår at dette ikke er gjort.

5a67964776442_Skjermbilde2018-01-23kl_20_54_58.thumb.png.8ccf661bc909512235cee46b7e7afcc3.png

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har fått noen slike varsler på min 2016 Superb, men for min del så har det nok mest med at jeg er for sløv til å registrere i Infotainment systemet når jeg bytter dekk og det er nok for min del at jeg har samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, og selvfølgelig hver gang en bytter dekk, men som sagt, der slurver jeg selv. 

Men så lenge din bror har vært på verkstedet flere ganger så regner jeg med at dette her er fulgt........?

Merkelig at verkstedet ikke klarer å finne en (eller flere) feil her så lenge de selv har sett disse varslene. Leser jo at dekktrykket er sjekket etter hver gang disse varslene kommer, men bare for å ta det med teskje, har det noen gang manglet luft i dekka? 

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka som beskriver dette, uten at jeg påstår at dette ikke er gjort.

5a67964776442_Skjermbilde2018-01-23kl_20_54_58.thumb.png.8ccf661bc909512235cee46b7e7afcc3.png

Det har ikke manglet trykk, og alt som skal gjøres har blitt gjort. Lurer kansje på om systemet er for sensitivt i og med at det er helst på snø og slaps problemet oppstår. 

Regner med det er rullediameter/hastighet som blir målt i forbindelse med dekktrykkovervåkingen? Synes uansett det er rart at Møller ikke klarer å komme opp med et svar på hvorfor dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bjgr skrev:

Det har ikke manglet trykk, og alt som skal gjøres har blitt gjort. Lurer kansje på om systemet er for sensitivt i og med at det er helst på snø og slaps problemet oppstår. 

Regner med det er rullediameter/hastighet som blir målt i forbindelse med dekktrykkovervåkingen? Synes uansett det er rart at Møller ikke klarer å komme opp med et svar på hvorfor dette skjer.

Kan være at det er tilfelle for din brors Superb med tanke på sensitivt system, men det har ikke vært tilfelle for min bil. Der har det like godt kommet på en varm sommerdag som en vinterdag med mye snø og slaps.

Har din bror forskjellig dimensjon på sommer -og vinterhjul?

Grunnen til det spørsmålet er at jeg lurer på om det som registreres faktisk blir lagret i bilens Infotainmentsystem. Finner ikke helt noen andre ting som kan forårsake dette, så da blir det litt «famling etter halmstrå».

Helt enig med deg i at det er svakt at de ikke finner ut av dette, så lenge de selv har sett feilen, hadde det vært en feil de kun har hørt om og som ikke var der når bilen kom til verkstedet så hadde de jo ikke hatt noe å lete etter heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superb lll skrev:

Kan være at det er tilfelle for din brors Superb med tanke på sensitivt system, men det har ikke vært tilfelle for min bil. Der har det like godt kommet på en varm sommerdag som en vinterdag med mye snø og slaps.

Har din bror forskjellig dimensjon på sommer -og vinterhjul?

Grunnen til det spørsmålet er at jeg lurer på om det som registreres faktisk blir lagret i bilens Infotainmentsystem. Finner ikke helt noen andre ting som kan forårsake dette, så da blir det litt «famling etter halmstrå».

Helt enig med deg i at det er svakt at de ikke finner ut av dette, så lenge de selv har sett feilen, hadde det vært en feil de kun har hørt om og som ikke var der når bilen kom til verkstedet så hadde de jo ikke hatt noe å lete etter heller. 

Usikker på dekkdimensjon, men så lenge det blir kalibrert mellom hvert dekkskift så tviler jeg på at det skal ha noe å si. Vanskelig å skjønne hva som gjør det, føler vi har vert innom det meste.  Har bedt han om å mase på verkstedet hver gang han får feilen, de må vel selv være interessert i å finne ut hva som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Toyota 4Runner i utlandet. Den har trøbbel med dekktrykksensorene. Jeg har merket meg følgende: Når dekktrykket er helt korrekt i lavlandet, 25-35 grader, lyser ikke lampa, men hvis jeg kjører opp i høyden, ca 2-2,500m, omtrent samme temperatur, begynner den å lyse. Dype vanndammer utløser lampa. Men da lyser det også når jeg dagen etter kommer ned  i lavlandet. Dekktrykket er helt riktig. Umulig å finne noen logisk forklaring. 

Jeg har løst dette veldig enkelt: Satte en liten svart tapebit over lampa.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, bjgr skrev:

Usikker på dekkdimensjon, men så lenge det blir kalibrert mellom hvert dekkskift så tviler jeg på at det skal ha noe å si. Vanskelig å skjønne hva som gjør det, føler vi har vert innom det meste.  Har bedt han om å mase på verkstedet hver gang han får feilen, de må vel selv være interessert i å finne ut hva som gjør det.

Det er akkurat dette med registreringen etter hjulbytte jeg lurer på (om det er forskjell på dimensjonene for sommer -og vinterhjul), om det kan være en eller annen SW feil som gjør at dette ikke blir lagret ettersom han stort sett får feilene på vinterstid?

Har en samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul så er jo rulleomkretsen lik (så lenge dekktrykket er likt), og da registrerer vel (muligens) ikke bilen forskjellen i rulleomkrets/dekkhøyde, kun lagrer at det er kontrollert. Mulig det kan være en årsak, men igjen, det er bare gjetting fra min side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Superb lll skrev:

Det er akkurat dette med registreringen etter hjulbytte jeg lurer på (om det er forskjell på dimensjonene for sommer -og vinterhjul), om det kan være en eller annen SW feil som gjør at dette ikke blir lagret ettersom han stort sett får feilene på vinterstid?

Har en samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul så er jo rulleomkretsen lik (så lenge dekktrykket er likt), og da registrerer vel (muligens) ikke bilen forskjellen i rulleomkrets/dekkhøyde, kun lagrer at det er kontrollert. Mulig det kan være en årsak, men igjen, det er bare gjetting fra min side.

 

Virker som det er en svaket enten i SW eller i selve sensorene. Men slik det er blitt i dag så er det jo ikke et problem så lenge en ikke har en feilkode på systemet. Kommer uansett til å fortsette og oppfordre han til å mase hver gang feilen oppstår og satse på at de finner ut av det. 

Noen som vet om det er samme systemet på Kodiaq og Superb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme en gang nå tre uker etter at vi fikk vår 2018 Superb. Det var temmelig tettpakket med snø rundt hjulene. Sjekket og etterfylte litt i alle ettersom det var litt under spesifisert trykk i alle. Ingen varsler etter det tross mye snø de siste 2-3 ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...