Gå til innhold
JohnMartin

Små "bugs" i software?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått time til sjekk. Hadde ikke kommentar til feilen, fikk bare e-post med time til diagnose.

Hvis det er slik at jeg ikke kan bruke "dip" på sidespeil fordi det ikke finner tilbake til opprinnelig posisjon, eller at motor blir ødelagt, så skal forhandler få klar beskjed om å finne en løsning, for når jeg har betalt over 700k for en bil, så skal ting funke ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at stereo plutselig kutter, og bare høyttaler i dashbord virker. Bilen må stanses og stå noen timer før anlegget virker igjen. Også at sommer/vintertid plutselig skifter. Har en 2017 mod Octavia Scout. Der oppgraderte de software for en måned siden, og det ser ut til å fungere. Det er nok sånn at det er en del bugs i elektronikken på nye modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Håvard skrev:

Sjekk instruksjonsbok. Lurer på om det står noe om frost og is med speil der se du. Hvis det står vil du nok ikke få hjelp av forhandler om du brenner motoren fordi speilet er frosset fast

Men det skal selvfølgelig gå tilbake til original posisjon :) 

For min 2016 Superb så er det ikke nevnt  et eneste ord om frost og is i instruksjonsboka når det gjelder sidespeil, men det kan jo godt hende at det har kommet til i oppdaterte/nyere instruksjonsbøker for Superb (eller andre modeller).

Jeg har nå min fjerde bil på rad med en slik funksjon at speilene kan slåes inn ved låsing av dørene, og jeg har aldri deaktivert denne funksjonen i det hele tatt på noen av disse bilene. Jeg har riktignok min bil stående i garasje, men den er hverken oppvarmet eller isolert, så er bilen våt og det blir kaldt før jeg bruker den neste gang så fryser vannet som er på den. Har aldri opplevd noe annet enn at bakdørene har fryst etter vask (selv om jeg har tørket dørlistene) på noen av mine biler.

Hadde jeg hatt bilen stående utendørs i all slags vær, så hadde jeg også definitivt deaktivert funksjonen med at speilene slår seg inn automatisk ved låsing av dørene. 

 

At selve speilene derimot beveger seg av seg selv uten at jeg justerer dem aktivt med bryteren har jeg derimot aldri merket noe til. Jeg har derimot ikke aktivert funksjonen med at speilene justerer seg litt ned ved rygging, for det har jeg rett og slett ikke behov for..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 9.3.2018 den 9.10, JohnMartin skrev:

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, RuneT said:

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Nei,

Har hatt bilen inne 2 ganger nå. Siste gangen sa de at det skulle være i orden.
Første gangen sa de at de ikke klarte å finne noe feil.

Men de er uansett ikke i orden. Hadde en feilmelding på en mikrofon i taket, så må ta en prat med de når jeg skal inne med bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JohnMartin skrev:

Nei,

Har hatt bilen inne 2 ganger nå. Siste gangen sa de at det skulle være i orden.
Første gangen sa de at de ikke klarte å finne noe feil.

Men de er uansett ikke i orden. Hadde en feilmelding på en mikrofon i taket, så må ta en prat med de når jeg skal inne med bilen igjen.

Okay, skjønar. Leit når sånt skjer på nye biler, men da er vel kanskje ikkje anna å tru at da er litt bugs når alt er så nytt.

Eg skal inn igjen med min på fredag for 2.gang. Dei påsto også st alt var i orden, men heldigvis hadde eg filma bevegelsen til speilet som vist eat da absolutt ikkje var i orden. Har du forresten prøvd ut funksjonen med automatisk neddipping av passasjerspeil ved rygging? Funker det?

På 9.3.2018 den 9.10, JohnMartin skrev:

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, RuneT said:

Har du forresten prøvd ut funksjonen med automatisk neddipping av passasjerspeil ved rygging? Funker det?

Ja, det fungere til meg.

Men siden jeg plages med at speilet ikke for tilbake til korrekt utgangspunkt, så bruker jeg det ikke.

I et forsøk på å finne finne en løsning.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det opplever også eg. Det vipper ned og opp igjen til utgangspunktet første gangen etter at eg har lagra posisjonen. Men neste gang så vipper det gjerne ned med en hakkete bevegelse og stopper litt før det skal, for så å returnere til eit anna utgandpunkt på veg opp. Får å få speilet tilbake til lagra posisjon, så må eg helde inne minneknappen på setet til speilet har fått justert seg inn igjen. Når eg kjører speilet opp og med på hendelen manuelt så går det fint uten å hakke, så skjønar ikkje heilt kva som gjere dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RuneT said:

Ja men det opplever også eg. Det vipper ned og opp igjen til utgangspunktet første gangen etter at eg har lagra posisjonen. Men neste gang så vipper det gjerne ned med en hakkete bevegelse og stopper litt før det skal, for så å returnere til eit anna utgandpunkt på veg opp. Får å få speilet tilbake til lagra posisjon, så må eg helde inne minneknappen på setet til speilet har fått justert seg inn igjen. Når eg kjører speilet opp og med på hendelen manuelt så går det fint uten å hakke, så skjønar ikkje heilt kva som gjere dette. 

Har ikke opplevd noe hakking. Går glatt hos meg.

Hjelper forøvrig ikke å trykke på minneknappen for å få de tilbake til utgangspunktet. Virker som setpunkt blir endret.

La merke til dette da det er spesielt synlig når jeg og fruen ofte bytter på å kjøre bilen. Har ingen direkte sammenheng med dipp ved revers.

Høres ut som at det er samme speil vi plages med, men vet ikke om det er samme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.3.2019 den 23.52, Espen skrev:

@JohnMartin, har du fått orden på radioen?

Jeg hadde det slik på Superben min, men det ble fikset med en soft wave oppdatering. Det har ikke skjedd siden.

Trodde det var greit. Når det har skjedd, så har kanalene vært tilbake neste gang jeg har startet bilen. Så har ikke vært noe problem.

Men forrige uke, så skjedde det igjen. Kanalene forsvant, og de kom ikke tilbake igjen.. Så er ikke fikset.
Hadde bilen inne til service før jul, så ikke noe oppdatering som har fikset det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 21.07, JohnMartin skrev:

Så er ikke fikset.
Hadde bilen inne til service før jul, så ikke noe oppdatering som har fikset det her.

 

Det skjedde 4-5 ganger at alle radiostasjonene ble blanke. Jeg klaget til verkstedet, og de skjønte ingen ting. Men i høst fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme inn for en oppdatering. Det ble fikset på min bil, og det har ikke skjedd etterpå.

 

Verkstedet heter Hamjern på Hamar. Du kan jo referere til de...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...