Gå til innhold
OmegaPO

Trimming


Anbefalte innlegg

Noen som har tunet sin Octavia bensin? Vurderer å gjøre det, men litt usikker...

Kan øke fra 180hk til 230hk, og fra 280nm til 350nm.

Regner med dette blir merkbart, og til en grei pris.

Synspunkter mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ut med ganske mye penger (men alt er relativt) for å trimme en bensinmotor opp til det nivået. Først må du sjekke om gearboksen tåler momentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jo garantert være merkbart, og det blir jo mer eller mindre en VRS med 4x4, men sjekk om DSG kassa di tåler den effekt -og dreiemomentøkningen dette vil gi.  

De ulempene jeg kan tenke meg er vel egentlig at det er lettere å få en bot/prikker, men det som hadde forhindret meg fra å gjøre dette hadde vært nybilgarantien. Den forsvinner tvert ved trimming.

Enkelte firmaer gir en garanti, men undersøk først med Møller hva de godtar (om nybilgarantien betyr noe for deg da selvfølgelig) når det gjelder trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med manuell kassa? 

Har tenkt på samme selv,  men ikke gjort noe me det. Synes det holder greit.

Samt at jeg har vegret meg pga nybilgarantien. 

Samt at de ser det vel i diagnose om hjernen er tukla med...

En kompis sa at i sverige opprettholdes nybilgarantien om man tuner på skikkelig vis.. 

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PaulusA skrev:

En ting er girkasse, hva med drivaksler?

De som jobber med det, mener jo at alt skal tåle den ekstra påkjenningen.

Har heller aldri hørt at noen har fått problem etter tuning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som får et høyere dreiemoment og økt antall hester får flere «krefter å ta jobbe» med. Det setter større krav til alt fra understell, bremser, drivakslinger, girkasse, diff, etc., og dermed så er det på noen bilmodeller/bilmerker større bremser, et annet understell, andre drivlinjer, etc. når de setter inn «større» motorer med høyere ytelser, hvordan det er for Skoda (bortsett fra enkelte DSG kasser) vet jeg ikke.

Har lest at bl.a. Skoda Octavia VRS 2,0/230hk (i tidligere utgave) og nå 245hk utgaven blir levert med en helt annen aktiv diff for å kunne ha kontroll på kreftene som kommer ut på forhjula, ellers så vil det bare bli hjulspinn av det ved gasspådrag. Men om det  er andre forskjeller som skiller en VRS fra en std Octavia ang det jeg har nevnt her vet jeg ikke.  At Sportsunderstell er std på en VRS vet jeg, men om det understellet skiller seg i fra et Sportsunderstell en kan bestille til en std. Octavia vet jeg rett og slett ikke (tror ikke det, men vet ikke). Ei heller om det er forskjeller på str. på bremseskivene, calipperne, drivlinje, etc. (jeg tror vel ikke det er det, men det vet jeg ikke).

Potensielt så kan en trimming belaste alt mer, men som oftest så gjør det jo bare at en faktisk får ut det som bilen egentlig har å by på, mange opplever jo at bilen faktisk går billigere og jobber lettere etter en tuning/trimming, så det kan så absolutt ha positive innvirkninger også. 

 

Det er vel sjeldent at en bil blir levert med noe som er maks belastet fra fabrikk, så en effektøkning er nok noe de fleste av bilene tåler. Det eneste som stort sett ikke tåler dette når det gjelder Skoda/VW er vel rett og slett DSG 7 (tørr) og nybilgarantien. 

Bruker en hodet når en kjører så vil det i de aller fleste tilfeller ikke være et problem i det hele tatt, den største utfordringen vil etter min mening være garantiene. Det enkleste vil nok bestandig være å velge en bil som har den effekten og dreiemomentet en ønsker levert fra fabrikk (selv om de ikke bestandig eksisterer, det er jeg klar over), men at noen kan ønske noen justeringer av ymse slag likevel har jeg definitivt ingen problemer med å forstå...........

Hva SVV/Politiet sier om bilen havner i en ulykke som gjør at de undersøker bilen nøye og finner ut at den ikke er original eller godkjent med det som er gjort med den kan kanskje også være noe å tenke på, for da kan en også få utfordringer med forsikringen(e)? Dette er ikke noe jeg vet, det var ment som et spørsmål og kanskje noe en bør tenke igjennom før en evt. gjør dette..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står nå litt info her hvertfall. https://www.bsr-tuning.no/kontakt

Fordelen med bsr er nå moment redusering til passet hvert enkelt gearskifte.

Står ikke om nybilgarantien forsvinner, men det gjør det nok her i norge, men man får jo motor og drivverk garanti inkl i bsr sitt program. 

Står også at verksted kan finne ut om den er trimmet, men bare ved å lete..

Hadde vært intr å vist om også "bilen" legger igjen spor om eks antall ganger tuningprogram er lagt inn/fjernet. For hvis man er veldig paranoid på nybilgaranti osv... så tuner og så før man skal på service legge inn original, for å så legge inn tuning når men har fått bilen tilbake fra service.. 

Men bsr sier jo at 

Sitat

 Vi anbefaler derimot ikke at en holder skjult at bilen er tunet.

og det er jo ikke det samme som å fortelle dem at bilen er tunet litt ;-) 

 

Jeg lurte  også på dette at det er tilpasset hvert enkelt drivverk osv..

Sitat

Det er derfor BSRs tuningkit have tilpasset grenser på hvert enkelt gir. Vårt software er skreddersydd til hvert enkelt drivverk, 2WD, 4WD, manuell, automat, DSG, etc.

Så jeg puttet produkt for min octavia i handlevogn og svaret kom selv, for man legger inn registreringsnr på bilen i bestillingen så da henter dem nok bildata til din respektive bil antageligvis.

Man skal jo, når man tuner besøke biltilsynet og levere papirer og få dette godkjent, og betale en slump penger. Antar her at siden det er anerkjente tuningspeialister/firma så går godkjenning helt greit.

Og er dette utført så får man nok heller ikke problem med hverken politi, biltilsyn, eller forsikringselskap. Så frem man ikke har kjørt som en åndsamøbe da selvfølgelig .

For min del er det som skulle vært interessant er å fått effekt optimal og ikke safe-strupet. Og ikke fordi jeg skal herje villmann og kjøre som en tulling.

Jeg sjekket biltilsynet angående endret effektøkning, og fant en litt trivelig info:

Sitat

Her kan du beregne hvor mye du må betale i engangsavgift ved ombygging av kjøretøy. Tillegget i engangsavgift beregnes etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt.

 

Du har valgt

AB XXXXX, registrert 01.01.2016 ombygges til Personbil

Skjul alle valgene

Før ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Første gang registrert i Norge: 01.01.2016
Kjøretøy som ikke som ikke er EU-godkjent. Nei
Er CO2 kjent: Ja
Drivstofftype: Bensin
CO2-utslipp: 136 g/km
NOx-utslipp: 33,5 mg/km
Totalvekt: Opptil 2500 kg
Egenvekt: 1 267 kg
Motoreffekt: 132 Kilowatt (Kw)

Etter ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Motoreffekt: 225 Hestekrefter (Hk)

Endre

Resultat (i norske kroner)

Avgift0,00 kroner

Skjul

Avgifter betalt for det opprinnelige kjøretøyet

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøyet før ombygging = 111 018,14

Avgifter for kjøretøytypen du endrer til

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøytypen du endrer til = 111 018,14

Avgifter ved ombygging

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Differanse mellom avgifter for oprinnelig kjøretøy og nytt kjøretøy 0,00
Bruksfradrag 0% 0,00
Tilleggsavgift ved ombygging = 0,00

Så da kan man bestille time hos lokal biltilsyn, ta med TUV fra evt BSR, vognkort, og betale noe over 500 kroner for kontrolltime og nytt vognkort så skal det være i boks. 

Så her er vel da reglene på "chip-tuning" blitt endret på ett eller annet tidspunkt, så det kanskje blitt mere stuerent......

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor blir lagt igjen hver eneste gang det gjøres noe, og det er nettopp der problemet ligger.

Som vi har hatt en litt større og tyngre diskusjon om tidligere her på forumet så har jeg ringt og snakket med Møller selv om hva de sier når en bil er tunet og/eller kodet om. Svaret var helt entydig, og det var rett og slett at all nybilgaranti forsvant på absolutt alle punkter. Selv på ting det ikke er gjort noe med, og svaret på det var at de ikke kan gå god for hva en fremmed programvare kan gjøre med bilen, og de kan heller ikke godkjenne/godta at noen tilfører en bil funksjoner den ikke er typegodkjent med fra fabrikken. Skjer det da en ulykke, så kan en ende opp med store økonomiske erstatningsansvar om en er riktig uheldig, for en bil som ikke er typegodkjent vil heller ikke forsikringen dekke, var svaret jeg fikk. Om det er så sort/hvitt, eller om det dreier seg om skremselspropaganda her (eller begge deler) vet jeg ikke. Men Møller sentralt uttalte dette til meg, og kundemottakeren, verksmesteren, mekanikeren og selgeren sa også det samme...........

Det er den kalde fasiten som Møller forholder seg til, men om en får en driftsstans og en f.eks. kun har kodet om bakluken så kan det jo hende at det lokale verkstedet bruker skjønn og løser dette for en kunde, men en har null rettigheter om en har gjort noe slikt. Dette står også i garantivilkårene.

 

Jeg vil på ingen måte forsøke å legge føringer for hva andre bør/skal gjøre med sin bil, ønsket kun å opplyse om hva jeg fikk til svar når vi diskuterte noe av dette for en stund tilbake. Jeg forstår veldig godt at dette blir tatt negativt opp av de som enten vurderer å gjøre noe eller allerede har gjort noe med sin bil, jeg gjengir og informerer kun det jeg ble fortalt, så får det være opptil enhver hva de vil gjøre med denne informasjonen. Eller for all del, forhør dere selv med lokal forhandler og Møller, for det kan jo hende at dere vil få andre svar eller at den lokale forhandleren/verkstedet deres kanskje kan bruke skjønn i visse tilfeller, det bør/må en jo forhøre seg om selv om en har tenkt til å forandre noe på egen bil...........

Så får det heller være opptil enhver hva som betyr mest, flere programmerte funksjoner og/eller økt effekt og ikke nybilgaranti, eller beholde nybilgarantien og ha en bil en da ikke er 100% fornøyd med etter eget ønske.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God info dette @Superb lll.

Jeg ville aldri tatt denne risken. Og "skjønn" operer man ikke med når det er snakk om typegodkjenning og forsikring. Da er det "enten eller". Hvis man krasjer er det gjerne full teknisk gjennomgang, og potensiell personlig ruin som venter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ken skrev:

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR

Fått svar med teknisk svartjeneste fra biltilsynet også:

Vedlegget vedlagt var fra kalkulator/utregninga 

Sitat

 

Spørsmål:
Hei. 
Jeg har noen spørsmål angående "chip-tuning" av bil.
Dette gjelder da tuning av programvare fra BSR-tuning.no 
Hvis man skulle ønske å gjøre dette er da null problemer å få dette godkjent etter en kontroll time og med de rette papirene fra BSR-tuning?

Hva vil dette evt koste hos Dere?
Økt effekt vil bli fra 180hk til 225hk

Jeg fant vi deres sider en kalkulator, jeg lurer her på om det stemmer at avgifter for evt denne ombyggingen blir tilleggsavgiften kroner null ?
Legger ved dokument fra kalkulatoren.

Vil bare nevne at det ikke er noe jeg skal utføre, men har lurt på. 

Vedlegg:
Nytt Microsoft Word Document (2).docx

 

Sitat

 

Fra: Firmapost-Midt 
Sendt: 15. mars 2018 07:59
Til: Rm Svartjeneste Teknisk <rmsvartjteknisk@vegvesen.no>
Emne: VS: Kontakt oss: 

Fra: Rm Svartjeneste Teknisk 
Sendt: 15. mars 2018 08:19
Til: Firmapost-Midt <Firmapost-midt@vegvesen.no>
Emne: SV: Kontakt oss: 

 

Hei

Det er riktig at det ikke skal betales avgift ved effekt-økning lenger.

At du får dokumentasjon fra BSR som gjør at effekt-økningen kan godkjennes er mindre trolig.

Det skal dokumenteres fra kjøretøyprodusent eller EU-akkreditert laboratorium at kjøretøyet tilfredsstiller de opprinnelige krav den ble godkjent etter.

Kontrolltime hos oss koster kr 590,-

 

Gundersen Helge

Statens vegvesens svartjeneste

Telefon: 02030

www.vegvesen.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CitizenX skrev:

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Takk, tror jeg legger planene på is... Fortsatt ca. 3,5 år igjen av nybilgarantien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...