Gå til innhold
Hestehalen

Bakovervendt barnestol i midten bak?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Er på jakt etter ny bruktbil, og for å gjøre bilvalget enda enklere i disse miljøtider, så må det være plass til bakovervendt barnestol!  Har lyst på Octavia:-) 

Er det noen som vet om Max Way fra Britax passer å plassere i midten bak? ( Dette barnesetet er litt smalere enn mange andre, så i mange biler passer de inn mellom begge passasjersetene. På denne måten blir det bedre plass i fremsetet til de som skal sitte der).

Alternativt om andre bakovervendte seter passer i midten bak? Er litt redd for at ett bakovervendt sete rett bak passasjersetet kan bli litt trangt for den som skal sitte fremme, så antar i midten vil kunne være bedre...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at det også skal være plass for en voksen å sitte på hver side av stolen i baksetet? Eller er spørsmålet om det er plass til setet mellom forsetene slik at barnet kan få nok beinplass? 

Jeg har ikke Octavia, men har hatt et slikt sete i en Modeo. Det gikk fint mellom fremsetene på en måte som gjorde det OK for barnet å sitte bakovervendt også etter det var høyere enn en meter. Ved å plassere setet i midten og mellom fremsetene blir det jo bedre plass.

Det var også OK med plass å sitte på begge sider, men trangt. I en Octavia vil jeg tro det blir vel lite plass å sitte ved siden av dette setet, og i alle fall i den tidligere versjonen med smalere baksete. Dersom du skal ha et barnesete ved siden av, må du sjekke at det er plass. Jeg vil tro det blir trangt for mange seter ved siden av når dette skal stå i midten. Jeg fikk i alle fall problemer med å feste noe ved siden av i en Mondeo. Ved å vinkle litt ble det plass til to slike seter i baksetet og i tillegg mulig for en voksen til å sitte ved siden av, men veldig trangt.

En erfaring jeg gjorde meg med dette setet er at det er lett å montere feil og at setet dermed enten blir stående skeivt eller kan plutselig løsne når det plasseres i midten. Ikke lett på første forsøk å få beltet og begge bardunene til å sitte riktig, og står det feil kan det plutselig løsne. Husk også å sjekke om setefoten kan stå på kanalen bak, det er ikke alle kanaler det kan stå på .

Sikker på at noen som har Octavia og dette setet kan gi mer presis informasjon. Mitt råd er uansett å prøve om setet du ønsker å få inn i bilen passer på en måte som gjør det  mulig å sitte slik du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar:-)

I første omgang var tanken å ha det i midten bak, uten at det nødvendigvis skal sitte noen andre personer i baksetet.

Poden er nå 3,5 år, men vi ønsker helst å ha poden bakovervendt så lenge setene varer ( Ca 120-125  cm og 25kg).  Vi har nå ett Axkid Minikid som vi er veldig fornøyd med, men dette er noe breiere i ryggpartiet enn Max Way, etter det jeg forstått, så jeg tror nok ikke at Minikid vil kunne passe i midten. Det er derfor jeg ønsket å sjekke om Max Way kan passe bak, før man går til innkjøp av bil.

Kan sikkert plassere Minikidden rett bak passasjersetet, men noe av hensikten var helst å få en bil uten at vi trenger å sitte så trangt, i og med at vi sikkert snakker 1.5-2 år til med bakovervendt i verste fall.  Subert vet jeg er ganske romslig bak, men jeg synes bilen blir for stor, og sikkert mye dyrere å drifte også....

 

Bilde for illustrasjon:-)

Britax maxway.jfif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, jeg har aldri kjørt Suberb, men synes bare den er ENORM når jeg ser på den;-) 

I utgangspunktet søker jeg biler ned i maks forbruk på 0,5l - 0,55l på milen. Jeg tror man skal styre unna høyere forbruk enn det, i og med at jeg forventer at det kommer en solid prisøking på bensin/diesel fremover.  Octavia 1,2 liter bensin ligger vel rundt 0,5l på milen`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange barn og mange biler, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt et problem med å ha bakoversetet bak hverken førersiden eller passasjersiden. Er dette noe du har opplevd selv? I så fall så skal vel de fleste seter passe i midten også. Jeg måtte ha 3 seter i på en og samme tid, og det gikk fint for alle som var med i bilen hvertfall:) Masse lykke til og håper du blir fornøyd uansett hva du velger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk for svar:-) 

Jeg vet at de fleste bakovervendte bilstoler passer i de fleste biler, men de bakovervendte tar jo en del plass, så det er for at ikke vi voksne skal sitte med knærne inni frontruten liksom:-) Det går greit med bakovervendt når barna er små, men jo større barna blir så blir det gjerne trangere og trangere. Barnet blir større og får lengre ben, så selv om vi kan redusere på hellinga på setet, som vil være plassbesparende, så er det greit å gi barnet bittelitt benplass:-)

Kan jeg spørre hvilke biler du hadde, og hvor lenge du klarte å ha barna bakovervendt? Er dere lange forresten? :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zkoda skrev:

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Ja, det er litt utfordrende med disse setene. Selv tenkte jeg for ett par år siden at jeg skulle snu når poden ble 4, for det virket ut som det var det man måtte gjøre. Heldigvis er denne barnestolverdenen såpass "komplisert", at man gjerne må kjøpe flere stoler, og det er da man lærer på veien. Nå er jeg langt fra utlært,men godt opplest, og overbevist om at jeg skal ha poden bakovervendt så lenge som mulig, og at det er verdt å gjøre en ekstra innsats for å dra ut perioden. Screenshot_2018-02-19-23-36-22.thumb.png.af81f4219554e59fa56a870c5d45e4e6.pngScreenshot_2018-02-19-23-39-27.thumb.png.c4cbc808a295d4a15d9a354fe944d79c.pngMen man må bare ta en dag om gangen iht oppkast osv.

Veldig mange tenker at barna blir for store, og blir sittende med bøyde ben,men barn er utrolig myke i kroppen. Legger ved noen fantastiske bilder, som viser hvordan barn tilpasser sin benplass. Og når man ser nærmere etter, er det jo ikke mye annerledes vi voksne heller sitter.??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...