Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Superb lll sin Skoda Octavia Scout 1,8 TSi 4x4 DSG 2018 FL

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag bestilt en ny, Skoda Octavia Scout 1,8/180 hk TSi 4x4 DSG 2018 FL

Utover std utstyr, så har jeg valgt følgende tilleggsutstyr fra fabrikk:

• Business pakke Alcantara (Canton Sound System, 230V uttak, 2 USB bak og Sun Set)
  • Vinterpakke (Webasto fjernbetjent, setevarme bak, delingsnett)
  • Quarts Grey metallic
  • 18" Braga Antrasitt (225/45-18")
  •  Care Connect 3 år
  • El.bakluke
  • El.førersete m/minne og el.passasjersete
  • Kessy
  • Oppvarmet frontrute
  • Parkeringsassistent
  • Reservehjul
  • Ryggekamera
  • Simply Clever pakke (multimediaholder, søppelbøtte i dør, vendbar bagasjeromsmatte)
  • Sports/Alu pedaler
  • Tilengerfeste avtakbart

I tillegg så har jeg lagt til:

• Lastkantbeskytter for fangeren bak i sølv
  • 18" Trinity Antrasitt med Nokian piggfri (225/45-18") 
  • Har fått en avtale med selger om at isolasjonsmatte under panseret blir ettermontert om den ikke er der fra fabrikk, har lest noe om at den bare er montert på biler med dieselmotor, men det kan kanskje noen som har en Octavia (Scout) 2018 med 1,8/180 TSi (FL utgave) bekrefte/avkrefte om den isolasjonsmatten er montert fra fabrikk eller ikke?

Mulig jeg tar en understellsbehandling på bilen når jeg har fått den, men det har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg vet at det er lønnsomt for levetiden på bilen, men det kommer jo også litt an på hvor en har bilen før den selges/byttes inn, og da får en jo ikke noe annet igjen for dette enn utgiftene og en lykkelig eier nummer 2...........

Skulle gjerne hatt skvettlapper foran/bak også, men det finnes dessverre ikke til Scout (ikke originalt i hvert fall), men det kan det jo hende at finnes på Super Skoda eller Ebay........?

Kommer nok til å se litt etter terskelbeskyttere til bakdørene når jeg vet litt mer om hvordan de foran ser ut, dette har de ikke originalt, så her får det bli noe fra Super Skoda e.l. Ellers så ønsker jeg meg også gassdempere til panseret, jeg har blitt litt bortskjemt der fra min Superb og min Caddy arb.bil ;) De vet jeg finnes på Super Skoda, men det får jeg ta etter hvert det også, har tydeligvis god tid på å lete frem slikt for her ser det ut til at «ventefenomenet» har rammet meg også.......... 

Antatt produksjon i uke 21 med levering i uke 23/24, det var faktisk oppvarmet frontrute som var varen som manglet og forsinket dette, og at alle de norske «produksjonslinjene» var opptatt ut uke 16. Kunne selvfølgelig vært (mye) verre, men husker jo godt at jeg kun hadde 6 uker fra bestilling til levering for min Superb (det er ikke noe som er normalt det altså, det er jeg klar over).

Så tålmodighet kom og treng deg på, for her vil du finne en som trenger en stooooor dose med påfylling, hehe ;) 

Så her er det bare å komme med sine synspunkter, jeg føler meg i hvert fall ganske trygg på at jeg har satt sammen bilen slik at den blir mest mulig optimal for mitt behov. 

Endret av Superb lll
  • Lik 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Eg godt valg. Velkommen i Scout avdelinga ? ( og skvettlapper er for pyser)

Endret av Scout
  • Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @Scout og @OmegaPO :) 

Hehe, ja det er vel kanskje for pingler med skvettlapper @Scout, men jeg synes de er utrolig praktiske og jeg hadde ikke nølt et sekund med å kjøpe dem om de hadde vært tilgjengelige :) 

Ja jeg tror vel at dette skal bli bra, sikkert noe en kunne/burde ha valgt annerledes, men nå får det være greit. Jeg er meget godt fornøyd med «trafikkskilgjenkjenningfunksjonen» jeg har på min Superb, og den kommer jeg nok til å savne. Mulig den er tilgjengelig om en velger Lane bassist?, men det er ikke noe jeg vil velge. For skiltgjenkjenningen ser jeg kun er tilgjengelig ved å velge Traveller Navipakke (det ser i hvert fall slik ut i prislista), men den pakka er ikke aktuell så lenge Amundsen Navi er standard på Scout.  Trafikkskiltgjenkjenning er vel i grunnen det eneste ekstrautstyret jeg kunne tenkt meg i tillegg, så det er synd det ikke er et eget valg en kan gjøre.

Ble selv  litt overrasket over valget av vinterfelger, men det var fruens ønske og da ble det pussig nok slik gitt. hehe ;) Jeg har kun sett de felgene på bilder på nettet og i katalogen, så her er jeg litt spent må jeg si..........  :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper du blir strålende fornøyd! Jeg synes Octavia Scout er en flott bil, og det hadde nok blitt enten en slik eller en Subaru Outback om vi ikke hadde gått for Kodiaqen.

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @tronna :) 

Har ingen erfaring eller egentlig noe kjennskap til den typen bil (altså en litt høyreist stasjonsvogn), men satser på at overgangen fra en Superb med DCC (adaptivt understell) går bra, krever vel en liten tilvenning som alt annet. :) 

Gleder meg stort i hvert fall, bare synd jeg er «verdensmester» i mangel på tålmodighet og dårlig på å vente........ ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lane assist mener jeg det skal være skal det være mulig å aktivere skiltgjenkjenning da du  vil ha rette kameraet for dette.

Angående isolasjonsmatte på panser er jeg faktisk usikker på om det er noe jeg har på min bil, men merker lite til motorstøy. Jeg synes det lille som er, må være. Det er kos med motorlyd på litt turtall ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den eneste muligheten jeg ser i pris -og utstyrslista for trafikkskiltgjynkjenning er i Traveller Navi pakken, og ingen andre steder. Den pakken bestilte jeg i min Superb, men det var mest for å få 8" skjerm den gangen, i dag så er jo det også standard på Amundsen. I den pakken så fulgte det også med Trafikkskiltgjenkjenning og Lane-assist.

Den pakken tar jeg ikke med denne gangen, så lenge Amundsen Navi allerede er standard på Scout utgaven. For Lane-assist så står det kun det i prislista, ikke at det også inkluderer skiltgjenkjenning. Men jeg skal forhøre meg litt hos selgeren til uka hva som må til, det ville i tilfelle vært den eneste årsaken til at jeg eit. hadde lagt på Lane-assist, men det tviler jeg sterkt på at jeg velger å gjøre, for den funksjonen liker jeg ikke.

Jo litt motorlyd bør det være, det er jeg helt enig med deg i, men etter min mening så demper den de høyeste tonene, og gjør de litt dypere tonene noe mer fremtredende. Mulig det bare er noe jeg innbiller meg, men det var i hvert fall en merkbar forskjell i motorlyden fra en Scout uten denne matten, og til min Superb som har denne matten, men lydisoleringen i seg selv kan jo rett og slett være bedre/annerledes i Superb enn hva den er i Octavia, det vet jeg rett og slett ikke. Superb 2017/18 har jo ekstra støydemping i forhold til den Superb (2016) jeg har, ved at den har tykkere sidevinduer og annen isolasjon i gulvet for å dempe mot veistøy.

Så lenge jeg har fått den matten med i kjøpekontrakten så vil jeg ha den montert, mulig jeg på sikt tar en understellsbehandling med ekstra støyisolering også, men jeg får først få bilen og høre litt etter hva jeg synes om hjulstøy. Det har selvfølgelig også litt med hvilke dekk som er montert på bilen fra fabrikk, håper på noe bedre enn Dunlop eller Pirelli Cinturato P7 som jeg har i dag på min Superb, men det gjenstår jo å se hva som følger med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv uten matten, er det lite motorstøy.

Hvertfall i forhold til vår forrige bil, Superb diesel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer @Superb lll og velkommen i Octavia-klubben! Du overrasker, jeg var ganske sikker på at du ville beholde Superb'en lengre.

Scout er bra, jeg vil også gå for en høyere sitteposisjon neste gang. Men jeg klarte ikke bli kompis med  den når jeg kjøpte min "vanlige", Jeg kunne ikke fordra den sølvgrå klumpen nede på støtfangeren foran, den ødela hele bilen (i mine øyne). Jeg hadde demontert den hvis det var mulig, eller lakkert/foliert den sort. Men nå vet jeg bedre og har jeg akseptert den. 

Ser ut som en veldig gjennomtenkt liste med ekstrautstyr du går for, bare én ting jeg definitivt ville hatt: varme i ratt!!!! Jeg sliter litt med kalde fingre, og min neste bil SKAL ha varme i rattet. Det er en absolutt nødvendighet.... lenge før sportspedaler.

Og jeg trodde 1,8 TSI skulle utgå og erstattes av en helt ny 2,0 med 190 hk. Eller var det litt senere? I allefall får du vel nå 6-trinns våt-clutch DSG. Fremdeles "bare" 280 Nm, men en motor som er veldig fin til bilen. Og bare kjør på med matte og panserdempere, koster lite og gir godfølelse. En deilig "thump" i stedet for japse-ploinkk når du luker panseret..... Og understellsbehandling med støydemping tror jeg du kommer til å ta når du får kjørt bilen med sommerdekk på slitt asfalt, det er litt mer hjul-/veistøy enn i Superb. Bare få det på før neste vinter, du kommer til å få glede av det selv, og da er det verdt det.

Endret av Sjåføren
  • Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis.  Kjenner jeg ble litt "misunnelig".  Scout er en bil jeg gjerne skulle hatt, men får nok leve med Octavia'n jeg har en stund til.

Masse utstyr du har med.  Ang varme i ratt, så er det deilig.  Spesielt på ekstra kalde dager.  Det eneste minuset er at det tar litt tid før varmen kommer i rattet. Men når den er der, så er det utrolig digg.

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Sjåføren skrev:

Gratulerer @Superb lll og velkommen i Octavia-klubben! Du overrasker, jeg var ganske sikker på at du ville beholde Superb'en lengre.

Scout er bra, jeg vil også gå for en høyere sitteposisjon neste gang. Men jeg klarte ikke bli kompis med  den når jeg kjøpte min "vanlige", Jeg kunne ikke fordra den sølvgrå klumpen nede på støtfangeren foran, den ødela hele bilen (i mine øyne). Jeg hadde demontert den hvis det var mulig, eller lakkert/foliert den sort. Men nå vet jeg bedre og har jeg akseptert den. 

Ser ut som en veldig gjennomtenkt liste med ekstrautstyr du går for, bare én ting jeg definitivt ville hatt: varme i ratt!!!! Jeg sliter litt med kalde fingre, og min neste bil SKAL ha varme i rattet. Det er en absolutt nødvendighet.... lenge før sportspedaler.

Og jeg trodde 1,8 TSI skulle utgå og erstattes av en helt ny 2,0 med 190 hk. Eller var det litt senere? I allefall får du vel nå 6-trinns våt-clutch DSG. Fremdeles "bare" 280 Nm, men en motor som er veldig fin til bilen. Og bare kjør på med matte og panserdempere, koster lite og gir godfølelse. En deilig "thump" i stedet for japse-ploinkk når du luker panseret..... Og understellsbehandling med støydemping tror jeg du kommer til å ta når du får kjørt bilen med sommerdekk på slitt asfalt, det er litt mer hjul-/veistøy enn i Superb. Bare få det på før neste vinter, du kommer til å få glede av det selv, og da er det verdt det.

Takk for det @Sjåføren :) 

Den satt veldig langt inne, men føler at en har fått til et kjøp en er ganske fornøyd med tilslutt.

Ja det var en høyere sitteposisjon enn hva det er i min Superb (eller rettere sagt lettere å komme inn/ut av bilen) som var hovedårsaken til at et bilbytte ble vurdert, og når det er de kampanjene det er ut mnd nå, så var det litt enklere og gjøre noe med dette byttet. Superben har jeg vært kjempefornøyd med fra dag 1 og det er jeg fremdeles, og det har også vært en av årsakene til at jeg har måttet gå en del runder med meg selv her.

Den sølvfargede plastikk klumpen foran på fangeren skulle jeg også ønsket at var mer diskre og litt mer i et med fangeren foran, slik det er bak. Men som du skriver @Sjåføren, det er slik den er og da får den bare være slik. Har hatt en liten tanke i hodet om å lakkere all sort/sølv plastikk også i bilens farge, men det tror jeg koster vesentlig mer enn det smaker. 

Ja 1,8/180hk er jo varslet at skal gå ut, og erstattes med 2,0/190hk i stedet, men ingen dato for det enda. Er jo også spådd en ny Octavia i løpet av 2019, men det er ingenting som faktisk tyder på det, og det passer heller ikke med at de akkurat har tatt en FL på nåværende modell. Superb Hybrid er vel det neste store som skjer, og det er i løpet av 2019....... Men nå får jeg jo et litt høyere dreiemoment enn hva jeg har i min Superb og en helt annen DSG kasse, skulle gjerne ønske at det var den nye DSG 7 kassa, men det blir det dessverre ikke.

Hehe, jeg har ikke glemt oppvarmet ratt @Sjåføren, men det er standard på Scout ;) 

Matten får jeg som nevnt ettermontert av forhandler om den mangler fra fabrikk, ellers så er det ikke umulig at jeg velger en ekstra understellsbehandling m/støydemping i løpet av sommeren, en får prøve den litt først og se hvilke dekk som følger med i fra fabrikk.

Ellers så er det vel gassdempere til panseret og terskelbeskyttere i bakdørene jeg kommer til å se litt på etterhvert. Vil se litt hvordan terskelistene i fordørene i Scout ser ut får jeg gjør noe med det. Mulig jeg tar en tur innom noen som kanskje kan foliere noe «sprekt» der i stedet.

1 time siden, GeirS skrev:

Grattis.  Kjenner jeg ble litt "misunnelig".  Scout er en bil jeg gjerne skulle hatt, men får nok leve med Octavia'n jeg har en stund til.

Masse utstyr du har med.  Ang varme i ratt, så er det deilig.  Spesielt på ekstra kalde dager.  Det eneste minuset er at det tar litt tid før varmen kommer i rattet. Men når den er der, så er det utrolig digg.

Takk for det @GeirS :) 

Ja tror jeg blir fornøyd med både bil og utstyrspakker her, og som jeg nevnte for @sjåføren også, jeg har ikke glemt oppvarmet ratt, det er standard på Scout (og L&K). ;)

Det eneste er at en ikke kan velge paddles, men det er jo heller ingen bil for den type aktiv kjøring 

53 minutter siden, Octy III skrev:

Varme i ratt er standard på scout. 

Ja det stemmer @Octy III, kan ikke velge paddles på rattet da, men det får bare være :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, CitizenX skrev:

Med lane assist mener jeg det skal være skal det være mulig å aktivere skiltgjenkjenning da du  vil ha rette kameraet for dette.

Angående isolasjonsmatte på panser er jeg faktisk usikker på om det er noe jeg har på min bil, men merker lite til motorstøy. Jeg synes det lille som er, må være. Det er kos med motorlyd på litt turtall ??

Har akkurat snakket med selgeren, og skiltgjenkjenning er dessverre kun tilgjengelig ved å velge Traveller Navi pakke.

Lane-assist gir visstnok ingen flere funksjoner enn bare Lane-assist, selv om de «deler» det samme kameraet. Så da blir det uten skiltgjenkjenning for min del..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, OmegaPO skrev:

Selv uten matten, er det lite motorstøy.

Hvertfall i forhold til vår forrige bil, Superb diesel. 

Jeg var ikke plaget av motorstøy når jeg prøvde en Scout for et par uker siden, men det var et helt annet lydbilde fra motoren i Octavia enn det er i min Superb (med den samme motoren), men om det skyldes en manglende isolasjonsmatte under panseret og/eller noe annet vet jeg ikke. Så derfor følte jeg at det var greit å få med den matten i kjøpekontrakten om den skulle mangle fra fabrikk.

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 17.3.2018 den 10.47, Superb lll skrev:

Hehe, jeg har ikke glemt oppvarmet ratt @Sjåføren, men det er standard på Scout ;) 

Det eneste er at en ikke kan velge paddles, men det er jo heller ingen bil for den type aktiv kjøring 

Ja det stemmer @Octy III, kan ikke velge paddles på rattet da, men det får bare være :) 

Åja, det er standard nå altså, det fantes ikke på Octavia i det hele tatt når jeg kjøpte min.

Jeg valgte sportsratt med paddler, og ser at jeg bruker dem. Mye faktisk. Ikke det at jeg kjører så veldig aktivt, men gearkassen velger så høye gear at det blir ingen motorbrems når man slipper gassen. Jeg bruker å geare ned med paddlene når jeg nærmer meg kryss jeg skal svinge av i, for å få motorbrems. Alternativet er selvfølgelig å vippe gearspaken over i Sport, da får du også lavere gear og høyere turtall inn mot f.eks kryss. Man da er man nødt å vippe spaken over til vanlig etter krysset, for i Sport må motoren veldig høyt opp i turtall før den gearer opp igjen. Litt for høyt i min øyne.

Også ser jeg at jeg faktisk kjører endel i manuell nå på vinteren, og bruker paddlene for å geare. Ikke på sakte køkjøring, men sånn i vanlig urban trafikk. Da liker jeg å ha LITT mere turtall på motoren, både for å få fortere varme, men også for å velge selv når det skal geares. Det er jeg som ser trafikkbildet PLUSS at jeg liker å kjøre bilen med gasspedalen og unngå å ligge å touche bremsen hele tiden for enhver liten fartsreduksjon.

Så paddler er jeg  kjempefornøyd med! Kanskje jeg kommer i kategorien "å kjøre aktivt" likevel?

Endret av Sjåføren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, Sjåføren skrev:

Åja, det er standard nå altså, det fantes ikke på Octavia i det hele tatt når jeg kjøpte min.

Jeg valgte sportsratt med paddler, og ser at jeg bruker dem. Mye faktisk. Ikke det at jeg kjører så veldig aktivt, men gearkassen velger så høye gear at det blir ingen motorbrems når man slipper gassen. Jeg bruker å geare ned med paddlene når jeg nærmer meg kryss jeg skal svinge av i, for å få motorbrems. Alternativet er selvfølgelig å vippe gearspaken over i Sport, da får du også lavere gear og høyere turtall inn mot f.eks kryss. Man da er man nødt å vippe spaken over til vanlig etter krysset, for i Sport må motoren veldig høyt opp i turtall før den gearer opp igjen. Litt for høyt i min øyne.

Også ser jeg at jeg faktisk kjører endel i manuell nå på vinteren, og bruker paddlene for å geare. Ikke på sakte køkjøring, men sånn i vanlig urban trafikk. Da liker jeg å ha LITT mere turtall på motoren, både for å få fortere varme, men også for å velge selv når det skal geares. Det er jeg som ser trafikkbildet PLUSS at jeg liker å kjøre bilen med gasspedalen og unngå å ligge å touche bremsen hele tiden for enhver liten fartsreduksjon.

Så paddler er jeg  kjempefornøyd med! Kanskje jeg kommer i kategorien "å kjøre aktivt" likevel?

Jeg har kun hatt paddles på en VW Golf 1,4/140hk DSG 7, og det var ikke helt en motor som det var nødvendig på, for det var ingen sprinter for å si det slik, hehe ;) 

Tenkte jeg skulle hatt det på Superben min, men jeg glemte i farten å krysse av det på utstyrslista når jeg bestilte bilen. Har vel ikke savnet det så veldig, men hadde nok benyttet dem vesentlig mer enn hva jeg har gjort med å sette DSG kassa i manuell for å «gire» selv, men et reelt behov skal jeg vel ikke akkurat si at jeg har for paddles.

Hadde det vært mulig så hadde jeg bestilt dem, men når det ikke er det så får jeg enten skyve girspaken over i manuell eller gå inn i DMS og velge offroad-modus, for da bremser jo bilen på girene selv, men der er det sikkert en max hastighet for når den innstillingen kan benyttes vil jeg tro............?

Det eneste jeg nå ikke er helt 100% overbevist om i denne bestillingen er vinterfelgene, men der har kona lagt inn veto på at de felgene skal vi ha, så da er det vel bare i nikke diplomatisk og si, ja selvfølgelig kjære......... ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Sveinung Øyen skrev:

Hvordan er det med benplassen i baksetet på de nye octaviaene ? Stor forskjell fra superb? 

Blir det grei plass til bakoverlente seter ?

Nå skiller det ca 20 cm i total lengde på Superben jeg har (2016) og Octaviaen jeg har bestilt, og ganske mange av disse cm er til beinplass i baksetet. Så den er merkbart kortere, men likevel intet problem for voksne personer i baksetet på Octavia (i hvert fall ikke for oss 4 som er ca 180 cm i snitt).

Men når det gjelder plassen til bakovervendte barnestoler så våger jeg ikke si så mye, for det er jo mange forskjellige str. på bilseter og ikke minst også mange forskjellige lengder på oss mennesker. Så der er det vel nesten best å ta seg en tur til en forhandler og prøve med egne seter og så sette seg inn pg bedømme plassen selv.

Jeg «down-sizer» uten tvil plassen absolutt overalt ved dette bilbyttet, men vi har fått en litt annen situasjon her med tanke på plassbehovet, så da er det intet problem for våe del, selv om jeg helt sikkert vil tro at jentene våre kommer til å savne noe av beinplassen bak.........

Men det jeg gleder meg mest til er likevel en litt høyere bil og 4x4 :) 

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: